Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 6


  • Autor:
    Komentarzy: 2


  • Autor:
    Komentarzy: 32


  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 19


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 24


Fotografuj z Dellem, cz. 9 - Podsumowanie możliwości i funkcji monitora

Fotografuj z Dellem, cz. 9 - Podsumowanie możliwości i funkcji monitora

Dziś już ostatni odcinek cyklu poradnikowego dotyczącego edycji fotografii cyfrowych, organizowanego przy współpracy z firmą Dell. Pozostało zebranie wszystkich wniosków, jakie nasunęły nam się po kilku tygodniach używania monitora Dell UltraSharp UP2716D w codziennej pracy fotografa i fotoedytora. Jeśli więc ciekawi jesteście naszych osobistych opinii na temat tego sprzętu, to zapraszamy. Polecamy tę lekturę również osobom zainteresowanym zakupem monitora dla siebie, ponieważ zawarte tutaj rady z pewnością pomogą w dokonaniu właściwego wyboru.


Strona 1


Nasz cykl poradnikowy rozpoczęliśmy dość dokładnym opisem monitora stanowiącego bazę sprzętową poradnika, połączonym z krótkim testem praktycznym. Wszystko to jednak miało w dużej mierze charakter pierwszych wrażeń po kontakcie z nowym i dość obiecującym sprzętem. Tym razem, na zakończenie cyklu pragniemy podzielić się z Wami naszymi długoterminowymi wrażeniami. Mamy nadzieję, że dzięki temu lepiej zrozumiecie, dlaczego sprzęt ten uważamy za doskonały wybór dla osób poszukujących atrakcyjnego cenowo monitora dla fotografów, pragnących lepiej poznać tajniki cyfrowej obróbki zdjęć i chcących zrobić z tak zdobytej wiedzy dobry użytek.

Reklama

Dobry monitor robi różnicę, a przy tym nie musi być drogi

Na przestrzeni wielu lat do testów w redakcji SwiatObrazu.pl trafiały różne monitory – od modeli bardzo amatorskich po bardzo profesjonalne - monitory te naturalnie reprezentują najróżniejsze pułapy cenowe. Dell UltraSharp UP2716D wypada w tym towarzystwie bardzo interesująco, ponieważ jego obecna cena detaliczna kształtuje się na poziomie od około 2360 złotych do 2600 złotych, co przy tej przekątnej i rozdzielczości klasyfikowałoby go jako monitor raczej niedrogi. Nie najtańszy, ale też raczej - sądząc po cenie - niezbyt profesjonalny. Tymczasem jego możliwości, które zweryfikowaliśmy podczas kilkutygodniowej pracy, prezentują go ze zgoła innej strony.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom monitor recenzja podsumowanie
Jeżeli ktoś ma jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy omawiany monitor zasługuje na miano sprzętu profesjonalnego, to wynik pomiaru kolorymetrycznego powinien je ostatecznie rozwiać. Średnie odchylenie deltaE z wzorcowego zestawu barw na poziomie 1,31 i tylko jeden pomiar powyżej 2,10 to doskonały rezultat.

 

Praktycznie każdy fotograf, który choć na chwilę siada przed stacją roboczą wyposażoną w dobrze skonfigurowanego Della UltraSharp UP2716D bardzo szybko zaczyna doceniać możliwości tego monitora. Odpowiedni obszar roboczy, obszerna przestrzeń kolorów (monitor reprodukuje pełną paletę barw z gamutu Adobe RGB!) oraz równomierne podświetlenie sprawiają, że obróbka zdjęć na tym sprzęcie to czysta przyjemność. A jeśli do tego dodamy elegancki minimalistyczny design, który nie odwraca naszej uwagi od obrazu (co jest ważne – wiele modeli monitorów potrafi pod tym względem bardzo utrudnić pracę użytkownikowi, a wszystko w imię źle pojmowanej stylistyki) oraz odpowiednią funkcjonalność dodatkową, to okazuje się, że sprzęt do naprawdę profesjonalnej obróbki zdjęć możemy mieć już za ułamek ceny tego, co trzeba zapłacić za rozwiązania producentów konkurencyjnych.

I jest to właściwie chyba najlepsza wiadomość, jaką można sobie wyobrazić. Bo choć nikt chyba nie wątpi, że praca fotografa czy fotoedytora jest bardzo wymagająca dla sprzętu z którego korzystamy, to wielu miłośników fotografii zwyczajnie do tej pory nie mogło sobie pozwolić na wysokiej klasy monitor. Teraz to już przeszłość, a poważne kompromisy w zakresie naszych sprzętowych oczekiwań przestały być konieczne.

 

27 cali i rozdzielczość WQHD powinny być dla fotografa standardem

Wydawałoby się, że tak niewiele czasu minęło od momentu, gdy fotografowie zachwycali się wysokiej jakości 24-calowymi ekranami o rozdzielczości 1920×1200 pikseli, a "pod strzechy" trafiały pierwsze przystępne cenowo, a zarazem całkiem przyzwoite monitory FullHD. A jednak od tego momentu minęła już dobra dekada. W tym czasie rozdzielczość aparatów cyfrowych wzrosła kilkakrotnie, podobnie jak wymagania dotyczące mocy obliczeniowej komputerów potrzebnych do obróbki takich zdjęć. Zmieniło się też podejście projektantów do tworzonych narzędzi fotograficznych – obecnie prym w tym zakresie wiodą aplikacje-kombajny zapewniające pokrycie wszystkich lub przynajmniej większości wymagań fotografów w zakresie zarządzania kolekcjami zdjęć, ich obróbki oraz publikacji. Programy te mają rozbudowane interfejsy wyposażane w liczne opcje i narzędzia, przez co do wygodnej pracy wymagają ekranów zapewniających dużą powierzchnię roboczą.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom monitor recenzja podsumowanie
W przypadku uniwersalnych aplikacji fotograficznych, takich jak Adobe Lightroom, duża ilość przestrzeni roboczej to podstawowy warunek komfortowej pracy. Rozdzielczość obrazu 2560×1440 pikseli pozwala spełnić ten warunek.

