14 stycznia 2011, 11:10
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 9501 razy

Klasyka polskiej fotografii XX wieku - zostań kolekcjonerem fotografii

Klasyka polskiej fotografii XX wieku - zostań kolekcjonerem fotografii

Fotografia kolekcjonerska to w naszym kraju pojęcie mało znane. Większość osób kojarzy ją albo z muzealnymi zbiorami i ekskluzywnymi galeriami, albo z aukcjami i kolekcjonerami dzieł sztuki.

Na polskim rynku od pewnego czasu dostępna jest seria reprodukcji z kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku". Z tej okazji warto zapoznać się bliżej z fotografią kolekcjonerską oraz podstawowymi zagadnieniami z nią związanymi.

Na początek trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: czym jest fotografia kolekcjonerska. Najprostsza definicja mówi nam, że jest to fotografia posiadająca odpowiednie przymioty artystyczne, na które składają się zarówno walory kompozycyjne, jak i emocjonalne, ale także techniczne aspekty związane z jej tworzeniem. Ważną cechą jest też jej unikalność, która wpływa na wartość kolekcjonerską. Rynek fotografii kolekcjonerskiej w Polsce nie jest jeszcze tak rozwinięty jak w innych krajach Europy i Ameryki Północnej, ale proces jego rozwoju trwa i sprawia, że coraz szerzej się o tym mówi i pisze.

Przykładem obecnie realizowanych projektów w ramach fotografii kolekcjonerskiej jest seria reprodukcji z kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" wykonywana przez firmę ProfiLab. Dwadzieścia zdjęć, składających się na tę kolekcję, zostało wybranych z najlepszych kolekcji prywatnych oraz ze zbiorów Muzeum Narodowego, które obejmują ponad dwanaście tysięcy fotografii. Nakład kolekcji jest limitowany i obejmuje prace mistrzów polskiej fotografii, wśród których znajdują się takie nazwiska jak Bułhak, Hartwig, Dorys, Beksiński, Dłubak i inni.

Profilab


Każda reprodukcja przygotowana przez ProfiLab wykonana jest w technologii Digigraphie®, z użyciem odpowiednich papierów i atramentów na drukarkach firmy Epson. Fotografie są sygnowane specjalną pieczęcią, posiadają swój indywidualny Certyfikat Autentyczności z nazwą i numerem kolejnej kopii. Nośnikiem jest papier bezkwasowy wolny od wybielaczy optycznych o gramaturze 310 g/m2, charakteryzujący się subtelną strukturą i barwą. Fotografie są formatu 30x40 cm, oprawione w ramę drewnianą i passe-partout oraz zabezpieczone szkłem akrylowym, pochłaniającym promieniowanie UV. Prace są więc wzorcowo przygotowane do ekspozycji zarówno pod względem technicznym, jak i estetycznym. Nośnik, karton passe-partout oraz rama posiadają atesty ISO 9706, DIN 53 124 oraz ISO 18916. Podobnie jak wszystkie inne prace artystyczne wydrukowane w ramach programu Digigraphie®, reprodukcje oznaczane są dodatkowo suchą pieczęcią, której wytłoczenie znajduje się na marginesie wydruku.

 

Profilab
Henryk Mikolasch, "Niebieska flasza", zdjęcie z kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku"


Nakład każdego zdjęcia wchodzącego w skład kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" jest ograniczony do stu sztuk. Jest więc to propozycja unikatowa, która łączy najwyższą jakość wykonania w ramach nowoczesnej technologii Digigraphie® ze wspaniałymi dziełami największych polskich fotografów. Fotografia Jana Bułhaka "Wilno" występuje w nakładzie 150 sztuk, z których 50 sztuk zostanie przekazanych bezpłatnie przez ProfiLab do najważniejszych polskich instytucji kulturalnych, mediów i wspierających kulturę firm. Kolekcja "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" jest oferowana w dwóch wersjach: formacie zewnętrznym 30x40 cm w passe-partout i ramie drewnianej w wariancie gotowym do ekspozycji oraz ze zdjęciami do tworzenia Teki Kolekcjonerskiej.
 

Profilab
Jan Bułhak, "Wilno", zdjęcie z kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" w wersji do tworzenia teki kolekcjonerskiej
 

"Klasyka polskiej fotografii XX wieku" jest bardzo dobrym przykładem, iż fotografia kolekcjonerska jest łatwo dostępna. Każdy twórca może swoje prace wydrukować i przygotować je dla osób kolekcjonujących fotografie zgodnie ze standardami programu Digigraphie®, którego zalety są niepodważalne. Dotyczy to nie tylko fotografów, ponieważ Digigraphie® stanowi bardzo wszechstronne i kompleksowe rozwiązanie, dedykowane do druku dzieł sztuki i prac artystycznych. Z pomocą tej technologii może wykonywać reprodukcje obrazów i grafik, przygotowując je zarówno pod kątem ekspozycji muzealnych, jak i domowych czy firmowych kolekcji.
 

Profilab
Profilab


"Klasyka polskiej fotografii XX wieku" może być pierwszym krokiem w świat fotografii kolekcjonerskiej, która w zdecydowanej większości oparta jest o technologię analogową. Nie ma się czemu dziwić – 150 lat historii fotografii oparte jest o błonę fotograficzną. Widać jednak proces, polegający na intensywnej cyfryzacji również i tego obszaru, co oczywiście ma swoje źródło w postępie technologicznym, jaki dokonuje się od pewnego czasu. Fotografia kolekcjonerska powstaje więc także na bazie technik cyfrowych, bowiem wiele prac wykonanych kilkadziesiąt lat temu ulega digitalizacji. Osoba, która będzie teraz rozpoczynać swoją przygodę z fotografią kolekcjonerską, będzie musiała sprawnie poruszać się w świecie fotografii cyfrowej.

