30 lipca 2016, 16:02
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 2712 razy

Okazja na weekend: E-szkoła portretu z blendą 5w1

Okazja na weekend: E-szkoła portretu z blendą  5w1

Czytelnicy SwiatObrazu.pl zamawiając E-szkołę portretu otrzymają wyjątkowy prezent - blendę elipsa 5w1 120x180cm. Bądź świadomym fotografem, otwórz się na własny styl, na zdjęcia, które tylko Ty sam możesz zrobić. Ten proces można przyspieszyć rozwijając swoje umiejętności, poznając nowe techniki. Dzięki udziałowi w e-kursach zdobędziesz dziesiątki pomysłów na nowe zdjęcia, a w Twoich pracach pojawi się indywidualne podejście do tematu, charakter i styl.

Uwaga oferta ważna jest tylko do 31 lipca 2016 roku.

W prezencie blenda elipsa 5w1 120x180cm

Profesjonalna blenda Mitoya o 5 powierzchniach: złota, srebrna, neutralna, czarna oraz dyfuzor. Solidne wykonanie daje gwarancję, że będziesz korzystał z niej przez długi czas. W zestawie otrzymujesz również wytrzymały pokrowiec na dwustronny suwak, chroniący blendę przed zniszczeniem oraz zabrudzeniami. Blenda zaopatrzona jest w elastyczny stelaż oraz wieszaczek, który można wykorzystać do mocowania. Blendy Mitoya nie kruszą się i nie przecierają, jak ma to miejsce w przypadku wielu tańszych produktów. Blendy Mitoya objęte są 2-letnią gwarancją producenta.
 
Zastosowanie blendy pozwala na zmodyfikowanie temperatury barwowej światła. Kolor złoty daje efekt "docieplenia" i "dosłonecznienia" fotografowanego obiektu. Kolor srebrny daje efekt silnego odbicia światła. Wykorzystanie powierzchni neutralnej pozwala na uzyskanie łagodnego doświetlenia światła bez zmiany temperatury barwowej. Natomiast kolor czarny możemy zastosować wszędzie tam, gdzie odbicie psuje efekt i chcemy je zredukować - zakrywamy powierzchnię odbijającą światło.
 
 

 

 

E-szkoła portretu

Portret to gatunek fotografii uprawiany z powodzeniem jedynie przez twórców, którzy osiągnęli najwyższy poziom techniczny i artystyczny. Dobry portret to suma doświadczenia, wrażliwości, umiejętności obserwacji, nawiązania kontaktu z osobą portretowaną. Aby powstał poruszający portret, trzeba do perfekcji opanować warsztat i techniki fotograficzne. Fotografia portretowa jest nie tylko pasją, sztuką, jest także rzemiosłem.

Udział w e-szkole portretu i jej ukończenie pozwoli Ci na uzyskanie świetnych rezultatów w fotografii portretowej. Będziesz mógł stosować w praktyce całą gamę metod i technik,wypracowanych przez zawodowców z wieloletnim doświadczeniem. 
 
E-szkołę portretu tworzy jedenastu fotografów, których zdjęcia publikowane są w prasie, wykorzystywane w kampaniach reklamowych, prezentowane na wystawach całego świata. To oni przekażą Ci  niezbędną wiedzę do skutecznej samodzielnej pracy. Dzięki ich wiedzy nauczysz się zestawiać wszystkie elementy fotografii w naturalną całość tak, by tworzyć portrety przenikliwe, intrygujące, których nie da się zapomnieć.

Zamów E-szkołę portretu w cenie 290 zł - po opłaceniu otrzymasz dostęp do wszystkich lekcji, w postaci odrębnych e-booków oraz blendę elipsa 5w1 120x180cm.

