Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 1


  • Autor:
    Komentarzy: 27


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 14


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 18


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 23


  • Autor:
    Komentarzy: 17
f

Fotograficzna e-akademia: od podstaw do mistrzostwa

Fotograficzna e-akademia: od podstaw do mistrzostwa

E-akademia fotografii to e-kurs kompleksowy. Jego ukończenie pozwoli każdemu, nawet początkującemu adeptowi trudnej sztuki fotografii zyskać wiedzę, z którą swobodnie będzie mógł rozwijać dalej swoje praktyczne umiejętności w sposób świadomy i technicznie coraz lepszy. Ten e-kurs różni się od innych wieloma elementami. Po pierwsze – ilością lekcji – jest ich aż 44. Po drugie – zakresem wiedzy, który obejmuje obszar od zagadnień dla początkujących, poprzez tematy związane z poszczególnymi rodzajami fotografii, obróbką i selekcją aż po zagadnienia bardzo zaawansowane.



Cały materiał - kilka tysięcy stron lekcji, fotografii, przykładów, testów masz do swojej dyspozycji już od pierwszego dnia rozpoczęcia e-kursu - udostępniamy Ci Twój panel administracyjny, z którego masz dostęp do wszystkich materiałów w każdej chwili. 

Uczysz się kiedy chcesz, w tempie, które sobie wyznaczysz i w obszarach, które wydają Ci się w danym momencie najważniejsze. Do każdej lekcji udostępniamy testy, które sprawdzają i utrwalają Twoją wiedzę. W lekcjach opisane są również ćwiczenia do samodzielnego wykonania – pozwalają na natychmiastowe wykorzystanie świeżo nabytej wiedzy w praktyce – co w znakomity sposób przyczynia się do utrwalenia zdobytych wiadomości.

Uczestnicy otrzymują:
  • 44 lekcje w postaci e-booków,
  • dostęp do platformy sprawdzającej wiedzę,
  • certyfikat ukończenia.

Cena e-kursu: 290,00 zł

 

 

 

 

Szczegółowy program kursu E-akademia fotografii

 
Lekcja 1. Wstęp do fotografii 
 
Początek fotografii.
Jak działa aparat analogowy.
Zasada działania aparatów cyfrowych.
Rodzaje  aparatów cyfrowych i różnice pomiędzy nimi.
Typy obiektywów i różnice pomiędzy nimi.
Obiektywy - opis podstawowych parametrów, jak czytać oznaczenia obiektywów.
Najczęściej występujące tryby pracy aparatów - zastosowanie poszczególnych trybów.
Formaty zapisu plików i różnice pomiędzy nimi.
Jak najlepiej skonfigurować aparat cyfrowy.
Opinie fotografów zawodowych o sprzęcie.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 2. Światło zastane i światło błyskowe w praktyce
 
Rodzaje światła oraz sprawdzone sposoby ich wykorzystania w fotografii.
Światło zastane, jego nadmierna ilość lub brak - schematy postępowania.
Światło błyskowe, kiedy i jak warto korzystać?
Oświetlenie z przodu, z tyłu, z boku, z góry - praktyczne przykłady zastosowania.
Rodzaje lamp błyskowych.
Podstawowe pojęcia związane z lampami błyskowymi.
Lampa błyskowa wbudowana i jej wykorzystanie w praktyce.
Lampa błyskowa zewnętrzna.
Bilansowanie światła błyskowego i zastanego.
Kilka lamp błyskowych w trybie bezprzewodowym i ich twórcze wykorzystywanie.
Zawodowi fotografowie o świetle zastanym i zastosowaniu lamp błyskowych.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 3. Ekspozycja
 
Pojęcie ekspozycji.
Elementy składające się na ekspozycję (przysłona, czas, ISO) oraz wpływ ich wartości na końcowy efekt.
Sprawdzone ustawienia (portret, krajobraz, ruch).
Korekta ekspozycji - kiedy i jak.
Zawodowi fotografowie o ekspozycji.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 4. Kontrast i nasycenie – czyli wykorzystanie kolorów w fotografii
 
