18 października 2019, 08:59
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3218 razy
czytano: 3218 razy
Poznaj wyniki najbardziej prestiżowego konkursu fotograficznego dzikiej natury - Wildlife Photographer of the Year 2019
Jak co roku jury jednego z najbardziej prestiżowych konkursów fotografii przyrodniczej Wildlife Photographer of the Year przyznaje zaszczytny tytuł dla autora lub autorki najlepszego ujęcia prezentującego piękno dzikiej przyrody. Zwycięzcą tegorocznej edycji został Yongqing Bao, który wykonał niebywałą fotografię przedstawiającą świstaka zaskoczonego atakiem lisa tybetańskiego.
Najlepsza fotografia przyrodnicza roku łączy w sobie wiele różnych oblicz natury. Z jednej strony za sprawą gestu i miny świstaka pojawia się w niej (czarny) humor, z drugiej łatwo zdać sobie sprawę, że sytuacja jest dramatyczna. Co więcej jury doceniło również fakt, że w tle ukazany jest kontekst środowiskowy i zależności pomiędzy organizmami. Świeżo wybudzony ze snu zimowego świstak miał niezwykłego pecha, że napotkał drapieżnika.
Konkurs fotograficzny Wildlife Photographer of the Year 2019 przyjął ponad 48 000 zgłoszeń. Yongqing Bao otrzymało główną nagrodę w wysokości 10 000 funtów (około 50 000 złotych). Oprócz tego jury przyznawało nagrody i wyróżnienia w poszczególnych kategoriach. Możesz je zobaczyć w poniższej galerii. Zawiera ona naprawdę zachwycające obrazy, które ukazują różnorodność i wielowymiarowość świata przyrody.
Wildlife Photographer of the Year 2019 i I miejsce w kategorii Zachowania zwierząt: ssaki
Yongqing Bao (Chiny)
Moment
Sprzęt: Canon EOS 1D X, 800 mm f/5.6, , statyw Manfrotto, głowica 509HD
Parametry ekspozycji: 1/2500 s, ISO 640
Świeżo obudzony z zimowego snu świstak himalajski został zaskoczony prze lisa tybetańskiego, które przemierzał okolicę wraz z trzema wygłodniałymi młodymi. Fotograf błyskawicznie zareagował, rejestrując niezwykły moment reakcji drapieżcy i ofiary. Świstak himalajski spędza ponad sześć miesięcy w głębokiej norze, zapadając w sen zimowy wraz z pozostałymi członkami swojej grupy. / fot. Yongqing Bao
Young Wildlife Photographer of the Year 2019
Cruz Erdmann (Nowa Zelandia)
Nocny blask
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark III, Canon 100 mm f/2.8, osłona Aquatica 5D Mk II Pro, lampa Ikelite DS161
Parametry ekspozycji: 1/125 s, f/29, ISO 200
Cruz Erdmann nurkował nocą wraz ze swoim ojcem, gdy dostrzegł parę kałamarnic zamieszkujących rafę koralową. Fotografowi udało się szybko ustawić aparat i lampę, tak aby nie utracić tej doskonałej okazji do wykonania świetnego zdjęcia. Kałamarnica Sepioteuthis lessoniana są mistrzami kamuflażu, zmieniając kolory i wzory na ciele za pomocą odblaskowych oraz pigmentowanych komórek skórnych. Zmiany kolorystyki umożliwiają im m.in. komunikację z pozostałymi osobnikami./ fot. Cruz Erdmann
Zwycięzca kategorii Zwierzęta i ich środowisko
Shangzhen Fan
Nomady na płaskowyżu
Sprzęt: Nikon D5, 600 mm f/4, statyw Gitzo GT5532S 6X
Parametry ekspozycji: 1/1250 s, f/6.3, ISO 125
Małe stado cziru tybetańskiego dociera do względnie ciepłego obszaru pustyni Kumukuli. Te zwinne antylopy są specjalistami w życiu na dużych wysokościach. Można je spotkać tylko na płaskowyżu Qinghai w Tybecie. Przez lata fotograf odbywał długie, żmudne podróże, aby móc obserwować ten gatunek. / fot. Shangzhen Fan
Zwycięzca kategorii Portrety zwierząt
Ripan Biswas (Indie)
Twarz oszusta
Sprzęt: Nikon D500, 18-55 mm, pierścień odwrotnego mocowania, lampa Godox V860II
Parametry ekspozycji: 1/160 s, ISO 200,
Fotograf uwieczniał kolonię mrówek Oecophylla, gdy dostrzegł tego nietypowego osobnika. Może jego oblicze przypomina mrówkę, ale osiem odnóży zdradza jego prawdziwą naturę - to udający mrówkę pająk z rodziny ukośnikowatych. Wiele gatunków naśladuje mrówki w celu znalezienia schronienia lub źródła pokarmu w ich mrowiskach. / fot. Ripan Biswas
Zwycięzca kategorii Zachowania zwierząt: gady i płazy
Manuel Plaickner (Włochy)
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark II, 17-40 mm f/4, obudowa Seacam
Parametry ekspozycji: 1/640 s, f/8, ISO 800, 20 mm
