Profesjonalna blenda Mitoya o 5 powierzchniach: złota, srebrna, neutralna, czarna oraz dyfuzor. Solidne wykonanie daje gwarancję, że będziesz korzystał z niej przez długi czas. W zestawie otrzymujesz również wytrzymały pokrowiec na dwustronny suwak, chroniący blendę przed zniszczeniem oraz zabrudzeniami. Blenda zaopatrzona jest w elastyczny stelaż oraz wieszaczek, który można wykorzystać do mocowania. Blendy Mitoya nie kruszą się i nie przecierają, jak ma to miejsce w przypadku wielu tańszych produktów. Blendy Mitoya objęte są 2-letnią gwarancją producenta.
Zastosowanie blendy pozwala na zmodyfikowanie temperatury barwowej światła. Kolor złoty daje efekt "docieplenia" i "dosłonecznienia" fotografowanego obiektu. Kolor srebrny daje efekt silnego odbicia światła. Wykorzystanie powierzchni neutralnej pozwala na uzyskanie łagodnego doświetlenia światła bez zmiany temperatury barwowej. Natomiast kolor czarny możemy zastosować wszędzie tam, gdzie odbicie psuje efekt i chcemy je zredukować - zakrywamy powierzchnię odbijającą światło.
Portret to gatunek fotografii uprawiany z powodzeniem jedynie przez twórców, którzy osiągnęli najwyższy poziom techniczny i artystyczny. Dobry portret to suma doświadczenia, wrażliwości, umiejętności obserwacji, nawiązania kontaktu z osobą portretowaną. Aby powstał poruszający portret, trzeba do perfekcji opanować warsztat i techniki fotograficzne. Fotografia portretowa jest nie tylko pasją, sztuką, jest także rzemiosłem.
Udział w e-szkole portretu i jej ukończenie pozwoli Ci na uzyskanie świetnych rezultatów w fotografii portretowej. Będziesz mógł stosować w praktyce całą gamę metod i technik,wypracowanych przez zawodowców z wieloletnim doświadczeniem.
Lekcja 1 Ramy prawne fotografii portretowej
Praca z zawodowym modelem
Ogólne zasady dotyczące ochrony wizerunku w Polsce
Rozpoznawalność
Forma udzielenia zgody
Zakres zgody
Odwołanie zgody na rozpowszechnianie wizerunku
Umowa z modelem
Rozliczenia podatkowe i z tytułu ubezpieczeń społecznych
Wykonywanie portretu na zlecenie
Umowa zlecenia czy o dzieło?
Umowa o dzieło
Umowa zlecenia
Przykładowy tekst umowy o dzieło
Przeniesienie praw autorskich, dyspozycja prawami autorskimi
Przykładowy tekst umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
Inne uwarunkowania prawne
Prawo do ochrony wizerunku w Unii Europejskiej
Lekcja 2 Sprzęt aparat fotograficzny i optyka
Wstęp
Słow kilka o pewnym nieporozumieniu
1. Jakiego aparatu potrzebuję?
Zdjęcie portretowe da się wykonać wszystkim
Kompakty proste i "fotokomorki"
Kompakty zaawansowane
Bezlusterkowce
Lustrzanki
Średni i duży format – zaawansowane rozwiązania studyjne
Co dla mnie?
Rozmiar matrycy ma znaczenie…
Przydatne funkcje dodatkowe
2. Funkcje, na ktore fotograf-portrecista powinien zwrocić uwagę
Kontrola ekspozycji i pomiar światła
Tryb RAW
Wspołpraca z oświetleniem błyskowym
Ostrzenie manualne i kontrola głębi ostrości
Czym jest Kult Zawsze Otwartej Dziury i co z niego wynika?
Kiedy może się przydać tryb LiveView?
3. Optyka – cechy ważne dla fotografii portretowej
Czy "obiektyw portretowy" to jedyne, czego z optyki potrzebuje portrecista?
Portret jest wybredny, czyli dwa zdania na temat jakości optycznej
Ogniskowa a sposob przedstawienia postaci ludzkiej
Co do czego – praktyczna ściągawka
Co w fotografii portretowej rozumie się pod hasłem "obiektyw uniwersalny"?
Jasność obiektywu i zagadnienie efektu bokeh
Rola plastyki szkła w portrecie – czy ostro to zawsze dobrze?