Kolekcja "Klasyka polskiej fotografii XX wieku"
Profilab  Profilab  Profilab
Antoni Wieczorek, "Ślady narciarskie" Edmund Osterloff, "Portret wiejskiej dziewczyny" Edward Hartwig, "Wierzby"
     
Profilab
 Profilab Profilab
Franciszek Groer, "Brama" Henryk Mikolasch, "Niebieska flasza" Jan Bułhak, "Wilno"
     
Profilab
Profilab
Profilab
Janina Mierzecka, "Ręce na kole garncarskim" Jerzy Benedykt Dorys, "Akt III" Józef Świtkowski, "Kwiaty w wazonie"
     
Profilab
Profilab
Profilab
Karol Hiller, "Kompozycja ze skalą" Krzysztof Gierałtowski, "Stanisław Tym" Marek Holzman, "Andrzej Wajda", 1961
     
Profilab
Profilab
Profilab
Paweł Pierściński, "Krajobraz falisty" z cyklu "Portret Ziemi Kieleckiej" Stanisław Bizański, "Tatry. Widok z Koziego Wierchu na Świnnicę" Tadeusz Link, "Lodołamacze"
     
Profilab
Profilab
Profilab
Tomasz Sikora z cyklu "Alicja w krainie czarów" Witold Romer, "Start"
Władysław Bednarczuk, "Ręce mocarne"



Profilab
Profilab

Zbigniew Dłubak, "Akt" z cyklu "Egzystencje" Zdzisław Beksiński, "Strefa"  

Największy nacisk w tworzeniu fotografii kolekcjonerskiej kładzie się na jej trwałość. Zdjęcie nie powinno ulec zmianie przez co najmniej sto lat – tak, jak ma to miejsce w przypadku fotografii analogowej. Cała istota problemu tkwi w dwóch czynnikach – papierze oraz technice wydruku.

Standardem przyjętym w dziedzinie wykonywania cyfrowej reprodukcji prac artystycznych wysokiej jakości jest technologia Digigraphie®, opracowana i oferowana przez firmę Epson. Unikatowość tej metody tkwi w dwóch aspektach: doboru podłoża oraz atramentów i techniki wydruku.

Fotografia w standardzie Digigraphie® powinna być wydrukowana na bezkwasowych papierach muzealnych (archiwalnych), według standardów ustalonych przez normę ISO 9706 i tym samym spełniać wymagania galerii i muzeów. Obecnie można wybierać spośród szerokiej gamy podłoży produkowanych przez firmy Epson, Canson i Hahnemuhle. Dokonując wyboru papieru, warto brać pod uwagę jego strukturę, barwę i teksturę. Sama fotografia może być zeskanowanym materiałem analogowym lub wykonana współczesnym aparatem cyfrowym, który po obróbce w odpowiednich programach jest nanoszony na papier.

Zgodnie z tak rygorystycznymi wytycznymi Digigraphie® przygotowana została kolekcja "Klasyka polskiej fotografii XX wieku". Podczas jej tworzenia wykorzystuje się drukarki Epson Stylus Pro, pracujące w oparciu o tusze Epson UltraChrome™ K3. Efektem tego jest uzyskanie wysokiej precyzji odwzorowywania barw i zachowanie płynnych przejść tonalnych w wydrukach barwnych, a w przypadku prac czarno-białych – neutralność barw z wysokim poziomem czerni. Kolejna cecha Digigraphie® to bardzo wysoka rozdzielczość wydruku wynosząca 1440x1440 dpi, która sprawia, że fotografie są wysycone detalami. 

Profilab

Profilab

Certyfikaty zdjęć w ramach kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku"

W technologii Digigraphie® ważne są dwa elementy: certyfikowanie i sygnowanie. Istnienie tego drugiego jest jednym z warunków uznania fotografii za kolekcjonerską. Brzmią one następująco:

Kolejny ważny element to właściwa oprawa fotografii, która zabezpiecza wydruk przed uszkodzeniem i pozwala właściwie wyeksponować pracę. Do tego celu wykorzystuje się passe-partout wykonane z bezkwasowego kartonu, które można umieścić pod szybą, a zdjęcie dzięki temu nie będzie miało bezpośredniego kontaktu ze szkłem.

Także w tym zakresie "Klasyka polskiej fotografii XX wieku", przygotowywana w ramach projektu Fotografia Kolekcjonerska przez ProfiLab, spełnia wszystkie kryteria. Kupując zdjęcie należące do kolekcji, ma się pewność, że zdjęcie jest nie tylko wspaniałym dziełem artystycznym, ale też przygotowanym z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych. Sposób oprawy, technika wydruku, odpowiednie certyfikaty i nade wszystko wartość artystyczna kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" podkreślają unikatowość tej propozycji  i sprawiają, że jest jedyną w swoim rodzaju na polskim rynku fotografii.

Więcej informacji o kolekcji "Klasyka polskiej fotografii XX wieku" na stronie www.profilab.pl.

Profilab

 

 

 



www.swiatobrazu.pl