Portret pod światło - ćwiczenia czynią mistrza

Portret pod światło - ćwiczenia czynią mistrza

Według klasycznych zasad fotografowania należy robić zdjęcia, mając źródło światła za plecami. Fotografia pod światło jest niedoceniana, a niewielu fotografujących wie, że odpowiednio wykorzystując możliwości fotografii cyfrowej, można wykonać i w ten sposób poprawne zdjęcie. Fotografia taka może przynosić niezwykle ciekawe efekty artystyczne, o ile użytkownik aparatu będzie świadomie wykorzystywał możliwości sprzętu, kadrowanie i warunki atmosferyczne.



Fotografując pod światło, nie wolno patrzeć prosto w kierunku operującego słońca (ani innego, mocnego źródła światła), jak również wystawiać na jego działanie jakichkolwiek wrażliwych na temperaturę elementów aparatu fotograficznego – w szczególności matrycy. Nieprzestrzeganie tej zasady może skończyć się uszkodzeniem i aparatu i siatkówki oka.
 
Kolejnym krokiem jest dopasowanie rodzaju pomiaru światła w aparacie do warunków silnego, przedniego oświetlenia. W obecnie produkowanych aparatach cyfrowych (lustrzankach) użytkownicy stosują zazwyczaj pomiar matrycowy. Aparaty dają jednak szersze możliwości niż pomiar matrycowy, który nie sprawdza się zbyt dobrze w fotografowaniu pod światło.
 
Takim innym wyjściem jest zastosowanie pomiaru punktowego. Mierzy on wybrany, bardzo niewielki wycinek kadru (ok 2%). W sytuacji, kiedy trzeba precyzyjnie dobrać naświetlenie jednego elementu, a większa część kadru jest silnie zaświetlona przez padające promieniowanie, w tym trybie pomiaru można dokładnie wyznaczyć prawidłową ekspozycję.
 
Przydaje się również korzystanie z korekty ekspozycji z równoczesną obserwacją efektów na wyświetlaczu. Jeśli np. obiekt główny jest niedoświetlony, a tło prześwietlone, można wprowadzić korektę ekspozycji dodatnią. Sytuacja odwrotna wymaga korekty ujemnej.
 
W fotografii pod światło konieczne staje się założenie osłony przeciwsłonecznej ze względu na ochronę przez blikami światła, powstającymi pod wpływem wielokrotnego załamywania się promieni światła na powierzchni soczewek obiektywu. Trzeba pamiętać, że blik przypadkowy jest łatwy do odróżnienia od bliku zaplanowanego technicznie i artystycznie. Aby np. uzyskać efekt wyselekcjonowanej światłem korony słońca w kształcie gwieździście rozchodzących się promieni światła, trzeba stosować wysokie wartości przysłony - od F/16 w górę.
 

Uwaga

Wyślij do 16 czerwca 2016 r. na adres e-mail: anna.kozlowska@swiatobrazu.pl zdjęcie przedstawiające portret zrobiony pod światło - i odbierz kupon o wartości 145 zł na zakup E-szkoły portretu w sklepie redakcji SwiatObrazu.pl.

Program e-szkoły portretu

Lekcja 1   Ramy prawne fotografii portretowej
 
Praca z zawodowym modelem ... 3
 
Ogólne zasady dotyczące ochrony wizerunku w Polsce ... 4
 
Rozpoznawalność .... 5
 
Forma udzielenia zgody .... 6
 
Zakres zgody ... 7
 
Odwołanie zgody na rozpowszechnianie wizerunku... 7
 
Umowa z modelem ... 10
 
Rozliczenia podatkowe i z tytułu ubezpieczeń społecznych.... 12
 
Wykonywanie portretu na zlecenie ... 13
 
Umowa zlecenia czy o dzieło? .... 13
 
Umowa o dzieło .... 13
 
Umowa zlecenia .... 13
 
Przykładowy tekst umowy o dzieło: ... 14
 
Przeniesienie praw autorskich, dyspozycja prawami autorskimi ... 18
 
Przykładowy tekst umowy o dzieło z przeniesieniem praw autorskich .... 18
 
Inne uwarunkowania prawne... 22
 
Prawo do ochrony wizerunku w Unii Europejskiej ...
 