Przez ponad dekadę każdej wiosny fotograf śledził masową migrację żab trawnych. Wykonał powyższe zdjęcie po zanurzeniu się w stawie, w którym nagromadziło się setki żab. W ten sposób oczekiwał na wykonanie upragnionego kadru - pływających wokół żab, harmonijna kolorystyka, miękkie i naturalne światło. Żaby trawne to powszechnie spotykane w Europie płazy, jednakże nawet ich liczba zaczyna dynamicznie się kurczyć z powodu degradacji ich siedlisk. / fot. Manuel Plaickner
Zwycięzca kategorii Zachowanie zwierząt: Ptaków
Audun Rikardsen (Norwegia)
Kraina orła
Sprzęt: Canon EOS 5D Mark IV, 11-24 mm f/4, lampa Canon Speedlite 600EX II-RT, czujnik ruchu, statyw Sirui
Parametry ekspozycji: 1/2500 s, f/14, ISO 800
Fotograf stworzył foto pułapkę i zostawiał przed nią padlinę, mając nadzieję na uchwycenie wymarzonego ujęcia. Orzeł stopniowo oswajał się z tym miejscem, tak aby po trzech latach udało się wykonać powyższą fotografię. Orzeł przedni lata z prędkością około 50 km/h i są w stanie nurkować w powietrzu z prędkością wynoszącą aż 320 km/h. / fot. Audun Rikardsen
Zwycięzca kategorii Zachowania zwierząt: bezkręgowce
Daniel Kronauer (Niemcy, USA)
Architektoniczna Armia
Sprzęt: Canon EOS 7D, obiektyw 16-35 mm f/2.8, pierścienie pośrednie, lampa Canon Speedlite
Parametry ekspozycji: 16 mm, 3,2 s, ISO 100, f/22
W ciągu dnia widoczna na powyższej fotografii kolonia mrówek wędrownych eksplorowała otoczenia, głównie polując na inne gatunki mrówek. O zmierzchu ruszyła dalej, przemierzając do 400 metrów, a następnie budując w danym miejscu na noc gniazdo. Fotograf ryzykował realizując swoją zwycięską fotografię. "Nie możesz nawet oddychać w ich kierunku" - skomentował fotografowanie tysięcy jadowitych mrówek Daniel Kronauer. / fot. Daniel Kronauer
Zwycięzca w kategorii Rośliny i grzyby
Zorica Kovacevic (Serbia/USA)
Gobelin
Sprzęt: Nikon D850, 70-200 mm f/2.8, statyw Really Right Stuff z głowicą kulową
Parametry ekspozycji: 1/4 s, f/8, ISO 64
Algi i porosty pokrywają gałęzie cyprysa, tworząc ten zdumiewający obraz. Stanowy rezerwat Point Lobos w Kalifornii to jedyne miejsce na świecie, gdzie warunku naturalne pozwalają na utworzenie się tej magicznej scenerii. Całe zjawisko nie jest szkodliwe dla drzewa. / fot. Zorica Kovacevic
Zwycięzca w kategorii Fotografia podwodna
David Boubilet (USA)
Ogród węgorzy
Sprzęt: Nikon D3, 17-35 mm f/2.8, obudowa Seacam, głowica, zdalny wyzwalacz, Sea&Sea YS250
Parametry ekspozycji: 1/40 s, f/14, ISO 400,
Kołysząca się kolonia węgorzy zniknęła w swoich norkach, gdy tylko fotograf pojawił się w pobliżu. Aby ich nie płoszyć, ustawił sprzęt i schował się za wrakiem statku, gdzie mógł zdalnie wyzwolić migawkę. Minęło kilka godzin, zanim węgorze ponownie się pojawiły, a fotografowi udało się wykonać idealne ujęcie. Węgorze żerują na planktonie dryfującym wraz z prądem i pozostaję obojętne na obecność wargaczy czy tuńczyków. / fot. David Boubilet
Zwycięzca kategorii Zwierzęta w mieście
Charlie Hamilton James (Wielka Brytania)
Szczurza ekipa
Sprzęt: Sony α7R III, 16-35 mm f/4, lampa błyskowa Sony, wyzwalacz PocketWizard
Parametry ekspozycji: 1/20 s, f/11, ISO 4000
Na Pearl Street na dolnym Manhattanie szczury przemykają między domami i śmieciami pełnymi resztek jedzenia. Fotograf wykorzystał konfigurację sprzętową, która umożliwiła mu zdalnie wyzwolić migawkę i uchwycić tę niecodziennie oglądaną scenę ukazującą miejską przyrodę. / fot. Charlie Hamilton James
Zwycięzca w kategorii Ujęcia kreatywne
Luis Vilariño (Hiszpania)
Akt stworzenia
Sprzęt: Sony α7R III, 100-400 mm f/4.5-5.6,
Parametry ekspozycji: 196 mm, 1/4000 s, f/5.6, ISO 800
Rozpalona do czerwoności lawa z wulkanu Kīlauea natychmiast zagotowuje chłodny Ocean Spokojny, gdy dochodzi do spotkania tych dwóch żywiołów. Fotograf znajdujący się w helikopterze dostrzegł tę zdumiewającą scenę, gdy nagła zmiana kierunku wiatru spowodowała rozdzielenie smugi pary, odsłaniają strumień lawy. Zareagował natychmiast, wychylając się przez otwarte drzwi pojazdu i zarejestrował imponujący widok nowo powstającej formacji. / fot. Luis Vilariño
Zwycięzca w kategorii Fotografia czarno-biała
Max Waugh (USA)
Śnieżna ekspozycja
Sprzęt: Canon EOS 1D X, 100-400 mm f/5.6
Parametry ekspozycji: 200 mm, f/22, 1/15 s, ISO 100
Bizon amerykański żeruje w środku zimy. Fotograf celowo wydłużył czas naświetlania, aby ukazać dynamizm tej pory roku, rozmazując smugi śniegu. Dodatkowo nieco prześwietlił zdjęcie, tak aby uzyskać efekt wyabstrahowania zwierzęcia ze środowiska i ukazać jego zmagania z otoczeniem. / fot. Max Waugh
www.swiatobrazu.pl