 

Również w przypadku pracy na zdjęciu powiększonym do widoku 50 czy 100% (a jak wiemy, niektóre techniki i zabiegi edycyjne tego wymagają) bardzo ważne staje się, jak duży fragment zdjęcia możemy zobaczyć na ekranie. W przypadku fotografii o rozdzielczości 20 czy 30 megapikseli na mniejszym monitorze widać bardzo niewiele. Wszystko to sprawia, że zalecanym "kalibrem" monitora dla fotografa jest ekran o przekątnej 27 cali i rozdzielczości 2560×1440 pikseli. Taka kombinacja zapewnia optimum komfortu i wyraźny obraz, a przy tym nie jest tak droga jak 31-calowe i większe ekrany 4K i nie zajmuje tyle miejsca na biurku, co one. Z punktu widzenia komfortu pracy i stosunku możliwości do ceny model Dell UltraSharp UP2716D okazał się rozwiązaniem optymalnym.

 

Poznaj swój sprzęt

Dobre zapoznanie się z możliwościami dowolnego urządzenia umożliwia wykorzystanie pełni jego możliwości – to truizm, jednak czasem implikacje braku znajomości sprzętu są poważniejsze. Nowoczesne monitory wyposażone są w wiele interesujących i potencjalnie użytecznych funkcji, z których należy umieć korzystać. Niestety dokumentacja nie zawsze opisuje ich działanie w sposób naprawdę wyczerpujący. W przypadku omawianego monitora czymś bardzo szczególnym okazała się funkcja Uniformity Compensation, odpowiadająca za kontrolę równomierności podświetlenia i kolorystyki. Już pierwsze testy wykazały, że jest ona bardzo skuteczna – po jej włączeniu odchylenia jasności obrazu w stosunku do zmierzonej w centralnej części pola nie przekraczały 2-3 cd/m² w obrębie całej powierzchni ekranu, podczas gdy przy Uniformity Compensation wyłączonym parametr ten potrafił się wahać w zakresie nawet kilkakrotnie większym.
 

Dell UltraSharp UP2716D edycja zdjęć poradnik cykl fotografia cyfrowa Adobe Photoshop Lightroom monitor recenzja podsumowanie
Zmiana wartości kontrastu lub włączenie niektórych trybów wyświetlania kolorów powoduje wyłączenie funkcji Uniformity Compensation. Na szczęście domyślna wartość kontrastu (75%) okazuje się również tą, przy której jakość obrazu podczas kalibracji kolorymetrycznej jest optymalna. Wspomniana funkcja nieaktywna jest również po przeprowadzeniu kalibracji sprzętowej z wpisem do tabel LUT za pomocą oprogramowania DUCCS, ale tym akurat nie należy się przejmować, ponieważ w takim przypadku cały proces przebiega w dużej mierze automatycznie, a program dba o to, żeby parametry wyświetlanego obrazu były jak najlepsze.

 

Jednocześnie użytkownik musi pamiętać, że Unifomity Compensation należy do tych opcji, które nie są dostępne we wszystkich trybach pracy monitora. I jeżeli nie kalibrujemy ekranu za pomocą firmowej aplikacji Dell UltraSharp Color Calibration Software (problem ten wówczas nie występuje, ponieważ oprogramowanie kalibracyjne samo dobiera odpowiednie ustawienia monitora), to trzeba wiedzieć, co można a czego nie należy robić, aby mechanizm wyrównywania podświetlenia był aktywny. Użycie niewłaściwych opcji lub zmiana pewnych parametrów wyświetlania sprawiają, że opcja ta się wyszarza i pozostaje niedostępna. Więcej na ten temat można znaleźć w rozszerzonej instrukcji obsługi oraz oczywiście odkryć samodzielnie metodą prób i błędów.

Opisany powyżej przykład jest chyba najistotniejszym z punktu widzenia fotografa korzystającego w swojej pracy z monitora Dell UltraSharp UP2716D. Tak naprawdę jednak podobnych przykładów na rozmaite drobne "dziwactwa" profesjonalnych monitorów graficznych można znaleźć znacznie więcej – zarówno w tym, jak i w innych modelach. Właśnie dlatego tak ważne jest dobre poznanie sprzętu i świadome korzystanie z tego, co nam oferuje.

 

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl



1 2



Oceny artykułu: 100% 0% ocen: 1

Czytaj także



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.


avatar Andrzej Rokosz Dziękuję redakcji i Firmie Dell za ten artykuł. 2016.12.02 09:18, Andrzej Rokosz # 


Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.




Spis treści

Najnowsze fotografie

15350642_1874293686137506_3623886383529598722_n immm intttt  Biedronka azjatycka (b. arlekin)-03 Biedronka azjatycka (b.arlekin)-02 Stołówka Biedronka azjatycka (b.arlekin)-01