20 czerwca 2011, 09:15
Autor: Dominik Tomaszczuk
czytano: 5607 razy

Polecamy książki, albumy i filmy dla fotografa - S. Pincas i M. Loiseau, "Historia reklamy"

Polecamy książki, albumy i filmy dla fotografa - S. Pincas i M. Loiseau, "Historia reklamy"

"Historia reklamy" to książka-album niededykowana fotografom z założenia, jednak niezwykle dla nich ciekawa i przydatna. Pozycja jest bogato ilustrowana (obrazków jest więcej, niż tekstu!) m.in. fotografiami wykonanymi przez artystów należących do światowej czołówki. Czyni to opisany album kopalnią inspiracji dla miłośników fotografowania.







"Historia reklamy" autorstwa Stephane'a Pincasa i Marca Loiseau obejmuje lata 1842–2006 i prawdopodobnie jest najpełniejszym, a z pewnością najlepiej zilustrowanym opracowaniem tego typu, dostępnym na polskim rynku wydawniczym. Zdjęcia zaprezentowane w tomie, ilustrujące każdy kolejny etap rozwoju reklamy, są niezwykłym przeglądem punktów widzenia i koncepcji. Widać na nich, jak zmieniała się fotografia zarówno od strony technicznej, jak i na poziomie sposobu myślenia i tworzenia obrazu. Sprawia to, że książka Pincasa i Loiseau stanowi specyficzny rodzaj historii fotografii – z zupełnie innej, niż zazwyczaj, perspektywy.

Historia reklamy

Wśród autorów fotografii znalazły się m.in. takie sławy, jak: Sebastiao Salgado, Edward J. Steichen, czy Man Ray, niejednokrotnie prezentując się w roli zupełnie odmiennej od tej, dzięki której zasłynęli. Dzięki temu czytelnik ma szansę poznać inną twarz fotografa, którego kojarzył dotychczas np. jedynie z dokonaniami czysto artystycznymi. Twarz komercyjną, ale równie interesującą i istotną. Niestety w książce brakuje kilku istotnych nazwisk – np. Olivero Toscaniego, który miał nieoceniony wpływ na sztukę reklamy. Być może stało się tak ze względu  na niekoncentrowanie się przez autorów konkretnie na fotografii, pewne kompromisy są w tej  sytuacji niezbędne.

W książce – poza wspomnianymi fotografiami, czytelnik znajdzie także przykłady reklam telewizyjnych tworzonych ręcznie czy opisy całych kampanii. Wiele wspominanych projektów wręcz zaskakuje pomysłowością. "Historia reklamy" to pozycja pozwalająca na spojrzenie z szerszej perspektywy na zjawisko pozornie znane (bo przecież wszyscy oglądamy telewizję i uliczne billboardy) – inspiruje i dostarcza ciekawej i przydatnej wiedzy z dziedziny, która swobodnie może być nazywana dyscypliną sztuki.

Czytaj także: Mistrzowie fotografii reklamowej - zobacz najlepsze fotografie, cz. I
Czytaj także: Mistrzowie fotografii reklamowej - zobacz najlepsze fotografie, cz. II



www.swiatobrazu.pl