22 grudnia 2009, 16:21
Autor: Leonard Karpiłowski
czytano: 17777 razy

Oświetlenie rozproszone

Oświetlenie rozproszone

W poprzednim artykule postawiliśmy pytania, czy w tonalnym stylu oświetleniowym wprowadzenie na plan zdjęciowy opraw o małym kącie rozwarcia wiązki świetlnej jest celowe, oraz jakie to daje efekty zdjęciowe? Zanim odpowiemy na te pytania, zastanówmy się przez chwilę, jakie możemy zastosować inne elementy modelujące wiązkę świetlną, oprócz omawianej poprzednio oktagonalnej płaszczyzny rozpraszającej jako źródła światła kluczowego.

Jednym z nich są niedoceniane przez wielu fotografujących parasolki. W tym przypadku wybraliśmy parasolkę półprzezroczystą, która może być wykorzystana jako powierzchnia rozpraszająca, bądź odbijająca.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Jedną z najbardziej zauważalnych cech światła kluczowego jest tego refleks źródła światła w oku fotografowanej osoby. Parasolki dają okrągłą, białą plamkę, duże płaszczyzny rozpraszające nieładne, prostokątne lub kwadratowe odbicie.

Jednym z najprostszych wariantów oświetleniowych jest układ, w którym lampę parasolkę ustawiamy blisko kamery, z prawej, bądź lewej jej strony (na przykład w pozycji 20º/20º lub 340º/20º). Nie stosujemy światła wypełniającego, a jako światło konturowe ustawiamy w pozycji 210º/0º lampę z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40z120 cm, z poziomem oświetlenia nieco wyższym, niż światło kluczowe. Jako jedyną oprawę światła skierowanego wykorzystujemy lampę z odbłyśnikiem o średnicy 43 cm Soft. Ten element formujący wiązkę świetlną jest jednym z najciekawszych w systemie oświetleniowym Fomei. Chociaż, sądząc z nazwy, należałoby oczekiwać światła rozproszonego, to charakter wiązki świetlnej, formowanej przez niego, i jej kąt rozwarcia, mierzony na połowie światłości, wynosi tylko 30º. W rezultacie otrzymujemy światło kierunkowe, ale w odróżnieniu od odbłyśników o podobnym kącie rozwarcia wiązki świetlej, występujących w innych systemach oświetleniowych, granice cieni mają znacznie łagodniejsze kontury. Lampę Digital 600 z tym odbłyśnikiem wybraliśmy jako źródło światła górnego, z poziomem oświetlenia dwa razy niższym od kluczowego. Niżej przestawiamy rysunek z pozycjami świateł i efekt zdjęciowy.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Oznaczenia świateł:

1. Światło kluczowe: lampa Fomei Digitalis 400 z odbłyśnikiem do parasolki i parasolką półprzezroczystą, w pozycji 340º/20º, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11.
3. Światło górne Fomei Digital 600 z odbłyśnikiem 43cm Soft, w pozycji 340º/20º, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8.
5. Światło konturowe lampa Fomei Digitalis 600 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40x120cm, w pozycji 340º/20º, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,5.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Rezultat uzyskany przy układzie świateł jak na rysunku powyżej.

Paskowa płaszczyzny rozpraszające mogą być także stosowane jako światło kluczowe w tonalnym stylu oświetleniowym. Wykorzystuje się je głównie z pozycji światła nad kamerą. Charakterystyczną cechą, informującą o użyciu tego elementu formującego wiązkę świetlną jest charakterystyczne odbicie w oku.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Przy takim zastosowaniu paskowej płaszczyzny rozpraszającej, jeśli stosujemy światło wypełniające, ustawiamy je wówczas poniżej kamery. W naszym przypadku źródłem światła wypełniającego była lampa Digitalis 400 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 30x90 cm. W nowym wariancie oświetleniowym, wprowadzamy drugie źródło światła skierowanego – jest nim lampa Digital 300 z odbłyśnikiem 21 cm z plastrem miodu 10º, jako światło konturowe. W ten sposób na planie zdjęciowym mamy w sumie pięć jednostek oświetleniowych, przy czym trzy z nich są źródłami światła rozproszonego (kluczowe, wypełniające i konturowe), a dwie – skierowanego (górne i konturowe). Korzyść, wynikająca ze stosowania kierunkowego światła konturowego, jest zauważalna na zdjęciu zestawieniowym. Konturowe światło, emitowane przez oprawę światła rozproszonego podkreśla kontur fotografowanej osoby, ale równocześnie rozjaśnia tło. W przypadku odbłyśnika z plastrem miodu o najgęstszych oczkach siatki, niewielka plama świetlna jest rzutowana dokładnie w to miejsce sceny, jakie dla niej przeznaczyliśmy.

