1 lutego 2012, 09:34
Autor: Scott Kelby
czytano: 4005 razy

Doświetlanie przez okno

Doświetlanie przez okno

Jak wygląda praca fotografa od kuchni? Jak wykorzystać bezpośrednie światło słoneczne przy wykonywaniu portretu?

Prezentujemy fragment książki "Oświetlenie portretowe. Warsztaty ze Scottem Kelbym" wydanej przez wydawnictwo Helion, którą serwis SwiatObrazu.pl objął patronatem medialnym.








 

Oto prosty sposób na trudne ujęcie. Modelka siedzi tuż przy oknie, przez które wpada silne światło. Ostre, niejednorodne światło słoneczne nie wygląda korzystnie, lecz dzięki pewnej sztuczce można je przeistoczyć w znakomite, rozproszone światło portretowe.

 

 

00:35

Już pierwsze próbne zdjęcie wygląda raczej jak amatorska fotka. Nie ma wyjścia: musimy rozproszyć światło wpadające przez okno. Użyjemy w tym celu dyfuzora. (Producenci akcesoriów fotograficznych, tacy jak Lastolite czy Westcott, oferują zestawy typu "5 w 1", zawierające między innymi dyfuzor).


oświetlenie portretowe

oświetlenie portretowe

 

ZA KULISAMI
 

Jeśli nie masz dyfuzora, możesz użyć zwykłego, białego prześcieradła, którym należy przesłonić okno. To naprawdę działa! Nawiasem mówiąc, jeśli będziesz przyklejać je taśmą, użyj taśmy gaffa, a nie zwykłej taśmy montażowej — ta druga może pozostawiać osad, a niekiedy odrywa się razem z farbą.

 

 

[kn_advert]

01:09

Dyfuzor zostanie umiejscowiony na zewnątrz, w taki sposób, by padające przezeń światło uległo silnemu rozproszeniu i ujednoliceniu. Na początek to wystarczy, lecz za chwilę zrobimy coś jeszcze, by poprawić wygląd tej fotografii.


oświetlenie portretowe


01:48

Dzięki dyfuzorowi oświetlenie wygląda znacznie lepiej, lecz pojawił się nowy problem: światło stało się wprawdzie łagodniejsze, lecz jest teraz o wiele słabsze niż wówczas, gdy wpadało przez niezasłonięte okno. Wprawdzie nie możemy zrobić nic, by zwiększyć natężenie światła słonecznego, lecz możemy mu pomóc zewnętrznym fleszem, którego błysk przepuścimy przez ten sam dyfuzor.

 

oświetlenie portretowe


02:36

Zamontowałem lampę Nikon SB-900 na statywie i podłączyłem do niej dodatkowy akumulator, który skraca czas oczekiwania na gotowość flesza. Lampa będzie wyzwalana przy użyciu systemu Pocket Wizard. Błysk flesza zostanie rozproszony przez dyfuzor i zmiesza się ze światłem słonecznym. Takie rozwiązanie umożliwia regulowanie intensywności oświetlenia sceny za pośrednictwem flesza.


oświetlenie portretowe


 

 

ZA KULISAMI
 

Przewód synchronizacyjny, którego użyłem do wyzwolenia lampy, nie jest sprzedawany w komplecie z urządzeniami Pocket Wizard i trzeba go kupić oddzielnie. Należy też dobrać właściwy przewód do posiadanej lampy błyskowej.

 


03:28

W ten sposób udało się uzyskać idealne światło portretowe. Dzięki prostemu dyfuzorowi i zewnętrznej lampie błyskowej zmieniliśmy naturalne światło słoneczne o niejednorodnym charakterze we wspaniałe, harmonijne oświetlenie, które możemy w dużej mierze kontrolować.


oświetlenie portretowe
 

 

ZA KULISAMI
 

Jeśli chciałbyś uzyskać jeszcze łagodniejsze światło, załóż plastikowy dyfuzor na palnik lampy błyskowej. Spowoduje on rozproszenie i zmiękczenie światła, zanim jeszcze dotrze ono do dużego dyfuzora z tkaniny.

 

 

 

ZA KULISAMI


Jeżeli zależałoby Ci na doświetleniu twarzy modelki, mógłbyś użyć blendy umiejscowionej w taki sposób, by odbite od niej światło padało na modelkę pod kątem około 45 stopni. Blendę można też położyć na podłodze, by modelka została delikatnie oświetlona z przodu.

 

 

Więcej przeczytasz w książce "Oświetlenie portretowe. Warsztaty ze Scottem Kelbym" wydanej przez wydawnictwo Helion.

oświetlenie portretowe

 

 



www.swiatobrazu.pl