 
 
Lekcja 2  Sprzęt aparat fotograficzny i optyka
 
Wstęp ... 4
 
Słow kilka o pewnym nieporozumieniu .... 5
 
1. Jakiego aparatu potrzebuję? .... 7
 
Zdjęcie portretowe da się wykonać wszystkim ... 8
 
Kompakty proste i "fotokomorki" .... 9
 
Kompakty zaawansowane ... 11
 
Bezlusterkowce .... 13
 
Lustrzanki ... 15
 
Średni i duży format – zaawansowane rozwiązania studyjne .... 18
 
Co dla mnie? ... 20
 
Rozmiar matrycy ma znaczenie… ... 21
 
Przydatne funkcje dodatkowe ... 24
 
2. Funkcje, na ktore fotograf-portrecista powinien zwrocić uwagę ... 30
 
Kontrola ekspozycji i pomiar światła .... 31
 
Tryb RAW ... 33
 
Wspołpraca z oświetleniem błyskowym ... 35
 
Ostrzenie manualne i kontrola głębi ostrości .... 38
 
Czym jest Kult Zawsze Otwartej Dziury i co z niego wynika? .... 40
 
Kiedy może się przydać tryb LiveView? .... 42
 
3. Optyka – cechy ważne dla fotografii portretowej ... 44
 
Czy "obiektyw portretowy" to jedyne, czego z optyki potrzebuje portrecista? ... 44
 
Portret jest wybredny, czyli dwa zdania na temat jakości optycznej .... 46
 
Ogniskowa a sposob przedstawienia postaci ludzkiej ... 47
 
Co do czego – praktyczna ściągawka .... 50
 
Co w fotografii portretowej rozumie się pod hasłem "obiektyw uniwersalny"? .... 52
 
