8 września 2010, 08:50
Autor: Odys J. Korczyński
czytano: 43156 razy

Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. II

Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. II

W tej części artykułu "Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu" chciałbym przede wszystkim skupić się na korektach różnych niedoskonałości występujących na skórze, a także zmianie kształtu poszczególnych fragmentów ciała człowieka na fotografii. Odchudzanie i poprawa kształtu np. nosa są możliwe w Adobe Photoshop, a jeśli retuszer ma wprawę w tego typu poprawkach, i nie nadużywa możliwości oprogramowania, korekty te stają się wręcz niezauważalne bez porównania ze stanem sprzed edycji.

Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I
Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. III

Strona 1

 

1. Piegi, pieprzyki i inne niedoskonałości punktowe skóry

Po otwarciu fotografii w programie Adobe Photoshop pierwszym, standardowym krokiem korekty jest powielenie warstwy tła. Samą warstwę tła możemy ukryć, wyłączając ikonę jej widoczności na palecie warstw. Następnie wybieramy narzędzie "Pędzel korygujący" z paska Przybornika. Wielkość końcówki pędzla musimy dostosować do każdej niedoskonałości na skórze z osobna. Najlepiej, gdy jej rozmiar będzie pokrywał się dokładnie z granicami np. pieprzyka lub piega. Twardość końcówki ustawiamy na wartość 0%.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Zanim klikniemy pędzlem na korygowany obszar, klikamy w jego okolicach z wciśniętym klawiszem alt, by wskazać programowi wartości koloru i jasności próbki do korekty. Gdy np. piegów jest dużo, korekta "Pędzlem korygującym" wydaje się być bardzo pracochłonna dla użytkownika, aczkolwiek daje dokładnie kontrolowane na bieżąco efekty, bez zbytniego zaburzania faktury skóry. Podczas korekty, zwłaszcza gdy niedoskonałości jest dużo, może okazać się, że powstają artefakty na granicach obszaru korygowanego i czystej skóry. Wtedy trzeba poszerzyć granice korygowanego obszaru, np. pieprzyka, o parę pikseli czystej skóry wokół niego. Powinno to skutecznie wyeliminować za ciemne bądź za jasne piksele.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Narzędzie "Pędzel korygujący" można zastąpić także zwykłym narzędziem "Stempel" (S). Podczas użycia tego narzędzia, podobnie będziemy musieli wskazywać programowi źródło próbkowania, z tą jednak różnicą, że źródło będzie w tym [comment]wypadku całkowicie kopiowane na korygowany obszar, co nie jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza, jeśli chodzi o korekty skóry w portretach, częste używanie narzędzia "Stempel" prowadzi do utworzenia widocznych dla oka, powtarzających się obszarów, które niekiedy są lepiej widoczne, jeśli oddalić wzrok od fotografii. Nie polecam więc tego sposobu korekty, gdy niedoskonałości do usunięcia jest na skórze dużo.

Natomiast istnieje prostszy sposób niż korygowanie "Pędzlem" w postaci malowania "Pędzlem historii" na uprzednio silnie zmiękczonej warstwie ze zdjęcia. Nie jest to sposób tak dokładny jak pierwszy opisany w tym artykule i niesie ze sobą z kolei niebezpieczeństwo powstania innego rodzaju artefaktów na retuszowanym portrecie, lecz jest z pewnością lepszy niż "Stempel".

Nasze prace retuszerskie rozpoczynamy znów od powielenia warstwy tła. Widoczność warstwy spodniej wyłączamy. Z menu "Filtr" wybieramy opcję "Rozmycie/Rozmycie gaussowskie" i ustawiamy parametry tak, by po rozmyciu wszelkie piegi, brodawki i znamiona były jak najmniej widoczne. Dla naszego przykładowego zdjęcia wartość rozmycia wynosi 21,4 px. Całość obrazu zostanie więc silnie rozmyta. Aby osiągnąć pożądany efekt retuszerski, należy wykonać dodatkowo kilka czynności przygotowujących do samego procesu edycji czyszczenia skóry.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Pierwszą z nich jest powrót na palecie historii do stanu zdjęcia sprzed modyfikacji "Rozmyciem gaussowskim". Do wykonywania korekt będziemy używać narzędzia "Pędzel historii" (Y). Aby móc malować nim po skórze twarzy, trzeba pokazać mu moment w historii edycji fotografii, który ma być wykorzystany. W tym celu klikamy w puste okienko w liście historii obok pozycji "Rozmycie gaussowskie". Pojawia się w nim ikona narzędzia "Pędzel historii", która wcześniej, domyślnie, znajdowała się  przy miniaturze fotografii, pokazującej stan początkowy w momencie jej otwarcia w Adobe Photoshop.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I
Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. III