 
 
 
 
 
 

Program e-szkoły portretu

Lekcja 1   Ramy prawne fotografii portretowej
 
Praca z zawodowym modelem 
Ogólne zasady dotyczące ochrony wizerunku w Polsce 
Rozpoznawalność 
Forma udzielenia zgody 
Zakres zgody
Odwołanie zgody na rozpowszechnianie wizerunku
Umowa z modelem
Rozliczenia podatkowe i z tytułu ubezpieczeń społecznych
Wykonywanie portretu na zlecenie
Umowa zlecenia czy o dzieło? 
Umowa o dzieło
Umowa zlecenia 
Przykładowy tekst umowy o dzieło
Przeniesienie praw autorskich, dyspozycja prawami autorskimi
Przykładowy tekst umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
Inne uwarunkowania prawne
Prawo do ochrony wizerunku w Unii Europejskiej
 
 
Lekcja 2  Sprzęt aparat fotograficzny i optyka
 
Wstęp
Słow kilka o pewnym nieporozumieniu
 
1. Jakiego aparatu potrzebuję? 
Zdjęcie portretowe da się wykonać wszystkim
Kompakty proste i "fotokomorki"
Kompakty zaawansowane 
Bezlusterkowce 
Lustrzanki 
Średni i duży format – zaawansowane rozwiązania studyjne 
Co dla mnie? 
Rozmiar matrycy ma znaczenie… 
Przydatne funkcje dodatkowe 
 
2. Funkcje, na ktore fotograf-portrecista powinien zwrocić uwagę
Kontrola ekspozycji i pomiar światła 
Tryb RAW
Wspołpraca z oświetleniem błyskowym 
Ostrzenie manualne i kontrola głębi ostrości 
Czym jest Kult Zawsze Otwartej Dziury i co z niego wynika? 
Kiedy może się przydać tryb LiveView? 
 
3. Optyka – cechy ważne dla fotografii portretowej
Czy "obiektyw portretowy" to jedyne, czego z optyki potrzebuje portrecista? 
Portret jest wybredny, czyli dwa zdania na temat jakości optycznej 
Ogniskowa a sposob przedstawienia postaci ludzkiej 
Co do czego – praktyczna ściągawka 
Co w fotografii portretowej rozumie się pod hasłem "obiektyw uniwersalny"?
Jasność obiektywu i zagadnienie efektu bokeh 
Rola plastyki szkła w portrecie – czy ostro to zawsze dobrze?
 
4. Co portrecista trzyma w torbie? 
Obiektyw szerokokątny
Jasny obiektyw typu standard 
Klasyczna portretowka 85 mm
Obiektyw makro lub długi portret 
Telezoom 70-200 mm lub 100-400 mm 
Na zakończenie 
 
Lekcja 3 Sprzęt oświetleniowy w plenerze i studio
 
Wstęp 
 
1. Rola oświetlenia w fotografii portretowej 
Uwypuklanie zalet i tuszowanie wad fotografowanej osoby 
Wydobywanie szczegółów postaci 
Wyodrębnianie pierwszego planu z tła 
Osadzanie modela w otoczeniu i kształtowanie przestrzeni 
Kreowanie rzeczywistości światłem 
 
2. Problemy ze światłem zastanym i ich rozwiązywanie
Oświetlenie zastane jest zbyt słabe 
Oświetlenie zastane jest niekompletne 
Oświetlenie zastane ma niewłaściwą charakterystykę 
Oświetlenie zastane jest zmienne i/lub nieprzewidywalne 
Różnica i zgodność temperatur barwowych światła zastanego i dodatkowego
 
3. Oświetlenie ciągłe i błyskowe – wady i zalety 
Światło ciągłe 
Światło błyskowe 
Temperatura barwowa różnych typów oświetlenia 
 
4. Lampy błyskowe kompaktowe i studyjne 
Flesze kompaktowe (systemowe i manualne)
Flesze studyjne
 
5. Współpraca z więcej niż jedną jednostką oświetleniową
Obsługa manualna – technicznie najprościej, choć trzeba się nachodzić 
Wykorzystanie systemów pomiaru TTL – wygodnie, nie zawsze dostępnie 
Wyzwalacze – drobiazg, który uwielbia każdy fotograf portretowy 
 
6. Fotografia portretowa w studio i w plenerze z perspektywy oświetlenia 
Moc, która przyćmiewa wszystko inne 
Czas ekspozycji nie ma znaczenia – ale właściwie dlaczego?
Jak rozchodzi się światło? 
Czas synchronizacji jako odwieczny problem fotografów plenerowych 
Na zakończenie 
 
Lekcja 4  Sprzęt - Przydatne akcesoria
 
Wstęp
A kto to wszystko przyniesie, potrzyma i obsłuży? 
 
