Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 6


  • Autor:
    Komentarzy: 2


  • Autor:
    Komentarzy: 32


  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 19


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 24


Fotografuj z Dellem, cz. 8 - Drukowanie i zarządzanie kolorem krok po kroku

Fotografuj z Dellem, cz. 8 - Drukowanie i zarządzanie kolorem krok po kroku

Jedną z największych zalet fotografii cyfrowej jest możliwość łatwego wykonywania wysokiej jakości odbitek zdjęć, również w zaciszu domowego warsztatu. Jednak aby wydruki te prezentowały się naprawdę idealnie, należy mieć pewne rozeznanie w kwestiach technicznych związanych z tym, jak przebiega proces druku oraz w jaki sposób urządzenia takie jak monitor czy drukarka interpretują kolory. Również opanowanie kilku prostych, zaprezentowanych w naszym artykule zasad, pomoże wam uzyskać naprawdę znakomite rezultaty.



Wyświetlanie i obróbka


Widzimy coś pięknego i barwnego na tyle, że chcemy to odwzorować na zdjęciu w taki sposób, jak wygląda w rzeczywistości. Później pragniemy z taką samą dokładnością przenieść zdjęcie na papier. Czy nam się to uda? Wszystko zależy od tego, jak skonfigurowany jest nasz komputer – chodzi konkretnie o aspekt zarządzania barwą monitora, drukarki i innych urządzeń obrazujących – oraz czy potrafimy ustrzec się pewnych błędów podczas wykonywania odbitek. Nawet bowiem najlepsze narzędzia sprzętowe i software'owe nie pomogą nam, jeśli będziemy korzystać z nich w niewłaściwy sposób.

Reklama

Poprawne kolory? Tylko na skalibrowanym monitorze

Kolory pikseli zapisane cyfrowo w modelach RGB, CMYK, HSL, Lab i innych to tylko numeryczna notacja – abstrakcyjna i bez bezpośredniego przełożenia na to, jak dany obraz monitor ostatecznie wyświetli. Na to ostatnie mają wpływ także ustawienia parametrów wyświetlacza, a także jego parametry techniczne. Należy więc odpowiednio ustawić monitor oraz udostępnić komputerowi dane o tym, jakie tony i kolory może wyświetlić, a jakich nie. Nad całością powinno zaś czuwać urządzenie kolorymetryczne dokonujące precyzyjnego pomiaru charakterystyki barw wzorcowych wyświetlanych przez ekran. Cały ten proces nosi nazwę kalibracji sprzętowo-programowej.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom drukowanie zdjęć zarządzanie kolorem RGB CMYK sRGB Adobe RGB X-Rite i1 Display Pro kolory proofing kolorymetr
Kolorymetr to kluczowe urządzenie dla przeprowadzenia dokładnej kalibracji ekranu. Dokonuje ono bardzo precyzyjnego pomiaru barwy emitowanej przez monitor, dzięki czemu obsługujący go program kalibracyjny jest w stanie określić odchyłkę parametrów kolorystycznych obrazu wyświetlanego przez monitor od wzorca. Przedstawiony powyżej popularny model kolorymetru X-Rite i1 Display Pro można nabyć wraz z dedykowanym oprogramowaniem, ale współpracuje on też z aplikacją kalibracyjną dołączaną do Della UltraSharp UP2716D bezpłatnie. A sam kolorymetr można kupić taniej lub zupełnie legalnie wypożyczyć od znajomego, ponieważ licencja jednostanowiskowa obejmuje obsługującą go aplikację. (Fot. X-Rite)

 

Kalibracja monitora to proces w dużej mierze zautomatyzowany, a oprogramowanie nim zarządzające może pracować w trybach mniej i bardziej zaawansowanych. Do użytkownika należy najczęściej ustalenie docelowych parametrów kalibracji (zalecane przez nas to maksymalna jasność obrazu na poziomie 120 cd/m², temperatura punktu bieli 6500K oraz gamut jak najbardziej zbliżony do przestrzeni Adobe RGB), określenie listy parametrów wyświetlania możliwych do zmodyfikowania przez użytkownika (dobrej klasy monitor powinien umożliwiać regulację co najmniej jasności, kontrastu i składowych RGB), a następnie nadzorowanie procesu kalibracji poprzez wypełnianie poleceń programu. Tu drobna uwaga: większość programów kalibrujących jest w stanie automatycznie modyfikować ustawienia monitora za pomocą protokołu o nazwie DDC (w samych programach opcja ta często nosi nazwę Automatic Display Control lub podobną), ale jeśli tylko chcecie spróbować ustawić monitor samodzielnie, to zachęcamy – samodzielna regulacja parametrów wyświetlania w wielu przypadkach może być nie tylko bardzo precyzyjna, ale też wiele nas nauczyć. Poza tym nie jest to wcale trudne.

