18 grudnia 2017, 15:00
Autor: Mikołaj Konkiewicz
czytano: 3412 razy

10 najlepszych wystaw 2017 roku według krytyka The Guardian. Wśród wyróżnionych polska fotografka Natalia LL.

10 najlepszych wystaw 2017 roku według krytyka The Guardian. Wśród wyróżnionych polska fotografka Natalia LL.

The Guardian opublikował listę 10 najważniejszych wystaw, które odbyły się w 2017 roku. Wśród nich znalazła się ekspozycja polskiej artystki Natalii LL. Zestawienie stanowi subiektywny wybór autorstwa krytyka sztuki Seana O'Hagana.

 

 

 

10. Natalia LL w Roman Road Gallery at Photo w Londynie

Skromna ekspozycja zawierająca zbiór tekstów, fotografii i instalacji polskiej autorki związanej z międzynarodowym ruchem feministycznym, jednej z pionierek awangardowego kreowania wizerunku. Wczesne prace artystki, takie jak np. seria zatytułowana Sztuka konsumpcyjna z 1972 roku nawiązują do wizualnych przedstawień kobiecej seksualności, która jest parodiowana poprzez sugestywne spożywanie pokarmów. Wystawa stanowiła dla Seana O'Hagana duże zaskoczenie i według niego artystka zasługuje na większą uwagę i ekspozycję niż ta zaprezentowana w Roman Road Gallery. 
 
wystawy 2017
 
Sztuki konsumpcyjne autorstwa Natalii LL
 
Więcej informacji na temat Natali LL można znaleźć poniżej:
[kn_advert]

9. Wolfgang Tillmans: 2017, Tate Modern w Londynie

Wolfgang Tillmans łączy w swoich pracach codzienność i abstrakcję, przedstawiając świat za pomocą przemyślanego chaosu oraz przypadkowości. Autor, chociaż już dobrze znany, wciąż zaskakuje. Charakterystyczny jest jego rozmach kuratorski i starannie przemyślana prezentacja zdjęć – potrafi wieszać fotografie nad drzwiami, gdzie nie mogą być pominięte przez nieuważnych odbiorców oraz zestawiać pocztówkowy format z dużymi powiększeniami. Nie inaczej było w przypadku opisywanej wystawy, która kolejny raz stanowiła zestawienie różnych koncepcji artysty. Nagromadzenie obrazów, zróżnicowane formaty i sposoby prezentacji zdjęć znakomicie wpisują się w rozrzutność naszej kultury wizualnej. 
 
wystawy 2017
 
Fot. Wolfgang Tillmans

8. The Deutsche Börse, The Photographers’ Gallery w Londynie

Nieczęsto przegląd finalistów konkursów tworzy równą, uzupełniającą się wzajemnie mieszankę, układającą się w spójną całość. Jednakże w przypadku tej ekspozycji, Sophie Calle, Dana Lixenberg, Awoiska van der Molen oraz duet Onorato i Krebs stworzyli interesującą mieszankę kontrastujących ze sobą stylów i podejść do fotografii. Zwycięska seria zatytułowana Imperial Courts autorstwa Dany Lixenberg opowiadająca o Watts w Los Angeles wpisuje się doskonale w obecne, burzliwe czasy.
 
wystawy 2017
 
Fot. Dana Lixenberg

7. Swaps: Photographs from the David Hurn Collection, National Museum of Wales w Cardiff

W tym roku członek Agencji Magnum przekazał kolekcję 700 odbitek Narodowemu Muzeum Walii. Posłużyła ona do stworzenia ekspozycji zawierającej poruszające obrazy autorstwa artystów takich jak m.in. Henri Cartier-Bresson, Eve Arnold, Sergio Larrain i Bill Brandt. Hurn wszedł w ich posiadanie za sprawą wymieniania się zdjęciami z innymi fotografami. Wystawa stanowi więc ważny zbiór, opowiadający historię XX-wiecznej fotografii dokumentalnej i zawiera wskazówki na temat powiązań kolekcjonera. 
 