Nasycenie – co to jest.
Nasycenie kolorów fotografowanej sceny.
Związek pomiędzy czułością ISO, a nasyceniem.
Kontrola nasycenia podczas obróbki cyfrowej.
Kontrast.
Kontrast ogólny.
Kontrast lokalny.
Czarno-białe czy kolorowe?
Zawodowi fotografowie o kolorach.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 5. Balans bieli – jak go oswoić i wykorzystać
 
Balans bieli i jego wpływ na fotografię.
10 sytuacji, w których należy zmienić temperaturę barwową światła.
Wykorzystanie balansu bieli jako filtra ocieplającego fotografowaną scenę.
Wykorzystanie balansu bieli jako filtra ochładzającego fotografowaną scenę.
Zawodowi fotografowie o balansie bieli.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 6. Żeby zdjęcia były ostre
 
Słabe światło.
Zbliżenia.
Obiekty w ruchu.
Fotograf (aparat) w ruchu.
Zawodowi fotografowie o technice wykonywania ostrych zdjęć.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 7. Kompozycja i perspektywa w praktyce
 
Klasyczne reguły kompozycji.
Kompozycja w praktyce:
- od czego zacząć,
- odległość od obiektu,
- krawędzie kadru,
- plany na zdjęciu
Osiąganie siły wyrazu zdjęcia.
Zawodowi fotografowie o kompozycji.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 8. Perspektywa
 
Związek pomiędzy perspektywą, a głębią zdjęcia.
Poszukiwania własnej niepowtarzalnej perspektywy.
Ujęcia od góry.
Ujęcia z boku.
Ujęcia z biodra.
Ujęcia z dołu.
Związek pomiędzy perspektywą, a rodzajem obiektywu.
Zawodowi fotografowie o perspektywie.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 9. Fotografia portretowa
 
Elementy udanego portretu.
Rodzaj obiektywu i jego wpływ na efekt końcowy portretu.
Ustawienie osoby portretowanej i kadrowanie.
Oświetlenie w portretach.
- fotografowanie w świetle zastanym,
- fotografowanie przy wykorzystaniu światła błyskowego,
- łączenie światła błyskowego i zastanego.
Portrety dynamiczne.
Portrety grupowe.
 
Najczęściej popełniane błędy w fotografii portretowej:
 
- nadużywanie kompozycji centralnej,
- ustawianie aparatu na złej wysokości i pod niewłaściwym kątem,
- złe ustawianie ostrości,
- zbyt wysoka lub zbyt niska głębia ostrości,
- dążenie do ukazywania na zdjęciach zbyt wielu szczegółów (np. silne wyostrzanie, fotografowanie przy kontrastowym świetle);
- usiłowanie kierowania modelem, gdy nie jest to wskazane (np. nakazywanie uśmiechu dziecku),
- nie zachowanie odpowiedniej kontroli nad tłem,
- stosowanie zbyt szerokich lub zbyt wąskich ujęć.
 
Zawodowi fotografowie o fotografii portretowej.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 10. Fotografia przyrodnicza i krajobrazowa
 
Sposób na udane zdjęcia:
 
- wschodów i zachodów słońca,
- krajobrazów nadmorskich,
- krajobrazów górskich,
- krajobrazów leśnych,
- nieba (w dzień i w nocy),
- wody (strumienie, wodospady, jeziora, morza),
- dzikich zwierząt,
- kwiatów.
 
Najczęściej popełniane błędy w fotografii krajobrazowej:
 
- wybór pory dnia.
- umiejscawianie horyzontu,
- ignorowanie różnic pomiędzy jasnością nieba i ziemi,
- umieszczanie w kadrze zbyt dużych obszarów idealnie czystego nieba,
- ustawianie ostrości na nieskończoność,
- zbytnie otwieranie przysłony,
- fotografowanie "na szybko" i z ręki.
 
