8 marca 2010, 16:30
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 6282 razy

Raport Skąpiec.pl - Torby i futerały

Raport Skąpiec.pl - Torby i futerały

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Torby i futerały

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 1

W okresie od 01 listopada 2009 do 28 lutego 2010 najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców toreb i futerałów był parametr Producent. W omawianym przedziale czasowym 50,28% użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten.

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl nieco tylko mniejszą wagę przywiązywali do parametru Rodzaj. Odnotował on 47,92% na tle wszystkich wskazań. Parametrem o znikomym znaczeniu okazała się Cena: 1,80% wyborów.

 

Torby i futerały

Producent

Preferencje dotyczące parametru Producent

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 2

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 3

Zdecydowanym liderem wśród producentów okazał się w analizowanym okresie Lowepro. Odnotował on w skali badanych sześciu miesięcy 22,06% wszystkich wyborów. Daleko za nim uplasowały się Sony (11,30%), Case Logic (8,85%) oraz Tamrac (8,28%). Na miejscu piątym, odnotowując 5,75% wszystkich wskazań znalazł się Kata. Nieco tylko słabszy wynik uzyskał Vanguard - 4,68% wyborów. Popularność pozostałych producentów, którzy przekroczyli pułap 3 punktów procentowych przedstawia się następująco:
- Nikon (4,54%)
- Canon (4,37%)
- Hama (3,94%)
- Crumpler (3,67%)
W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano gwałtownych zmian popularności poszczególnych marek. Spadki i wzrosty występowały przeważnie w drodze powolnej ewolucji. Wyjątek stanowi wartość Crumpler, która odnotowała nagły wzrost popularności w styczniu br. – skok z ok. 2% (grudzień 2009) do ok. 5%. Styczeń okazał się też okresem hossy dla firmy Tamrac. Popularność tej marki osiągnęła wówczas ok. 11%. Dla porównania, w grudniu 2009 uzyskała ok. 6% spośród wszystkich wyborów.

 


Cena

Preferencje dotyczące parametru Cena

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 4

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 5

W omawianym okresie najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział od 60 do 100 zł. Wybrało go 27,32% spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena. Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział od 30 do 60 zł (21,79% wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez serwis Skapiec.pl wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 100 do 200 zł (18,85%). Sporo rzadziej użytkownicy serwisu interesują się obiektywami w cenie do 30 zł (12,84%). Przedział od 200 do 500 zł uzyskał 11,27% wszystkich wyborów.

Na samym końcu uplasował się przedział powyżej 500 zł (7,92%). W Przypadku parametru Cena nastąpiły liczne zmiany wskazań w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu. Popularność przedziału do 100 do 200 zł falowała przez cały badany okres. Miesiącem najlepszej koniunktury był w tym przypadku grudzień 2009 (ok. 31% wskazań). Najsłabszy wynik wartość ta odnotowała zaś w lutym 2010 (ok. 11%). Luty 2010 był za to miesiącem, w którym tryumfy święcił przedział od 30 do 60 zł (ok. 44% wskazań). Czterokrotnie zwiększył tym samym swoje udziały w porównaniu do wyniku, jaki osiągnął w grudniu 2009 (ok. 11%).

 


Rodzaj

Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 6

raport z rynku torby fotograficzne
Wykres 7

W zakresie parametru Rodzaj najczęściej wybieraną opcją jest Torba fotograficzna (34,92% wszystkich wyborów). O kilka procent mniejszą popularnością cieszy się wartość Plecak (28,80%). Dużo mniejsze zainteresowanie odnotował Futerał na lustrzankę (18,68%). Poza podium znalazły się następujące wartości:
- Futerał mały (9,39%)
- Futerał średni (2,65%)
- Torba biodrowa (2,45%)
- Futerał na obiektyw (1,93%)
- Futerał na akcesoria (1,18%)

Z wykresu nr 7 wynika, że popularność wartości Torba fotograficzna oscylowała w analizowanym okresie na poziomie 34-35%. Wartość Plecak uzyskała bardzo zbliżony wynik na początku i końcu badanego wycinka czasu: listopad 2009 – 30%, luty 2010 – ok. 28%. Wartość Futerał mały zdobyła najlepszy wynik w lutym 2010 - ok. 12% wskazań.

 

Podsumowanie

Najważniejsze trendy dotyczące Toreb i futerałów

  1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców kamer cyfrowych był parametr Producent (50,28% wszystkich wyborów),
  2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Lowepro (22,06% wyborów),
  3. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział od 60 do 100 zł (27,32% wskazań),
  4. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Rodzaj jest wartość Torba fotograficzna (34,92%).

 

Najbardziej popularne modele czołowych producentów

Top 5 produktów marki Lowepro
1. Lowepro SlingShot 200 AW  
2. Lowepro SlingShot 100 AW  
3. Lowepro Flipside 400 AW  
4. Lowepro FastPack 250  
5. Lowepro Nova 140 AW  
   
Top 5 produktów marki Sony  
1. Sony LCS-AMA  
2. Sony LCS-SC5  
3. Sony LCS-BDF  
4. Sony LCS-AMSC30  
5. Sony LCS-X20  
   
Top 5 produktów marki Case Logic  
1. Case Logic DCB56  
2. Case Logic SLRC1 Profi  
3. Case Logic TBC4  
4. Case Logic SLRC4  
5. Case Logic SLRC1Z  

 

Metodologia badań

Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany. Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu. Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje
się najwyżej i odwrotnie. Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin. Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
- rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).
- rozkład częstości wejść w produkty określonej marki "bezpośrednio z serwisu", np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy.

Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie.
W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.


 



www.swiatobrazu.pl