Jasność obiektywu i zagadnienie efektu bokeh .... 54
 
Rola plastyki szkła w portrecie – czy ostro to zawsze dobrze? .... 55
 
4. Co portrecista trzyma w torbie? .... 56
 
Obiektyw szerokokątny .... 57
 
Jasny obiektyw typu standard .... 58
 
Klasyczna portretowka 85 mm .... 59
 
Obiektyw makro lub długi portret ... 59
 
Telezoom 70-200 mm lub 100-400 mm ... 61
 
Na zakończenie ... 62
 
 
Lekcja 3 Sprzęt oświetleniowy w plenerze i studio
 
Wstęp ... 4
 
1. Rola oświetlenia w fotografii portretowej ... 6
 
Uwypuklanie zalet i tuszowanie wad fotografowanej osoby .... 7
 
Wydobywanie szczegółów postaci ... 8
 
Wyodrębnianie pierwszego planu z tła .... 9
 
Osadzanie modela w otoczeniu i kształtowanie przestrzeni ... 11
 
Kreowanie rzeczywistości światłem ... 12
 
2. Problemy ze światłem zastanym i ich rozwiązywanie .... 13
 
Oświetlenie zastane jest zbyt słabe ... 14
 
Oświetlenie zastane jest niekompletne .... 15
 
Oświetlenie zastane ma niewłaściwą charakterystykę .... 16
 
Oświetlenie zastane jest zmienne i/lub nieprzewidywalne .... 17
 
Różnica i zgodność temperatur barwowych światła zastanego i dodatkowego .... 18
 
3. Oświetlenie ciągłe i błyskowe – wady i zalety ... 20
 
Światło ciągłe ... 21
 
Światło błyskowe .... 23
 
Temperatura barwowa różnych typów oświetlenia ... 25
 
4. Lampy błyskowe kompaktowe i studyjne .... 26
 
Flesze kompaktowe (systemowe i manualne) ... 27
 
Flesze studyjne .... 30
 
5. Współpraca z więcej niż jedną jednostką oświetleniową ... 31
 
Obsługa manualna – technicznie najprościej, choć trzeba się nachodzić .... 32
 
Wykorzystanie systemów pomiaru TTL – wygodnie, nie zawsze dostępnie ... 35
 
Wyzwalacze – drobiazg, który uwielbia każdy fotograf portretowy .... 36
 
6. Fotografia portretowa w studio i w plenerze z perspektywy oświetlenia ... 38
 
Moc, która przyćmiewa wszystko inne ... 38
 
Czas ekspozycji nie ma znaczenia – ale właściwie dlaczego? .... 41
 
Jak rozchodzi się światło? ... 42
 
Czas synchronizacji jako odwieczny problem fotografów plenerowych .... 43
 
Na zakończenie ... 44
 
 
Lekcja 4  Sprzęt - Przydatne akcesoria
 
Wstęp ... 4
 
A kto to wszystko przyniesie, potrzyma i obsłuży? ... 5
 
1. Modyfikatory oświetlenia zastanego .... 8
 
Blenda, czy arkusz styropianu? ... 8
 
Dyfuzory i ekrany typu butterfly ... 10
 
Wykorzystywanie elementów otoczenia ... 11
 
2. Modyfikatory oświetlenia błyskowego i ciągłego .... 12
 
Softboksy prostokątne, kwadratowe, oktagonalne i stripy .... 13
 
Garnki i wrota ... 15
 
Strumienice .... 16
 
Beauty dish i lampy z soczewką Fresnela .... 17
 
Nakładki typu plaster miodu ... 20
 
Softenery i nakładki dyfuzyjne .... 23
 
Parasolki .... 24
 
Filtry żelowe ... 26
 
3. Wzorniki, tablice barwne i szare karty .... 28
 
Proste wzorce ekspozycji i balansu bieli ... 29
 
Tablice i wzorniki barwne ... 31
 
Jak tego używać? .... 32
 
4. Filtry użyteczne w fotografii portretowej ... 34
 
Filtr polaryzacyjny ... 34
 
Filtry konwersyjne ... 35
 
Filtry barwne do fotografii czarno-białej ... 36
 
Filtry efektowe ... 37
 
5. Statywy i uchwyty na aparat, oświetlenie oraz akcesoria ... 39
 
6. Wyzwalacze lamp i aparatu ... 42
 
Grupy i kanały, czyli cała ta czarna magia .... 43
 
Wyzwalanie aparatu ... 45
 
Komputer jako centrum kontroli ... 46
 
7. Jaki osprzęt na początek? ... 47
 
Na zakończenie ... 48
 
 
 
Lekcja 5 Komputer i oprogramowanie 
 
Wstęp ... 3
 
Co z tą "czystością" fotografii? .... 4
 
1. Komputer dla fotografa-portrecisty ... 7
 
Najważniejsze parametry techniczne i podzespoły bazowe ... 8
 
Co jeszcze jest ważne? .... 15
 
Wybór monitora ... 17
 
Drukarka dla tych, którzy sami chcą wykonywać odbitki ... 20
 
PC czy Mac – dylemat merytoryczny czy ideologiczny? ... 25
 
Fotograf z laptopem ... 27
 
2. Wybór oprogramowania ... 29
 
System operacyjny .... 29
 
Zarządzanie kolekcją zdjęć .... 31
 
Edycja i druk fotografii ... 32
 
Archiwizacja.... 35
 
Rozwiązania kompleksowe .... 36
 
Zdalne sterowanie aparatem .... 37
 
3. Kalibracja monitora kluczem do sukcesu ... 39
 
4. Archiwizacja zdjęć – podstawowe informacje teoretyczne i praktyczne ... 41
 
Jak postępować ze zdjęciami? .... 42
 
Gdzie można składować kopie zapasowe? .... 44
 
Backup idealny, czyli paranoja najlepszą przyjaciółką fotografa ... 46
 
Automatyzacja zadań, głupcze! .... 48
 
Na zakończenie ... 50
 
 
 
Lekcja 6 Zanim naciśniesz spust migawki
 
Wstęp ... 3
 
1. Przygotowania ... 3
 
Miejsce sesji zdjęciowej ... 4
 
Kompletujemy załogę ... 7
 
2. Planowanie sesji i poszczególnych ujęć .... 9
 
Aby wszystkim było miło .... 9
 
Nie ruszaj się z domu bez pomysłu ... 11
 
3. Budowanie relacji z fotografowaną osobą ... 12
 
Jak dać się poznać od najlepszej strony ... 13
 
Brak konsekwencji u fotografa – sprawdzony przepis na problemy ... 13
 
4. Kompozycja obrazu .... 14
 
5. Pozowanie .... 16
 
Na zakończenie ... 18
 
 
 
