czytano: 29186 razy
Fotografia na świecie: Australia, cz. 1
W cyklu „Fotografia na świecie” zapraszamy na pierwszy odcinek podróży po Australii. Antypody to ojczyzna jednego z najsłynniejszych fotografów wszech czasów, Helmuta Newtona. Dziś Australijczycy przodują w fotografii mody i sportu.
Czytaj także: Fotografia na świecie: Australia, cz. 2
W fotograficznej podróży dookoła świata zatrzymujemy się w Australii. To pierwszy przystanek w wyprawie z Fotografią na świecie po Antypodach. Z Australii pochodzi wielu fotografów, którzy kształtowali światową historię tej dziedziny sztuki – pierwszym skojarzeniem dla większości czytelników byłoby tu zapewne nazwisko Helmuta Newtona, ale warto wspomnieć o szeregu innych twórców, zwłaszcza z kręgów modernistycznych. Dzisiejsza Australia to królestwo fotografii mody i sportu, bujnie rozwijający się rynek o dużej konkurencji. To jednak nie wszystko: z Antypodów pochodzi zarówno jeden z najbardziej kontrowersyjnych fotografów dzisiejszej doby, Bill Henson, jak i specjalistka od komercyjnej fotografii dziecięcej Anne Geddes. Już pierwszy rzut oka pozwala zatem z łatwością zauważyć, że mamy do czynienia ze zróżnicowaną, bogatą i wielopłaszczyznową sceną, której warto przyjrzeć się z uwagą.
Nowoczesną fotografię australijską ukształtowały przede wszystkim wpływy z modernistycznej Europy i Ameryki. W latach 30. i 40. światową sławę zyskał Max Dupain, autor fotograficznej ikony Australii – zdjęcia Sunbaker, przedstawiającego mężczyznę odpoczywającego na plaży. Jego styl, oparty na precyzyjnej grze światła i cienia, wpasowuje się doskonale w sposób myślenia o fotografii ery modernizmu i przywodzi na myśl prace jego współczesnych – Edwarda Westona, Ansela Adamsa i innych. Sam mówił o swojej filozofii: "Współczesna fotografia powinna być czymś więcej niż tylko rozrywką. Musi pobudzać myślenie, a przez jasne stanowisko wobec rzeczywistości powinna pomagać w zrozumieniu ludzi i tego, jak żyją".
Fot. Max Dupain
Fot. Max Dupain
[kn_advert]
Fot. Max Dupain
Fot. Max Dupain
Max Dupain
Olive Cotton
Ramię w ramię z Dupainem tworzyła jego żona, Olive Cotton – doceniona jednak znacznie później niż jej partner. Na samodzielną wystawę musiała czekać aż 50 lat. Podobnie jak Dupain, działała w nurcie modernizmu. Fascynowały ją cienie rzucane przez przedmioty, harmonia między obiektami (jedna z jej czołowych fotografii nosi znamienny tytuł Balet filiżanek), ale również ludzkie sylwetki w otoczeniu natury.
Fot. Olive Cotton
Fot. Olive Cotton
[kn_advert]
Fot. Olive Cotton
Helmut Newton
Najbardziej znanym nazwiskiem w dziejach fotografii australijskiej (i nie tylko) jest Helmut Newton. Urodził się w Niemczech, lecz w młodym wieku - musząc uciekać przed represjami reżimu nazistowskiego - wraz z rodziną wyjechał do Australii. Tam rozwijał swoją fotograficzną pasję i późniejszą karierę. W latach 40. założył własne atelier w Sydney; specjalizował się w fotografii mody i szybko doczekał się kontraktu z Vogue. Błyskawicznie doceniła go Europa. Jego odważny styl – drapieżny i elegancki, nasycony fetyszystyczną erotyką, pełen prowokujących, dominujących bohaterek stał się jego znakiem firmowym. Lubił pracować w dużych formatach, czego dowodzi słynna seria aktów Big Nudes. Uchodził przez długi czas za artystę wyjątkowo kontrowersyjnego, to jednak nie przeczyło nigdy wartości jego dokonań - Newton jest bezdyskusyjnie jednym z najbardziej uznanych i cenionych fotografów XX wieku.
Fot. Helmut Newton
Fot. Helmut Newton
Fot. Helmut Newton
[kn_advert]
Fot. Helmut Newton
Alice Springs
Skoro mowa o Newtonie, warto wspomnieć o Alice Springs (June Newton), jego żonie. Springs również zajmowała się fotografią, przede wszystkim modą i portretem, choć początkowo pracowała jako aktorka. Jej kariera po drugiej stronie obiektywu zaczęła się od zbiegu okoliczności, kiedy Helmut Newton z powodu choroby nie mógł pojawić się na umówionej sesji. Szybko przeszkolił więc swoją żonę – z dużym powodzeniem, ponieważ już wkrótce zdecydowała się ona porzucić karierę aktorską dla fotograficznej. Jej styl jest bardziej spontaniczny, mniej formalny niż w przypadku Newtona, dzięki czemu stanowi dla niego świetny kontrast i dopełnienie.
Fot. Alice Springs
Fot. Alice Springs
[kn_advert]
Fot. Alice Springs
Wolfgang Sievers
Rówieśnikiem i przez pewien czas współpracownikiem Newtona był Wolfgang Sievers, również emigrant z Niemiec. Specjalizował się w fotografii obiektów przemysłowych i architektury. Jego styl nosił znamiona fascynacji Bauhausem i Nową Rzeczowością oraz był nośnikiem jego lewicujących przekonań. Sievers często fotografował fabryki nocą, dla zwiększenia efektu i podkreślał fakt, że to miejsca pracy ludzi. Jego prace określano czasem jako "teatralną fotografię przemysłową".
Fot. Wolfgang Sievers
Fot. Wolfgang Sievers
[kn_advert]
Fot. Wolfgang Sievers
Fot. Wolfgang Sievers
Czytaj także: Fotografia na świecie: Australia, cz. 2
www.swiatobrazu.pl