1. Modyfikatory oświetlenia zastanego 
Blenda, czy arkusz styropianu?
Dyfuzory i ekrany typu butterfly 
Wykorzystywanie elementów otoczenia 
 
2. Modyfikatory oświetlenia błyskowego i ciągłego 
Softboksy prostokątne, kwadratowe, oktagonalne i stripy 
Garnki i wrota 
Strumienice 
Beauty dish i lampy z soczewką Fresnela 
Nakładki typu plaster miodu
Softenery i nakładki dyfuzyjne 
Parasolki 
Filtry żelowe 
 
3. Wzorniki, tablice barwne i szare karty
Proste wzorce ekspozycji i balansu bieli 
Tablice i wzorniki barwne
Jak tego używać? 
 
4. Filtry użyteczne w fotografii portretowej 
Filtr polaryzacyjny
Filtry konwersyjne 
Filtry barwne do fotografii czarno-białej 
Filtry efektowe
 
5. Statywy i uchwyty na aparat, oświetlenie oraz akcesoria 
 
6. Wyzwalacze lamp i aparatu 
Grupy i kanały, czyli cała ta czarna magia 
Wyzwalanie aparatu 
Komputer jako centrum kontroli 
 
7. Jaki osprzęt na początek? 
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 5 Komputer i oprogramowanie 
 
Wstęp 
Co z tą "czystością" fotografii? 
 
1. Komputer dla fotografa-portrecisty
Najważniejsze parametry techniczne i podzespoły bazowe 
Co jeszcze jest ważne?
Wybór monitora
Drukarka dla tych, którzy sami chcą wykonywać odbitki 
PC czy Mac – dylemat merytoryczny czy ideologiczny?
Fotograf z laptopem 
 
2. Wybór oprogramowania 
System operacyjny
Zarządzanie kolekcją zdjęć
Edycja i druk fotografii 
Archiwizacja
Rozwiązania kompleksowe
Zdalne sterowanie aparatem 
 
3. Kalibracja monitora kluczem do sukcesu 
 
4. Archiwizacja zdjęć – podstawowe informacje teoretyczne i praktyczne ... 41
Jak postępować ze zdjęciami?
Gdzie można składować kopie zapasowe? 
Backup idealny, czyli paranoja najlepszą przyjaciółką fotografa
Automatyzacja zadań, głupcze! 
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 6 Zanim naciśniesz spust migawki
 
Wstęp 
 
1. Przygotowania
Miejsce sesji zdjęciowej 
Kompletujemy załogę 
 
2. Planowanie sesji i poszczególnych ujęć 
Aby wszystkim było miło
Nie ruszaj się z domu bez pomysłu 
 
3. Budowanie relacji z fotografowaną osobą 
Jak dać się poznać od najlepszej strony 
Brak konsekwencji u fotografa – sprawdzony przepis na problemy
 
4. Kompozycja obrazu 
 
5. Pozowanie
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 7 Portret w świetle zastanym 
 
Wstęp
 
1. Światło zastane – trudny i nieprzewidywalny przeciwnik 
Czego się można spodziewać? 
 
2. Wady i zalety oświetlenia zastanego 
O świetle zastanym skrótowo 
 
3. Czy światło jest dobre, czyli kiedy wyruszyć w plener? 
Kiedy fotografować i jak ustawiać modela 
 
4. Niezbędne akcesoria i ich wykorzystywanie 
 
5. Przygotowania do sesji zdjęciowej 
 
6. Fotografowanie przy świetle zastanym – porady praktyczne 
Jak radzić sobie ze światłem zbyt kontrastowym?
Jak radzić sobie ze światłem za mało kontrastowym? 
Jak fotografować pod światło? 
Jak ustawiać balans bieli w fotografii portretowej przy świetle zastanym?
Na zakończenie 
 
Lekcja 8 Portret w świetle mieszanym
 
Wstęp 
Czym jest oświetlenie mieszane?
 
