czytano: 2471 razy
Magazyn "LensCulture" wybrał wschodzące talenty światowej fotografii. Wśród zwycięzców jest trzech Polaków
Międzynarodowe jury „LensCulture” ogłosiło nazwiska 50 wschodzących gwiazd fotografii 2017 roku. Niektórzy z nich, zdaniem organizatorów, już osiągnęli sukces i uznanie na poziomie lokalnym. Teraz, według jurorów, są gotowi na podbój sceny światowej. Prace 50 najlepiej zapowiadających się fotografów zostaną wystawione w Klompching Gallery w Nowym Jorku. Wśród zwycięzców jest trzech Polaków: Karol Pałka, Paweł Starzec i Kaja Rata.
Karol Pałka – "Gmach"
"Gmach" jest wizualną podróżą do czasów, o których większość chciałaby już zapomnieć. Fotografie przedstawiają wybrane obiekty będące pozostałościami po komunistycznym reżimie, m.in. wnętrza schronów i budynku dyrekcji Huty im. Lenina, słynnego dzieła socrealizmu, w którym wizyty składali Nikita Chruszczow i Fidel Castro, a także Hotelu Polana na Słowacji, zamkniętego rządowego ośrodka wypoczynkowego, który należał do Komunistycznej Partii Czechosłowacji.
[kn_free]
Karol Pałka konstruuje tytułowy Gmach, by opowiedzieć o władzy i jej trwałości. Gmach daje schronienie, zapewnia bezpieczeństwo, spokój i jednocześnie poczucie siły. To jednak uczucie złudne, a władza – wbrew przekonaniu tych, którzy ją dzierżą – nie została dana raz na zawsze, lecz tylko na chwilę. Tymczasem widmo upadku jest bliskie i czyha tuż za rogiem, tuż za zimnymi i grubymi murami pozornie wielkich idei.
Karol Pałka (ur. 1991) – fotograf, reżyser filmów dokumentalnych, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego oraz Szkoły Wajdy. Obecnie rozpoczął studia doktoranckie na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego projekty fotograficzne nagradzane były w najważniejszych konkursach fotograficznych na świecie, m.in. na International Photography Awards, Hasselblad Masters Awards, PDN Photo Annual, La Quatrieme Image.
Fot. Karol Pałka
Fot. Karol Pałka
Fot. Karol Pałka
[kn_advert]
Paweł Starzec – "Pamięć wody"
Historia jest ugodą wewnątrz danej społeczności obejmującą sposób, w jaki ta społeczność pamięta wydarzenia mające miejsce w przeszłości. Potrzeba konstruowania i opierania się na historii w celu wykreślenia współczesnego porządku jest dodatkowym dowodem na jej szczególną rolę. Grupa ludzi o identycznym postrzeganiu minionych zdarzeń formuje zbiorową świadomość. Naród, jako grupa etniczna posiadająca zorganizowane państwo, wśród swoich cech konstytutywnych zawiera współdzielenie tożsamych historycznych i kulturowych uwarunkowań. Kultura danej społeczności opiera się na współprzeżywanej historii, przyjmującej kształt ustalonego porządku faktów.
"Pamięć wody" jest dokumentem o przepisywaniu na nowo historii w Bośni i Hercegowinie.
Paweł Starzec to fotograf, dziennikarz i socjolog. Pracuje nad dokumentami fotograficznymi. Zainteresowany relacjami pomiędzy przestrzeniami a ich szerszym kontekstem oraz wizualizowaniem procesów poprzez ich peryferia. Socjolog wizualny, pracujący jako teoretyk i zajmujący się badawczo w ramach studiów doktoranckich na ISNS UW polami wizualnej komunikacji masowej i wizualnych narracji. Wykładowca i prowadzący odpowiedzialny za szereg programów warsztatowych, współzałożyciel fundacji Papier Bije Kamień, obecnie w kolektywie Azimuth Press. Student fotografii na ITF Opava, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Wrocławskiego. Entuzjasta zinów i kultury DIY.
Fot. Paweł Starzec
Fot. Paweł Starzec
Fot. Paweł Starzec
Kaja Rata – "Kajnikaj"
"Czasami wydaje mi się, że wszystko się zapadnie. Szare od sadzy kamienice i zdewastowane chodniki, pod którymi ciągną się kopalniane korytarze. Mieszkam w niewielkim mieście na Śląsku, gdzie może kiedyś działo się coś ciekawego, ale było to na tyle dawno, że zdążyło się już zakopać w pamięci. Nie jest tu ani ładnie, ani brzydko. Nie ma spuścizny poprzednich pokoleń ani nawet przejawów ułańskiej fantazji obecnych. Gdyby nie sterczące w powietrzu martwe szyby kopalniane, moje miasto mogłoby znajdować się gdziekolwiek. Albo raczej gdzieniegdzie.
«Gdzieniegdzie» to przysłówek. W gwarze śląskiej ma swój odpowiednik – «kajnikaj». Jeżeli użyjemy tego określenia, moje miejsce będzie trochę mniej gdzieniegdzie. To oczywista forma oswajania zastanej rzeczywistości, pozwalająca na nadbudowanie jej i stworzenie swoistej mitologii.
Patrząc na rozciągające się nad podupadającym miastem niebo i konstruując rachityczne machiny, próbuję znaleźć swoją drogę ucieczki z miejsca, w którym się urodziłam i wychowałam. A przecież zdaję sobie sprawę, że jest to rzecz skazana na porażkę".
Kaja Rata (ur. 1987) urodziła się i mieszka na Śląsku. W 2015 roku obroniła pracę licencjacką z fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W tym samym roku przystąpiła do programu mentorskiego Sputnik Photos w Warszawie, pracowała nad projektem "Kajnikaj". Po zakończeniu programu rozpoczęła studia w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie.
Fot. Kaja Rata
Fot. Kaja Rata
Fot. Kaja Rata
www.swiatobrazu.pl