4. Co portrecista trzyma w torbie?
Obiektyw szerokokątny
Jasny obiektyw typu standard
Klasyczna portretowka 85 mm
Obiektyw makro lub długi portret
Telezoom 70-200 mm lub 100-400 mm
Na zakończenie
Lekcja 3 Sprzęt oświetleniowy w plenerze i studio
Wstęp
1. Rola oświetlenia w fotografii portretowej
Uwypuklanie zalet i tuszowanie wad fotografowanej osoby
Wydobywanie szczegółów postaci
Wyodrębnianie pierwszego planu z tła
Osadzanie modela w otoczeniu i kształtowanie przestrzeni
Kreowanie rzeczywistości światłem
2. Problemy ze światłem zastanym i ich rozwiązywanie
Oświetlenie zastane jest zbyt słabe
Oświetlenie zastane jest niekompletne
Oświetlenie zastane ma niewłaściwą charakterystykę
Oświetlenie zastane jest zmienne i/lub nieprzewidywalne
Różnica i zgodność temperatur barwowych światła zastanego i dodatkowego
3. Oświetlenie ciągłe i błyskowe – wady i zalety
Światło ciągłe
Światło błyskowe
Temperatura barwowa różnych typów oświetlenia
4. Lampy błyskowe kompaktowe i studyjne
Flesze kompaktowe (systemowe i manualne)
Flesze studyjne
5. Współpraca z więcej niż jedną jednostką oświetleniową
Obsługa manualna – technicznie najprościej, choć trzeba się nachodzić
Wykorzystanie systemów pomiaru TTL – wygodnie, nie zawsze dostępnie
Wyzwalacze – drobiazg, który uwielbia każdy fotograf portretowy
6. Fotografia portretowa w studio i w plenerze z perspektywy oświetlenia
Moc, która przyćmiewa wszystko inne
Czas ekspozycji nie ma znaczenia – ale właściwie dlaczego?
Jak rozchodzi się światło?
Czas synchronizacji jako odwieczny problem fotografów plenerowych
Na zakończenie
Lekcja 4 Sprzęt - Przydatne akcesoria
Wstęp
A kto to wszystko przyniesie, potrzyma i obsłuży?
1. Modyfikatory oświetlenia zastanego
Blenda, czy arkusz styropianu?
Dyfuzory i ekrany typu butterfly
Wykorzystywanie elementów otoczenia
2. Modyfikatory oświetlenia błyskowego i ciągłego
Softboksy prostokątne, kwadratowe, oktagonalne i stripy
Garnki i wrota
Strumienice
Beauty dish i lampy z soczewką Fresnela
Nakładki typu plaster miodu
Softenery i nakładki dyfuzyjne
Parasolki
Filtry żelowe
3. Wzorniki, tablice barwne i szare karty
Proste wzorce ekspozycji i balansu bieli
Tablice i wzorniki barwne
Jak tego używać?
4. Filtry użyteczne w fotografii portretowej
Filtr polaryzacyjny
Filtry konwersyjne
Filtry barwne do fotografii czarno-białej
Filtry efektowe
5. Statywy i uchwyty na aparat, oświetlenie oraz akcesoria
6. Wyzwalacze lamp i aparatu
Grupy i kanały, czyli cała ta czarna magia
Wyzwalanie aparatu
Komputer jako centrum kontroli
7. Jaki osprzęt na początek?
Na zakończenie
Lekcja 5 Komputer i oprogramowanie
Wstęp
Co z tą "czystością" fotografii?
1. Komputer dla fotografa-portrecisty
Najważniejsze parametry techniczne i podzespoły bazowe
Co jeszcze jest ważne?
Wybór monitora
Drukarka dla tych, którzy sami chcą wykonywać odbitki
PC czy Mac – dylemat merytoryczny czy ideologiczny?
Fotograf z laptopem
2. Wybór oprogramowania
System operacyjny
Zarządzanie kolekcją zdjęć
Edycja i druk fotografii
Archiwizacja
Rozwiązania kompleksowe
Zdalne sterowanie aparatem
3. Kalibracja monitora kluczem do sukcesu
4. Archiwizacja zdjęć – podstawowe informacje teoretyczne i praktyczne ... 41
Jak postępować ze zdjęciami?
Gdzie można składować kopie zapasowe?
Backup idealny, czyli paranoja najlepszą przyjaciółką fotografa
Automatyzacja zadań, głupcze!
