9 maja 2016, 21:53
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 3507 razy

Najlepsza fotobomba tego roku

Najlepsza fotobomba tego roku

Photobombs czyli fotobomby powstają, gdy do misternie zaplanowanej sceny wkradają się osoby lub obiekty niepożądane, psujące efekt lub nadające mu groteskowy czy satyryczny wydźwięk. Garry Cornes przygotował się na ujęcie rozbiórki budynku w Glasgow, niestety w decydującym momencie zamiast spektakularnej detonacji materiałów wybuchowych uchwycił zatrzymujący się na przystanku autobus.

O mistrzach drugiego planu pisaliśmy choćby w notkach o ujęciach ze świata zwierząt czy fotografiach ślubnych. Warto w tym momencie pochylić się nad kilkoma prostymi zasadami, które pozwolą uniknąć takich kadrów.

 

Przypominamy garść wskazówek Kennetha Kobré.

Wskazówki techniczne

Przygotuj zawczasu aparat. Zanim podniesiesz go do twarzy, ustaw jak najwięcej parametrów. Upewnij się, że masz wybraną odpowiednią czułość, czas otwarcia migawki, przysłonę, tryb i punkt ustawienia ostrości oraz opcję seryjnego robienia zdjęć

Korzystając z trybu priorytetu przysłony albo priorytetu migawki, w 95 procentach przypadków będziesz w stanie zrobić poprawnie naświetlone zdjęcie. Masz zatem bardzo duże szanse na odniesienie sukcesu.

Fotoreporterzy często używają trybu priorytetu przysłony podczas robienia niepozowanych zdjęć, ponieważ mogą w nim kontrolować głębię ostrości, odpowiednio dobierając wartość przysłony. Czas otwarcia migawki jest dobierany automatycznie na podstawie wskazań światłomierza. Fotograf może szybko robić zdjęcia bez manipulowania parametrami ekspozycji, nawet jeśli fotografowana osoba przemieszcza się szybko z głębokiego cienia pod drzewami na polanę zalaną słonecznym blaskiem.

Korzystanie z półautomatycznego trybu ekspozycji pozwala zmniejszyć liczbę niedoświetlonych i prześwietlonych klatek, zwiększając jednocześnie prawdopodobieństwo uchwycenia decydującego momentu. Należy jednak zwracać uwagę na to, jaki czas otwarcia migawki dobiera aparat,  ponieważ musi on być wystarczająco krótki, żeby zamrozić ruch fotografowanych osób albo wyeliminować ryzyko poruszenia zdjęcia.

Fotoreporterzy zajmujący się fotografowaniem sportu za pomocą teleobiektywów o bardzo długich ogniskowych często używają trybu priorytetu migawki, aby zamrozić ruch. Szybki jak błyskawica tenisista zostanie zatrzymany na poprawnie naświetlonym zdjęciu, bez względu na to, czy będzie serwował w cieniu, czy czuwał przy siatce w pełnym słońcu.

Zdecyduj z wyprzedzeniem, jak chcesz wykadrować zdjęcie. Zanim wycelujesz aparat, wybierz odpowiedni punkt pomiaru ostrości. Czy zamierzasz umieścić główny motyw w centrum kadru, czy z boku? Po wybraniu odpowiedniego punktu pomiaru podnieś aparat do oka, przyciśnij spust migawki i zdaj się na automat.

Używaj autofocusu działającego w trybie ciągłym. W tym trybie aparat ustawia ostrość na bieżąco dopóty, dopóki trzymasz spust migawki wciśnięty do połowy. Jeżeli fotografowany obiekt porusza się w kierunku równoległym do osi obiektywu, ostrość będzie przez cały czas korygowana. Producenci aparatów oferują także inne sposoby ciągłego ustawiania ostrości w czasie fotografowania obiektów poruszających się prostopadle do osi obiektywu.

Zanim podniesiesz aparat do oka, wybierz odpowiedni obiektyw. Oczywiście możesz zmienić jego ogniskową, aby uzyskać jak najkorzystniejszy kadr.

Obserwuj obiekt. Po ustawieniu wszystkich parametrów nadchodzi czas na to, aby skoncentrować się na wyrazie twarzy fotografowanych osób.

Kiedy masz aparat gotowy do "strzału", możesz błyskawicznie wycelować i nacisnąć spust migawki. Obiektyw niemal natychmiast ustawi ostrość, a aparat obliczy ekspozycję. Efektem będzie naturalnie wyglądające, autentyczne zdjęcie.

[kn_advert]

Umiejętność przewidywania i wyczucie chwili

Aby robić autentyczne, niepozowane zdjęcia, trzeba mieć umiejętność przewidywania rozwoju sytuacji. Fotograf musi odgadnąć, co się stanie, na podstawie wcześniejszego zachowania ludzi, których chce sfotografować. Jeśli dwoje dzieci krzyczy na siebie z zaciśniętymi pięściami, prawdopodobnie dojdzie do bójki. Para, która trzyma się za ręce, może się za chwilę pocałować. Czasem Fotograf trafnie odgaduje możliwy przebieg wydarzeń i kiedy nadchodzi decydujący moment, ma już pod ręką przygotowany aparat z odpowiednim obiektywem i zawczasu ustawioną czułością,  przysłoną oraz czasem otwarcia migawki. W wielu przypadkach zdarza się jednak, że Fotograf błędnie interpretuje zachowanie ludzi i nie udaje mu się zrobić zaplanowanego zdjęcia.

Równie ważne jak umiejętność przewidywania jest wyczucie chwili, w której należy nacisnąć spust migawki. Nawet jeśli aparat działa w trybie seryjnego robienia zdjęć i automatycznego ustawiania ostrości, fotograf musi uważnie śledzić rozwój sytuacji. W większości przypadków akcja rozwija się, dochodzi do punktu kulminacyjnego, a następnie zanika. Rzecz w tym, aby uwiecznić właśnie tan najważniejszy moment.

 



www.swiatobrazu.pl