Strona 2

 

 

Następnym krokiem jest wybranie z Przybornika Adobe Photoshop narzędzia "Pędzel historii" (można to też zrobić poprzez kliknięcie klawisza Y). Praca z nim jest podobna do użycia innych narzędzi np. "Stempel", z tą jednak różnicą, że w tym wypadku nie wybieramy za każdym razem źródła próbki z klawiszem alt, tylko po prostu klikamy te obszary fotografii, które mają być skorygowane. Zastosowanie narzędzia "Pędzel korygujący" ze źródłem w pozycji historii "Rozmycie gaussowskie" daje poprawne rezultaty punktowo. "Pędzel historii", podobnie jak zastosowana maska do nałożonego efektu i malowanie po niej zwykłym pędzlem, odsłania selektywnie działanie rozmycia w tych miejscach, które mu pokażemy kliknięciami myszy.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

W zastosowaniu tej metody retuszu niedoskonałości skórnych należy jednak uważać na ilość punktowych rozmyć na małych obszarach np. nosa, płatków nozdrzy i kościach policzkowych. Gdy na pozostałych obszarach nie ma zbyt wielu niedoskonałości do skorygowania, a na tych jest bardzo dużo, może powstać efekt nienaturalnego zmiękczenia skóry. Efekt ten jest dopuszczalny – ale w całej sekwencji czynności retuszerskich, które mają doprowadzić do powstania fotografii np. w stylu glamour lub silnym odmładzaniu modelki/modela w celach publikacji prasowych.

2. Cienie na skórze pod oczami

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Dobrze zrobiony makijaż z reguły eliminuje większość niekorzystnych, ciemnych zabarwień skóry pod oczami, a i fotografie w warunkach studyjnych powinny za pomocą specjalnego ustawienia światła doświetlającego, eliminować sztuczne cieniowania w okolicach oczodołów. Są jednak sytuacje, gdy nie ma na to ani czasu, ani możliwości, np. ze względu na typ zdjęć – warunki plenerowe, słabe światło we wnętrzach, zdjęcia nie ustawiane i bez przygotowania wizażystki.

Pierwszą czynnością jest znów przeciągnięcie myszką warstwy tła na ikonę "Utwórz warstwę" w celu jej skopiowania. Następnie z Przybornika wybieramy narzędzie "Łatka". Jest ono dostępne w grupie narzędzi "Pędzel korygujący" (J, shift+J, kliknięcie i przytrzymanie klawisza myszy aż do rozwinięcia się menu wyboru narzędzi). Tryb działania narzędzia [comment]"Łatka" powinien być ustawiony na "Źródło". Usunięcie cieni pod oczami polega na ręcznym zaznaczeniu obszaru, który chcemy poprawić, chwyceniu go kliknięciem prawego klawisza myszy i przesunięcie nad obszar, którego faktura jest wyrównana pod względem koloru oraz jasności (np. policzek, czoło). Zwolnienie klawisza myszy spowoduje wprowadzenie korekty na części uprzednio zaznaczonej, zgodnie z fakturą tej części wybranej fotografii, nad którą przesunęliśmy zaznaczenie.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Efekt korekty możemy zaobserwować od razu po odznaczeniu selekcji narzędzia "Łatka". Stopień dokładności wtopienia się korekty w fotografię zależy m.in. od rodzaju wybranych pikseli jako źródło. Nie zawsze jest on zadowalający. Niejednokrotnie widać zarys selekcji. Aby go usunąć, wystarczy niewielka, dodatkowa korekta narzędziem "Pędzel korygujący" na granicy uprzedniego zaznaczenia narzędziem "Łatka".