Zawodowi fotografowie o fotografii przyrodniczej i krajobrazowej.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 11. Ruch w fotografii
 
Fotografowanie z bliska ruchomych obiektów.
Technika "śledzenia" przy długim naświetlaniu.
Wykorzystanie napędu ciągłego.
Wyszukiwanie miejsc do fotografowania ruchomych obiektów.
 
Najczęściej popełniane błędy:
 
- stosowanie zbyt krótkich lub zbyt długich w stosunku do wymogów sytuacji czasów naświetlania,
- używanie układu AF działającego w trybie Single Focus,
- próba śledzenia tego, co się dzieje w kadrze poprzez nerwowe i urywane ruchy aparatu,
- fotografowanie w trybie zdjęć pojedynczych.
 
Zawodowi fotografowie o ruchu w fotografii.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 12. Fotografia panoramiczna
 
Niezbędny sprzęt.
Ustawienia aparatu fotograficznego.
Zasady kadrowania kolejnych ujęć.
5 kroków przy wykonaniu panoramy.
5 kroków przy montażu panoramy.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 13. Fotografia produktowa (1)
 
Fotografia dla celów handlu internetowego
 
Jaki jest cel ilustrowania aukcji zdjęciami i co z tego tak naprawdę wynika?
Wymagania i ograniczenia serwisów aukcyjnych względem zdjęć.
Zdjęcie kreuje towar – co i jak pokazać?
Błędy najczęściej popełniane przez sprzedających.
 
Domowe studio - fotografowanie małych i średnich przedmiotów:
 
Miejsce i przestrzeń – wymagania oraz ograniczenia dotyczące domowego studia.
Niezbędne wyposażenie dodatkowe.
Wymagany sprzęt fotograficzny i jego akcesoria.
Gdy chcemy na poważnie – techniki zaawansowane.
Sytuacje szczególnie trudne i sposoby radzenia sobie z nimi.
 
Lekcja 14. Fotografia produktowa (2)
 
Praca z oświetleniem ciągłym
 
Specyfika oświetlenia ciągłego – wady i zalety.
Źródła światła dostępne dla każdego.
Problemy z kolorami i kontrastem.
Profesjonalne systemy oświetlenia ciągłego za niewielkie pieniądze.
 
Praca z oświetleniem błyskowym
 
Światło błyskowe – wady i zalety.
Potrzebny sprzęt i akcesoria.
Metody sterowania siłą błysku i wyzwalania lamp.
Ile tak naprawdę potrzebujemy lamp?
Czy same lampy nam wystarczą?
 
Ćwiczenia do wykonania
 
Lekcja 15. Fotografia produktowa (3)
 
Najbliższe otoczenie i tło oferowanego produktu
 
Z tłem czy bez tła?
Barwne tło – zagrożenia i sposoby rozwiązania problemu.
Zabawy z tłem, czyli co można uzyskać z kawałkiem pleksy lub czarnego filcu.
Przedmiot w naturalnym otoczeniu.
A może by tak z modelką?
 
Fotografia produktowa czy reklamowa?
 
Kiedy zdjęcie produktowe można uczynić ciekawszym?
Otoczenie i stylizacja.
Nietypowe oświetlenie.
Elementy dynamiczne.
Jak uniknąć przesady.
 
Ćwiczenia do wykonania
 
Lekcja 16. Fotografia produktowa (4)
 
Fotografia produktowa w praktyce
 
Fotografowanie odzieży.
Fotografowanie elektroniki użytkowej.
Fotografowanie biżuterii.
Fotografowanie przedmiotów szklanych, przezroczystych i błyszczących.
Fotografowanie antyków, dzieł sztuki i przedmiotów rękodzielniczych.
Fotografowanie książek, filmów i płyt.
 
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 17. Fotografia aktu (1)
 
Akt – wprowadzenie do aktu
 
Akt i historia - dlaczego warto poznać historię?
Wykorzystanie nagości w fotografii współczesnej.
Nagość zakryta oraz nagi portret glamour.
Ciało jako przedmiot fotografii: mężczyzna czy kobieta?
 
