26 kwietnia 2017, 12:00
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 15890 razy

5 najważniejszy technik retuszu portretu

5 najważniejszy technik retuszu portretu

Pewne rodzaje fotografii są trudniejsze do edycji i retuszu od innych. Pierwsze miejsce na tej liście nieodmiennie zajmują zdjęcia portretowe. Ich nieprawidłowy lub nadmierny retusz może doprowadzić do sytuacji, w których fotografia będzie śmieszna bądź też zwyczajnie brzydka. I nie mówię już tutaj nawet o wyczynach co poniektórych grafików pracujących dla kolorowych magazynów (niektóre retusze mające na celu „upiększenie” modelek przeszły już do legendy, gdy np. nadgorliwy grafik ze zdjęcia przedstawiającego seksowną kobietę w bikini bardzo sprawnie wymazał… pępek), lecz pewnych błędach i przeoczeniach dokonywanych często zarówno przez amatorów, jak i zawodowych fotografów.

1. Balansując biel nieznacznie podwyższaj temperaturę barwową

Dobre zdjęcie portretowe bardzo rzadko odznacza się balansem bieli ustawionym zupełnie neutralnie. To, co otrzymujemy poprzez dokładne mierzenie temperatury barwowej oświetlenia (najlepiej z wykorzystaniem szarej karty) jest dobrym punktem wyjścia, ale owocuje najczęściej uzyskaniem dość bladej cery. Delikatne podniesienie temperatury barwowej w stosunku do zmierzonej pomoże ocieplić scenę i uzyskać przyjemniejsze odcienie skóry. Nie wolno też zapomnieć o odpowiedniej korekcie dominanty zielono-purpurowej. Powinna być ona przesunięta nieco w stronę tego drugiego koloru (Magenty), aby zapewnić naturalny wygląd fotografowanej osoby.

[kn_free]

2. Nie przesadź z wyostrzaniem

Nadmierne wyostrzanie obrazu to najczęstszy błąd popełniany zwłaszcza przez początkujących fotografów. Powoduje nie tylko wyostrzenie obrazu w najważniejszych miejscach (oczy, usta i włosy), ale też uwidocznienie faktury skóry, a zwłaszcza wszelkich jej niedoskonałości. W przypadku fotografii portretowej wyostrzanie powinno być stosowane szczególnie ostrożnie – choć nie wolno go zaniedbywać!

W przypadku narzędzi wyostrzających umożliwiających sterowanie zarówno natężeniem efektu wyostrzenia, jak i promieniem wzmocnienia krawędzi (takich jak Wyostrzanie Inteligentne w Photoshopie) można też wypróbować zabieg polegający na ustawieniu stosunkowo mocnego wyostrzania (nawet do 150%) oraz bardzo niewielkiego promienia (0,1-0,2 px). Daje on znakomite efekty, zwłaszcza w przypadku zdjęć kobiet.

[kn_advert]

3. Wady skóry retuszuj z wykorzystaniem narzędzia Heal Brush

Korekta zdjęć portretowych to przede wszystkim walka ze znamionami, bliznami, piegami i innymi "drobiazgami" psującymi zdjęcie – o ile nie korzystaliśmy podczas sesji z pomocy doświadczonej wizażystki (choć często nawet jej obecność nie gwarantuje, że nie będzie konieczna korekta zdjęcia). Najlepszym narzędziem pozwalającym stosunkowo bezboleśnie przebrnąć przez tę czynność jest Pędzel Korygujący (ang. Heal Brush) bądź też jego odpowiednik w aplikacjach innych producentów niż Adobe, ustawiony na promień minimalnie większy od korygowanej wady. Różni się on od Stempla (ang. Clone Stamp Tool) tym, że przy korygowaniu wady bierze pod uwagę nie tylko wygląd próbki, której zadaniem jest zakryć kłopotliwe miejsce, ale też barwę obszarów graniczących z korygowanym. Dzięki temu dobór barwy pędzla jest znacznie lepszy, a efekty korekty mniej zauważalne.

4. Rozjaśniaj cienie

W dobrze wykonanym zdjęciu portretowym cienie widać tylko tam, gdzie są one potrzebne. Nie zawsze jednak podczas sesji udaje nam się ustawić światło tak, aby wszystko było idealnie. Tymczasem cienie tworzące się w okolicach oczu czy pod nosem potrafią skutecznie zepsuć ciekawe zdjęcie. Niestety ich korekta nie zawsze jest prosta. Często musimy się posłużyć takimi narzędziami jak maski oraz pędzle korygujące i bardzo ostrożnie rozjaśniać kolejne kłopotliwe obszary. Podsumowując: lepiej jest zapobiegać niż leczyć, ale jeżeli już mamy tego typu problem, to nie wolno nam go ignorować.

5. Odpowiednio manipuluj kolorami – zarówno w fotografii barwnej, jak i czarno-białej.

Precyzyjne manipulowanie barwami na zdjęciu to sposób pozwalający szybko i skutecznie poprawić gotowe zdjęcia, choć za cenę pewnego ryzyka. Dotyczy to szczególnie podnoszenia nasycenia kolorów, które zwykle jest konieczne, ale w bardzo niewielkim zakresie. Najlepiej jeżeli używamy do tego celu narzędzia takiego jak Vibrance lub jego odpowiednik, lecz jeżeli nie mamy innego wyjścia, to również tradycyjny suwak Saturation może okazać się przydatny. Doskonałe rezultaty przynosi takie manipulowanie jasnością i nasyceniem barw ciepłych, aby ze skóry zniknęły wszelkie plamy i nierówności, a twarz uzyskała wygląd gładkiej jak jedwab. Wymaga to już nieco pracy i w przypadku każdego zdjęcia procedura jest nieco inna, lecz efekt wart jest poniesionego wysiłku.

Również w fotografii czarno-białej manipulacja barwami pierwotnymi (zwłaszcza czerwoną i pomarańczową) może nam bardzo pomóc wygładzając cerę oraz odpowiednio podkreślając policzki i usta. Pamiętajmy – elementy te powinny być kontrastowe, jednak nie za bardzo, chyba że zależy nam na uzyskaniu efektu femme fatale.

Usuwanie niedoskonałości, zabrudzeń, refleksów światła czy cieni pod oczami należy do najczęściej stosowanych korekt graficznych. Opanowanie techniki tego rodzaju obróbki to podstawa współczesnej fotografii portretowej.

Przypominamy inspirującą galerię przykładów fotografii portretowej przed i po. Pokażemy zarówno prace mistrzów, jak i tych, którzy nie poświęcili wystarczająco dużo czasu na naukę, mając nadzieję, że pokażą czego robić się nie powinno.

Dobry retusz

 
Fot. George Hurrell z 1931 roku
 
Lee Varis
 
John Whitehead
 
Julia Kuzmenko
 
Michael Woloszynowicz
 
LienSkullova
 
VK Retouching
 
VK Retouching
 
Elizabeth Moss
 
D'Heirus Lollis  
 
 

Zły retusz

 

 

 

 

 

 

 

 



www.swiatobrazu.pl