Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 2


  • Autor:
    Komentarzy: 32


  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 19


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 24

Eksperymenty z równowagą i napięciem na zdjęciach

Eksperymenty z równowagą i napięciem na zdjęciach

Podobnie jak wiele innych spraw niezwiązanych bezpośrednio z mechaniką fotografii, dużo czasu zajęło mi uzmysłowienie sobie roli równowagi, że nie wspomnę o potrzebie zwracania w ogóle uwagi na to zjawisko. Równowaga jest jedną z tych kwestii, których nie da się zignorować. Nasze zdjęcia mogą być albo zrównoważone — statycznie lub dynamicznie — albo niezrównoważone, a równowaga zdjęcia rzutuje na sposób postrzegania fotografii. Jest to jedna z najważniejszych rzeczy wpływających na kompozycję, im wcześniej więc zaczniesz pracować nad wyczuciem równowagi i nauczysz się tą cechą posługiwać, tym lepiej.


Równowagę kompozycji można rozumieć bardzo podobnie jak pojęcie, z którym mamy do czynienia w tzw. rzeczywistym świecie. Równowaga wizualna opiera się na zbliżonych zasadach, co fizyczna. Wszystko zależy od ciężaru. Fizycznie można by to przedstawić tak: jeśli po jednej stronie podpartej pośrodku huśtawki umieścisz jakiś obiekt, a po drugiej inny, cięższy, to on przeważy huśtawkę. Gdy natomiast lżejszy obiekt zastąpisz innym o tej samej masie co cięższy, huśtawka wróci do równowagi. To jest równowaga statyczna. Jeśli będziesz chciał uzyskać równowagę przy obiektach o różnych masach, możesz to osiągnąć w inny sposób: poprzez przesunięcie podpory w stronę cięższego obiektu. W ten sposób huśtawka przemieni się w dźwignię, dla której można znaleźć nową pozycję równowagi. To równowaga dynamiczna.

 

Nikon D800, 200 mm, 1/200 s @ f/7,1, ISO 400
 
Mogłem sfotografować te żurawie ze znacznie większym przybliżeniem, ale umiejscowienie ich w taki właśnie sposób, na tle bardzo obszernej sceny, umożliwiło mi osiągnięcie równowagi między nimi a pustą przestrzenią, obejmującą lwią część kadru. To doskonały przykład równowagi dynamicznej. Nieco bliższe ujęcie — z żurawiami pośrodku — byłoby przykładem równowagi statycznej
 

Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem