15 listopada 2010, 14:40
Autor: Grzegorz Seweryn
czytano: 13876 razy

Poradnik montażu dla każdego, cz. III

Poradnik montażu dla każdego, cz. III

W poprzedniej części poradnika montażu z Vegas Movie Studio przygotowaliśmy bazę materiałów, z których skorzystamy, tworząc nasz pierwszy film. Niezależnie od tego czy przechwytywaliśmy materiał z kamery DV, HDV czy takiej, która zapisuje na dysk twardy lub karty pamięci to nasze dalsze czynności będą wyglądać identycznie. Przed nami tematy takie jak: organizacja i zarządzanie materiałami multimedialnymi, zależności między ścieżkami, czy też sposoby umieszczania materiału na linii edycyjnej.

Zapraszamy na intensywne warsztaty Cyfrowa edycja wideo z Sony Vegas Movie Studio w Warszawie

Czytaj także: Poradnik montażu dla każdego, cz. I
Czytaj także: Poradnik montażu dla każdego, cz. II

 

Na początek wróćmy jeszcze na chwilę do samego interfejsu. Poniższa grafika prezentuje część dotyczącą biblioteki mediów.

 

Vegas Movie Studio poradnik montażu

 

Z lewej strony wybrana jest zakładka Explorer umożliwiająca przegląd wszystkich materiałów znajdujących się na dysku twardym. Standardowe ustawienia Vegas Movie Studio umożliwiają pogląd każdego z plików z wykorzystaniem narzędzia Trimmer (środkowe okno), dlatego też, jeśli po wybraniu pliku naciśniemy przycisk odtwarzania (znajdujący się w górnej części okna Explorer), zobaczymy podgląd naszego pliku nie w oknie Preview (prawa strona), ale właśnie w [comment]oknie trymera. Na początek wygodniejszym rozwiązaniem będzie możliwość realizacji podglądu z wykorzystaniem okna Preview. W tym celu możemy przełączyć podgląd z okna trymera na okno podglądu, wybierając funkcję oznaczoną na grafice nr 2. Od tego momentu naciskając przycisk play w oknie Explorera materiał będzie widoczny w oknie podglądu. Teraz możemy chwilowo zamknąć okno trymera lub też zmienić jego położenie i zadokować w strefie pozostałych zakładek takich jak Project Media, Explorer czy Transitions. Strzałka oznaczona cyfrą 1 wskazuje miejsce, które, jeśli uchwycimy kursorem myszy. pozwoli nam oderwać okno trymera i przenieść w dowolne inne miejsce ekranu. Jeśli tak uchwycone okno przeniesiemy w pobliże identycznie oznaczonego miejsca w lewym górnym rogu powyższej grafiki, to narzędzie trymer stanie się jedną z zakładek – tak jak pokazano poniżej. Efekt oczywisty.

 

Vegas Movie Studio poradnik montażu

 

Do czego może się przydać okno Explorer? Poza przeglądaniem materiału narzędzie to umożliwia nam wybór materiału, który wykorzystamy w naszym projekcie. W tym celu klikamy na danym pliku prawym klawiszem myszy i wybieramy funkcję Add to Project Media List. Wszystkie tak wybrane materiały trafią do biblioteki Project Media (stosowna zakładka obok okna Explorer).

Przejdźmy teraz do zakładki Project Media i wybierzmy jeden z plików przechwyconych z kamery.

 

Vegas Movie Studio poradnik montażu

 

Spójrzmy na dolną część okna (parametry Video i Audio). To opis parametrów naszego klipu. Podane tam informacje zawierające dotyczące rozdzielczości, ilości klatek na sekundę, długość sceny, klatka dominująca oraz format kompresji pozwolą nam na właściwy dobór parametrów projektu względem materiału źródłowego. Oczywiście zawarte tam informacje są przydatne na każdym etapie montażu ponieważ pozwalają nam dokładnie określić z jakim typem materiału mamy do czynienia.

I tutaj właśnie ważna rzecz: ustawienia projektu. Od tego powinniśmy rozpocząć pracę. Właściwości projektu możemy ustawić na dwa sposoby. Pierwszy z nich (dla bardziej doświadczonych) to wybór właściwych parametrów po wywołaniu okna Properties z menu Project. Początkującym proponuję wykorzystanie ciekawej funkcji pojawiającej się po uruchomieniu programu. Okno powitalne "Welcome" umożliwia założenie nowego projektu w kilku prostych krokach. W tym celu otwieramy New i następnie pojawia się nam następujące okno:

 

Vegas Movie Studio poradnik montażu

 

W oknie tym wybieramy Region, w naszym przypadku Europa, czyli standard obrazu PAL. Poniżej przełącznik dotyczący formatu dźwięku i tutaj wybieramy w zależności w jakim standardzie pracuje nasza kamera. Jak widać, jeśli mamy nowoczesną kamerę potrafiącą zapisać dźwięk przestrzenny, to nie będzie to żadnym problemem dla Vegas’a. Kolejny element umożliwia nam wybór formatu wideo. Właściwym wyborem będzie taki format, jaki ma powstać finalnie. Inaczej mówiąc, jeśli np. chcielibyśmy gotowy film nagrać na płytę DVD wybierzemy Video DVD, a na polu Project zaznaczymy np. "DVD PAL widescreen" – czyli format panoramiczny. Możemy również automatycznie dopasować ustawienia projektu względem dowolnego pliku znajdującego się na dysku twardym. Ostatnia funkcja na liście Video (czyli "Match media setting) umożliwia nam odczyt parametrów wskazanego pliku i automatyczne ustawienie właściwości projektu. Funkcji tej możemy użyć, jeśli nie jesteśmy pewni, jakiego formatu jest nasz montowany materiał. Parametry w dolnej części okna umożliwiają nam wskazanie folderu i podanie nazwy naszego projektu. Po wybraniu OK  nasz projekt ma właściwe ustawienia, a my spokojnie możemy przystąpić do pracy.

Strona 1

Strona 2

Wróćmy do zakładki Project Media. Jak wcześniej wspomniałem, znajdują się tutaj wszystkie materiały, które będziemy wykorzystywać w projekcie. Narzędzie to umożliwia nam również organizację materiałów i podział na dowolne podkatalogi (taki wirtualny podział, bo nie związany z lokalizacją na dysku twardym). Lewa strona okna zawiera standardowo dwie pozycje: All Media oraz Media Bins. Media Bins to tzw. pojemniki, działające na zasadzie standardowych katalogów występujących w systemie operacyjnym. Klikając na tej pozycji prawym klawiszem myszy, możemy tworzyć kolejne pojemniki, nadawać im nazwy, a następnie z wykorzystaniem funkcji Przeciągnij i upuść dowolnie organizować zaimportowane materiały dzieląc je np. na wideo, dźwięk i fotografie.

Materiały pobrane lub zaimportowane oraz posortowane – czas zacząć je wykorzystywać. Przed nami kilka sposobów na umieszczenie materiału na linię edycyjną. Pierwszym i najbardziej intuicyjnym sposobem jest wykorzystanie funkcjonalności Przeciągnij i upuść. Przykład tej metody został zaprezentowany w pierwszej części poradnika. W ten [comment]sposób możemy umieścić pojedynczy klip lub ich grupę w dowolnym miejscu linii edycyjnej oraz na dowolnej ścieżce zgodnej z rodzajem materiału (wideo lub dźwięk). Innym prostym sposobem umieszczania materiału już w momencie nawigacji po poszczególnych klipach jest po prostu naciśnięcie klawisza Enter po uprzednim zaznaczeniu klipu. W odróżnieniu od metody Przeciągnij i upuść klip trafi na aktywną ścieżkę edycyjną (oznaczoną na niebiesko) w miejsce, gdzie aktualnie znajduje się wskaźnik pozycji (głowica). Metoda ta umożliwia nam szybkie dodawanie materiału z wykorzystaniem wyłącznie klawiatury i np. z włączonym automatycznym podglądem szybki przegląd biblioteki mediów i wybór potrzebnych klipów z bezpośrednim ich umieszczeniem na linii edycyjnej w kolejności wybranej przez nas.