Lekcja 18. Fotografia aktu (2)
 
Światło w fotografii aktu
 
Światło i cień.
Rola oświetlenia w fotografii aktu.
Rodzaje oświetlenia.
Jak zapanować nad światłem?
 
Wykorzystanie światła zastanego.
Oświetlenie ciągłe, czyli światło stałe.
Oświetlenie błyskowe.
Dodatkowe akcesoria: blendy, zastawki, dyfuzory, statywy itp.
 
Lekcja 19. Fotografia aktu (3)

Sprzęt fotograficzny.
Jak przygotować aparat do sesji?
Czy ważne jest to, czym robimy zdjęcia?
Szkło - rodzaje obiektywów - czym wygodnie, a czym dobrze jest robić zdjęcia.
Pozostały sprzęt fotograficzny i oświetleniowy.
 
Przygotowanie studia do pracy.
Stałe elementy scenografii w studio.
Podstawowy sprzęt w studio i w domu.
Zestawy oświetleniowe.
Producenci oświetlenia - czy drogi sprzęt jest nam potrzebny?


 

 

 

 

Lekcja 20. Fotografia aktu (4)
 
Zaczynamy prace na projektem.
Od pomysłu do zdjęcia.
Koncepcja - Temat - Inspiracje.
Źródła inspiracji - gdzie szukać pomysłów?
Co to jest plagiat?
Czy warto zrobić szkic i zaplanować wszystko?
Spontaniczna sesja zdjęciowa - czy na pewno nie musimy się przygotować?
 
Wybieramy obiekt naszych zdjęć - modelka idealna.
Początek współpracy - omówienie tematu oraz przebiegu sesji.
Modelka profesjonalna - omówienie naszych oczekiwań oraz sposoby komunikowania się w trakcie sesji zdjęciowej.
Fotografujemy osobę prywatną - czyli psychologia, cierpliwość i profesjonalizm.
Przygotowanie psychiczne i fizyczne osoby fotografowanej.
 
Współpraca na planie zdjęciowym - rola poszczególnych osób.
Wizaż, czyli makijaż i charakteryzacja.
Fryzjer, czyli stylizacja włosów.
Stylista, czyli garderoba, rekwizyty.
Asystent fotografa - czy jest nam potrzebny i jaką pełni rolę na planie zdjęciowym?
 
Lekcja 21. Fotografia aktu (5)
 
Podstawy pracy z oświetleniem błyskowym w studio.
Wyzwalacz radiowy czy kabel synchroniczny?
Ustawiamy jedno źródło światła.
Wykorzystanie blend i zastawek do uzyskania lepszego efektu przy jednym źródle światła.
Dwa źródła światła.
Światło główne i wypełniające?
Omówienie podstawowych ustawień.
Oświetlanie sylwetki i tła.
Korekcja natężenia światła.
 
Budowanie planu zdjęciowego.
Praca z trzema i więcej źródłami światła.
Jak zaczynamy budować naszą scenę?
Korekcja oświetlenia sylwetki oraz elementów scenografii.
 
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 22. Fotografia aktu (6)
 
Co to jest plener?
Zaplanowanie sesji plenerowej.
Szkic otoczenia - sprawdzenie miejsca przed sesją.
Wykorzystanie oświetlenia naturalnego.
Pory dnia odpowiednie do robienia zdjęć.
Przygotowanie modelki do sesji plenerowej.
Światło zastane oraz ustawienie modelki względem światła.
Wykorzystanie blend oraz lamp systemowych.
 
Sesja plenerowa z wykorzystaniem błyskowego oświetlenia studyjnego.
Oświetleniowe zestawy plenerowe.
Co nam daje oświetlenie o dużej mocy w plenerze?
Przygotowanie sprzętu do pracy.
Realizacja sesji plenerowej.
 
