19 listopada 2008, 15:00
Autor: Leonard Karpiłowski
czytano: 8527 razy

Odbłyśnik 43 i tubus

Odbłyśnik 43 i tubus

Odbłyśnik Soft jest wykorzystywany jako światło kluczowe w światłocieniowym stylu oświetleniowym w studiu i w pracach plenerowych, kiedy lampa błyskowa podłączona jest do generatora Power Star. W dzień pochmurny lub w cieniu, kiedy natężenie światła dziennego waha się w granicach 7000-30 000 luksów pozwala uzyskać obrazy zbliżone charakterem do oświetlenia uzyskanego bezpośrednimi promieniami słońca.

Odbłyśnik 43

W każdym systemie oświetleniowym występują odbłyśniki, których średnica wewnętrzna jest większa niż 30 cm. W systemie Fomei mamy dwa takie odbłyśniki. Pierwszy z nich ma średnicę wewnętrzną 34 cm (około 13,2 cala), sferyczny kształt czaszy, a jego wewnętrzna powierzchnia pokryta jest srebrną powłoką, zapewniającą wysoki współczynnik odbicia światła. Ma wysoką sprawność świetlną i pozwala przysłonić obiektyw do przysłony 45,9, przy odległości źródła światła 2 m od oświetlanego przedmiotu i maksymalnej energii błysku lampy Digital 600. Stosowany jest jako światło kluczowe w światłocieniowym stylu oświetleniowym przy oświetlaniu dużych planów zdjęciowych.

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

 

Odbłyśnik Soft jest wykorzystywany jako światło kluczowe w światłocieniowym stylu oświetleniowym w studiu i w pracach plenerowych, kiedy lampa błyskowa podłączona jest do generatora Power Star. W dzień pochmurny lub w cieniu, kiedy natężenie światła dziennego waha się w granicach 7000-30 000 luksów, pozwala uzyskać obrazy zbliżone charakterem do oświetlenia uzyskanymi bezpośrednimi promieniami słońca.

Ma średnicę wewnętrzną 43 cm, jego wewnętrzna powierzchnia pokryta jest srebrną powłoką. Ten sposób wykończenia wewnętrznej powierzchni powoduje, że mimo osłonięcia palnika białą kopułką, uzyskuje się ostrzejsze, bardziej kierunkowe światło niż ma to miejsce w przypadku stosowania jako wykończenia wewnętrznej powłoki białej emalii. Biała powłoka ma wprawdzie mniejszy współczynnik odbicia od powłoki srebrnej, jednak stopień rozproszenia światła jest większy, dzięki czemu uzyskujemy delikatniejsze światło, bardziej cenione przez wielu fotografów, niż ostrzejsze światło uzyskiwane z odbłyśników ze srebrną powierzchnią wewnętrzną.,

Odbłyśnik Soft charakteryzuje się wysoką sprawnością świetlną, wyższą niż dla odbłyśnika 21 cm, niższą niż odbłyśnik 34 cm. Przy pełnej energii błysku można obiektyw przysłonić do wartości 45,4 przy odległości od źródła światła 2 m (przy odległości 1 m ta wartość wzrasta do 90,4). Plama świetlna z tego odbłyśnika charakteryzuje się wyrównaną jasnością w centralnej części i powolnym spadkiem jasności w brzegowym obszarze. Spadek ten jest jednak wolniejszy niż w przypadku odbłyśnika 21 cm z plastrami miodu. Przeznaczony do fotografii portretowej w pełni zasługuje na zaufanie.

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

Te dwa portrety wykonano przy oświetleniu postaci lampą Digital Plus 600 z odbłyśnikiem Soft. Obraz ?a? wykonany na tle podświetlonym Backgroundem i z twarzą dziewczyny zwróconą w stronę przeciwną do kierunku padania promieni świetlnych sprawia wrażenie bardziej kontrastowego niż obraz ?b?, wykonany na ciemnym tle i twarzą zwróconą w kierunku źródła światła.

