Mały aparat o dużych możliwościach. Test Panasonic Lumix DMC-LZ10

Mały aparat o dużych możliwościach. Test Panasonic Lumix DMC-LZ10

Kolejny aparat firmy Panasonic trafił do naszej redakcji na testy. Tym razem w nasze ręce wpadł mały, mieszczący się w kieszeni kompaktowy model Lumix DMC-LZ10. Jak radzi sobie w praktyce, postanowiliśmy sprawdzić i prezentujemy wyniki testu.



PIERWSZE WRAŻENIE
Kieszonkowe rozmiary, plastikowa obudowa i niewielka waga z początku budziły mieszane uczucia. Jednakże podczas dłuższego użytkowania okazało się, że jest to solidnie wykonany kompakt. Duży, lekko wysunięty poza obrys obudowy ekran LCD odporny jest na zarysowania, jakie mogą się zdarzyć podczas wkładania i wyciągania z plecaka lub futerału. Wszystkie elementy są dobrze spasowane, pokrętła i przyciski działają precyzyjnie. Najsłabszym elementem jest lakierowa powłoka korpusu – w miejscach, których najczęściej dotykamy podczas obsługi aparatu, wyciera się.

 

kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
fot. Panasonic | Lumix DMC-LZ10

 

Reklama

OCENA W KATEGORII: JAKOŚĆ WYKONANIA (4/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
ERGONOMIA
Przyciski i pokrętła rozmieszczone są odpowiednich miejscach – dostęp do nich jest łatwy. Najważniejsze funkcje są w zasięgu klawiszy kierunkowych i zmiana ich wymaga zaledwie kilku kliknięć. Trochę gorzej jest z obsługą menu aparatu. Poszczególne opcje, chociaż dobrze opisane, nie są odpowiednio posegregowane, co nie pozwala na ich intuicyjne odnajdywanie. To, co najważniejsze – jak w hipermarkecie – znajduje się w rożnych miejscach i niekiedy wymaga przewinięcia wszystkich dostępnych funkcji z listy zanim wybierze się właściwą.

 

kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
fot. Panasonic | Lumix DMC-LZ10

OCENA W KATEGORII: ERGONOMIA OBSŁUGI (4/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie

 

OBIEKTYW
Obiektyw Leica DC Vario-Elmar o świetle 1:3,3-5,9 oferuje zakres ogniskowych wynoszący 5,2-26 milimetrów, co w przeliczeniu na format małoobrazkowy daje 30-150 mm. Stosunek ogniskowej maksymalnej do minimalnej wynosi 5x, co jak na aparat mieszczący się w kieszeni jest wartością przynajmniej dobrą. Najbardziej cieszy, że minimalna ogniskowa z całego zakresu wynosi już 30 milimetrów (eq. 35 mm), co daje nam możliwość sfotografowania szerszego planu bez konieczności oddalania się od niego.


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Minimalna ogniskowa – 30 mm (eq. 35 mm) 
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Maksymalna ogniskowa – 150 mm (eq. 35 mm)
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


Jakość obrazu, jaki daje ten obiektyw, jest, niestety, słaba. Im bliżej brzegu kadru, tym ostrość bardziej spada, a ponadto pojawia się aberracja chromatyczna, którą można zaobserwować nawet w centrum. Najlepszą jakość obrazu uzyskamy w przedziale ogniskowych 50-100 mm (eq. 35 mm).


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Na szerokim kącie aparat ustawia ostrość szybko i poprawnie. Spadek ostrości obiektywu na brzegach jest wyraźny. Na szczęście aberrację chromatyczną udało się konstruktorom i programistom zminimalizować do akceptowalnej wartości.
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


Dystorsja poduszkowa i beczkowa została przez konstruktorów na tyle zminimalizowana, że jest praktycznie niezauważalna. Powłoki antyrefleksyjne utrzymują dobry kontrast nawet przy fotografowaniu pod światło, dzięki czemu bliki pojawiają się stosunkowo rzadko.


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Jak widać, powłoki antyrefleksyjne radzą sobie bardzo dobrze z wysokim kontrastem, dzięki czemu obiekty w cieniach nie giną w jasnej poświacie
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


Tryb makro umożliwia fotografowanie z minimalnej odległości 5 cm, ale tylko przy najkrótszej ogniskowej. Jakiekolwiek zwiększenie ogniskowej powoduje wzrost minimalnej odległości ostrzenia do 30 cm przy ogniskowej 150 mm (eq. 35 mm). Największa skala odwzorowania dostępna jest, niestety, tylko na najszerszym kącie.