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 23. Techniki HDRI (1)
 
Wprowadzenie do HDRI
Rozpiętość tonalna
Techniki High Dynamic Range Imaging (HDRI)
Zalety i wady technik HDRI
Realizm vs nierealność – dwie filozofie tworzenia zdjęć w technikach HDRI
Programy graficzne dla HDRI i ich wady i zalety
 
Niezbędne funkcje aparatu cyfrowego do wykonywania zdjęć HDR
Przydatne akcesoria fotograficzne
Wybór i ocena sceny
Przygotowanie do wykonania zdjęć
Wykonywanie pomiarów
Optymalne ustawienia aparatu
Wykonywania zdjęć składowych
 
Ćwiczenia do wykonania
 
Lekcja 24. Techniki HDRI (2)
 
Techniki jednoekspozycyjne i wieloekspozycyjne.
Łączenie zdjęć w Photoshop Elements 10.
Łączenie zdjęć w Lightroomie z wtyczką Enfuse.
Łączenie zdjęć w Photoshopie CS5.
Łączenie zdjęć w Photomatix.
Możliwości współpracy Lightrooma i Photoshopa.
 
Bracketing – sposób na wykonywanie wieloekspozycyjnych zdjęć HDR obiektów ruchomych oraz z ręki.
Zdjęcia HDR obiektów szybko poruszających się.
Zaawansowane techniki mapowania tonalnego.
Kreatywne wykorzystanie zmiennej ostrości.
Przykład mistrzowskich fotografii HDRI oraz tajniki ich powstania.
Techniki pseudo-HDR
 
Ćwiczenia do wykonania
 
Lekcja 25. Techniki HDRI (3)
 
Architektura i wnętrza
 
Budynki z zewnątrz
Detale
Światło we wnętrzach
Łączenie ujęć wnętrz z tym, co widać na zewnątrz
Przekształcenia zdjęć HDRI architektury i wnętrz w czarno-białe
 
Krajobraz
 
Kompozycja
Niebo
Chmury
Alternatywa dla filtrów połówkowych
Przekształcenia zdjęć krajobrazowych HDRI w czarno-białe
 
Przykład mistrzowskich fotografii HDRI oraz tajniki ich powstania

Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 26. Techniki HDRI (4)
 
Portret
 
Tradycyjna fotografia portretowa – portret pozowany;
Portret codzienny i spontaniczny;
Reportaż uliczny
 
Techniki HDRI w fotografii koncertowej
Przekształcenia zdjęć portretowych HDRI w czarno-białe
 
Fotografia uliczna
 
Dramatyczny efekt barwnego, burzowego nieba jako tła dla budynków i ulic
Wieloekspozycyjne techniki HDRI a fotografowanie z ręki w fotografii ulicznej
Pejzaże nocne o poszerzonej rozpiętości tonalnej
Nocna fotografia z wykorzystaniem metody jednoekspozycyjnej
Przekształcenia zdjęć ulicznych HDRI w czarno-białe
 
Przykład mistrzowskich fotografii HDRI oraz tajniki ich powstania

Ćwiczenia do wykonania.
 
 
Lekcja 27. Techniki HDRI (5)
 
Makro
 
HDRI jako sposób radzenia sobie w niesprzyjających warunkach oświetleniowych.
Kontrast i intrygujące efekty świetlne.
Uwydatnienie szczegółów.
Łączenie zdjęć w celu zwiększania głębi ostrości.
Przekształcenia zdjęć makro HDRI w czarno-białe.
 
Zdjęcia panoramiczne
 
Przygotowywanie materiału źródłowego do panoramicznych zdjęć HDR.
Selekcja i obróbka wstępna zdjęć.
Kolejność łączenia ze sobą elementów panoramy.
 
Przykład mistrzowskich fotografii makro HDRI oraz tajniki ich powstania.

Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 28. Format RAW (1)
 
Wprowadzenie do formatu RAW
 
Co to jest format RAW i jakie jest jego praktyczne zastosowanie.
Pliki RAW i ich rozszerzenia dla różnych modeli aparatów.
Możliwe problemy z odczytem i obróbką plików RAW z najnowszych modeli aparatów.
Przegląd dostępnych programów do odczytu i obróbki plików RAW ze względu na ich funkcjonalność i cenę.
W jaki sposób można obejrzeć zawartość pliku RAW bez potrzeby uruchamiania programu do jego obróbki?
Przygotowanie do pracy z plikami RAW:
- instalacja oprogramowania,
- kalibracja monitora.
 