Lekcja 7 Portret w świetle zastanym 
 
Wstęp ... 3
 
1. Światło zastane – trudny i nieprzewidywalny przeciwnik ... 4
 
Czego się można spodziewać? .... 6
 
2. Wady i zalety oświetlenia zastanego .... 8
 
O świetle zastanym skrótowo ... 10
 
3. Czy światło jest dobre, czyli kiedy wyruszyć w plener? ... 11
 
Kiedy fotografować i jak ustawiać modela .... 14
 
4. Niezbędne akcesoria i ich wykorzystywanie ... 17
 
5. Przygotowania do sesji zdjęciowej ... 21
 
6. Fotografowanie przy świetle zastanym – porady praktyczne ... 25
 
Jak radzić sobie ze światłem zbyt kontrastowym?... 25
 
Jak radzić sobie ze światłem za mało kontrastowym? .... 25
 
Jak fotografować pod światło? ... 26
 
Jak ustawiać balans bieli w fotografii portretowej przy świetle zastanym? ... 26
 
Na zakończenie ... 27
 
 
 
Lekcja 8 Portret w świetle mieszanym
 
Wstęp ... 3
 
Czym jest oświetlenie mieszane? .... 4
 
1. Światło mieszane w fotografii portretowej – korzyści, wyzwania, problemy .... 6
 
Po co w ogóle mieszać światło? .... 6
 
Gdy światło światłu nierówne ... 9
 
Lampy i wyposażenie dodatkowe, które warto mieć .... 12
 
2. Równowaga przede wszystkim .... 14
 
Prosta metoda balansowania oświetlenia dodanego z zastanym .... 14
 
Jak wykorzystać pojedynczą kompaktową lampę błyskową? ... 16
 
Korekta siły błysku i korekta ekspozycji – to nie jest to samo! .... 17
 
3. Temperatura barwowa ... 19
 
Równowaga – jak ją osiągnąć? ... 20
 
Gdy wszystko inne zawiedzie .... 22
 
4. Różnice temperatury barwowej i ekspozycji jako czynnik twórczy... 22
 
O czym należy pamiętać .... 24
 
5. Czas ekspozycji – jego rola w oświetleniu mieszanym .... 26
 
6. Od czego zacząć? .... 26
 
Na zakończenie ... 27
 
 
 
Lekcja 9 Portret i światło błyskowe
 
Wstęp ... 3
 
Jestem amatorem – czy ja tego w ogóle potrzebuję? ... 5
 
1. Lampa błyskowa przyjacielem każdego portrecisty... 7
 
Światło wygodne, choć ma swoje ograniczenia ... 8
 
Kiedy flesz się nie sprawdza ... 10
 
Ćwiczenie czyni mistrza ... 12
 
2. Lampy systemowe i studyjne .... 13
 
Lampa kompaktowa vs flesz studyjny ... 13
 
Lampy kompaktowe a "dorosłe" akcesoria i modyfikatory .... 16
 
Wyzwalanie i sterowanie po raz kolejny... 17
 
3. Podstawowy model oświetlenia w portrecie ... 19
 
Światło kluczowe – główne ... 20
 
Oświetlenie tła ... 21
 
Światło wypełniające – rozjaśniające cienie ... 22
 
Światło kontrowe .... 24
 
Jak zacząć przygodę z oświetleniem błyskowym w portrecie? ... 26
 
4. Praca ze światłem błyskowym – sztuczki i rady ... 29
 
5. Kompletujemy wyposażenie ... 31
 
Cała naprzód! ... 32
 
Na zakończenie ... 32
 
 
 
Lekcja 10 Portret kobiety
 
Wstęp ... 3
 
Kobieta jako model doskonały? .... 4
 
1. Wybór modelki i organizacja sesji .... 6
 
Modelka idealna ... 8
 
Jak szukać modelki? ... 11
 
Zaczynamy sesję… i co teraz? .... 13
 
2. Praca z modelką na planie zdjęciowym .... 16
 
3. Oświetlenie w portrecie kobiecym ... 20
 
4. Nieprzewidziane sytuacje i inne kłopoty ... 23
 
5. Od czego zacząć? .... 27
 
Szukamy inspiracji u Mistrzów .... 27
 
6. Studium przypadku .... 32
 
Łukasz Piech ... 32
 
Jakub Kaźmierczyk .... 35
 
Łukasz Malczewski .... 38
 
Na zakończenie ... 40
 
 
 
Lekcja 11 Portret dziecka
 
Wstęp ... 4
 
Błędy, jakie prawdopodobnie popełnialiście lub na pewno popełniano je na was .... 5
 