Na zakończenie
Lekcja 6 Zanim naciśniesz spust migawki
Wstęp
1. Przygotowania
Miejsce sesji zdjęciowej
Kompletujemy załogę
2. Planowanie sesji i poszczególnych ujęć
Aby wszystkim było miło
Nie ruszaj się z domu bez pomysłu
3. Budowanie relacji z fotografowaną osobą
Jak dać się poznać od najlepszej strony
Brak konsekwencji u fotografa – sprawdzony przepis na problemy
4. Kompozycja obrazu
5. Pozowanie
Na zakończenie
Lekcja 7 Portret w świetle zastanym
Wstęp
1. Światło zastane – trudny i nieprzewidywalny przeciwnik
Czego się można spodziewać?
2. Wady i zalety oświetlenia zastanego
O świetle zastanym skrótowo
3. Czy światło jest dobre, czyli kiedy wyruszyć w plener?
Kiedy fotografować i jak ustawiać modela
4. Niezbędne akcesoria i ich wykorzystywanie
5. Przygotowania do sesji zdjęciowej
6. Fotografowanie przy świetle zastanym – porady praktyczne
Jak radzić sobie ze światłem zbyt kontrastowym?
Jak radzić sobie ze światłem za mało kontrastowym?
Jak fotografować pod światło?
Jak ustawiać balans bieli w fotografii portretowej przy świetle zastanym?
Na zakończenie
Lekcja 8 Portret w świetle mieszanym
Wstęp
Czym jest oświetlenie mieszane?
1. Światło mieszane w fotografii portretowej – korzyści, wyzwania, problemy
Po co w ogóle mieszać światło?
Gdy światło światłu nierówne
Lampy i wyposażenie dodatkowe, które warto mieć
2. Równowaga przede wszystkim
Prosta metoda balansowania oświetlenia dodanego z zastanym
Jak wykorzystać pojedynczą kompaktową lampę błyskową?
Korekta siły błysku i korekta ekspozycji – to nie jest to samo!
3. Temperatura barwowa
Równowaga – jak ją osiągnąć?
Gdy wszystko inne zawiedzie
4. Różnice temperatury barwowej i ekspozycji jako czynnik twórczy
O czym należy pamiętać
5. Czas ekspozycji – jego rola w oświetleniu mieszanym
6. Od czego zacząć?
Na zakończenie
Lekcja 9 Portret i światło błyskowe
Wstęp
Jestem amatorem – czy ja tego w ogóle potrzebuję?
1. Lampa błyskowa przyjacielem każdego portrecisty
Światło wygodne, choć ma swoje ograniczenia
Kiedy flesz się nie sprawdza
Ćwiczenie czyni mistrza
2. Lampy systemowe i studyjne
Lampa kompaktowa vs flesz studyjny
Lampy kompaktowe a "dorosłe" akcesoria i modyfikatory
Wyzwalanie i sterowanie po raz kolejny
3. Podstawowy model oświetlenia w portrecie
Światło kluczowe – główne
Oświetlenie tła
Światło wypełniające – rozjaśniające cienie
Światło kontrowe
Jak zacząć przygodę z oświetleniem błyskowym w portrecie?
4. Praca ze światłem błyskowym – sztuczki i rady
5. Kompletujemy wyposażenie
Cała naprzód!
Na zakończenie
Lekcja 10 Portret kobiety
Wstęp
Kobieta jako model doskonały?
1. Wybór modelki i organizacja sesji
Modelka idealna
Jak szukać modelki?
Zaczynamy sesję… i co teraz?
2. Praca z modelką na planie zdjęciowym
3. Oświetlenie w portrecie kobiecym
4. Nieprzewidziane sytuacje i inne kłopoty
5. Od czego zacząć?
Szukamy inspiracji u Mistrzów
6. Studium przypadku
Łukasz Piech
Jakub Kaźmierczyk
Łukasz Malczewski
Na zakończenie
Lekcja 11 Portret dziecka
Wstęp
Błędy, jakie prawdopodobnie popełnialiście lub na pewno popełniano je na was
1. Co nas pociąga w dzieciństwie?
Czemu robimy to, co robimy?
Dzieci się zmieniają
Jaki powinien być fotograf dzieci i co sam może z tego wynieść?
2. Trzy podejścia do fotografowania małych ludzi
Dokumentujemy lata szczenięce
Kreujemy idylliczne dzieciństwo
Popuszczamy wodze fantazji
Obserwatorzy i uczestnicy
3. Kilka słów o sprzęcie
Rozmiar aparatu i/lub obiektywu
Ogniskowa
Autofokus i tryb seryjny
4. Światło
Naturalne czy sztuczne?
