7 stycznia 2015, 15:42

NASA opublikowała nową odsłonę najpopularniejszego zdjęcia wszechświata

NASA opublikowała najnowsze fotografie pochodzące z Teleskopu Kosmicznego Hubble'a. Jedna z nich przedstawia zjawisko określane jako "Filary Stworzenia" lub "Kolumny Kreacji" ("Pillars of Creation"), które znajduje się w Mgławicy Orła.

Z okazji nadchodzącej 25-tej rocznicy Teleskopu Hubble'a (HST - Hubble Space Telescope), agencja kosmiczna NASA postanowiła powtórzyć ujęcie nawiązujące do słynnej fotografii Mgławicy Orła. Dzięki najnowszej technologii uchwycony obraz jest ostrzejszy i posiada większą rozdzielczość.

Poprzednie zdjęcie tego zjawiska zostało wykonane w 1995 roku i jest ciągle jednym z najpopularniejszych obrazów wszechświata. Zarejestrowane na nim trzy kolumny zimnego gazu zanurzonego w kontrastującym świetle ultrafioletowym, stały się elementem kultury popularnej. Zdjęcie pojawiało się na koszulkach, poszewkach poduszek, wykorzystywane było w filmach i telewizji.

"Jestem pod wrażeniem, jak ulotne są te struktury. Ulegają ablacji na naszych oczach. Widmowa niebieskawa mgiełka wokół tępokrawędzistych filarów jest materiałem coraz bardziej rozgrzewającym się i wyparowującym w przestrzeń kosmiczną. Udało się nam uchwycić te filary w bardzo wyjątkowym i krótkotrwałym momencie ich ewolucji" - wyjaśniał Paul Scowen, który wraz z astronomem Jeffem Hesterem prowadził pierwsze obserwacje Mgławicy Orzeł z wykorzystaniem Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.