1. Co nas pociąga w dzieciństwie? .... 6
 
Czemu robimy to, co robimy? ... 7
 
Dzieci się zmieniają ... 9
 
Jaki powinien być fotograf dzieci i co sam może z tego wynieść? ... 10
 
2. Trzy podejścia do fotografowania małych ludzi .... 11
 
Dokumentujemy lata szczenięce ... 12
 
Kreujemy idylliczne dzieciństwo .... 15
 
Popuszczamy wodze fantazji .... 17
 
Obserwatorzy i uczestnicy ... 19
 
3. Kilka słów o sprzęcie ... 21
 
Rozmiar aparatu i/lub obiektywu ... 21
 
Ogniskowa.... 23
 
Autofokus i tryb seryjny ... 24
 
4. Światło ... 26
 
Naturalne czy sztuczne? ... 26
 
Oświetlenie przednie .... 28
 
Oświetlenie boczne .... 30
 
Oświetlenie tylne i zdjęcia sylwetkowe .... 30
 
Oświetlenie górne i dolne ... 33
 
Bliki i świetliki, czyli wszystkie te piękne odblaski w oczach .... 34
 
5. Punkt widzenia, czyli perspektywa ... 36
 
Świat oczami dziecka .... 36
 
Jeszcze niżej, to będę duży, silny i odważny .... 37
 
Z góry tylko jeśli chcemy zaakcentować otoczenie .... 38
 
6. Najczęstsze błędy osób fotografujących dzieci ... 38
 
Ustalanie przebiegu i warunków sesji .... 39
 
Pozwalanie na zbyt wiele rodzicom ... 40
 
"Kochanie, uśmiechnij się, zaraz wyleci ptaszek!" ... 42
 
Fotografowanie z perspektywy dorosłego ... 43
 
Używanie wbudowanej w aparat lampy błyskowej .... 44
 
Kolor za wszelką cenę ... 44
 
Klika rad na koniec .... 46
 
Niemowlęta – specyficzna sytuacja, specyficzne wymagania .... 48
 
7. Od czego zacząć – szukamy inspiracji .... 49
 
Anne Geddes i jej słodkie dzieciństwo ... 50
 
Emmet Gowin – do bólu autentyczny .... 51
 
Anders Hald potrafi nawiązać kontakt ... 53
 
Takashi Homma, dzieci zwykłe i unikalne zarazem ... 55
 
Cuny Janssen – dzieci ze wszystkich krajów tu i teraz .... 56
 
Achim Lippoth – Przedstawienie ... 58
 
Sally Mann – bardzo kontrowersyjna matka-fotograf ... 60
 
Rania Matar przerzuca mosty ... 61
 
Melissa Ann Pinney w cyklu "Dorastanie" .... 63
 
Jessika Roberts w pokojach nastolatków .... 65
 
Sebastiao Salgado i jego reportaże ... 66
 
Robin Schwartz w świecie Amelii ... 69
 
Vee Speers, upiorny kinderbal .... 70
 
Joyce Tenneson fotografuje się z synem .... 71
 
8. Studium przypadku .... 73
 
Na zakończenie ... 74
 
 
 
Lekcja 12 Portret mężczyzny 
 
Wstęp ... 3
 
1. Przygotowania do sesji .... 4
 
Kilka uwagi na początek ... 4
 
Wygląd się nie liczy? .... 5
 
Fotografowanie ... 6
 
2. Pozy ... 8
 
Model stojący.... 9
 
Model siedzący ... 15
 
Model siedzi na podłodze lub jest w pozycji półleżącej ... 19
 
Detal – zbliżenie twarzy ... 20
 
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 22
 
Richard Avedon, Pszczelarz ... 23
 
Yousuf Karsh, Winston Churchill ... 24
 
Leonard McCombe, Marlboro Man ... 25
 
Robert Mapplethorpe, przegląd ... 26
 
Arnold Newman, Igor Strawiński ... 28
 
Jeanloup Sieff, Yves Saint Laurent .... 30
 
4. Studium przypadku .... 31
 
Akt męski ... 31
 
Sesja w historycznych klimatach industrialnych ... 34
 
Portret glamour w warunkach improwizowanych ... 37
 
Na zakończenie ... 39
 
 
 