Kadrowanie
 
Kadrowanie swobodne.
Kadrowanie z zachowaniem proporcji.
Prostowanie i przesuwanie kadru.
Narzędzia pomocnicze.
 
Lekcja 29. Format RAW (2)
 
Ekspozycja
 
Dostosowywanie ekspozycji.
Korygowanie obszarów prześwietlonych.
Korygowanie obszarów niedoświetlonych.
Regulowanie tonów średnich.
 
Barwy
 
Korekta balansu bieli.
Twórcze wykorzystanie narzędzi do balansowania bieli.
Kontrast.
Konwersja do czerni i bieli.
Tonowanie zdjęć i wiążące się z tą techniką możliwości.
Wykorzystywanie profili barwnych aparatu.
 
Lekcja 30. Format RAW (3)
 
Wyostrzanie i redukcja szumu
 
Wyostrzanie w fotografii portretowej.
Wyostrzanie w fotografii krajobrazowej.
Redukcja szumu monochromatycznego.
Redukcja szumu barwnego.
Imitowanie ziarna błony filmowej.
Skalowanie zdjęć, a konieczność ich wyostrzania.
 
Korekcja wad optycznych na zdjęciach
 
Korekcja aberracji chromatycznej.
Prostowanie perspektywy.
Usuwanie winietowania i dodawanie sztucznej winiety.
Dodawanie ziarna do zdjęć.
 
Lekcja 31. Cyfrowa ciemnia - podstawy obróbki cyfrowej
 
Zwiększanie kontrastu.
Korekcja kolorystyki.
Korygowanie wybranych fragmentów obrazu (maski i zaznaczenia).
Przyciemnianie i rozjaśnianie.
Wyostrzenie obrazu.
Usuwanie szumów.
Konwersja na skalę szarości.
5 najważniejszych technik retuszu portretu.
 
Cyfrowa edycja zdjęć produktowych i przygotowanie ich do prezentacji
 
Korekta ekspozycji.
Retusz – gdy coś trzeba mocno poprawić.
Usuwanie tła, czyli szparowanie.
Przygotowanie do publikacji.
 
Lekcja 32. Sprzęt i akcesoria
 
Co i gdzie zabrać.
Akcesoria ze względu na rodzaj aparatu cyfrowego.
Elementy wyposażenia fotografa w podróży.
Akcesoria potrzebne podczas fotografowania ludzi.
Akcesoria potrzebne podczas fotografowania przyrody i krajobrazu.
 
Najczęściej popełniane błędy
 
Pomijane szczegóły podczas przygotowywania aparatu do pracy.
Odpowiednia ilość kart pamięci/akumulatorów w przypadku dłuższych sesji.
Użycie nieodpowiednich kart pamięci podczas wykonywania zdjęć w trybie seryjnym i/lub filmowania.
Zbyt częste korzystanie z kabla USB w celu kopiowania zdjęć z karty na dysk twardy komputera.
Zakup nieodpowiedniego statywu.
Niewłaściwe zachowanie w wypadku podejrzenia zamoknięcia wnętrza aparatu.
Korzystanie wyłącznie z trybu "zielonego" - zwłaszcza w przypadku posiadania zaawansowanego aparatu.
 
Lekcja 33. Prezentowanie fotografii
 
Gromadzenie dużych zbiorów zdjęć.
Zasady selekcji zdjęć.
Obróbka pojedynczych fotografii, a praca w oparciu o zbiory.
Katalogowanie i oznaczanie zdjęć oraz przeszukiwanie zbiorów.
Łączenie zdjęć w zestawy.
Metadane, oceny i słowa kluczowe, czyli metody kategoryzowania informacji.
Wykonywanie kopii bezpieczeństwa zbiorów i katalogów.
Drukowanie.
Pokazy multimedialne.
Pokazy zdjęć ze ścieżką dźwiękową.
Ćwiczenia do wykonania.
 