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Ostatnim etapem korekty cieni pod oczami jest ocena jakości retuszu i ewentualne jego ostateczne skorygowanie. W tym celu powinniśmy się przyjrzeć fotografii i sprawdzić czy efekt stosowania narzędzia "Łatka" nie tworzy zbyt płaskiej powierzchni między oczodołami a kośćmi jarzmowymi. Gdy tak jest, trzeba zmniejszyć krycie warstwy z nałożoną korektą cieni do około 60–70%.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

 

Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I
Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. III

Strona 3

 

 

 

3. Ogólne wygładzanie skóry

W naszym przykładowym zdjęciu wcześniej już zastosowałem korektę cieni pod oczami oraz usunąłem wszelkie niedoskonałości w postaci pieprzyków, zaczerwienień i wyprysków. Należy pamiętać, że metody, opisywane przeze mnie w tym podpunkcie, zawsze wymagają zastosowania najpierw punktowych korekt niedoskonałości skóry.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Zaczynamy jak zwykle od skopiowania warstwy tła. Teraz trzeba utworzyć odpowiednią selekcję. Do nowo utworzonej warstwy dodajemy maskę. Jakimkolwiek narzędziem do zaznaczania (na tym etapie nie musi być ono dokładne), na warstwie z dodaną maską, zaznaczamy tylko umowny obrys twarzy. Teraz naciskamy skrót ctrl+shift+I, by odwrócić naszą selekcję. Pamiętając o ustawieniu koloru narzędzia na kolor biały, możemy teraz wcisnąć klawisz "Delete". Usuniemy w ten sposób wszystko prócz obszaru zaznaczonej twarzy. Podgląd na maskę również się zmieni. Teraz mamy tam białe kółko na czarnym tle. Kolejnym etapem jest wyłączenie ikony widoczności warstwy tła (oko obok podglądu warstwy) i odznaczenie całej selekcji skrótem ctrl+D.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Uaktywniamy teraz narzędzie "Pędzel" (B) i zmieniamy kolor narzędzia na czarny (klawisz X). Posłuży nam ono do szczegółowego usunięcia z naszej selekcji wszystkich tych elementów, które nie są skórą twarzy. Usuwamy oczy, usta, brwi, otwory nosowe. Takie elementy jak zmarszczki mimiczne na policzkach, okolice powiek, skóra przy płatkach nosa także powinny być usunięte, ale pędzlem o znacznie mniejszym kryciu: 30–35%.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Po skończonym selekcjonowaniu pędzlem, możemy już włączyć widoczność warstwy tła. Przełączamy się z powrotem na warstwę z maską (klikamy ikonę podglądu fotografii, a nie podglądu maski) i stosujemy dla niej efekt "Rozmycie powierzchniowe" (wartości: promień 14 px i prób 28 poz.) lub "Mediana" (wartość: 16–20) Maska uchroniła przed wygładzeniem te elementy, które decydują w fotografii o jej odbiorze przez oglądającego jako wyrazistej i ostrej.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Dodatkowo, można do tego zdjęcia dodać jeszcze dwa efekty – korektę odcienia białek oczu i lekkie rozjaśnienie tęczówek. Tworzymy więc nową warstwę korekcyjną z funkcją Barwa/Nasycenie. W opcjach dostosowywania kolorystyki [comment]warstwy korekcyjnej obniżamy nasycenie kolorów i rozjaśniamy je. Skrótem ctrl+Backspace, wypełniamy maskę tej warstwy domyślnym czarnym kolorem tła (jeśli kolorystyka pierwszego planu i tła jest inna, przywracamy ją do wartości domyślnych klawiszem D). Wciskamy znów klawisz X, by odwrócić kolorystykę pierwszego planu i tła. Teraz pędzlem o miękkiej końcówce malujemy tylko po białkach oczu tak, by odkryć nadany przez chwilą efekt.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

 

Rozjaśnienie źrenic i kącików oczu wykonujemy narzędziem "Rozjaśnianie" (O).

