26 czerwca 2019, 08:00
Autor: Alain Briot
czytano: 5197 razy

Fotograf powinien podążać za swoją publicznością

Fotograf powinien podążać za swoją publicznością

Większość artystów powinna mieć i znać swoją publiczność. Początkowo zapewne z powodzeniem będziesz dawał sobie radę sam. Jeżeli nie jesteś zainteresowany udostępnianiem swoich prac i fotografujesz wyłącznie dla siebie, to rzeczywiście jest to zupełnie możliwe. Idąc tym tropem, na początku swojej kariery wielu fotografów częściej buduje swoją publiczność z naturalnych odbiorców, aniżeli starannie ją dobiera. Do naturalnych odbiorców zaliczyłbym kolegów, rodzinę i znajomych – ludzi, którzy stanowią część Twego życia. Każdy taki człowiek będzie chciał choćby rzucić okiem na Twoje prace, właśnie dlatego, że są Twoje, a nie ze względu na szczególne zainteresowanie fotografią.

Problemy z publicznością skończą się w chwili, gdy zaczniesz odkrywać bardziej obiecujące, satysfakcjonujące nurty w swojej pracy. Jeśli Twoim celem jest publikowanie zdjęć w galerii, muzeum czy na wystawach, to będziesz musiał dokładnie określić swoją publiczność i jej oczekiwania; podobnie zresztą jak w przypadku, gdy planujesz sprzedaż zdjęć za pośrednictwem agencji fotograficznych, w sklepach lub na jeden z wielu innych sposobów. Rodzaj i charakter prac powinny odpowiadać wybranemu miejscu i specyfice ekspozycji, Jeśli nie poświęcisz czasu na to, by przygotować zestaw prac stosowany do określonych okoliczności, czeka Cię poważne rozczarowanie, a Twoje prace zapewne będą wywoływały jedynie wzruszenie ramion.

[kn_free]

Jeśli zdecydujesz się na zaprezentowanie swoich prac w galerii, podczas pokazu, w sklepie lub w jeszcze innym miejscu, to odwiedzający to miejsce ludzie  automatycznie staną się Twoją publicznością. Powinieneś więc zadbać o to, aby wybrane na tę okoliczność prace korelowały z ich oczekiwaniami. Jeśli to zaniedbasz, odbiorcy w najlepszym razie zignorują przygotowaną wystawę, zaś w najgorszym zaczną kwestionować sens jej przygotowania i umieszczenia właśnie w takim miejscu. Ich wątpliwości skupią się na ludziach odpowiedzialnych za zarządzanie danym obiektem, a zatem kuratorach,  właścicielu sklepu, organizatorze pokazu itp. Na szczęście większość organizatorów i właścicieli zdaje sobie sprawę z rodzaju klienteli, jaka odwiedza ich obiekt, i z góry odrzuci propozycję zorganizowania pokazu, którego specyfika i treść nie będą wpisywały się w ich oczekiwania. Niejeden początkujący fotograf zastanawia się wówczas, dlaczego jego prace nie zostały zaakceptowane – odpowiedź już znasz: najprawdopodobniej zawiniła nieznajomość oczekiwań i gustów publiczności.

[kn_advert]
 
Oczywiście może się zdarzyć, że jakiś obiekt będzie odwiedzany przez kilka różnych grup odbiorców. Na przykład podczas mojej przygody z fotografowaniem Wielkiego Kanionu spotykałem ludzi, którzy byli zainteresowani kupnem fotografii artystycznych, a nie tylko zwykłych fotek krajobrazowych. Powiem więcej: udało mi się wówczas sprzedać kilka takich fotografii, a pod koniec tego epizodu mojej kariery organizowałem pokazy łączące obydwa światy: były na nich zdjęcia adresowane do turystów, i do kolekcjonerów. Nie zmienia to jednak faktu, że w każdym miejscu da się wyróżnić dominującą grupę odbiorców o określonych oczekiwaniach. Innymi słowy, choć na turystycznym szlaku trafi się kupiec na artystyczną fotografię, to większość oglądających będzie jednak zainteresowana zdjęciami turystycznymi.
 