1. Światło mieszane w fotografii portretowej – korzyści, wyzwania, problemy
Po co w ogóle mieszać światło? 
Gdy światło światłu nierówne 
Lampy i wyposażenie dodatkowe, które warto mieć 
 
2. Równowaga przede wszystkim 
 
Prosta metoda balansowania oświetlenia dodanego z zastanym 
Jak wykorzystać pojedynczą kompaktową lampę błyskową? 
Korekta siły błysku i korekta ekspozycji – to nie jest to samo! 
 
3. Temperatura barwowa 
Równowaga – jak ją osiągnąć? 
Gdy wszystko inne zawiedzie 
 
4. Różnice temperatury barwowej i ekspozycji jako czynnik twórczy
O czym należy pamiętać 
 
5. Czas ekspozycji – jego rola w oświetleniu mieszanym 
 
6. Od czego zacząć? 
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 9 Portret i światło błyskowe
 
Wstęp 
Jestem amatorem – czy ja tego w ogóle potrzebuję? 
 
1. Lampa błyskowa przyjacielem każdego portrecisty
Światło wygodne, choć ma swoje ograniczenia 
Kiedy flesz się nie sprawdza 
Ćwiczenie czyni mistrza
 
2. Lampy systemowe i studyjne 
Lampa kompaktowa vs flesz studyjny 
Lampy kompaktowe a "dorosłe" akcesoria i modyfikatory 
Wyzwalanie i sterowanie po raz kolejny
 
3. Podstawowy model oświetlenia w portrecie 
Światło kluczowe – główne
Oświetlenie tła
Światło wypełniające – rozjaśniające cienie
Światło kontrowe
Jak zacząć przygodę z oświetleniem błyskowym w portrecie?
 
4. Praca ze światłem błyskowym – sztuczki i rady 
 
5. Kompletujemy wyposażenie 
Cała naprzód!
Na zakończenie
 
Lekcja 10 Portret kobiety
 
Wstęp
Kobieta jako model doskonały?
 
1. Wybór modelki i organizacja sesji 
Modelka idealna
Jak szukać modelki?
Zaczynamy sesję… i co teraz? 
 
2. Praca z modelką na planie zdjęciowym 
 
3. Oświetlenie w portrecie kobiecym 
 
4. Nieprzewidziane sytuacje i inne kłopoty
 
5. Od czego zacząć?
Szukamy inspiracji u Mistrzów 
 
6. Studium przypadku
Łukasz Piech
Jakub Kaźmierczyk 
Łukasz Malczewski 
Na zakończenie
 
 
Lekcja 11 Portret dziecka
 
Wstęp
Błędy, jakie prawdopodobnie popełnialiście lub na pewno popełniano je na was
 
1. Co nas pociąga w dzieciństwie? 
Czemu robimy to, co robimy?
Dzieci się zmieniają 
Jaki powinien być fotograf dzieci i co sam może z tego wynieść? 
 
2. Trzy podejścia do fotografowania małych ludzi 
Dokumentujemy lata szczenięce 
Kreujemy idylliczne dzieciństwo 
Popuszczamy wodze fantazji
Obserwatorzy i uczestnicy 
 
3. Kilka słów o sprzęcie
Rozmiar aparatu i/lub obiektywu 
Ogniskowa
Autofokus i tryb seryjny
 
4. Światło
Naturalne czy sztuczne?
Oświetlenie przednie
Oświetlenie boczne 
Oświetlenie tylne i zdjęcia sylwetkowe 
Oświetlenie górne i dolne
Bliki i świetliki, czyli wszystkie te piękne odblaski w oczach
 
5. Punkt widzenia, czyli perspektywa 
Świat oczami dziecka 
Jeszcze niżej, to będę duży, silny i odważny 
Z góry tylko jeśli chcemy zaakcentować otoczenie 
 
6. Najczęstsze błędy osób fotografujących dzieci 
Ustalanie przebiegu i warunków sesji
Pozwalanie na zbyt wiele rodzicom 
"Kochanie, uśmiechnij się, zaraz wyleci ptaszek!"
Fotografowanie z perspektywy dorosłego 
Używanie wbudowanej w aparat lampy błyskowej 
Kolor za wszelką cenę 
Klika rad na koniec 
Niemowlęta – specyficzna sytuacja, specyficzne wymagania 
 