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

 

Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I
Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. III

Strona 4

 

 

 

4. Zasinienia na nogach

Efekt przebarwień na nogach zaobserwować można zwłaszcza w zdjęciach z sesji studyjnych. Efekt ten bardzo łatwo wyeliminować, pracując w Adobe Photoshop na kanałach barwnych.

 

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Przykładowe zdjęcie nóg modelki można rozbarwić zgodnie z kanałami, wchodzącymi w skład przestrzeni RGB, a więc czerwonym, zielonym i niebieskim. Włączając po kolei widoczność pojedynczych kanałów, trzeba sprawdzić w którym kanale efekt przebarwień na nogach jest najbardziej widoczny. Gdy już określimy kanał – dla naszego przykładu jest to niebieski – trzeba znaleźć sposób, by tylko dla tego kanału i dla samych nóg wyrównać poziomy jasności.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Zaczynamy od wyselekcjonowania nóg przy pomocy dowolnego narzędzia. Nie należy przejmować się, że zaznaczymy również tło, ponieważ jest ono koloru czarnego i żadnych operacji nie będzie na nim widać.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Następnie selekcję nóg poddajemy działaniu jakiegokolwiek zmiękczającego i wyrównującego filtra. Może to być "Mediana" lub "Kurz i rysy". Nogi na edytowanym kanale robią się nienaturalnie gładkie, jednak w połączeniu z resztą kanałów, będą wyglądały znacznie lepiej. Możemy już odznaczyć selekcję skrótem ctrl+D i włączyć widoczność pozostałych kanałów.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

 

Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I
Czytaj także: Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. III

Strona 5

 

 

 

5. Korekty nosa

Zapewne wielu użytkowników Adobe Photoshop zastanawia się jak wykonywać korekty anatomiczne bez użycia siatek i różnych efektów skraplania. Metoda jest banalnie prosta – selekcja i transformacja. Jedną z zasad działania programu Adobe PS jest edycja, ale po uprzedniej selekcji elementu do edytowania.

 

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Jeśli zatem mamy w zamiarze edytować nos, to musimy go wpierw zaznaczyć. Selekcja nie musi być zbyt dokładna. Niedoskonałości edycji zamaskujemy później innymi narzędziami.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Zaznaczenie nosa można wykonać np. narzędziem "Lasso". po dokonaniu selekcji przenosimy ją na nową warstwę. W tym celu wykorzystujemy skrót ctrl+J. Mając aktywną nową warstwę, naciskamy kolejny skrót ctrl+T, co uaktywnia menu transformacji. Wybieramy opcję "Perspektywa" lub (i) "Skala". Dokonujemy odpowiednich korekt i potwierdzamy klawiszem Enter.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Po korekcie pojawiły się artefakty spowodowane niepokrywaniem się warstwy tła z warstwą zawierającą skorygowany nos. Do usunięcia tych niedoskonałości posłużyć może którekolwiek narzędzie retuszerskie z Przybornika Adobe PS np. "Stempel", "Łatka" itp.

 

Adobe Photoshop korekta portretu

Odys J. Korczyński

Na koniec pamiętajmy, że drobne korekty, ale wielu elementów dają najlepszy efekt dla całości retuszowanej fotografii, jeśli oczywiście przewidujemy jej głęboką metamorfozę. Korekty anatomiczne powinny być stosowane z należytą dla nich ostrożnością ze względu na niebezpieczeństwo stworzenia karykaturalnych rysów twarzy. Pokazanym wyżej sposobem możemy wyedytować także usta, brwi i uszy. Im większe będą jednak zmiany, tym trudniej będzie zatuszować efekt niespasowania warstw, a to z kolei wymaga zaawansowanych umiejętności w malowaniu wieloma narzędziami Adobe Photoshop.

Czytaj także: "Adobe Photoshop - szczegółowa korekta portretu, cz. I"

 

 



www.swiatobrazu.pl