23 września 2011, 08:00
Autor: Kinga Wolnik
czytano: 16993 razy

Edouard Manet z aparatem – arcydzieła sztuki w obiektywie

Edouard Manet z aparatem – arcydzieła sztuki w obiektywie

W poprzednim odcinku cyklu „Arcydzieła sztuki w obiektywie” prezentowaliśmy fotografię inspirowaną ilustracją odwołującą się do motywu przemijania. Dzisiejsza praca, której autorką (a zarazem bohaterką) jest Katarzyna Kozyra, stanowi kontynuację tego tematu. Przedstawiamy Wam fotografię inspirowaną obrazem „Olimpia” (Edouard Manet).

Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".
 

Edouard Manet – francuski malarz, jeden z najwybitniejszych w XIX wieku, uważany jest za jednego z prekursorów impresjonizmu. W swoich pracach lubił przełamywać tabu. Jego Śniadanie na trawie wywołało skandal wśród mieszczańskiej publiczności. Przenosząc we współczesne realia mitologiczny motyw nagiej nimfy, Manet szokował odbiorców kontrastem ubrania i nagości. Także słynna Olimpia, gdy po raz pierwszy została wystawiona w Salonie, wywołała burzę krytyki. Przyczyną oburzenia publiczności, przyzwyczajonej do wizerunków wyidealizowanych ciał kobiecych, było nie tyle ukazanie nagości (w owym czasie akademickie akty były powszechne), co uderzająca realność ciała kobiety – prostytutki. Podobno obraz musiał zostać przeniesiony wyżej, pod sufit, gdyż był przedmiotem ataków parasolkami!

Edouard Manet z aparatem arcydzieła sztuki w obiektywie Katarzyna Kozyra

Olimpia, Edouard Manet

[kn_advert]

Katarzyna Kozyra – z wykształcenia germanistka i rzeźbiarka, po studiach porzuciła rzeźbę na rzecz fotografii, wideo, instalacji i performance. Rozgłos w mediach przyniosła jej praca dyplomowa Piramida zwierząt (1993) – obiekt składający się z ustawionych na sobie martwych, wypchanych zwierząt – konia, psa, kota oraz koguta, inspirowany motywem z baśni braci Grimm Czterej muzykanci z Bremy. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca artystka polska. Dwa lata później otrzymała honorowe wyróżnienie na 47. Biennale w Wenecji za Łaźnię męską.

W swoich pracach często szokuje, narusza tabu. Ukazuje ludzi chorych, starych, a więc takich, których wizerunek stoi w opozycji do kultu młodego, idealnego ciała, lansowanego przez media, dzisiejszy film i reklamę. We współczesnej kulturze tacy ludzie są skazani na nieobecność, na próżno szukać ich przedstawień w dzisiejszej sferze wizualnej. Jednak Kozyra nie waha się poruszać tematu choroby, bólu, cierpienia i śmierci. W jednej z fotografii składających się na pracę Olimpia, odtwarza kompozycję przywołanego dzieła Maneta, jednak modelką jest tym razem sama artystka, obnażająca swoje wyniszczone chorobą nowotworową ciało. Leży, po chemioterapii, na szpitalnym łóżku, w pozie jaką przyjmuje kobieta na obrazie. Tym samym łamie tabu, a jednocześnie buntuje się przeciw estetyce uprzedmiotawiającej ciało pięknej kobiety.

Edouard Manet z aparatem arcydzieła sztuki w obiektywie Katarzyna Kozyra

Fot. Katarzyna Kozyra


Czytaj także pozostałe artykuły z cyklu "Arcydzieła sztuki w obiektywie".

 



www.swiatobrazu.pl