7. Od czego zacząć – szukamy inspiracji
Anne Geddes i jej słodkie dzieciństwo
Emmet Gowin – do bólu autentyczny
Anders Hald potrafi nawiązać kontakt
Takashi Homma, dzieci zwykłe i unikalne zarazem
Cuny Janssen – dzieci ze wszystkich krajów tu i teraz
Achim Lippoth – Przedstawienie
Sally Mann – bardzo kontrowersyjna matka-fotograf
Rania Matar przerzuca mosty
Melissa Ann Pinney w cyklu "Dorastanie"
Jessika Roberts w pokojach nastolatków
Sebastiao Salgado i jego reportaże
Robin Schwartz w świecie Amelii
Vee Speers, upiorny kinderbal
Joyce Tenneson fotografuje się z synem
 
8. Studium przypadku 
Na zakończenie
 
 
Lekcja 12 Portret mężczyzny 
 
Wstęp
 
1. Przygotowania do sesji
Kilka uwagi na początek
Wygląd się nie liczy?
Fotografowanie 
 
2. Pozy
Model stojący
Model siedzący 
Model siedzi na podłodze lub jest w pozycji półleżącej 
Detal – zbliżenie twarzy 
 
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów 
Richard Avedon, Pszczelarz 
Yousuf Karsh, Winston Churchill 
Leonard McCombe, Marlboro Man
Robert Mapplethorpe, przegląd 
Arnold Newman, Igor Strawiński 
Jeanloup Sieff, Yves Saint Laurent
 
4. Studium przypadku 
Akt męski 
Sesja w historycznych klimatach industrialnych 
Portret glamour w warunkach improwizowanych 
Na zakończenie 
 
Lekcja 13 Portret grupowy
Wstęp 
 
1. Fotografowanie grup w praktyce 
Lokalizacja
Techniki fotografowania 
 
2. Pozy 
Grupowy portret formalny
Nieformalny portret grupowy 
Portret rodzinny 
 
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów 
Julia Margaret Cameron
Charles C. Ebbets, Przekąska pod chmurami
Iain Macmillan, Abbey Road 
Rene Burri
Annie Leibovitz, Vanity Fair
Jimmy Nelson, Zanim przeminą 
Manipulacje fotograficzne 
 
4. Studium przypadku
Nocny, miejski portret grupowy - Patryk Morzonek
Światło
Wskazówka
Na zakończenie 
 
Lekcja 14 Autoportret
Wstęp 
Spuścizna po malarstwie
 
1. Czemu ja mam się tym interesować?
Selfie – szczególna odmiana autoportretu 
 
2. Odmiany autoportretu
Podstawowe klasyfikacje autoportretów 
Pomysły na kompozycję
Autoportret z aparatem i twórcze wykorzystanie zwierciadła
 
3. Techniki wykonywania autoportretów
Trudna sztuka ustawiania aparatu bez patrzenia w wizjer
Wyzwalacz i statyw Twoimi przyjaciółmi 
Oświetlenie 
Lustro przydaje się też do czegoś innego 
Głowa do góry! 
Użyteczne funkcje w aparacie i obróbka cyfrowa gotowego zdjęcia
 
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów 
Hippolyte Bayard, Autoportret topielca 
David Blazquez, molbiliario humano 
Jen Davis
Marek Gardulski 
Frances Benjamin Johnston, Autoportret jako kobieta
Noell S. Oszvald 
Alicia Savage
Cindy Sherman
Andy Warhol
Witkacy
Gdzie jeszcze szukać?
 
5. Ćwiczenie praktyczne i studium przypadku
Ćwiczenie w czterech etapach
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 15 Portret uliczny
 
Wstęp 
Nieco historii 
 
1. Miejsce i światło 
Skupisko ludzkie jako tło i przestrzeń wydarzeń 
Światło – element zmienny i niemożliwy do kontrolowania 
 
2. Model, fotograf i zdjęcie 
Wiedzieć, co pragniemy uchwycić na zdjęciach 
Moment może być decydujący, dowolny lub wyczekany
 
3. Technika 
Wybór sprzętu raz jeszcze 
Co kontrolujesz, a czego nie?
Pozostać niewidzialnym – najtrudniejsza ze sztuk 
 
4. Forma – ważny element na każdym etapie pracy
Kompozycja – przestrzeń i plany
Podglądane czy robione otwarcie? I co robić, gdy trzeba się wytłumaczyć? 
W czerni i bieli oraz w kolorze 
A zatem jak fotografować?
 