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Maksymalna skala odwzorowania, jaką daje Lumixem DMC-LZ10, uzyskamy przy fotografowaniu z odległości 5 centymetrów i przy szerokim kącie
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


Oprócz wymienionych wad trzeba wspomnieć o jeszcze jednej, która ma wpływ na jakość i przydatność aparatu w niektórych warunkach. Układ optyczny nie jest do końca szczelny, przez co na matrycy może osadzać się kurz – tak zdarzyło się w testowanym egzemplarzu. Miejmy nadzieję, że jest to jednostkowy przypadek i podczas normalnego użytkowania obiektyw Leica jest hermetyczny.

OCENA W KATEGORII: OPTYKA (4/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie


USTAWIANIE OSTROŚCI
Autofocus to niestety pięta achillesowa kompaktów Panasonica. Chociaż producent wyposażył aparat w kilka trybów pracy AF to żaden z nich nie daje w pełni zadowalających rezultatów. Przy stosowaniu najdłuższej ogniskowej, aby właściwie ustawić ostrość, aparat wymaga bardzo kontrastowych scen, a czasami także wyłączenia stabilizacji. Na szerokim kącie automatyczne ustawianie ostrości przebiega bardzo sprawnie i w zasadzie można się tego spodziewać, gdyż kontrast i ostrość na krótszych ogniskowych są najlepsze.


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
Takie pomyłki w ustawianiu ostrości zdarzają się stosunkowo często, zwłaszcza gdy stabilizacja obrazu jest włączona a ogniskowa maksymalna
fot. Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


OCENA W KATEGORII: SYSTEM AUTOFOCUS (3/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie


MEGA O.I.S
Ta funkcja rozczarowuje w tym modelu. Włączenie jej pomaga jedynie w przypadku filmowania, gdy kompensuje drżenie rąk. Jej dość nachalne działanie utrudnia systemowi autofocus poprawne nastawienie ostrości, a ponadto przeszkadza w kadrowaniu, gdyż obraz dosłownie pływa. Otrzymanie nieporuszonego zdjęcia wykonanego na najdłuższej ogniskowej jest prostsze, gdy stabilizacja jest wyłączona. Jej niska skuteczność widoczna jest zarówno w trybie 1 jak i 2 stabilizacji.


OCENA W KATEGORII: STABILIZACJA OBRAZU (3/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie


WYŚWIETLACZ LCD
Zmieszczone 230 tysięcy pikseli na ekranie o przekątnej 2,5 cala to przyzwoity wynik, podobnie jak przyzwoita jest jakość obrazu na nim wyświetlanego. Kąt widzenia w pionie do wysokich nie należy, dlatego w opcjach aparatu znalazły się funkcje umożliwiające zwiększenie jasności podświetlenia przydatne gdy fotografujemy znad głowy i w ostrym świetle.

kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
fot. Panasonic | Lumix DMC-LZ10


OCENA W KATEGORII: WYŚWIETLACZ LCD (5/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie

MATRYCA CCD
Tak jak w innych kompaktach Panasonica sensor światłoczuły to jeden z najsłabszych elementów aparatu. Gęste upakowanie pikseli skutkuje dość dużymi szumami i ogólnym spadkiem ilości rejestrowanych detali. Na czułościach od ISO 100 do ISO 400 sytuacja wygląda jeszcze w miarę dobrze, ale powyżej tych wartości jakość obrazu wyraźnie spada, gdzie przy ISO 1600 szczegóły obrazu są niemalże zastąpione tym, co zostało po odszumieniu. Nawet na najmniejszej czułościach jakość odwzorowania detali pozostawia sporo do życzenia. Na szczęście udało się programistom otrzymać z tej matrycy wierne kolory, dzięki czemu zdjęcie wykonane nawet na ISO 1600 ma poprawną kolorystyką i po pomniejszeniu nadaje do publikacji w internecie.