Lekcja 13 Portret grupowy
 
Wstęp ... 3
 
1. Fotografowanie grup w praktyce ... 4
 
Lokalizacja .... 4
 
Techniki fotografowania ... 6
 
2. Pozy .... 13
 
Grupowy portret formalny ... 14
 
Nieformalny portret grupowy .... 16
 
Portret rodzinny ... 18
 
3. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 20
 
Julia Margaret Cameron ... 20
 
Charles C. Ebbets, Przekąska pod chmurami .... 23
 
Iain Macmillan, Abbey Road ... 24
 
Rene Burri .... 25
 
Annie Leibovitz, Vanity Fair ... 30
 
Jimmy Nelson, Zanim przeminą .... 40
 
Manipulacje fotograficzne ... 47
 
4. Studium przypadku ... 49
 
Nocny, miejski portret grupowy - Patryk Morzonek ... 49
 
Światło ... 50
 
Wskazówka .... 52
 
Na zakończenie ... 53
 
 
 
Lekcja 14 Autoportret
 
Wstęp ... 4
 
Spuścizna po malarstwie .... 6
 
1. Czemu ja mam się tym interesować? .... 8
 
Selfie – szczególna odmiana autoportretu ... 12
 
2. Odmiany autoportretu ... 14
 
Podstawowe klasyfikacje autoportretów ... 14
 
Pomysły na kompozycję ... 16
 
Autoportret z aparatem i twórcze wykorzystanie zwierciadła .... 19
 
3. Techniki wykonywania autoportretów .... 23
 
Trudna sztuka ustawiania aparatu bez patrzenia w wizjer .... 24
 
Wyzwalacz i statyw Twoimi przyjaciółmi ... 25
 
Oświetlenie ... 26
 
Lustro przydaje się też do czegoś innego .... 28
 
Głowa do góry! .... 28
 
Użyteczne funkcje w aparacie i obróbka cyfrowa gotowego zdjęcia ... 29
 
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 30
 
Hippolyte Bayard, Autoportret topielca .... 31
 
David Blazquez, molbiliario humano .... 32
 
Jen Davis.... 33
 
Marek Gardulski ... 35
 
Frances Benjamin Johnston, Autoportret jako kobieta.... 36
 
Noell S. Oszvald ... 37
 
Alicia Savage .... 38
 
Cindy Sherman .... 40
 
Andy Warhol ... 42
 
Witkacy ... 43
 
Gdzie jeszcze szukać? ... 44
 
5. Ćwiczenie praktyczne i studium przypadku .... 44
 
Ćwiczenie w czterech etapach .... 45
 
Na zakończenie ... 49
 
 
 
Lekcja 15 Portret uliczny
 
Wstęp ... 4
 
Nieco historii ... 5
 
1. Miejsce i światło ... 7
 
Skupisko ludzkie jako tło i przestrzeń wydarzeń .... 8
 
Światło – element zmienny i niemożliwy do kontrolowania ... 9
 
2. Model, fotograf i zdjęcie ... 11
 
Wiedzieć, co pragniemy uchwycić na zdjęciach ... 12
 
Moment może być decydujący, dowolny lub wyczekany ... 13
 
3. Technika ... 15
 
Wybór sprzętu raz jeszcze ... 16
 
Co kontrolujesz, a czego nie? ... 17
 
Pozostać niewidzialnym – najtrudniejsza ze sztuk ... 19
 
4. Forma – ważny element na każdym etapie pracy ... 21
 
Kompozycja – przestrzeń i plany ... 21
 
Podglądane czy robione otwarcie? I co robić, gdy trzeba się wytłumaczyć? .... 23
 
W czerni i bieli oraz w kolorze .... 26
 
A zatem jak fotografować? .... 27
 
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 29
 
Henri Cartier-Bresson, Decydujący moment ... 30
 
Robert Doisneau, Pocałunek przed Hôtel de Ville ... 32
 
Alfred Eisenstaedt, VJ Day .... 33
 
Elliott Erwitt, Psy i ludzie .... 34
 
Ron Gessel, Kolorowa fotografia uliczna ... 35
 
Joel Meyerowitz ... 36
 
Paul Strand, Blind .... 38
 
Nils-Erik Larson .... 39
 
6. Studium przypadku i wypowiedzi twórców .... 40
 
Jake Metzger, The Rabbi .... 40
 
Hani Latif Zaloum, The Shadow of a Man ... 42
 
Antoni Żółciak, Jarmark i jego klientki ... 44
 
Wojciech Kosikowski – wywiad ... 46
 
Na zakończenie ... 51
 
 
 