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów 
Henri Cartier-Bresson, Decydujący moment 
Robert Doisneau, Pocałunek przed Hôtel de Ville 
Alfred Eisenstaedt, VJ Day
Elliott Erwitt, Psy i ludzie
Ron Gessel, Kolorowa fotografia uliczna
Joel Meyerowitz 
Paul Strand, Blind
Nils-Erik Larson
 
6. Studium przypadku i wypowiedzi twórców 
Jake Metzger, The Rabbi
Hani Latif Zaloum, The Shadow of a Man
Antoni Żółciak, Jarmark i jego klientki
Wojciech Kosikowski – wywiad 
Na zakończenie
 
 
Lekcja 16 Fotografia mody
 
Wstęp
 
1. Cel fotografowania mody 
Czy tematem jest model, czy kreacja?
Inspiracje i trendy
Idea zdjęć modowych 
 
2. Organizacja pracy
Fotograf i projektant – planowanie sesji 
Wyzwanie dla zespołu 
Wybór modela i praca z nim
Wybór miejsca
Planowanie czasowe, a kwestia przygotowań kreacji 
Przygotowanie sprzętu 
 
3. Jak uwiecznić na zdjęciu modę i urodę
Inwencja przede wszystkim
Zdjęcia testowe
Jedna modelka, różne kolekcje
 
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Richard Avedon
Camilla Åkrans 
Guy Bourdin 
David Drebin 
John French
Greg Kadel 
Glen Luchford 
Peter Lindbergh 
Charlotte March
Steven Meisel
Marino Parisotto 
Eugenio Recuenco
Regina Relang 
Bettina Rheims 
Paolo Roversi
Jeanloup Sieff
Ellen von Unwerth
 
5. Studium przypadku
Fotografia mody ślubnej 
Kostiumy kąpielowe 
Na zakończenie
 
 
Lekcja 17 Portret w podróży
 
Wstęp 
 
1. Wprowadzenie do portretowej fotografii podróżniczej 
Podróż, ludzie i portrety
Pierwsze, najtrudniejsze kroki – po co przełamywać opory? 
 
2. Pierwsze spotkanie 
Z czym do obcego? 
Rachunek zysków dla obu stron 
 
3. Przygotowania do sesji w podróży
Pakujemy sprzęt
Gdy lecimy samolotem 
Na miejscu 
 
4. Trening przed podróżą 
 
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów
Krystianem Bielatowiczem, Z aparatem przez świat 
Tomasz Gudzowaty, Mnich z Shaolin 
Bartosz Mateńko, W fotografii pośpiech zabija jakość 
Jimmy Nelson, Before They Pass Away
 
6. Studium przypadku
Życie na laotańskiej prowincji 
Na zakończenie 
 
 
Lekcja 18 Portret środowiskowy
 
Wstęp
Definicja gatunku
 
1. Człowiek w swoim naturalnym otoczeniu 
Portret środowiskowy, a fotografia uliczna – różnice 
Spontaniczny czy upozowany? Nie ma jednoznacznej reguły 
Atelier wszędzie tam, gdzie nam to odpowiada?
 
2. Przygotowania do pracy 
Odrabiamy pracę domową – to ważne!
Obiektywy
Oświetlenie
 
3. Przebieg sesji zdjęciowej 
Wybór tła – czasem nawet jeden krok robi dużą różnicę
Ważne detale w tle i na pierwszym planie
Nie bójmy się świecić
Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów 
Diane Arbus 
Jonathan Bielaski 
Arnold Newman 
August Sander
Jooney Woodward 
 
4. Studium przypadku 
Na zakończenie 
Techniki wykonywania portretów sytuacyjnych w innych typach fotografii portretowej 
 

 

 

 



www.swiatobrazu.pl