Artysta powinien podążać za swoją publicznością. Rezygnacja z tego podejścia będzie Cię kosztowała, nie tylko w sensie finansowym, lecz także pod względem twórczego rozwoju. W moim przypadku długi epizod ze sprzedażą zdjęć turystycznych okazał się przeszkodą w doskonaleniu artystycznej wizji świata. Dziś zdaję sobie jednak sprawę, że moje ówczesne problemy nie były związane z publicznością jako taką, lecz z moim wyborem tejże publiczności. Gdy to zrozumiałem i pogodziłem się z tym faktem, rozwiązanie pojawiło się samo: wystarczyło po prostu zmienić odbiorców, do których starałem się dotrzeć, co – wierz mi – jest o wiele łatwiejsze niż zmiana poglądów swojej dotychczasowej publiczności.
 

Fotograf i jego publiczność - doskonalenie umiejętności

 
Opisz swoją idealną publiczność
 
Opisz publiczność jaką chciałbyś mieć – taką, dla której chciałbyś tworzyć, nie mając nawet pewności, czy kiedykolwiek zobaczy ona Twoje prace, czy zainteresuje się Twoją twórczością. Opisz ludzi, którzy, Twoim zdaniem, zrozumieliby przekaz Twoich prac i byliby skłonni nań zareagować.
 
Opisz hipotetycznego odbiorcę swoich prac
 
Opisz osobę (może to być hipotetyczna osoba, będąca połączeniem kilku różnych ludzi, których spotkałeś), która będzie ucieleśnieniem idealnego odbiorcy Twoich prac. Możliwości jest tutaj bardzo wiele, lecz w razie wątpliwości spróbuj posłużyć się następującymi przykładami:
 
  • Ktoś kto świetnie rozumie przekaz Twoich zdjęć, lecz nie potrafi wyrazić go słowami.
  • Ktoś, kto umie ubrać swoje przemyślenia na temat Twoich prac w słowa, lecz nie poświęcił zbyt dużo czasu na ich analizę i woli o nich opowiadać.
  • Ktoś, kto jest miłośnikiem i zapalonym kolekcjonerem Twoich prac, kupuje je regularnie, lecz nie miałeś nigdy okazji z nim porozmawiać.
  • Ktoś, kto ma dużą wiedzę na temat fotografii i świetnie rozumie Twoje starania, lecz nie kupuje Twoich prac i nie komentuje ich, z wyjątkiem uwag czysto technicznych.
  • Ktoś, kto opowiada o Twoich pracach innym ludziom, wyrażając się o nich w pochlebnych słowach, lecz jego zainteresowanie Twoją sztuką na tym się kończy.
 
Co znaczy dla Ciebie "sprzedawać się"?
 
W tym rozdziale pisałem między innymi o kwestii "sprzedawania się" przez artystów. Co, według Ciebie, znaczy to określenie? Co robi artysta, który "się sprzedaje"? Opisz czyjeś (lub swoje) poczynania i ich wpływ na twórczość, gdyby ów ktoś (lub Ty) zaczął "się sprzedawać".
 
Twoje bestsellery
 
Czy wśród Twoich dotychczasowych prac któreś sprzedają się szczególnie dobrze? A może wyobrażasz sobie jakieś zdjęcie, które z pewnością stałoby się bestsellerem, gdyby tylko udało Ci się je zrobić?
 
To ćwiczenie polega na opisaniu własnych bestsellerowych zdjęć lub potencjalnych fotografii zrobionych z myślą o komercyjnym sukcesie.  Postaraj się opisać je tak dokładnie, jak to tylko możliwe, z uwzględnieniem tematu, miejsca, oświetlenia, pory dnia, rozmiaru zdjęcia, sposobu prezentacji i wszystkich innych czynników, jakie przyjdą Ci do głowy. Na koniec opisz klientów, którzy byliby skłonni kupić tego typu zdjęcie.

 



www.swiatobrazu.pl