Lekcja 16 Fotografia mody
 
Wstęp ... 4
 
1. Cel fotografowania mody .... 6
 
Czy tematem jest model, czy kreacja? .... 6
 
Inspiracje i trendy .... 8
 
Idea zdjęć modowych ... 9
 
2. Organizacja pracy .... 12
 
Fotograf i projektant – planowanie sesji .... 12
 
Wyzwanie dla zespołu .... 15
 
Wybór modela i praca z nim.... 17
 
Wybór miejsca .... 19
 
Planowanie czasowe, a kwestia przygotowań kreacji .... 21
 
Przygotowanie sprzętu ... 23
 
3. Jak uwiecznić na zdjęciu modę i urodę ... 24
 
Inwencja przede wszystkim .... 25
 
Zdjęcia testowe ... 27
 
Jedna modelka, różne kolekcje .... 28
 
4. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 30
 
Richard Avedon ... 30
 
Camilla Åkrans .... 35
 
Guy Bourdin .... 38
 
David Drebin ... 42
 
John French .... 46
 
Greg Kadel .... 49
 
Glen Luchford ... 53
 
Peter Lindbergh ... 57
 
Charlotte March ... 61
 
Steven Meisel ... 65
 
Marino Parisotto .... 70
 
Eugenio Recuenco ... 73
 
Regina Relang .... 76
 
Bettina Rheims ... 78
 
Paolo Roversi ... 82
 
Jeanloup Sieff ... 86
 
Ellen von Unwerth ... 90
 
5. Studium przypadku... 93
 
Fotografia mody ślubnej ... 94
 
Kostiumy kąpielowe .... 96
 
Na zakończenie ... 100
 
 
 
Lekcja 17 Portret w podróży
 
Wstęp ... 3
 
1. Wprowadzenie do portretowej fotografii podróżniczej ... 4
 
Podróż, ludzie i portrety.... 5
 
Pierwsze, najtrudniejsze kroki – po co przełamywać opory? .... 7
 
2. Pierwsze spotkanie ... 10
 
Z czym do obcego? ... 10
 
Rachunek zysków dla obu stron ... 14
 
3. Przygotowania do sesji w podróży .... 17
 
Pakujemy sprzęt .... 17
 
Gdy lecimy samolotem ... 19
 
Na miejscu .... 27
 
4. Trening przed podróżą .... 31
 
5. Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów ... 34
 
Krystianem Bielatowiczem, Z aparatem przez świat (wywiad) .... Błąd! Nie zdefiniowano zakładki.
 
Tomasz Gudzowaty, Mnich z Shaolin .... 42
 
Bartosz Mateńko, W fotografii pośpiech zabija jakość (wywiad) .... 44
 
Jimmy Nelson, Before They Pass Away ... 51
 
6. Studium przypadku... 54
 
Życie na laotańskiej prowincji .... 54
 
Na zakończenie .... 60
 
 
 
Lekcja 18 Portret środowiskowy
 
Wstęp ... 3
 
Definicja gatunku ... 4
 
1. Człowiek w swoim naturalnym otoczeniu ... 5
 
Portret środowiskowy, a fotografia uliczna – różnice ... 5
 
Spontaniczny czy upozowany? Nie ma jednoznacznej reguły ... 7
 
Atelier wszędzie tam, gdzie nam to odpowiada? ... 8
 
2. Przygotowania do pracy .... 9
 
Odrabiamy pracę domową – to ważne! .... 9
 
Obiektywy ... 11
 
Oświetlenie ... 12
 
3. Przebieg sesji zdjęciowej ... 14
 
Wybór tła – czasem nawet jeden krok robi dużą różnicę ... 14
 
Ważne detale w tle i na pierwszym planie.... 16
 
Nie bójmy się świecić ... 17
 
Od czego zacząć? Szukamy inspiracji u Mistrzów .... 18
 
Diane Arbus .... 18
 
Jonathan Bielaski ... 21
 
Arnold Newman ... 22
 
August Sander .... 25
 
Jooney Woodward ... 26
 
4. Studium przypadku .... 26
 
Na zakończenie .... 28
 
Techniki wykonywania portretów sytuacyjnych w innych typach fotografii portretowej ... 28

 

Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl






Oceny artykułu: 0% 0% ocen: 0

Czytaj także


Inne artykuły autora



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.



Najnowsze fotografie

W parku nad stawem Bez tytułu II powrót postój przejscie na druga stronę ..... przerwa Bez tytułu