3 lutego 2010, 12:49
Autor: Piotr Madura
czytano: 6187 razy

Kto i ilu nas ogląda?

Kto i ilu nas ogląda?

Jeden z konkurencyjnych dla www.swiatobrazu.pl serwisów zaprezentował szerokiemu gronu Czytelników swój pogląd na temat sposobów pomiaru czytelnictwa serwisów internetowych. Sprawnie postawił pytanie (jaki serwis jest najbardziej oglądany i dlaczego to właśnie my?), następnie zajął się odpowiedzią stosując sposób, który w skrócie można by określić jako: "Pokaż mi wynik, metodę dopasujemy".

Ponieważ podobnie jak nasz konkurent staramy się dostarczać naszym Czytelnikom sprawdzonych, wiarygodnych i pełnych informacji, nie możemy pozostawić tej publikacji bez reakcji i komentarza - zależy nam bowiem, żeby nasi Czytelnicy, partnerzy i reklamodawcy mieli obraz ustalony na podstawie wiarygodnej metody - której mechanika testowana jest na milionach stron internetowych  i udoskonalana jest przez doświadczony zespół.

Muszę przyznać, że z wieloma opiniami przedstawionymi w artykule konkurenta się zgadzam. Zgadzam się, że istnieje wiele metod pomiaru ruchu, zgadzam się, że obarczone są one różnymi błędami, zgadzam się również, że trudno ustalić bardzo dokładnie, ilu realnie Użytkowników czyta nasze serwisy. Jednak Autor stawia w artykule tezę, iż najdoskonalszym na świecie narzędziem do pomiaru ruchu jest narzędzie Gemius/PBI Megapanel - narzędzie, które nie wiedzieć czemu przyjęło się uważać za standard badań w Internecie, a które jest praktycznie zupełnie nieznane poza granicami Polski. Dodatkowo - metodologia tego badania była wielokrotnie krytykowana przez analityków. Co więcej - zarzeka się, że jego serwis nie będzie publikował ani wykorzystywał w działaniach marketingowych, bez względu na to jak będą wykorzystywane przez inne serwisy internetowe, innych metod pomiaru, które uważa za niedoskonałe i nie odzwierciedlające skali faktycznego ruchu na witrynie. To wyłączenie dotyczy również Google Analitycs.

Trudno mi zaakceptować wyłączenie metody pomiaru, która znajduje uznanie u milionów właścicieli i wydawców w Internecie, metody, która jest bardzo intensywnie rozwijana i udoskonalana. Google Analytics pozwala oprócz śledzenia ruchu na witrynie, ilości sesji, ilości unikalnych użytkowników na określenie tendencji i obszarów zainteresowań Czytelników. Dodatkowo pozwala badać strukturę ruchu - czas spędzany na witrynie, ilość stron oglądanych przez Czytelnika itp. Wszystkie te dane dostępne są praktycznie w czasie rzeczywistym,  a nie z trzymiesięcznym opóźnieniem.  Możliwości oferowane przez Analytics są ogromne i nie do przecenienia - dlatego też (podobnie jak większość wiodących serwisów) stosujemy to narzędzie w www.swiatobrazu.pl - nie tylko w celach marketingowych, ale przede wszystkim dla celów analizy preferencji i potrzeb naszych Użytkowników.

Według Analytics ilość unikalnych Użytkowników serwisu www.swiatobrazu.pl w ciągu ostatniego miesiąca wyniosła 199 080, co znajduje potwierdzenie w badaniach stat24 (ponad 195 000). Wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca wyniósł 15%. Użytkownicy podczas ponad 300 000 sesji odsłonili prawie 1 mln 200 000 stron.

Dane Google Analytics pokazują ciągły wzrost oglądalności serwisu www.swiatobrazu.pl oraz przyrost średniej ilości czasu, jaką Czytelnicy spędzają na naszych stronach. Dowodzi to, że czas i środki, jakie poświęcamy na rozwój redakcji przekładają się na znaczny wzrost czytelnictwa serwisu. Określenie skali wzrostu bez zastosowania nowoczesnych metod pomiarowych byłoby niemożliwe.

Polemika dotyczy artykułu autorstwa Pana Michała Sułkiewicza opublikowanego w Fotopolis.pl w dniu 2.02.2010 r.


 Redaktor Naczelny
Piotr Madura



www.swiatobrazu.pl