Lekcja 34. Błędy i sposoby ich eliminowania (1)
 
Ogólne
 
Zdjęcia wychodzą poruszone.
Zdjęcia wychodzą nieostre.
Ustawienie aparatu poniżej minimalnej odległości ostrzenia.
Zbyt ciasne kadrowanie.
Używanie lampy błyskowej, gdy jest to niepotrzebne lub niewskazane.
Stosowanie wyższej czułości ISO niż jest w danej sytuacji potrzebna.
Zapisywanie zdjęć w formacie JPEG, gdy przewidujemy konieczność cyfrowej obróbki gotowych zdjęć.
Lekceważenie podstawowych zasad ekspozycji oraz kompozycji i tłumaczenie tego własną wizją artystyczną.
 
Oświetlenie i ekspozycja
 
Dopuszczanie do pojawienia się na zdjęciu przepaleń.
Dopuszczanie do silnego niedoświetlania sceny, ponieważ "niedoświetlenia zawsze da się wyciągnąć".
Nadmierne zaufanie do jednego tylko trybu pomiaru światła i nie korzystanie z korekty ekspozycji.
Brak krytycznej oceny rozpiętości tonalnej sceny.
Niezwracanie uwagi na balans bieli (nawet gdy zapisujemy zdjęcia w formacie RAW).
Zignorowanie kwestii zmiękczenia światła, gdy jest to zalecane lub wręcz konieczne.
Ocenianie poprawności ekspozycji na podstawie podglądu zdjęcia na ekranie LCD aparatu.
 
Lekcja 35. Błędy i sposoby ich eliminowania (2)
 
Fotografia architektury
 
Podchodzenie zbyt blisko fotografowanej budowli i zadzieranie aparatu do góry.
Fotografowanie zawsze z poziomu gruntu w sytuacji, gdy można postąpić inaczej.
Niewłaściwe do danej sytuacji zorientowanie kadru.
Obcięcie jakiegoś ważnego detalu lub pokazanie zbyt wiele.
Brak kontroli nad ludźmi i pojazdami widocznymi w kadrze.
Niewypoziomowanie aparatu i fotografowanie bez statywu.
Rezygnowanie z poszukiwania więcej niż jednego dobrego ujęcia dla danego budynku.
Rezygnowanie z fotografowania detali.
 
Lekcja 36. Błędy i sposoby ich eliminowania (3)
 
Fotoreportaż, fotografia uliczna
 
Fotografowanie z daleka.
Niedopasowanie czułości ISO do warunków oświetleniowych (zbyt długi czas naświetlania).
Nadmierne rzucanie się w oczy i obnoszenie się ze sprzętem fotograficznym.
Natychmiastowe uciekanie z miejsca sesji, gdy orientujemy się, że zostaliśmy zauważeni.
Niedopasowanie się do sytuacji i wychodzenie z założenia, że zawsze najważniejsi jesteśmy tylko my i nasze zdjęcia.
Nadmierne skupianie się na ustawieniach aparatu podczas wykonywania zdjęcia.
 
Fotografia makro i fotografia zbliżeniowa
 
Mylne nazywanie fotografią makro zdjęć, które do tej grupy nie należą (mylenie pojęć macro i close-up).
Zbliżenie aparatu do fotografowanego obiektu poniżej granicy minimalnej odległości ostrzenia.
Stosowanie zbyt małej głębi ostrości.
Fotografowanie z ogniskową która nie zapewnia najlepszej możliwej do uzyskania skali odwzorowania (dotyczy obiektywów typu zoom).
Nie zapewnienie sobie dostatecznej ochrony przed wiatrem (dotyczy fotografowania w plenerze).
Fotografowanie z ręki.
Zbyt kontrastowe oświetlenie.
 
Lekcja 37. Błędy i sposoby ich eliminowania (4)
 
Zdjęcia pamiątkowe
 
Fotografowanie ludzi ze słońcem dokładnie za plecami fotografa.
Ustawianie fotografowanej osoby zbyt blisko obiektu, na tle którego ma pozować.
Nie kontrolowanie tego, co znajduje się bezpośrednio za fotografowaną osobą.
Fotografowanie pod światło bez światła wypełniającego cienie.
Ustawianie większej liczby osób kolejno obok siebie.
Dopuszczenie do niedoświetlenia pierwszego planu przy zbyt jasnym tle.
 