 

Tubus i Backgrounds

Tubus i odbłyśnik do podświetlania tła Background dają ostre, skoncentrowane światło. Wykończenie powierzchni wewnętrznych w obu odbłyśnikach ? srebrne. Plama świetlna, uzyskana z tubusu, ma ostre granice między światłem a cieniem, jest porównywalna do plamy otrzymanej z projektora z obiektywem. Zmniejszenie średnicy plamy świetlnej oraz zmianę rozkładu jasności wewnątrz plamy świetlnej umożliwiają trzy plastry miodu, o różnych gęstościach oczek siatki. Dodatkowe efekty świetlne pozwala uzyskać zestaw trzech dichroicznych filtrów szklanych o bardzo wysokich właściwościach optycznych. Przy pracy z filtrami szklanymi należy zwracać uwagę na oszczędne i rozsądne korzystanie ze światła modelującego ? duża ilość ciepła wydzielanego przez żarówkę gromadzi się wewnątrz tubusu i może spowodować przegrzanie filtrów i zmianę jego właściwości optycznych. Niebezpieczeństwo to występuje przy wykorzystaniu lamp serii Digital Plus i Digital, które mają światło modelujące o mocy 1000 W. Przy korzystaniu z lampy Digitalis niebezpieczeństwo przepalenia filtrów występuje w znacznej złagodzonej formie. Tubus jest wykorzystywany do uzyskiwania efektów na tle lub miejscowego zwiększenia jasności na fotografowanym przedmiocie oraz do dodatkowego doświetlania niewielkich powierzchni w fotografii stołowej.

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

A. Konturowe światło z lampy Digitalis 600 powoduje rozjaśnienie konturu słomkowego kapelusza i powstanie ostrych
    cieni. Cień przed kapeluszami powoduje, że otrzymany obraz sprawia wrażenie zdjęcia wykonanego w dzień słoneczny.

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

B. Ostre światło tubusu pozwala wydobyć strukturę tworzywa, z którego został wykonany kapelusz, oraz przebieg splotów
    włókna.
 

Plama świetlna otrzymana z Backgrounda ma najwyższą jasność w centrum kręgu, zmniejszającą się stopniowo w miarę odchylania promieni świetlnych od środka. Jest odbłyśnikiem asymetrycznym. Rozkład światłości jest inny w płaszczyźnie poziomej niż w pionowej. Zmianę rozkładu światła formowanego przez ten odbłyśnik uzyskuje się przez jego obrót o kąt 90 stopni. Wymaga to wyjęcia odbłyśnika z oprawy i ponowne założenie w położeniu wymaganym sytuacją oświetleniową.

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło
Lampa Digitalis 400 z odbłyśnikiem Background może być wykorzystana do podświetlenia stołu bezcieniowego

 

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

Jako światło kluczowe w obu odbłyśnikach wykorzystana została lampa Digital Plus 600 z odbłyśnikiem Soft. Lampa Digitalis 600 z odbłyśnikiem Background została wykorzystana doi podświetlenia tła w zdjęciu ?a? lub jako światło konturowe w przykładzie ?b?. Oba zdjęcia zostały wykonane bez wykorzystania światła wypełniającego, które zadaniem jest zmniejszenie kontrastu oświetleniowego, a tym samym głębokości cieni po stronie odświetlnej.

 tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

Jako światło kluczowe w obu przypadkach została wykorzystana lampa Digital Plus 600 z odbłyśnikiem Soft, Digitalis 600 z odbłyśnikiem Background jako światło konturowe w przykładzie ?b?. Natężenie światła konturowego może być wyższe niż natężenie światła kluczowego (zdjęcia ?a?), lub niższe. W pierwszym przypadku otrzymujemy wyższy kontrast obraz, w przypadku ?b?, obraz jest bardziej delikatny. 

tubus on kluczowy przypadek jasność soft bardzo powłoka tło zostać oświetleniowy lampa srebrny uzyskiwać wykorzystać obraz wykonać powierzchnia plama jako siebie przy niż wewnętrzny świetlny być odbłyśnik światło

Zadaniem światła wypełniającego jest uzyskanie odpowiedniego kontrastu oświetleniowego. Światła, wykorzystane w poprzednim przykładzie, zostały uzupełnione światłem z lampy Digital Plus 600 z płaszczyzną rozpraszającą 120x180 cm, o natężeniu strumienia świetlnego dwa razy niższym od światła kluczowego.

 

 

Tekst i zdjęcia: Leonard Karpiłowski
Zdjęcia wykonano w studiu ?Praga? aparatem Mamiya 645AFDIII z przystawka cyfrową ZD.

www.fomei.pl

 



www.swiatobrazu.pl