wystawy 2017
 
Fot. Martine Franck

6. A Handful of Dust, Whitechapel Gallery w Londonynie

Charakterystyczny motyw jakim jest pył posłużył do zbudowania bardzo różnorodnej wystawy, zahaczającej o wiele złożonych problemów. Tym sposobem ekspozycja zawiera zarówno lądowanie na Księżycu, jak i ataki terrorystyczne z 11 września 2011 roku. Kurator David Campany  prześledził występowanie pyłu w fotografii, zbierając m.in. pocztówki przedstawiające amerykańskie burze piaskowe i obrazy odwołujące się do historii sztuki, takie jak np. zdjęcie szkła pokrytego kurzem w pracowni Duchampa. Pył jest więc metaforą czasu, historii, pamięci, ale również samego medium fotografii. 
 
wystawy 2017
 
Fot. Jeff Mermelstein

5. Giles Duley: I Can Only Tell You What My Eyes See, Old Truman Brewery w Londonie

Wystawa Gilesa Duley'a podejmuje problem kryzysu imigracyjnego, jednocześnie podważając i przebudowując tradycyjną koncepcję wystawy. Bardzo duże obrazy były punktem wyjścia do stworzenia bardziej zróżnicowanego środowiska, w którym artysta połączył dialog, muzykę i spotkania z ludźmi w celu stworzenia inspirującej przestrzeni. Dzięki temu nie była to jedynie ekspozycja, ale również twórcza aktywność, realizująca się wraz z jej trwaniem

4. Richard Mosse: Incoming, Barbican Curve Gallery w Londynie

Praca Richarda Mosse'a nie jest stricte fotograficzna, gdyż zawiera instalację wideo, ale odnosi się do wszystkich problemów, z którymi związane jest to medium. Obraz zarejestrowany na podobieństwo militarnych dokumentacji, rejestrujący temperaturę ciała, przedstawia uchodźców jako anonimowe sylwetki przemierzające obcy krajobraz. Autor wychwytuje intymne momenty pośród zbiorowości – przykładem jest samotna modlitwa wśród panującego wokół poruszenia. 
 
wystawy 2017
 
Kadr z wideo autorstwa Richarda Mosse'a

3. Thomas Ruff: Photographs 1979–2017, Whitechapel Gallery w Londynie

Autor wykorzystuje pozyskane z sieci, gazet i innych źródeł fotografie, aby z nich budować ciekawe, abstrakcyjne połączenia. Nie brakuje przy tym specyficznego poczucia humoru, które w efekcie daje prace, mające intymny charakter. Thomas Ruff uprawia fotografię o fotografii, ale mimo to potrafi wyjść poza tę tematykę. 
 
wystawy 2017
 
Fot. Thomas Ruff

2. Sohrab Hura: The Lost Head and the Bird, The Nines, Peckham 24 w Londynie

Emocjonujące dwuczęściowe wideo zawierające strumień obrazów, które powodują u widza dezorientację oraz poczucie lęku. Niemal podświadome zdjęcia przywołujące na myśl halucynacje przesuwają granice fotoreportażu i dokumentu. Sohrab Hura jest kandydatem Mangum; dopełnia obraz zmieniających się sposobów narracji, wprowadzając mieszankę dokumentacji i fikcji. 
 
wystawy 2017
 
Kadr z wideo autorstwa Sohraba Hura

1. Ed van der Elsken: Camera in Love, The Stedelijk w Amsterdamie

Chociaż zestawienie jest zdominowane przez londyńskie wystawy, to zdaniem  Seana O'Hagana najważniejsza wystawa odbyła się w Holandii. Ed van der Elske w swoim rodzinnym mieście zaprezentował zbiór niezwykle interesujących obrazów, będących efektem ciągłego apetytu artysty na ciekawe relacje w obrazie. Dzięki temu stworzył frapującą ekspozycję, łącząca w sobie fotografię dokumentalną, uliczną i artystyczną. Jego przełomowa książka z 1954 roku Love on the Left Bank opowiadała fikcyjną historię z paryskiego półświatka. Kuratorzy oparli wystawę o publikacje artysty, a całość przedstawiła Ed van der Elsken jako niezwykle niespokojnego fotografa, którego energia i optymizm przekładały się na wciągający i pouczający sposób widzenia. 
 
wystawy 2017
 
Fot. Ed van der Elsken
 
Źródło: theguardian.com


www.swiatobrazu.pl