W tym miejscu warto poznać i zrozumieć, jakie zależności istnieją pomiędzy poszczególnymi ścieżkami. Na początek ścieżki wideo. Standardowo po założeniu projektu Vegas udostępnia nam trzy ścieżki wideo (nazwane Text, Video Overlay oraz Video).

 

Vegas Movie Studio poradnik montażu

 

Nazwy, które tutaj zauważamy, mają za zadanie ułatwić pracę, sugerując pewien ład w projekcie. Ale tylko tyle. Należy wiedzieć, że podział ścieżek został dokonany na ścieżki zawierające obraz oraz ścieżki zawierające dźwięk. Taki podział nie ogranicza nam możliwości, aby np. na ścieżkę domyślnie nazwaną Text umieścić dowolny fragment materiału z kamery a nie tylko napisy – jak sugeruje nam nazwa ścieżki. Dodatkowo, poza domyślnymi trzema ścieżkami program oferuje nam wykorzystanie maksymalnie aż dziesięciu ścieżek wideo i dziesięciu ścieżek dźwiękowych, co przy większości średniozaawansowanych projektów jest w zupełności wystarczające. Aby dodać kolejną ścieżkę możemy np. wybrać z menu Insert pozycję Audio Track lub Video Track.

Grafika powyżej prezentuje ułożenie dwóch materiałów audio/wideo na niezależnych ścieżkach. Realizując samemu taki układ, możemy zauważyć, że materiał znajdujący się na ścieżce nr 2 nałożył się na materiał znajdujący się na ścieżce nr 3. Jest to bardzo prosty sposób na zrozumienie priorytetów ścieżek wideo. Po prostu, jeżeli umieścimy cokolwiek na ścieżce znajdującej się nad (wyżej) daną ścieżką, to obraz nałoży się na obraz znajdujący się na ścieżce niżej. W późniejszej części poradnika będziemy wykorzystywać np. narzędzie Event Pan/Crop umożliwiające stworzenie np. obrazu w obrazie, czego podstawą jest właśnie umieszczenie jednego obrazu nad drugim. Dokładnie w ten sam sposób dodajemy do projektu inne elementy graficzne takie jak logo lub napisy tekstowe.

Inaczej jest ze ścieżkami dźwiękowymi. Tutaj spotykamy się miksowaniem elementów znajdujących się na poszczególnych ścieżkach. Efekt wynikowy to dźwięk złożony ze wszystkich elementów znajdujących się w danym miejscu na wszystkich ścieżkach dźwiękowych. Oczywiście poznamy również możliwości stopniowego i miejscowego wyciszania czy pogłaśniania dźwięków, co pozwoli w dowolny sposób tworzyć podkład muzyczny do naszego filmu.

Na koniec tego odcinka spróbujmy poznać jedno z podstawowych i często używanych narzędzi. Mianowicie narzędzie Split, umożliwiające podział materiału w miejscu, w którym aktualnie ustawimy głowicę. Patrząc jeszcze raz na grafikę powyżej, wybranie funkcji Split (znajduje się w menu Edit) spowoduje przecięcie materiałów w miejscu, gdzie jest zlokalizowany wskaźnik. Innym sposobem wywołania funkcji Split jest po prostu naciśnięcie klawisza S (to na pewno szybsze niż wybór z menu). Podział materiału na części umożliwia nam przede wszystkim usunięcie zbędnych fragmentów z każdego montowanego klipu.

Oczywiście to nie jedyna metoda pozwalająca na wybór odpowiedniego, właściwego fragmentu. Właśnie od tego tematu rozpoczniemy kolejną cześć poradnika, do której lektury już teraz serdecznie zapraszam.

Zapraszamy na intensywne warsztaty Cyfrowa edycja wideo z Sony Vegas Movie Studio w Warszawie

Czytaj także: Poradnik montażu dla każdego, cz. I
Czytaj także: Poradnik montażu dla każdego, cz. II

 



www.swiatobrazu.pl