10 lutego 2010, 12:14
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 6932 razy

Raport Skąpiec.pl - Obiektywy

Raport Skąpiec.pl -  Obiektywy

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

 

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Obiektywy

Obiektywy w dziale Foto wykres

W okresie od  01 października  2009 do 31 grudnia 2009 najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców obiektywów był parametr Producent.  W omawianym przedziale czasowym 41,65% użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten. Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Bagnet (30,12%). Sporo za nim uplasował się filtr Rodzaj (22,66%). Parametr Stabilizacja obrazu znalazł się na czwartej pozycji z 5,21% wszystkich wyborów.  Znikome znaczenie dla użytkowników serwisu Skapiec.pl miał natomiast parametr Cena (0,37%).

 

Obiektywy w dziale Foto

Producent

Preferencje dotyczące parametru Producent

Obiektywy w dziale Foto wykres producent

Obiektywy w dziale Foto wykres producent

Liderem wśród producentów okazał się w analizowanym okresie Canon. Odnotował on w skali badanych dwunastu miesięcy 24,46% wszystkich wyborów. Tuż za nim uplasował się Sigma (24,42%) . Na trzeciej pozycji znalazł się Nikon (20,83%).  Za podium znalazł się Tamron, odnotowując 12,73% wszystkich wskazań.

Pozostali producenci, którzy cieszyli się popularnością przekraczająca 1 procent to:
- Sony (3,77%)
- Pentax (3,30%)
- Tokina (2,75%)
- Olympus (2,63%)
- Samyang (1,69%)

W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano szczególnych zmian popularności poszczególnych marek.  Minimalne spadki i wzrosty występowały w drodze powolnej ewolucji.

 


Cena

Preferencje dotyczące parametru Cena

Obiektywy w dziale Foto wykres cena

Obiektywy w dziale Foto wykres cena

Najpopularniejszym przedziałem cenowym był przedział od 4000 do 10 000 zł. Wybrało go 17,98% spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena. Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział od 2000 do 4000 zł  (16,60% wszystkich wyborów). Trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 500 do 1000 zł (16,56%). Nieco rzadziej użytkownicy serwisu interesują się obiektywami w cenie od 1000 do 1500  zł (15,89%). Przedział od 1500 do 2000  zł  uzyskał 12,37% wszystkich wyborów. Niedaleko za nim uplasował się przedział od 10 000 zł (11,51%). Najrzadziej użytkownicy Skąpiec.pl sięgają po najtańsze obiektywy z przedziału do 500 zł  (9,08%). Obserwujemy zatem wyraźny trend do wybierania wyższych przedziałów cenowych.

W skali poszczególnych miesięcy widzimy mocny wzrost popularności przedziału od 10 000 zł. Podczas gdy w listopadzie odnotował on ok. 12% wskazań, w grudniu było to już ok. 20%.

Z każdym kolejnym miesiącem rosło też zainteresowanie przedziałem od 4000 do 10 000 zł. W tym przypadku różnica między październikiem 2009 (13%), a grudniem 2009 (25%) wynosi aż 12%.

Odwrotny trend obserwujemy w przypadku niższych pułapów cen. Zainteresowanie przedziałem od 1500 do 2000 zł zmniejszyło się z 14% (zdobytych w październiku) do 6% (uzyskanych w grudniu). Biorąc pod uwagę te dwa miesiące popularność przedziału od 1000 do 1500 zł  zmalała o 8% – z 16%  do 8%.

 


Rodzaj

Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

Obiektywy w dziale Foto wykres rodzaj

Obiektywy w dziale Foto wykres rodzaj

W ramach parametru Rodzaj najczęściej wybierano wartość Zmiennoogniskowy (36,53% wszystkich wyborów). Wartość Teleobiektyw odnotowała 24,09% wskazań. Na miejscu trzecim uplasowała się wartość Stałoogniskowy z 22,54% wyborów.

Pozostałe wartości to:
- Szerokokątny (10,90%)
- Makro (4,66%)
- Rybie oko (1,28%)

W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano szczególnych zmian popularności poszczególnych rodzajów obiektywów. 

 


Bagnet

Preferencje dotyczące parametru Bagnet

Obiektywy w dziale Foto wykres bagnet

Obiektywy w dziale Foto wykres bagnet

W zakresie parametru Bagnet w analizowanym okresie liderem jest wartość Canon EF (34,63% wszystkich wyborów). Jego najbliższym rywalem jest Nikon F (33,65%). Wartość Sony AF cieszy się blisko dwukrotnie mniejszym, bo 15,42% zainteresowaniem. Poza podium znalazła się wartość Pentax KAF z 12,89% wszystkich wyborów.

Na piątej pozycji znalazła się wartość 4/3 (2,83% wyborów). Kolejne wartości uszeregowane pod względem popularności to:
- Leica M (0,19%)
- Zeiss M (0,18%)
- Leica R oraz Mamiya (obydwie po 0,11%)

Popularność poszczególnych wartości w filtrze Bagnet pozostaje stabilna na przestrzeni analizowanych czterech miesięcy.

 


Stabilizacja obrazu

Preferencje dotyczące parametru Stabilizacja obrazu

Obiektywy w dziale Foto wykres stabilizacja obrazu

Obiektywy w dziale Foto wykres stabilizacja obrazu

W zakresie parametru Stabilizacja obrazu użytkownicy serwisu Skąpiec.pl zdecydowanie wybierają wartość "Tak". Odnotowała ona 77,49% spośród wszystkich wyborów. Pozostałe 22,51% przypadło drugiej z możliwych wartości - "Nie".

Warto przy tym zwrócić uwagę na specyfikę otrzymanych wyników. Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników Skąpiec.pl, którym nie zależy na obecności opcji stabilizacji obrazu  – jest to im obojętne. W efekcie takie osoby niekoniecznie zaznaczają opcję "Nie", co może znacząco zaburzać (czyt. zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie w/w wartości. 

 


Podsumowanie

Najważniejsze trendy dotyczące Obiektywów

  1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców obiektywów był parametr Producent (41,65%  wszystkich wyborów),
     
  2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Canon (24,46%  wyborów),
     
  3. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był  przedział od 4000 do 10 000 zł (17,98%),
     
  4. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Bagnet jest wartość Canon EF (34,63% wszystkich wyborów),
     
  5. Największym zainteresowaniem w zakresie parametru Rodzaj cieszy się wartość Zmiennoogniskowy (36,53% wyborów),
     
  6. Użytkownicy Skąpiec.pl najczęściej poszukują obiektywów ze Stabilizacją obrazu (77,49% wskazań).



Metodologia badań
Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany.
Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.

Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie.
Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
- rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).
- rozkład częstości wejść w produkty określonej marki "bezpośrednio z serwisu", np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy.
Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie. W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.

 

 Raport serwisu Skąpiec.pl

skapiec.pl

 

 Raport pod patronatem medialnym

www.swiatobrazu.pl

 

 

 



www.swiatobrazu.pl