Oświetlenie przednie
Oświetlenie boczne
Oświetlenie tylne i zdjęcia sylwetkowe
Oświetlenie górne i dolne
Bliki i świetliki, czyli wszystkie te piękne odblaski w oczach
5. Punkt widzenia, czyli perspektywa
Świat oczami dziecka
Jeszcze niżej, to będę duży, silny i odważny
Z góry tylko jeśli chcemy zaakcentować otoczenie
6. Najczęstsze błędy osób fotografujących dzieci
Ustalanie przebiegu i warunków sesji
Pozwalanie na zbyt wiele rodzicom
"Kochanie, uśmiechnij się, zaraz wyleci ptaszek!"
Fotografowanie z perspektywy dorosłego
Używanie wbudowanej w aparat lampy błyskowej
Kolor za wszelką cenę
Klika rad na koniec
Niemowlęta – specyficzna sytuacja, specyficzne wymagania
7. Od czego zacząć – szukamy inspiracji
Anne Geddes i jej słodkie dzieciństwo
Emmet Gowin – do bólu autentyczny
Anders Hald potrafi nawiązać kontakt
Takashi Homma, dzieci zwykłe i unikalne zarazem
Cuny Janssen – dzieci ze wszystkich krajów tu i teraz
Achim Lippoth – Przedstawienie
Sally Mann – bardzo kontrowersyjna matka-fotograf
Rania Matar przerzuca mosty
Melissa Ann Pinney w cyklu "Dorastanie"
Jessika Roberts w pokojach nastolatków
Sebastiao Salgado i jego reportaże
Robin Schwartz w świecie Amelii
Vee Speers, upiorny kinderbal
Joyce Tenneson fotografuje się z synem
8. Studium przypadku
Na zakończenie
Lekcja 12 Portret mężczyzny
Wstęp
1. Przygotowania do sesji
Kilka uwagi na początek
Wygląd się nie liczy?
Fotografowanie
2. Pozy
Model stojący
Model siedzący
Model siedzi na podłodze lub jest w pozycji półleżącej
Detal – zbliżenie twarzy
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Richard Avedon, Pszczelarz
Yousuf Karsh, Winston Churchill
Leonard McCombe, Marlboro Man
Robert Mapplethorpe, przegląd
Arnold Newman, Igor Strawiński
Jeanloup Sieff, Yves Saint Laurent
4. Studium przypadku
Akt męski
Sesja w historycznych klimatach industrialnych
Portret glamour w warunkach improwizowanych
Na zakończenie
Lekcja 13 Portret grupowy
Wstęp
1. Fotografowanie grup w praktyce
Lokalizacja
Techniki fotografowania
2. Pozy
Grupowy portret formalny
Nieformalny portret grupowy
Portret rodzinny
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Julia Margaret Cameron
Charles C. Ebbets, Przekąska pod chmurami
Iain Macmillan, Abbey Road
Rene Burri
Annie Leibovitz, Vanity Fair
Jimmy Nelson, Zanim przeminą
Manipulacje fotograficzne
4. Studium przypadku
Nocny, miejski portret grupowy - Patryk Morzonek
Światło
Wskazówka
Na zakończenie
Lekcja 14 Autoportret
Wstęp
Spuścizna po malarstwie
1. Czemu ja mam się tym interesować?
Selfie – szczególna odmiana autoportretu
2. Odmiany autoportretu
Podstawowe klasyfikacje autoportretów
Pomysły na kompozycję
Autoportret z aparatem i twórcze wykorzystanie zwierciadła
3. Techniki wykonywania autoportretów
Trudna sztuka ustawiania aparatu bez patrzenia w wizjer
Wyzwalacz i statyw Twoimi przyjaciółmi
Oświetlenie
Lustro przydaje się też do czegoś innego
Głowa do góry!
Użyteczne funkcje w aparacie i obróbka cyfrowa gotowego zdjęcia
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Hippolyte Bayard, Autoportret topielca
David Blazquez, molbiliario humano
Jen Davis
Marek Gardulski
Frances Benjamin Johnston, Autoportret jako kobieta
Noell S. Oszvald
Alicia Savage
Cindy Sherman
Andy Warhol
Witkacy
Gdzie jeszcze szukać?