W trakcie trwającej kilkanaście minut procedury pomiarowo-regulacyjnej program dokonuje pomiaru kluczowych parametrów wyświetlanego przez monitor obrazu i pomaga nam ustawić ekran tak, aby jasność, kontrast i kolorystyka pikseli jak najbardziej odpowiadały wartościom wzorcowym. To natomiast, czego nie jest w stanie uzyskać na drodze sprzętowej, będzie starał się w dalszej części procesu osiągnąć programowo, generując odpowiedni profil ICC – więcej na ten temat powiemy w następnym rozdziale. Dokładny przebieg kalibracji zależy już w dużej mierze od użytego programu. I tak na przykład dostarczana wraz z monitorem Dell UltraSharp UP2716D aplikacja o nazwie Dell UltraSharp Color Calibration Software (DUCCS) bazowana na bardzo popularnym pakiecie i1Profiler (współpracuje z kolorymetrem X-Rite i1PRO, który należy wypożyczyć lub nabyć oddzielnie), której szczególną zaletą jest możliwość zapisu parametrów kalibracji w pamięci samego monitora (monitor musi należeć do listy modeli obsługujących tę technologię), czyli w tzw. tablicy LUT. Takie rozwiązanie zapewnia nawet lepszą precyzję kalibracji i wyższą jakość obrazu niż klasyczna kalibracja sprzętowo-programowa.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom drukowanie zdjęć zarządzanie kolorem RGB CMYK sRGB Adobe RGB X-Rite i1 Display Pro kolory proofing kolorymetr
Z raportu wygenerowanego przez program po zakończeniu kalibracji możemy dowiedzieć się, jakie ostatecznie parametry wyświetlania ma nasz monitor, a tym samym, jak bardzo do pożądanego ideału udało nam się zbliżyć.

 

Sama kalibracja (niezależnie od jej dokładnego przebiegu) jest procesem, który należy przeprowadzać regularnie. Każdy, nawet najlepszy monitor z czasem zmienia swoje parametry świecenia. Nie można też wykluczyć sytuacji gdy ktoś w sposób nieplanowany zmieni ustawienia ekranu (choć temu akurat można zapobiegać, ponieważ większość modeli monitorów umożliwia częściową lub całkowitą blokadę ustawień – w podawanym przez nas za przykład modelu Dell UltraSharp UP2716D służy do tego opcja Lock). Profesjonalni graficy oraz eksperci w dziedzinie zarządzania barwą doradzają regularne wykonywanie testów zgodności i rekalibrację z użyciem takiego samego zestawu kalibracyjnego, jaki został użyty przy pierwszej kalibracji. Jak często? Tu już zdania są podzielone. Najbardziej rygorystyczni twierdzą, że należy to robić co miesiąc, ale dotyczy to raczej sprzętu pracującego w wydawnictwach. Wymagającym fotoamatorom w zupełności wystarczą testy coroczne.

 

Gdzie urządzenie już nie może, tam pomaga profil

W poprzednim rozdziale wspomnieliśmy o profilach ICC. To bardzo ważny element zarządzania barwą. Profile takie utworzone podczas kalibracji i zapisane w systemie operacyjnym komputera informują go, w jaki sposób urządzenie obrazujące (monitor, drukarka itd.) reprodukuje kolory. Zawiera informacje o gamucie, czyli pełnej palecie obsługiwanych barw, a także o odchyleniach pomiędzy wzorcem barw a tym, jak urządzenie je w rzeczywistości wyświetla. Te ostatnie informacje pozwalają na wprowadzenie precyzyjnych korekt do wyświetlanego obrazu, dzięki czemu jest on tak bardzo poprawny kolorymetrycznie, jak to tylko możliwe. W systemach z rodziny Windows za obsługę profili odpowiada narzędzie o nazwie: Zarządzanie kolorami, dostępne z poziomu Panelu sterowania.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom drukowanie zdjęć zarządzanie kolorem RGB CMYK sRGB Adobe RGB X-Rite i1 Display Pro kolory proofing kolorymetr
Z poziomu okna Zarządzanie kolorami możliwe jest ustawienie profilu ICC dla każdego obecnego w systemie urządzenia obrazującego – zarówno rzeczywistego, jak i wirtualnego. Dla każdego urządzenia można przypisać pewną liczbę profili i swobodnie się między nimi przełączać. W pewnych sytuacjach może to prowadzić do nieoczekiwanych problemów, dlatego też jeżeli np. eksperymentowaliśmy z różnymi ustawieniami monitora podczas jego kalibracji i w końcu udało nam się uzyskać efekty, które uważamy za satysfakcjonujące, to pozostałe, utworzone w międzyczasie profile barwne najlepiej po prostu usunąć z systemu.

 

Pamiętać należy, że wszelkie korekty kolorystyki i tonalności obrazu dokonywane za pośrednictwem informacji z profili ICC przeprowadzane są na gotowym sygnale obrazowym i przez to mają charakter stratny. Im większa korekta, tym większa degradacja oryginalnych informacji o obrazie, co w skrajnych przypadkach objawiać może się ograniczeniem wyświetlanej palety barw i utratą płynności niektórych przejść tonalnych. Nie zawsze da się tego uniknąć, ale wszędzie tam, gdzie się da, powinniśmy starać się, aby zakres korekt dokonywanych przez profile barwne był jak najmniejszy. Właśnie temu celowi służy ustawienie parametrów wyświetlania w monitorze na podstawie wskazań kolorymetru przeprowadzane jako pierwszy etap kalibracji. Odpowiednie przyłożenie się do tego zadania w połączeniu z wysoką precyzją opcji dostępnych w menu urządzenia (a taką właśnie precyzją odznaczają się wszystkie bardziej zaawansowane modele monitorów) przekłada się na niewielki zakres zmian dokonywanych z poziomu profilu ICC.