Cyfrowa obróbka zdjęć
 
Zaniechanie obróbki zdjęć w ogóle (z dowolnych przyczyn).
Obrabianie zdjęć na źle ustawionym monitorze.
Ignorowanie kwestii podstawowych - prostowania, kadrowania i korekty ekspozycji zdjęć.
Niewolnicze trzymanie się proporcji kadru narzuconych nam przez aparat.
Częste stosowanie kiczowatych technik.
Nadużywanie technik efektowych.
Stosowanie technik HDRI tam, gdzie nie jest to potrzebne.
Stosowanie prostego przerabiania zdjęcia na wersję czarno-białą (konwersja do skali szarości).
Kierowanie się maksymą "zdjęcie nie musi być poprawne, bo zawsze mogę je cyfrowo poprawić".
Stosowanie jakichkolwiek technik efektowych bez wyraźnej potrzeby.
Ignorowanie kwestii obramowania gotowego zdjęcia.
 
Lekcja 38. Błędy i sposoby ich eliminowania (5)
 
Przygotowanie zdjęć do druku, druk
 
Drukowanie na nieodpowiednim papierze lub niedopasowanym do tuszu.
Korzystanie z zamienników oryginalnych tuszów, gdy nie mamy możliwości dokonania pełnej kalibracji aparatu oraz używanie tuszów słabej jakości.
Niedopasowanie wymiarów zdjęcia do rozmiarów papieru i rozdzielczości druku.
Niedostateczne wyostrzenie zdjęć.
Brak profilowania lub podwójne profilowanie.
Próba wydrukowania barw niemożliwych do odwzorowania w druku atramentowym.
Próba wykonania odbitki zbyt dużej jak na wymiary pierwotnej fotografii.
 
Publikacja zdjęć w Internecie
 
Publikacja zdjęć bez obróbki i selekcji.
Niedopasowanie rozdzielczości zdjęć do wymogów prezentacji w Internecie.
Niewyostrzenie zdjęć po przeskalowaniu.
Oznakowanie autorstwa zdjęć w sposób nie zapewniający bezpieczeństwa lub utrudniający odbiór.
Publikacja zbyt dużej liczby zdjęć w ramach jednej serii.
Brak opisu lub niedostateczne opisanie zdjęć.
 
Przygotowanie zdjęć do bezpośredniej prezentacji
 
Niedopasowanie liczby zdjęć do czasu trwania prezentacji.
Przygotowanie zbyt długiej prezentacji.
Pokazywanie w obrębie jednej serii kadrów zbyt podobnych do siebie.
Założenie zbyt długiego lub zbyt krótkiego czasu potrzebnego na prezentację pojedynczego zdjęcia.
Prezentacja odbitek wielkoformatowych bez zapewnienia odbiorcom możliwości obejrzenia ich z zalecanej odległości.
 
Lekcja 39. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (1)
 
Portrety.
Dzieci.

 
Lekcja 40. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (2)
 
Zwierzęta domowe.
Zoologiczne safari.
Kwiaty i owady.
 
Lekcja 41. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (3)
 
Krajobraz.
Architektura.

Lekcja 42. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (4)

Ciekawe wnętrza.
Obiekty w ruchu.
Krajobrazy i sporty zimowe.

Lekcja 41. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (5)

Niezapomniane zdjęcia z wakacji.
Imprezy rodzinne i w miejscu pracy.

Lekcja 41. Podsumowanie zasad i reguł przy poszczególnych rodzajach fotografii (6)

Koncerty i imprezy klubowe.
Życie ulicy.
Przedmioty.

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl






Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Czytaj także


Inne artykuły autora



Najnowsze fotografie

Lanzarote Lustrowizja1 Sikorka mewa 6 mewa 5 mewa 4 mewa 3