5. Ćwiczenie praktyczne i studium przypadku
Ćwiczenie w czterech etapach
Na zakończenie
Lekcja 15 Portret uliczny
Wstęp
Nieco historii
1. Miejsce i światło
Skupisko ludzkie jako tło i przestrzeń wydarzeń
Światło – element zmienny i niemożliwy do kontrolowania
2. Model, fotograf i zdjęcie
Wiedzieć, co pragniemy uchwycić na zdjęciach
Moment może być decydujący, dowolny lub wyczekany
3. Technika
Wybór sprzętu raz jeszcze
Co kontrolujesz, a czego nie?
Pozostać niewidzialnym – najtrudniejsza ze sztuk
4. Forma – ważny element na każdym etapie pracy
Kompozycja – przestrzeń i plany
Podglądane czy robione otwarcie? I co robić, gdy trzeba się wytłumaczyć?
W czerni i bieli oraz w kolorze
A zatem jak fotografować?
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Henri Cartier-Bresson, Decydujący moment
Robert Doisneau, Pocałunek przed Hôtel de Ville
Alfred Eisenstaedt, VJ Day
Elliott Erwitt, Psy i ludzie
Ron Gessel, Kolorowa fotografia uliczna
Joel Meyerowitz
Paul Strand, Blind
Nils-Erik Larson
6. Studium przypadku i wypowiedzi twórców
Jake Metzger, The Rabbi
Hani Latif Zaloum, The Shadow of a Man
Antoni Żółciak, Jarmark i jego klientki
Wojciech Kosikowski – wywiad
Na zakończenie
Lekcja 16 Fotografia mody
Wstęp
1. Cel fotografowania mody
Czy tematem jest model, czy kreacja?
Inspiracje i trendy
Idea zdjęć modowych
2. Organizacja pracy
Fotograf i projektant – planowanie sesji
Wyzwanie dla zespołu
Wybór modela i praca z nim
Wybór miejsca
Planowanie czasowe, a kwestia przygotowań kreacji
Przygotowanie sprzętu
3. Jak uwiecznić na zdjęciu modę i urodę
Inwencja przede wszystkim
Zdjęcia testowe
Jedna modelka, różne kolekcje
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Richard Avedon
Camilla Åkrans
Guy Bourdin
David Drebin
John French
Greg Kadel
Glen Luchford
Peter Lindbergh
Charlotte March
Steven Meisel
Marino Parisotto
Eugenio Recuenco
Regina Relang
Bettina Rheims
Paolo Roversi
Jeanloup Sieff
Ellen von Unwerth
5. Studium przypadku
Fotografia mody ślubnej
Kostiumy kąpielowe
Na zakończenie
Lekcja 17 Portret w podróży
Wstęp
1. Wprowadzenie do portretowej fotografii podróżniczej
Podróż, ludzie i portrety
Pierwsze, najtrudniejsze kroki – po co przełamywać opory?
2. Pierwsze spotkanie
Z czym do obcego?
Rachunek zysków dla obu stron
3. Przygotowania do sesji w podróży
Pakujemy sprzęt
Gdy lecimy samolotem
Na miejscu
4. Trening przed podróżą
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Krystianem Bielatowiczem, Z aparatem przez świat
Tomasz Gudzowaty, Mnich z Shaolin
Bartosz Mateńko, W fotografii pośpiech zabija jakość
Jimmy Nelson, Before They Pass Away
6. Studium przypadku
Życie na laotańskiej prowincji
Na zakończenie
Lekcja 18 Portret środowiskowy
Wstęp
Definicja gatunku
1. Człowiek w swoim naturalnym otoczeniu
Portret środowiskowy, a fotografia uliczna – różnice
Spontaniczny czy upozowany? Nie ma jednoznacznej reguły
Atelier wszędzie tam, gdzie nam to odpowiada?
2. Przygotowania do pracy
Odrabiamy pracę domową – to ważne!
Obiektywy
Oświetlenie
3. Przebieg sesji zdjęciowej
Wybór tła – czasem nawet jeden krok robi dużą różnicę
Ważne detale w tle i na pierwszym planie
Nie bójmy się świecić
Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Diane Arbus
Jonathan Bielaski
Arnold Newman
August Sander
Jooney Woodward
4. Studium przypadku
Na zakończenie
Techniki wykonywania portretów sytuacyjnych w innych typach fotografii portretowej