- Barwa i kolor
- Cyfrowa ciemnia
- Ćwiczenia fotograficzne
- Czerń i biel
- Filmowanie aparatem
- Fotograf - ZUS i podatki
- Fotograf i prawo
- Fotograficzne ABC
- Fotografia aktu
- Fotografia od A do Z
- Fotografia krajobrazu
- Fotografia produktów
- Fotografia uliczna - street phofo
- Fotograficzne inspiracje
- Fotografowanie architektury
- Fotografowanie ruchu
- Fotografowanie zwierząt
- Kadrowanie
- Kompozycja
- Leksykon fotografów
- Najczęściej popełniane błędy
- Ostrość i nieostrość
- Perspektywa
- Portret
- Przygotowanie prezentacji zdjęć
- Studio fotograficzne dla początkujących
- Światło i ekspozycja
- Zarabiaj na fotografii
Dołącz do nas
Partnerzy
Alicja Karska, Aleksandra Went - Na zawsze
Najnowszy projekt jednego z najbardziej aktywnych i rozpoznawalnych w skali kraju i międzynarodowo duetu artystek z Trójmiasta: Karskiej i Went dotyczy sfery pozamaterialnej fotografii. Prezentacja obejmuje instalację i projekcję wideo, a odbędzie się w Gdańskiej Galerii Fotografii.
Doświadczanie obcowania z fotografią archiwalną, obciążoną historycznie, ma w sobie coś spirytystycznego. Utrwalony na papierze obraz minionego świata i jego bohaterów przenosi naszą myśl poza materialne świadectwo. Im mniej wyraźny, mocniej dotknięty działaniem czasu i warunków kadr, tym bardziej pobudza wyobraźnię i uruchamia emocje. Alicja Karska i Aleksandra Went w instalacji Na zawsze podjęły temat pamięci i emocji, jakie fotografia niesie jako medium i obiekt realny.
Przeglądając setki zdjęć kreacyjnych, dokumentalnych, reportażowych czy portretowych z prywatnych albumów przechowywanych w zbiorach Działu Fotografii MNG, artystki zadały pytanie o wpływ tych zapisów na indywidualne doświadczenia. Decydując się na przechowanie fotografii, często bezkrytycznie umieszczamy ją między innymi śladami ludzi, wydarzeń. Albumy rodzinne bywały kronikami całych rodów, te najciekawsze jednak zawierały kameralne, osobiste historie pojedynczych osób. Owe emocjonalne przemiany, czasem manifestują się w skrajnej destrukcji warstw emulsji fotograficznej, uszkodzeniach papieru innym razem w wycinaniu czy wręcz wydzierania wizerunków osób i całych fotografii z miejsc dotąd im przeznaczonych.
Artystki przeniosły tę swoistą inwentaryzację pozytywnych i negatywnych skutków kolekcjonowania i pielęgnowania emocji w warstwę obrazu ruchomego. Zachowywanie wspomnień, ich reanimowanie odbywa się w pracowni konserwatorskiej, gdzie kobiece dłonie podejmują nieustannie wysiłek ratowania materii. Film obrazuje niekończący się proces zachowywania. W sposób esencjonalny pojawia się tu metafora bolesnego wspomnienia, od którego nie można się uwolnić. W pamięci każdego z nas tkwią fotografie, wobec których mentalnie stajemy na baczność i te, które, choć przysparzają bólu, uwielbiamy przeglądać i dotykać. Niestety zabieg konserwacji okazuje się równie bezskuteczny jak zapomnienie, któremu poddajemy uczucia. Paradoksalnie, miejsce po odrzuconej fotografii nie zaczyna być luką we wspomnieniach ale raczej skłania do ich pielęgnowania. Często pozostając poza konwenansem ta pielęgnacja zmienia się w podsycanie wyobraźni obrazami intencjonalnej rzeczywistości, w miejsce tej zachowanej w kadrze. Obcowanie z fotografią jako subiektywnym medium powoduje więc, że zwyczajne zdjęcie dla jego autora lub posiadacza staje się pełnym obsesji echem pamięci. Karska i Went zredukowały w swoim projekcie pojęcie fotografii do jej odczucia. Zinterpretowały obiekt mechanicznej reprodukcji jako nośnik obecności. W niezwykle trafny sposób zobrazowały myśl Susan Sontag: Oto powierzchnia, a teraz myślcie, a raczej czujcie to, co się za nią kryje. Pomyślcie jaka musi być ta rzeczywistość. [ Susan Sontag , O fotografii, 1986 ].
Analogicznie do filmu wideo, aranżacja przestrzeni wystawy nosi zaledwie ślady zdjęć ? znaki obrazów zachowanych wyłącznie w wyobraźni patrzących.
Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.
|
DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?
Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".
A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:
- wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
- mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
- forów dyskusyjnych;
- prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
- codziennego newslettera informacyjnego;
- swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.
Czas rejestracji - ok. 1 min.
Uwaga
Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem
Najczęściej czytane dzisiaj
Najczęściej czytane w tygodniu
Najczęściej czytane w roku
- Trenuj fotografię tej wiosny!
- Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba i nigdy wcześniej nie widziane oblicze Jowisza
- Kamera ze sztuczną inteligencją przekształca zwykłe zdjęcia w fantazyjne obrazy
- FujiFilm naprawia błędnie działający firmware obiektywu FujiFilm XF 16-55 mm f/2.8
- Modele czy manekiny? Profesjonalna fotografia produktowa odzieży dla e-commerce
- Nowe zdjęcia pokazują, jak ogromny jest największy wulkan w Układzie Słonecznym
- Mocna reklama ostrzega rodziców przed udostępnianiem zdjęć swoich dzieci w internecie
- Telefony do nagrywania dobrych filmów i robienia świetnych zdjęć
- Odszedł edytor zdjęć AP, który podjął decyzję o publikacji zdjęcia z ataku napalmem w Wietnamie
- Niesamowite zdjęcie Księżyca na tle największego teleskopu na świecie