21 marca 2014, 00:00
Autor: Harold Davis
czytano: 13683 razy

Przeźroczyste kwiaty - praktyczny poradnik na wiosnę

Przeźroczyste kwiaty - praktyczny poradnik na wiosnę

Jednym z moich ulubionych efektów przy fotografowaniu kwiatów w studio jest przezroczystość. W tym kontekście przezroczystość oznacza wykorzystanie naturalnej przejrzystości płatków kwiatu. Tę częściową nieprzejrzystość wzmacnia albo przepuszczenie światła przez płatki, albo umieszczenie kwiatu na źródle światła. Czasami używam nawet obu tych metod jednocześnie.

Aby wykorzystać tę technikę, po pierwsze musisz poszukać przejrzystości w kwiecie. Zanim zaczniesz wysyłać mi e-maile, że to oczywiste, pomyśl, że nie zawsze jasne jest, jakie kwiaty lub jakie ich części będą w rzeczywistości przejrzyste, jeśli się je prześwietli. Możesz zdziwić się, kiedy zobaczysz, że kwiaty, które na pierwszy rzut oka wydają się zupełnie nieprzezroczyste, podświetlone od tyłu okazują się półprzejrzyste.

Odkryłem, że odrobina wilgoci zwykle zwiększa pozorną przejrzystość. Używam w tym celu niewielkiego aerozolu. W zależności od zamierzonego ostatecznego efektu albo pozostawiam na płatkach małe kropelki wody, albo miękką szmatką delikatnie pokrywam je niewielką ilością wilgoci.

 

Ostrożnie nałożyłem warstewkę wody, aby wzmocnić naturalną przejrzystość tego kwiatka.

makro 200 mm, 8 s, f/36, ISO 100, statyw

 

Nawet w przypadku kwiatów mających mocno przezroczyste płatki, trzeba zastanowić się, jak do kompozycji będą pasowały nieprzejrzyste części kwiatów – słupek, pręciki, szyjka i zalążnia. Staram się umieszczać te elementy w taki sposób, aby stanowiły przyjemny, ale naturalny kontrast dla łagodniejszych i bardziej przejrzystych płatków.

 

Biały zawilec to najprostszy i najelegantszy z kwiatów. Użyłem tej kompozycji, aby pokazać wytworność biało-przezroczystych płatków zawilca, zestawiając je kontrastowo z jego względnie nieprzejrzystą łodyżką i środkiem.

makro 105 mm, 2 s, f/40, ISO 100, statyw

 

Zdjęcia przejrzystych kwiatów wyglądają najlepiej, gdy są nieco prześwietlone, to znaczy kiedy histogram ekspozycji jest przesunięty w prawo.

Zdjęcie przejrzystego kwiatu jest generalnie oświetlane światłem high-key (prześwietlone), szczególnie jeśli kwiat został umieszczony bezpośrednio na źródle światła. W tym przypadku zdjęcie zyskuje na dodatkowej jasności i zróżnicowanego tonalnie prześwietlenia. Nie sprawia ono natomiast żadnej różnicy dla i tak przeważnie białego tła; w końcu biel to biel.

Umieściłem ten zawilec na przeglądarce do przeźroczy i znacznie prześwietliłem zdjęcie, aby stworzyć widoczny tu subtelny efekt.

makro 200 mm, 3 s, f/36, ISO 100, statyw

 

Ten kwiat powojnika wielkości talerza obiadowego został umieszczony na przeglądarce do przeźroczy, aby uzyskać przejrzystość. Kiedy przetwarzałem zdjęcie, połączyłem sześć jego wersji. Wszystkie sześć było przesuniętych w stronę tonacji high-key, to znaczy miało histogram z tendencja do prawej i prześwietlenia.

Użyłem PC Micro Nikkora 85 mm f/2,8, doskonale ostrego staromodnego obiektywu. Pozwala on na przesuwanie i pochylanie, dzięki czemu mogłem uzyskać idealną perspektywę, w której kwiat pojawia się w centrum kadru.

makro 85 mm z korekcją perspektywy, 1 s, f/14, ISO 200, statyw

 

Te maki ułożyłem na przeglądarce do przeźroczy, a potem delikatnie rozwinąłem ich dolne płatki. Kwiaty te nie są tak przezroczyste, jak wydaje się na zdjęciu. Stworzyłem to wrażenie przejrzystości, upewniając się, że zewnętrzne płatki – naturalnie najbardziej przejrzyste – były rozłożone najbardziej płasko. Iluzja przejrzystości w zewnętrznych partiach kwiatów przyciąga oko i sprawia, że całe zdjęcie wydaje się bardziej przezroczyste, niż jest w rzeczywistości.

makro 105 mm, 0,8 s, f/36, ISO 100, statyw

 

[kn_advert]

Przezroczystość w ogrodzie

Przezroczystość w ogrodzie to funkcja kierunku i intensywności źródła światła (zazwyczaj słońca) oraz nieprzejrzystości części kwiatu, w szczególności jego płatków. Niektóre kwiaty są po prostu nieprzezroczyste i niezależnie od tego, co zrobisz, światło nie będzie przez nie przenikać. Inne cechuje naturalna półprzejrzystość, a kiedy słońce stoi pod właściwym kątem, jego światło można wykorzystać do uzyskania zdjęć ze wspaniałym naturalnym efektem "witrażu".

Kiedy chcę wykonać fotografię pokazującą przejrzyste płatki kwiatów w ogrodzie, najpierw szukam płatków idealnych. Mocne światło od tyłu konieczne do stworzenia efektu przezroczystości uwypukla nawet najmniejszą niedoskonałość.

Najlepsze efekty przezroczystości tworzone są, jak już wspomniałem, przez mocne światło od tyłu. Jednocześnie niedobrze, żeby słońce znajdowało się pionowo nad głową, jako że może ono łatwiej dać efekt wypranych barw niż jaskrawych kolorów, jakie widać na większości najbardziej ekscytujących zdjęć z przejrzystymi kwiatami. Najlepsze efekty przejrzystości pojawiają się więc w ogrodzie wkrótce po tym, jak słońce wynurzy się nad horyzont, lub tuż przed tym, jak za niego zajdzie. O tych porach dnia istnieje dość światła, by spowodować przejrzystość, ale powinno ono być przyjemne i nie nadmiernie ostre.

Nieco wilgoci na płatkach kwiatów – czy to z nocnego deszczu, porannej rosy, czy od spryskania aerozolem – pozwala podkreślić efekt przezroczystości.

Ustawienie aparatu również jest kluczową kwestią w ogrodowych zdjęciach prezentujących przejrzystość. Przez większość czasu aparat musi być mniej więcej naprzeciwko słońca, to znaczy nisko nad ziemią i skierowany ukośnie w górę na kwiat (ze słońcem oświetlającym jego przeciwną stronę). Jeśli używasz statywu, możesz rozważyć specjalne urządzenie do fotografowania blisko ziemi.

 

Kiedy patrzyłem przez celownik na ten kwiat alstromerii, moją uwagę zwróciła pojedyncza kropla wody w cieniu. Cień rzucony jest przez przezroczystość płatka, kiedy światło słoneczne przenika przez niego.

makro 200 mm z korekcją perspektywy, 0,2 s f/45, ISO 100, statyw



www.swiatobrazu.pl