Wariant oświetleniowy z paskową płaszczyzną rozpraszającą jako światłem kluczowym. Oznaczenia świateł:

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

1. Światło kluczowe: lampa Fomei Digital Plus 1200 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40x180cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,
2. Światło wypełniające: lampa Fomei Digitalis 400 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 30x90cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8,5
3. Światło górne Fomei Digital Plus 600 z odbłyśnikiem 43 cm Soft, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8,
4. Światło konturowe: lampa Fomei Digitalis 600 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40x120cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,7
5. Światło konturowe: lampa Fomei Digital 300 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40x180cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 5,6 5/10.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Ten portret wykonaliśmy wykorzystując wszystkie światła zespołu oświetleniowego. Rozjaśnienie tła za osobą fotografowaną, jest wynikiem działania sumy świateł górnego i konturowego.

 

Strona 1

Strona 2

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Zdjęcie całej postaci wykonaliśmy rezygnując ze światła konturowego z paskowej płaszczyzny rozpraszającej. Rezygnacja z tego światła jest wyrazem kompromisu, między jasną linia konturową na ramieniu fotografowanej osoby, a ciemniejszym walorem tła.

Wariant oświetleniowy z paskowymi płaszczyznami rozpraszającymi jako światłem kluczowym i wypełniającym. Oznaczenia świateł:
przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło 1. Światło kluczowe: lampa Fomei Digitalis 400 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 30x90, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,
2. Światło wypełniające: lampa Fomei Digital 1200 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8,3,
3. Światło górne Fomei Digital Plus 600 z odbłyśnikiem 43cm Soft, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8,5,
4. Światło konturowe lampa Fomei Digitalis 600 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40x120cm, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,5,
5. Światło konturowe 5a: lampa Fomei Mini Flash 300 z odbłyśnikiem standardowym z plastrem miodu 10º, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 8,
5a. Światło konturowe
5b. lampa Fomei Digital 300 z odbłyśnikiem 21 z plastrem miodu 10º, z poziomem oświetlenia odpowiadającym przysłonie 11,7.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Zdjęcie całej postaci jest najlepszym potwierdzeniem słuszności projektu oświetlenia. Ustawienie światła konturowego po tej samej stronie planu zdjęciowego, co światło kluczowe, z poziomem oświetlenia wyższym, niż kluczowe, nadaje obrazowi większą lekkość.

przez fotografować zdjęcie Górny parasolka zdjęciowy świetlny pozycja digitalis wypełniać wiązka źródło rozproszyć jako odbłyśnik być oświetleniowy przysłona odpowiadać kluczowy paskowy fomei lampa płaszczyzna konturowy rozpraszający światły poziom oświetlenie światło

Ujęcia profilowe stwarzają różne możliwości oświetleniowe. W stosunku do wyjściowych ustawień świateł zmieniono tylko poziomy oświetlenia światła konturowego (4) i podniesiono [poziom oświetlenia konturowego (5a). Dzięki temu linia nosa zyskała blasku, a włosy uzyskały ciemniejszy walor.


Tekst i zdjęcia: Leonard Karpiłowski
Make-up : Sabina Lewińska
Pozowała: Ida
Zdjęcia wykonano w studiu Praga by Fomei


  www.fomei.pl



www.swiatobrazu.pl