czytano: 5197 razy
Fotograf powinien podążać za swoją publicznością
Większość artystów powinna mieć i znać swoją publiczność. Początkowo zapewne z powodzeniem będziesz dawał sobie radę sam. Jeżeli nie jesteś zainteresowany udostępnianiem swoich prac i fotografujesz wyłącznie dla siebie, to rzeczywiście jest to zupełnie możliwe. Idąc tym tropem, na początku swojej kariery wielu fotografów częściej buduje swoją publiczność z naturalnych odbiorców, aniżeli starannie ją dobiera. Do naturalnych odbiorców zaliczyłbym kolegów, rodzinę i znajomych – ludzi, którzy stanowią część Twego życia. Każdy taki człowiek będzie chciał choćby rzucić okiem na Twoje prace, właśnie dlatego, że są Twoje, a nie ze względu na szczególne zainteresowanie fotografią.
Problemy z publicznością skończą się w chwili, gdy zaczniesz odkrywać bardziej obiecujące, satysfakcjonujące nurty w swojej pracy. Jeśli Twoim celem jest publikowanie zdjęć w galerii, muzeum czy na wystawach, to będziesz musiał dokładnie określić swoją publiczność i jej oczekiwania; podobnie zresztą jak w przypadku, gdy planujesz sprzedaż zdjęć za pośrednictwem agencji fotograficznych, w sklepach lub na jeden z wielu innych sposobów. Rodzaj i charakter prac powinny odpowiadać wybranemu miejscu i specyfice ekspozycji, Jeśli nie poświęcisz czasu na to, by przygotować zestaw prac stosowany do określonych okoliczności, czeka Cię poważne rozczarowanie, a Twoje prace zapewne będą wywoływały jedynie wzruszenie ramion.
[kn_free]
Jeśli zdecydujesz się na zaprezentowanie swoich prac w galerii, podczas pokazu, w sklepie lub w jeszcze innym miejscu, to odwiedzający to miejsce ludzie automatycznie staną się Twoją publicznością. Powinieneś więc zadbać o to, aby wybrane na tę okoliczność prace korelowały z ich oczekiwaniami. Jeśli to zaniedbasz, odbiorcy w najlepszym razie zignorują przygotowaną wystawę, zaś w najgorszym zaczną kwestionować sens jej przygotowania i umieszczenia właśnie w takim miejscu. Ich wątpliwości skupią się na ludziach odpowiedzialnych za zarządzanie danym obiektem, a zatem kuratorach, właścicielu sklepu, organizatorze pokazu itp. Na szczęście większość organizatorów i właścicieli zdaje sobie sprawę z rodzaju klienteli, jaka odwiedza ich obiekt, i z góry odrzuci propozycję zorganizowania pokazu, którego specyfika i treść nie będą wpisywały się w ich oczekiwania. Niejeden początkujący fotograf zastanawia się wówczas, dlaczego jego prace nie zostały zaakceptowane – odpowiedź już znasz: najprawdopodobniej zawiniła nieznajomość oczekiwań i gustów publiczności.
Fotograf i jego publiczność - doskonalenie umiejętności
- Ktoś kto świetnie rozumie przekaz Twoich zdjęć, lecz nie potrafi wyrazić go słowami.
- Ktoś, kto umie ubrać swoje przemyślenia na temat Twoich prac w słowa, lecz nie poświęcił zbyt dużo czasu na ich analizę i woli o nich opowiadać.
- Ktoś, kto jest miłośnikiem i zapalonym kolekcjonerem Twoich prac, kupuje je regularnie, lecz nie miałeś nigdy okazji z nim porozmawiać.
- Ktoś, kto ma dużą wiedzę na temat fotografii i świetnie rozumie Twoje starania, lecz nie kupuje Twoich prac i nie komentuje ich, z wyjątkiem uwag czysto technicznych.
- Ktoś, kto opowiada o Twoich pracach innym ludziom, wyrażając się o nich w pochlebnych słowach, lecz jego zainteresowanie Twoją sztuką na tym się kończy.
www.swiatobrazu.pl