 

Czy nasze programy dobrze radzą sobie z zarządzaniem barwą?

Każdy fotograf w swojej codziennej pracy (edycyjnej i nie tylko) wykorzystuje co najmniej kilka aplikacji: edytory i przeglądarki zdjęć, katalogi, narzędzia dodatkowe, przeglądarki WWW itd. Po skalibrowaniu monitora i włączeniu w komputerze mechanizmu zarządzania kolorami okazuje się niekiedy, że zdjęcia oglądane w różnych programach odznaczają się nieco odmienną kolorystyką. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne są te aplikacje, które albo nieprawidłowo współpracują z systemem zarządzania barwą, albo też nie potrafią poprawnie odczytać profilu obrazu zaszytego w pliku z fotografią – o ile takie dane w pliku się znajdują. W tym pierwszym przypadku wszystkie oglądane przez nas zdjęcia w "niezgodnych" programach będą wyglądały nieco inaczej niż np. w Photoshopie, a w tym drugim dotyczyć to będzie tylko części zdjęć (tych z dołączonymi profilami).
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom drukowanie zdjęć zarządzanie kolorem RGB CMYK sRGB Adobe RGB X-Rite i1 Display Pro kolory proofing kolorymetr
Zdjęcia wyświetlane przez aplikację obsługującą systemy zarządzania kolorami oraz takie, które z nich nie korzystają, mogą się od siebie różnić. Na ogół rozbieżności te nie są duże i dotyczą głównie nasycenia obrazu, ale dla fotografa nawet one mogą stanowić pewien problem. Co ciekawe, problem ten pojawia się niekiedy w galeriach internetowych, które wyświetlają poprawnie zdjęcia w trybie widoku pełnego, ale nie do końca radzą sobie z generowaniem z nich miniatur. Na zdjęciu galeria wygenerowana przez serwis Zdjęcia Google – pojedyncze zdjęcie z prawidłową kolorystyką po lewej stronie oraz przejaskrawione miniatury po prawej.

 

Co zatem powinniśmy zrobić, jeżeli znajdziemy się w takiej sytuacji? Tak naprawdę niewiele da się zrobić – za wyjątkiem sprawdzenia w opcjach programu, czy przypadkiem nie ma on funkcji zapewniającej prawidłowe zarządzanie barwą i jest ona tylko domyślnie nieaktywna (taka sytuacja ma miejsce np. w popularnej przeglądarce graficznej IrfanView w wersjach od 4.25 wzwyż). Jeżeli jednak tak się nie da, to pozostaje nam po prostu zapamiętać, które aplikacje przekłamują kolorystykę zdjęć i w jakiej sytuacji zjawisko to występuje, a wszystkich istotnych czynności edycyjnych dokonywać w tych programach, które prawidłowo oddają tonalność i kolorystykę.

Cały problem nabiera szczególnej wagi, gdy przygotowujemy nasze zdjęcie do publikacji w Internecie. Fotografie przeznaczone do prezentacji w Sieci powinny zostać bezwzględnie skonwertowane do przestrzeni barwnej sRGB za pomocą odpowiednich narzędzi i zapisane bez osadzania w nich profilu barwnego. W starszych wersjach Photoshopa służyła do tego opcja  Zapisz dla Web (ang. Save for Web), natomiast obecnie zalecane jest używanie opcji Eksportuj jako (ang. Export As). Wszystko dlatego, że jeśli chodzi o zarządzanie barwą, to Internet jest obszarem absolutnego chaosu i anarchii: spora część popularnych przeglądarek internetowych, a także serwisów służących do prezentacji zdjęć kompletnie nie radzi sobie z poprawnym interpretowaniem plików JPEG zawierających profile barwne, a jedynym standardem, na przestrzeganie którego można liczyć (choć też nie zawsze) w przypadku twórców serwisów WWW oraz producentów popularnych monitorów, z których najczęściej korzystać będą odwiedzający nasze galerie jest właśnie standardowa przestrzeń barwna sRGB.

 

 

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl



1 2



Oceny artykułu: 100% 0% ocen: 2

Czytaj także



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.


avatar Andrzej Rokosz Zacząłem studiować ten cykl po "przypadkowym" zakupie tytułowego monitora (długo nad tym myślałem). W tej chwili nie wiem co byłby większą stratą, nie kupienie monitora Della, czy nie poznanie tych artykułów. 2016.11.25 22:25, Andrzej Rokosz # 


Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.




Spis treści

Najnowsze fotografie

15350642_1874293686137506_3623886383529598722_n immm intttt  Biedronka azjatycka (b. arlekin)-03 Biedronka azjatycka (b.arlekin)-02 Stołówka Biedronka azjatycka (b.arlekin)-01