Akt w portrecie mężczyzny

Akt w portrecie mężczyzny

Ludzie to najprostszy, ale zarazem również najtrudniejszy temat na zrobienie dobrego zdjęcia.
W tekście opiszę dwie kwestie: realizację portretu zaplanowanego, przeważnie z
wykorzystaniem modela, oraz portretowanie na potrzeby prywatne, najczęściej nie mającymi nic wspólnego ze zleceniami komercyjnymi.

Artykuł sponsorowany.


W praktyce


Pierwsze zdjęcie było zaplanowaną częścią projektu "Usual Person" i faktycznie jest odzwierciedleniem tego, co chciałem pokazać. To przykład porozumienia z modelem i dobrego efektu końcowego, powstałego m.in. dzięki cennym poradom i informacjom uzyskanym od samego modela. Adam starał się przekazać pewne wrażenia związane z jego wcześniejszymi sesjami. Mówił o tym, co mu się nie podobało i jakiego typu zdjęć "nie czuje". Wymiana poglądów pozwoliła uzyskać swego rodzaju kompromis między moją i jego wizją.

Kolejny etap to dobranie oświetlenia (jedna lampa z oktagonalnym, dużym softboxem i blenda) i sprzętu. Chciałem zachować na zdjęciu zadbanego, młodego mężczyznę, z widocznymi tatuażami. Coś w rodzaju "przystojnego grzecznego chłopca", ale z dominującym efektem sztuki tatuażu, co z definicji zaprzecza powyższemu.

Kreacja miała zadziałać poniekąd na zasadzie przeciwieństw zamkniętych w pojedynczym kadrze, a tym samym być zdjęciem łagodnym. Jak widać, na przykładzie trzech zdjęć z sesji, ustawienie oświetlenia chwilę zajęło. Dobór natężenia światła i jego kierunek mają kluczowe znaczenie, bo właśnie od tego zależy to, do czego odbiorca przywiąże największą uwagę.

 

akt akty

 

Korzystałem z Nikona D800E i obiektywu NIKKOR AFS Micro 105 mm f/2,8G IFED VR, który poza 85 mm tiltshiftem wydawał się najbardziej odpowiednim wyborem. Szkło jest zachwalane też przez wielu moich kolegów po fachu, głównie za ciekawą plastykę i niesamowitą jakość obrazu. W pracy portretowej najczęściej używam właśnie tego sprzętu.

 

 

akt akty

Fot. Łukasz Malczewski

 

Kontynuacją sesji portretowej były zdjęcia, które powstały jako akty mające na celu pokazanie mężczyzny w szerszym kadrze. Chciałem zachować ten sam motyw przewodni, czyli tatuaże, a także podobny klimat fotografii.

W oświetleniu modela też niewiele się zmieniło. Na oktagonalny softbox nałożyłem grid powstrzymujący światło przed przerzedzeniem się, co skutkowało określonym strumieniem. Softbox ulokowałem po lewej stronie kadru, wysoko nad modelem.

Zdjęcia powstały przy parametrach ekspozycji: f/6,3, czasem synchronizacji z błyskiem równym 1/125 sekundy oraz ISO 160.

Powstały dwie wersje pełnej sylwetki – w kolorze oraz czerni i bieli. Istotne było zachowanie perfekcyjnego oświetlenia, więc w efekcie powstały cztery różne wersje obrazu.

W takich projektach ważne jest zdecydowanie i świadomość tego, co chce się zawrzeć w kadrze. W przypadku pierwszego portretu koncentrowałem się na twarzy i oczach. Drugie zdjęcie zawiera kolejne elementy wizerunku modela, czyli tatuaże.

Dwa ostatnie zdjęcia pokazują już tylko rysunki na ciele i zdecydowaną sylwetkę, podkreśloną przez prostą i mało wyszukaną pozę.

 

Jak dobierać siłę błysku?

Nie ustawiam lamp na pełną moc. Najpierw określam to, co i w jaki sposób chcę uwidocznić na fotografii. W przypadku tego aktu lampę ustawiłem na połowę mocy błysku. Chciałem w ten sposób wydobyć kontury ciała modela.

Korzystam ze światłomierza, co umożliwia szybkie ustawienie poprawnej ekspozycji i błyskawiczną korektę natężenia światła. Należy przy tym pamiętać, że światłomierz nie jest wyrocznią i można całość planu korygować według własnych potrzeb.

akt akty

Fot. Łukasz Malczewski

 

Autor: Łukasz Malczewski



1 2 3 4



Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Czytaj także



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.




Najnowsze fotografie

doświadczyć Peru_5 doświadczyć Peru_4 Poznańska Malta nocą Doświadczyć Peru_3 Zanim drapieżnik nadejdzie Małpka Mcdonalds dla drapieżników