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
ISO 100 ISO 200
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
ISO 400 ISO 800
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
ISO 1600  


OCENA W KATEGORII: JAKOŚĆ OBRAZU (4/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie



FOTOGRAFOWANIE
Aparat wyposażony jest we wszystkie podstawowe funkcje fotograficzne. Dla amatorów przygotowano tryby tematyczne z wyborem scen oraz automatykę, która – analizując obraz w kadrze – sama dopasowuje odpowiedni tryb fotograficzny. Dla zaawansowanych są to: tryb programu, priorytetu migawki i przysłony oraz tryb manualny. Fani szerokich, filmowych kadrów mogą wybrać format obrazu 16:9 albo 3:2 i 4:3. Oprogramowanie pozwala także określić maksymalną czułość ISO, jaką aparat ma dobrać, gdy ilość światła będzie niewystarczająca. Podobnie jest z czasem naświetlania, którego minimalną wartość również można ustawić w zakresie od 1/250 do 1 sekundy. Dostępne pomiary światła to: matrycowy, centralnie ważony i punktowy, a do pełnego ich wykorzystania można włączyć histogram, który na żywo pokazuje aktualny rozkład świateł i cieni.

 

OCENA W KATEGORII: FUNKCJE FOTOGRAFICZNE (5/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie



FILMOWANIE
Maksymalna rozdzielczości rejestrowanych filmów wynosi 640 x 480 pikseli przy 30kl/s przy formacie 4:3 a przy formacie 16:9 rozdzielczości wynosi 848 x 480 pikseli również przy 30 klatkach na sekundę. Niestety funkcja filmowania ma pewne ograniczenia. Niezależnie od wybranego formatu i prędkości jedno nagranie może trwać maksymalnie 15 minut. Drugim ograniczeniem jest brak możliwości używania zoomu oraz nie działający autofokus. Z tego względu przydatność funkcji filmowania ogranicza się do robienia panoram, gdzie ostrość i ogniskową ustawiamy raz i filmujemy nasze otoczenie.


 
OCENA W KATEGORII: FILMOWANIE (3/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie





PRZYKŁADOWE ZDJĘCIA
Fotografie: Piotr Madura || SwiatObrazu.pl


kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie

 

kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie

 

kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie




PODSUMOWNIE
Panasonic Lumix DMC-LZ10 to aparat pełen wad i zalet. Dużo ustawień manualnych, kompaktowe rozmiary i bardzo użyteczny zakres ogniskowych pozwalają go zaklasyfikować jako tani aparat dla zaawansowanego fotografa, mieszczący się w torbie z profesjonalnym sprzętem. Ci, dla których Lumix DMC-LZ10 będzie pierwszym aparatem i zmierzają oddać się całkowicie jego automatyce, również będą zadowoleni – mnogość inteligentnych funkcji pozwoli uzyskać dobrze naświetlone zdjęcia w niemalże każdych warunkach oświetleniowych. Zarówno zaawansowani fotografujący, jak i amatorzy, decydując się na zakup tego aparatu, będą musieli przygotować się na problemy z automatycznym ustawianiem ostrości i zaakceptować widoczny szum matrycy.


OCENA W KATEGORII: CAŁOKSZTAŁT (4/6)
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie



Wszystkie wykonywane podczas testu zdjęcia i filmy zapisywane
były na karcie SanDisk SD Ultra II USB Plus o pojemności 2 GB.
kąt filmować ustawiać dobrze gdy tym fotografować stabilizacja ten format dawać podczas wynosić mały światło minimalny maksymalny bardzo panasonic testo możliwość który nie tryb duży lumix jakość funkcja jak on ostrość kategoria ocena przy obraz ogniskowa aparat być siebie

 

Autor: Piotr Madura






Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Czytaj także


Inne artykuły autora



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.


Domyślny avatar Mam ten aparacik od ponad roku, jako drugi, obok lustrzanki. Dzięki temu mogę stwierdzić, że Wasz test jest bardzo obiektywny. Tytuł testu zmieniłbym na: Mały aparat o dużych możliwościach i nie najlepszym obrazie.



Aparat jest mały, poręczny i ma mnóstwo funkcji i trybów tematycznych. Z których lepiej nie korzystać, gdyż każda programowa ingerencja w obraz pogarsza i tak nie najlepszą jego jakość. Niestety matryca jest nie najlepsza - duże szumy i słabe odwzorowanie detali. Najlepiej zapomnieć o "Inteligentnym trybie automatycznym" - zdjęcia w tym trybie poniżej krytyki. Ja korzystam z trybu P - programowy AE i najniższej czułości 100 ISO.



Pozdrawiam
2010.01.08 10:30, Janas # 


Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.



Najnowsze fotografie

" … a może naprawdę jest taki ? " Pagan o świcie Most Sen o jesieni...  robótki ręczne W jesienny wieczór... W lesie