Fotografia na świecie: Grecja

Fotografia na świecie: Grecja

Rozpoczynamy nowy cykl pt. Fotografia na świecie, poświęcony specyfice fotografii i ważnym artystom z poszczególnych krajów świata. Każdy odcinek cyklu poświęcony będzie innemu państwu, a otwiera go prezentacja fotografii rodem z Grecji. Zapraszamy do lektury.


Nowy cykl artykułów w naszym serwisie, Fotografia na świecie, rozpoczynamy od prezentacji sceny fotograficznej Grecji w zarysie. Chociaż szczupłość miejsca pozwala nam na wybór jedynie najistotniejszych zjawisk i nazwisk w perspektywie historycznej, mamy nadzieję na nakreślenie obrazu, który być może zachęci Państwa do pogłębionych badań twórczości poszczególnych artystów.

Grecja to państwo, które ma zarówno szczęście jak i pecha być definiowanym w dużym stopniu przez swój malowniczy, wręcz pocztówkowy krajobraz i antyczne dziedzictwo kulturowe. Wyobrażenie o Helladzie łatwo sprowadzić do prostego kodu wizualnego, będącego połączeniem podręczników historii sztuki i folderów turystycznych: błękit i biel, urokliwe domki nad lazurowym morzem, Akropol. Tak w powszechnej świadomości funkcjonuje Grecja; jak jednak jest postrzegana "od wewnątrz", przez rodzimych fotografów?

Ta dwoistość spojrzenia z zewnątrz i od środka, wyobrażenia powszechnego i wnikliwszej analizy, obecna jest w greckiej fotografii od samego początku jej istnienia. Jak łatwo się domyślić, w pionierskich latach sztuki fotograficznej przeważała dokumentacja antycznych zabytków oraz działanie w służbie powszechnej wyobraźni: "krajobraz z antycznymi ruinami" to popularny dziewiętnastowieczny wizerunek, odpowiadający życzeniom licznie przybywającym w owym czasie do Hellady gości z całej Europy. Jednocześnie żywo rozwijała się fotografia miejska, dokumentująca gwar targów i portowych nabrzeży, oraz portretowa. Dagerotypy i kalotypy pierwszego znanego z nazwiska greckiego fotografa, Filipposa Margaritisa, to przegląd ówczesnej ateńskiej socjety. Pochodzący z Kastorii (Macedonia) Leonidas Papazoglou (1872 - 1918) portretował z kolei przekrój wielokulturowego społeczeństwa tego granicznego regionu. Grecy, Turcy, Żydzi, Albańczycy, wszyscy pojawiają się na dostojnych, surowych zdjęciach autorstwa Papazoglou. Do dziś dotrwała tylko część bogatych archiwów artysty z Kastorii, na szczęście zachowanych w doskonałym stanie, co pozwala docenić nie tylko walory dokumentalne, ale i niezwykły talent, czujne oko i precyzję kompozycji Papazoglou.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem