czytano: 82359 razy
Panasonic Lumix DMC-G3 - test aparatu bezlusterkowego
Panasonic Lumix DMC-G3 to nowy aparat w systemie Micro 4/3. Co wyróżnia go wśród innych tego typu aparatów? Producent zapewnia, że wiele. Między innymi rewolucyjnie szybki układ automatycznego nastawiania ostrości. Czy to prawda? Zapraszamy do lektury testu!
Produkty - zarówno aparaty, jak i akcesoria - związane z zyskującą coraz większą akceptację koncepcją aparatów bezlusterkowych, powoli zdobywają także polski rynek. Nic dziwnego - wiele osób, które jako priorytet stawiało jakość obrazu, zmuszonych było do zakupu lustrzanki. Tymczasem znaczna część z nich przyznaje, że lustrzanka jest za duża, a wielu jej funkcji nigdy nie użyją. Idealnym rozwiązaniem jest zatem wejście w posiadanie aparatu bezlusterkowego - takiego, który po kompaktach dziedziczy rozmiary i niektore "amatorskie funkcje", a po lustrzankach - dużą matrycę i związaną z tym jakość obrazu. Na dzień dzisiejszy najpopularniejszym systemem staje się system Micro 4/3, co nie powinno dziwić, bowiem aparaty i akcesoria w tym systemie produkowane są aż przez dwie firmy - Olympus i Panasonic. Nowym produktem tej drugiej firmy jest Panasonic Lumix DMC-G3, który postanowiliśmy przetestować. Warta podkreślenia jest cena aparatu - z obiektywem kitowym, kartą pamięci i pokrowcem, urządzenie możemy kupić za ok. 2,5 tys zł. Docelową grupą odbiorców są w tym przypadku bardziej wprawieni w sztuce fotograficznej amatorzy, którzy nie chcą bądź nie mogą posiadać sporych rozmiarów aparatu. Następca aparatu Panasonic Lumix DMC-G2 swoją premierę miał w maju 2011 roku.
Stylowa obudowa i kompaktowe rozmiary
Panasonic Lumix DMC-G3 już na pierwszy rzut oka znacznie różni się od swych starszych braci. Jest dużo mniejszy, z obudowy usunięto wygodne pokrętła sterujące - co jest krokiem dziwnym. Obudowa posiada niewielki grip, pomagający w uzyskaniu pewnego chwytu.
[converttable]
zdjęcie 1 |
zdjęcie 2 |
zdjęcie 3 |
zdjęcie 4 |
zdjęcie 5 |
zdjęcie 6 |
zdjęcie 7 |
zdjęcie 8 |
[converttable]
Na górnej ściance aparatu znajdziemy elektroniczny wizjer z możliwością regulacji dioptrii. Na wzór lustrzanek, w wizjer ten wbudowana została lampa błyskowa. Po prawej stronie górnej części obudowy widzimy pokrętło trybów zintegrowane z włącznikiem, spust migawki i włącznik trybu iAuto. Ten ostatni po aktywacji świeci się na niebiesko. Na tylnej ściance ulokowano większość elementów sterujących. W górnej części, na prawo od wizjera, znajduje się przełącznik, którym wybieramy pracę za pomocą ekranu lub EVF. Po prawej stronie wizjera umieszczono natomiast przełączniki: trybu odtwarzania i filmowania. Na prawo od nich znajduje się pokrętło kontrolne, które działa także jako przycisk.
[kn_advert]
Po rezygnacji z fizycznych przełączników pracy autofokusu i trybu wyzwalania migawki, Panasonic Lumix DMC-G3 stał się pod względem obsługi bardziej podobny do aparatów kompaktowych. Widać to także w wyglądzie tylnej ścianki. W jej centralnej części, z prawej strony monitora, znajdują się główne elementy kontrolne, zaprojektowane na wzór rozwiązań przejętych z kompaktów - czterokierunkowy wybierak, którym ustawimy balans bieli, czułość ISO itp., w jego środku - przycisk MENU. Całość uzupełniają dwa przyciski funkcyjne.
Sama stylistyka obudowy może się podobać. Aparat zaprojektowany jest z prostotą, ale jednocześnie ze smakiem. Efektownie wygląda zwłaszcza błyszczący bagnet mocowania obiektywu. W budowie aparatu zwraca na siebie uwagę duży, uchylny wyświetlacz. Jest to jednostka dotykowa wykonana w technologii TFT, o rozdzielczości 460 tys. punktów. Ekran ma przekątną 3 cale.
Budowa i wygląd zewnętrzny
Przetwornik i procesor obrazu
Sercem aparatu Panasonic Lumix DMC-G3 jest przetwornik obrazu Live MOS o rozdzielczości efektywnej 15,8 milionów pikseli. Jest to konstrukcja o formacie 17,3 mm x 13 mm. Można dzięki niej zapisywać obraz o proporcjach boków 4:3 (i maksymalnej rozdzielczości 4592 x 3448 ), 3:2 (4576 x 3056), 16:9 (4576 x 2576) i 1:1 (3424 x 3424). Do wyboru mamy również kilka rozmiarów. Matryca zaopatrzona została w ultradźwiękowy system usuwania zanieczyszczeń.
Procesor obrazu pozwala na zapisywanie zdjęć w kilku formatach. Do wyboru mamy standardowy JPG, RAW i MPO (w przypadku korzystania z obiektywów 3D). Dostępny zakres czułości obejmuje 160 ISO do 6400 ISO.
[kn_advert]
Wrażenia z użytkowania
Niewielki korpus aparatu Panasonic Lumix DMC-G3 budził obawy o wygodę obsługi. Jak się wkrótce okazało, były one zbędne. Mimo małego rozmiaru korpus trzyma się wygodnie, a praca z nim jest komfortowa. Jedynym problemem - ale tylko w przypadku osób o dużych dłoniach - może być konieczność mocnego wyginania dłoni, w celu wciśnięcia niektórych przycisków.
Ergonomia i funkcjonalność
Ergonomia obsługi, na wskutek wzmiankowanej już eliminacji fizycznych przełączników, zmniejszyła się niestety w stosunku do poprzednika. Zmiany trybu pracy autofokusu czy trybu wyzwalania migawki związane są z koniecznością uruchomienia odpowiedniego MENU. Aparat pozwala na znaczne dopasowanie elementów sterujących do własnych potrzeb, można więc tak ustawić działanie przełączników, żeby najczęściej wykorzystywane opcje były dostępne pod przysłowiową "ręką", jednak braku fizycznych przełączników niestety zastąpić się nie da.
Wyjątkowo pozytywnie zaskoczył nas wbudowany w aparat elektroniczny wizjer EVF. Przekazuje on wyraźny i szczegółowy obraz, szybko reagując na zmiany w oświetleniu. W wizjerze tym mamy możliwość wyświetlania wszystkich potrzebnych informacji, a korzystanie z niego prawdopodobnie całkowicie zastąpi główny monitor w przypadku większości nabywców G3 (zwłaszcza w ostrym, silnym świetle słonecznym). Drugim elementem odpowiedzialnym za kontrolę parametrów aparatu jest trzycalowy monitor. Bardzo dobrze wypada ten element pod względem możliwości uchylania - bez problemu w każdej sytuacji można dopasować kąt ekranu do własnych potrzeb. Monitor, choć zaskakuje dużym kątem widzenia, nie wyróżnia się niczym na tle konkurencji. Co więcej, w silnym świetle słonecznym radykalnie spada widoczność wyświetlanych na nim zdjęć.
Mniej optymistycznie zaskoczył nas tryb przeglądania zdjęć. Wykorzystuje on w znacznym stopniu możliwości dotykowego ekranu, które jednak zamiast pomagać, zdecydowanie utrudniają przeglądanie i wstępną selekcję materiału. Nietrudno o przypadkowe zmiany zdjęcia, niepotrzebne powiększenia, itp.
Jakość obrazu
Poziom szumów i rozpiętość tonalna
Panasonic Lumix DMC-G3 wyjątkowo pozytywnie zaskakuje jakością rejestrowanego obrazu. Zdjęcia są szczegółowe, a użycie nawet wysokich wartości ISO nie powoduje znacznej degradacji sygnału:
[converttable start="1"]
160 ISO | ||
200 ISO | ||
400 ISO | ||
800 ISO | ||
1600 ISO | ||
3200 ISO | ||
6400 ISO | ||
[converttable]
Używalna i akceptowalna jest nawet czułość 6400 ISO, choć wyraźnie widać już spadek jakości i obniżenie dynamiki.
Dynamika rejestrowanych zdjęć bardzo pozytywnie zaskakuje. Już w trybie JPG mamy do czynienia z dużą ilością zarejestrowanych detali, zarówno w światłach, jak i w cieniach.
Odwzorowanie barw i balansowanie bieli
Aparat Panasonic Lumix DMC-G3 należy pochwalić za bardzo wierną i naturalną reprodukcję kolorów. Nawet w przypadku ustawienia podbicia kolorów nie obserwujemy efektu przesycenia. Aparat świetnie radzi sobie z automatycznym balansowaniem bieli, nawet w trudnych warunkach dając zadowalające rezultaty. Gdyby jednak automatyka zawiodła, mamy bogate możliwości manualnej jej korekty.
Pomiar światła i ekspozycja
Panasonic Lumix DMC-G3 umożliwa wybór kilku rodzajów pomiaru światła. Mamy do dyspozycji pomiar wielosegmentowy, centralnie ważony i punktowy. Dwa ostatnie dzialają standardowo, pierwszy natomiast wykazuje tendencję do mocnego naświetlania cieni kosztem utraty szczegółów w najwyższych światłach. Pracując w trybach automatycznych konieczne jest częste korygowanie ekspozycji w zakresie do -2/3 EV. Aparat umożliwia wybór kilku trybów ekspozycji. Oprócz tradycyjnych trybów PASM, mamy do wyboru kilka trybów scen (np. portret czy krajobraz) i tryb kreatywny.
[kn_advert]
Ustawianie ostrości
Bardzo ważnym dla fotografa elementem wyposażenia aparatu jest jego moduł automatycznego nastawiania ostrości. Panasonic DMC-G3 oferuje wiele możliwości konfiguracji i sterowania tym elementem.
Autofokus
Imponująco w nowym modelu przedstawia się działanie i funkcjonalność systemu automatycznego nastawiania ostrości. Sama jego szybkość budzi respekt i zdecydowanie przełamuje barierę dzielącą dotychczas aparaty bezlusterkowe i lustrzanki. Z dobrym, jasnym obiektywem, różnice te w codziennym fotografowaniu nie będą zbyt silnie odczuwane. Warte podkreślenia jest każdorazowe, bardzo dokładne ustawianie punktu ostrości. Panasonic Lumix DMC-G3 posiada bardzo bogate możliwości dopasowania pracy autofokusu do naszych potrzeb. Możemy korzystać między innymi z punktowego wyboru pola ostrości, wskazanego przez dotykanie ekranu palcem czy też trybu z detekcją twarzy (nawiasem mówiąc, działającego bardzo sprawnie). W przypadku korzystania z 23-strefowego wyboru pola ostrości, aparat sam dobierze wymagane pole. Możemy również wybrać odpowiednie pole manualnie. Na wzór rozwiązań znanych z lustrzanek, możemy wybierać między pojedynczym, a ciągłym nastawianiem ostrości. W tym drugim przypadku aparat blokuje ustawienie ostrości w wybranym punkcie bądź też podąża za ruchomym obiektem - w zależności od fotografowanej sceny. W trybie ciągłym uwidacznia się niestety znaczne spowolnienie nastawiania ostrości.
[kn_advert]
Aparat umożlwia oczywiście przeprowadzenie manualnego nastawiania ostrości. W tym przypadku ostrzenie wciąż realizowane jest elektronicznie, nie mechanicznie, wobec czego między pierścieniem ostrości, a faktyczną zmianą mogą zachodzić pewne opóźnienia. To, w jakim stopniu będą one nam przeszkadzały, zależy od konkretnego modelu obiektywu. W trybie manualnego nastawiania ostrości na ekranie (bądź w EVF) pokazuje się skala odległości (z symbolicznymi oznaczeniami nieskończoności i bliskiego ostrzenia), dodatkowo mamy możliwość powiększenia wybranego fragmentu kadru.
