15 marca 2012, 08:00
Autor: Joanna Zielińska
czytano: 14738 razy

Fotografia na świecie: Indie, cz.3

Fotografia na świecie: Indie, cz.3

W cyklu „Fotografia na świecie” - przystanek Indie, część trzecia. Na naszej drodze spotkamy tym razem młodsze pokolenie fotografów. Tych, którzy zaglądają pod podszewkę Indii „medialnych”, nie boją się tematów trudnych, a także pytają o to, jakie są Indie dziś.







Czytaj także:
Fotografia na świecie: Indie, cz. 1
Fotografia na świecie: Indie, cz. 2


Docieramy do trzeciego etapu podróży po Indiach w cyklu Fotografia na świecie. To pora na spotkanie z młodszym pokoleniem fotografów indyjskich. Wielu z nich realizuje się w sferze czysto artystycznej, inni wybierają fotoreportaż; na obu tych polach fotografowie mają, trzeba przyznać, niemało pracy. Zmagają się bowiem z popularnym, medialno-turystycznym wizerunkiem Indii, w którym z jednej strony króluje bollywoodzka feeria barw, uśmiechnięte dzieci, podróże na słoniach, egzotyczna duchowość, malownicza paleta tkanin, przypraw, dekoracji, a z drugiej – przerażające ubóstwo i ogrom nieszczęścia, które również przyciąga bezrefleksyjnych często fotografów z Zachodu, szukających cynicznie sposobu na zaszokowanie widza. Fotografowie z Indii starają się rozprawiać z tymi stereotypami i przypomnieć, z jak ogromnie złożonym, skomplikowanym krajem mamy do czynienia. Dlatego Dayanita Singh opublikowała zapis swojej przyjaźni z przedstawicielką hidźra (trzeciej płci) oraz cykl portretów przedstawicieli zamożnej klasy średniej, aby przypomnieć, że społeczeństwo Indii składa się z niezliczonej liczby pomniejszych grup, a Altaf Qadri postanowił zwrócić uwagę świata na Kaszmir - rejon, który od lat pozostaje polityczną kością niezgody.


Pracująca głównie w czerni i bieli Dayanita Singh zyskała sławę cyklem portretów Mony Ahmed, opublikowanych w albumie Ja, Mona Ahmed. Tytułowa bohaterka należała do tzw. trzeciej płci, hidźra. Zaprzyjaźniła się z Singh i wprowadziła ją do swojego świata – świata na marginesie społeczeństwa. Później Dayanita Singh fotografowała młode dziewczyny mieszkające w aśramie, a wreszcie przedstawicieli wyższych klas społecznych. W ostatnich latach postanowiła robić "portrety bez ludzi" - fotografie, które opowiadają o mieszkańcach różnych miejsc, jednak bez ich obecności.
 

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Dayanita Singh

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Dayanita Singh

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Dayanita Singh

 

Dayanita Singh


Altaf Qadri


Altaf Qadri pochodzi z Kaszmiru. Los sprawił, że porzucił on swój zawód informatyka (co również jest symptomatyczne: Indie stają się przecież w ostatnich latach informatyczną potęgą) i został fotoreporterem. Dla Qadri rodzinne okolice, ze względu na trwający w Kaszmirze od lat konflikt, stały się głównym tematem fotoreportaży. Odwiedził jednak również Afganistan, Nepal, Kambodżę.  Qadri, fotograf o wielkiej wrażliwości, współpracuje dzisiaj z Time, Newsweekiem, The New York Times, The Guardian, a w 2011 roku został wyróżniony na World Press Photo.
 

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Altaf Qadri

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Altaf Qadri

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Altaf Qadri

[kn_advert]

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Altaf Qadri

Pushmapala N.


Pushmapala N. bywa czasami nazywana "hinduską Cindy Sherman". Podobnie jak amerykańska artystka, Pushmapala N. interesuje się obszarem pomiędzy fotografią a performance. Wciela się w różne role, inscenizuje fragmenty różnego rodzaju narracji – od bohaterskich eposów aż po filmy Bollywood. Opowiada przy tym trochę o sobie, ale przede wszystkim o tym, co to znaczy być kobietą w dzisiejszych Indiach, jak wiele wiąże się z tym ról i mitów i o tym, jak wiele na ten temat  istnieje rozmaitych wyobrażeń. Artystka wydaje się też całą swoją maskaradę traktować z dużym humorem. Udziela fikcyjnych wywiadów, prowokuje pytających ją dziennikarzy.  Pushmapala N. uchodzi za jedną z najciekawszych postaci indyjskiej sztuki współczesnej.
 

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Pushmapala N.

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Pushmapala N.

[kn_advert]

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Pushmapala N.

 

Tarun Khiwal


W głównym nurcie fotografii funkcjonuje Tarun Khiwal, który z powodzeniem działa na polu fotografii mody, reklamy, ale również portretu. Fotografuje gwiazdy Bollywood, pracuje dla międzynarodowych marek, jego prace ukazywały się w Vogue, Elle czy Marie Claire. Jako jedyny fotograf z Indii został wyróżniony Hasselblad Masters Award. Jego przepisem na własny styl w fotografii jest "kwestionować wszystkie znane i utarte sposoby patrzenia".
 

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Tarun Khiwal

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Tarun Khiwal

[kn_advert]

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Tarun Khiwal

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Tarun Khiwal

Vikram Bawa


Vikram Bawa jest dzisiaj jednym z najbardziej cenionych fotografów w dziedzinie fotografii reklamowej. Lista firm, z którymi współpracował, jest długa – dość powiedzieć, że znajduje się na niej m.in. największy chyba autorytet w dziedzinie reklamy, Lurzer's Archive International. Bawa ma rozpoznawalny styl – fotografie z przymrużeniem oka, pogodne, nieco ironiczne, pełne zabawy konwencjami. Publikuje swój własny kwartalnik, Twisted Heads. "Byłem fotografem od kiedy pamiętam", przyznaje. 
 

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Vikram Bawa

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Vikram Bawa

[kn_advert]

Fotografia na świecie: Indie Dayanita Singh Vikram Bawa Tarun Khiwal Pushmapala N. Altaf Qadri

Fot. Vikram Bawa


Czytaj także:
Fotografia na świecie: Indie, cz. 1
Fotografia na świecie: Indie, cz. 2

 



www.swiatobrazu.pl