Tryb filmowania
Panasonic Lumix DMC-G3 umożliwia rejestrację filmów w dwóch formatach - AVCHD i QuickTime Movie Jpg. W tym pierwszym możemy wybrać między jakością FSH (1920 x 1080, 60i) i SH (1280 x 720, 60p). Natomiast tryb Motion JPG pozwala wybrać między rozdzielczościami 1280 x 720, 640 x 480 lub 320 x 240, wszystkie przy 30 kl/s. Aparat rejestruje także dźwięk stereo i posiada wbudowaną funkcję wyciszania dźwięku wiatru.
Filmowanie testowanym aparatem sprowadza się do prostego przyciśnięcia dedykowanego przycisku. Podczas filmowania mamy niestety zmniejszoną kontrolę nad ekspozycją. Ostrość możemy nastawiać manualnie bądź też zdecydować się na automatyczny tryb ciągły. Aparat generuje filmy o jakości nieodbiegającej od jakości oferowanej w przypadku zdjęć. Problemy występują jednak w przypadku szybkich sekwencji, gdzie możemy zaobserwować charakterystyczne rwanie ciągłości filmu. W przypadku poruszania aparatem również możemy zaobserwować pojawianie się niepożądanych artefaktów.
Zasilanie, pamięć, złącza
Zasilanie
Panasonic Lumix DMC-G3 zasilany jest akumulatorem, który przy pełnym naładowaniu powinien wystarczyć na ok. 250-300 zdjęć. W praktyce, gdy często korzystamy z wyświetlaczy i często wprowadzamy zmiany w ustawieniach (które wymagają uruchomienia monitora), ilość możliwych do wykonania zdjęć radykalnie spada. Ładowanie akumulatora do pełna trwa ok. trzech godzin.
Aparat zapisuje zdjęcia na kartach SD, co jest już dziś standardem w tym segmencie produktów konsumenckich.
[kn_advert]
Złącza
Lumix G3 wyposażony jest w następujące złącza - USB, wyjście wideo i złącze mikrofonu. Mamy również możliwość podpięcia zewnętrznej lampy błyskowej poprzez standardową, gorącą stopkę.
Podsumowanie
Panasonic Lumix DMC-G3 to aparat wyjątkowy - w niezwykle kompaktowej obudowie udało się producentom zmieścić ogrom funkcji znanych z zaawansowanych aparatów. O jakości sprzętu fotograficznego w pierwszej kolejności decyduje jednak jakość obrazu - także w tym zakresie testowanemu aparatowi ciężko cokolwiek zarzucić. Z tego względu otrzymuje od nas ocenę bardzo dobrą. Dla kogo przeznaczony może być Lumix G3? Dla każdego, kto poszukuje urządzenia o kompaktowych rozmiarach, pozwalającego na rejestrację zdjęć w wysokiej jakości. Nadaje się do fotografii podróżniczej, imprezowej, a także do wykorzystania jako aparat codziennego użytku. Co więcej, wysoka jakość łączy się z umiarkowaną ceną, co czyni ten aparat naprawdę godnym uwagi.
Ocena końcowa (w skali 1-6): |
BARDZO DOBRY
Zalety: |
|
Wady: |
|
[kn_advert]
Parametry techniczne aparatu | |
Nazwa | Panasonic Lumix DMC-G3 |
Rozdzielczość | 15,1 mpix |
Matryca | MOS 4/3, rozmiar 17,3 x 13,0 mm |
Przechowywanie danych |
Pamięć zewnętrzna - karty SD/SDHC |
Mocowanie obiektywu | Micro 4/3, poprzez przejściówkę współpracuje z obiektywami 4/3 |
Balans bieli | automatyczny, preselekcja ustawień, dokładne dopasowanie |
Czułość | 160–6400 ISO |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Czas otwarcia migawki | 60s–1/4000s, BULB |
Autofokus | Z detekcją kontrastu |
Wbudowana lampa błyskowa | Tak, dodatkowo gorąca stopka |
Monitor LCD | 3", TFT o rozdzielczości 460000 punktów, dotykowy, uchylny |
Rejestracja video | Tak |
Wymiary | 115 mm x 84 mm x 47 mm |
Waga korpusu | 336 g |
Galeria zdjęć testowych
Aparat Panasonic Lumix DMC-G3 został udostępniony do testu przez Panasonic Polska.
www.swiatobrazu.pl