26 marca 2009, 15:13
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 8850 razy

Raport Skąpiec.pl

Raport Skąpiec.pl

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują
wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Aparaty cyfrowe

W okresie od  01 lipca 2008 do 28 lutego 2009 najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent.  W omawianym przedziale czasowym 41,25 % użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten. Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Rodzaj (26,19 %). Sporo za nim uplasował się filtr Rozdzielczość (10,97 proc.).  Parametr Zoom optyczny znalazł się na czwartej pozycji z 7,52 % wszystkich wyborów.  Najmniejsze znaczenie dla użytkowników serwisu Skapiec.pl miały natomiast parametry: Cena (5,66  %), Stabilizacja obrazu (5,61 %) oraz Rozmiar matrycy (2,80%). 

 

 

 

 

 

 

 

Aparaty cyfrowe

Producent

Preferencje dotyczące parametru Producent

Niekwestionowanym liderem w badanym okresie okazał się Canon. Producent ten odnotował w skali badanych ośmiu miesięcy 27,01 % wyborów dokonanych wśród 28 producentów. Wyprzedził tym samym znacznie produkty marki Nikon, które uzyskały  15,51 % wszystkich wyborów oraz Sony (15, 20 %).  Tuż za podium znalazł się Panasonic, tracąc do poprzednika zaledwie 5,19 % wyborów. Temu ostatniemu depcze po piętach, uzyskawszy 8,83 %, Olympus. Wspomniane marki zdystansowały produkty z logo Fuji (6,50 %), Pentaxa (3,70 %), Samsunga (2,95 %), Kodaka (2,89 %) oraz Casio (1,04 %).

W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano gwałtownych zmian popularności poszczególnych marek. Spadki i wzrosty występowały raczej w drodze powolnej ewolucji. Przykładowo - wartość Canon odnotowała w lipcu 2008 roku ok. 26 % wszystkich wyborów. Na koniec okresu badawczego - w lutym 2009 roku - wynik ten spadł do ok. 24 %. Tendencję wzrostową obserwujemy w odniesieniu do marki Nikon - z ok. 11 % w lipcu 2008 do ok. 17 %  w lutym 2009 roku. Przy czym wyraźny  wzrost popularności rozpoczął się we wrześniu 2008.
 
W przypadku marki Sony, różnica pomiędzy najniższą odnotowaną częstością wyborów (wrzesień 2008), a najwyższą (sierpień 2008) wyniosła ok. 5 punktów procentowych.

 

 

 

 


Cena

Preferencje dotyczące parametru Cena

W omawianym okresie najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział ?minimalny? - do 400 zł.  Wybrało go 28,63  % spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena.
Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział  od 600 do 799 zł  (16,90 % wszystkich wyborów). Z danych zebranych przez serwis wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 400 do 499 zł (12,54 %). Prawie równie często użytkownicy serwisu interesują się aparatami w cenie od 1000 do 1199 zł (10,37 %). Przedział od 500 do 599 zł dzieli od poprzednika przepaść (uzyskał on bowiem 5,70 % wszystkich wyborów). Zaraz za nim uplasowały się przedziały: od 1200 do 1499 zł (5,48 %), od 1500 do 1999 zł (5,03 %) oraz od 800 do 899 zł (4,68 %).
 
Najrzadziej sięgamy po aparaty, których ceny rozpoczynają się od dwóch tysięcy. Statystyki przedstawiają się następująco:
- od 3000 (3,96 %)
- od 2000 do 2499 (3,79 %)
- od 2500 do 2999 (2,93 %)

W Przypadku parametru Cena nastąpiły liczne zmiany wskazań w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu. 
Popularność przedziału do 400 zł falowała przez cały badany okres. Miesiącami najlepszej koniunktury były sierpień 2008 (ok. 36 % wskazań) oraz grudzień 2008 (ok. 32 %).  Najsłabszy wynik wartość ta zanotowała w lutym br. - 13 % wszystkich wyborów.

W przypadku przedziału od 800 do 999 zł widzimy mocny wzrost w ostatnich trzech miesiącach analizowanego okresu:
- grudzień 2008 - 8 %
- styczeń 2009 - 10 %
- luty 2009 - 9 %

Warto zwrócić uwagę na wyraźny skok zainteresowania przedziałami cenowymi rozpoczynającymi się od 2000 zł, który nastąpił w lutym 2009 roku.
Wartość od 2000 do 2499  przeskoczyła wówczas z ok. 4 % (styczeń) do ok. 7 % (luty).
Jeszcze więcej nadrobił w identycznym czasie przedział od 2500 do 2999 - wzrost z ok. 3 % do ok. 7 %.


Zoom optyczny

Preferencje dotyczące parametru Zoom optyczny

 

Niekwestionowanym liderem pozostaje w całym badanym okresie wartość Zoomu optycznego 10x i więcej (52,16 % wszystkich wyborów). Wartość od 5x do 7,9x cieszy się ponad dwukrotnie mniejszym, bo 22,70 % zainteresowaniem.  Na trzeciej pozycji plasuje się zakres od 8x do 9,9x z 10,92 % wszystkich wyborów. Poza podium znalazła się wartość zoomu od 3x do 3,9x (9,55 % wyborów). 

Kolejnymi pod względem popularności wartościami są:
- od 4x do 4,9x (1,91 %)
- od 2x do 2,9x (1,37 %)

Istnieje także niewielka grupa użytkowników serwisu Skapiec.pl, którym nie zależy na wyposażeniu aparatu w zoom. Osoby, wybierające opcję ?brak?, pozostają jednak w zdecydowanej mniejszości  (ledwie 1,39 % wszystkich wyborów).
 
Warto zauważyć, że wartość najczęściej wybierana (10x i więcej) odnotowała systematyczny spadek wyborów - z ok. 59 %  (lipiec 2008) do ok. 45 % (luty 2009).

Wygląda na to, że utraciła tym samym część udziałów w rynku na rzecz wartości od 8x do 9,9x.
Odnotowała ona ponad trzykrotny wzrost - z ok. 4 % (lipiec 2008) do ok. 13 % (luty 2009).

 


Rozmiar matrycy

Preferencje dotyczące parametru Rozmiar matrycy

Najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (15,82 % wszystkich wyborów).  Na drugim miejscu znalazła się wartość 1/1,6 cala (13,65 %). Wyprzedziła ona nieco wartość 1/1,7 cala, która może pochwalić się 10,37 % wszystkich wyborów. Tuż za podium mamy wartość 1/1,72 cala z 9,43 % wyborów.

Wartościami kolejnymi pod względem częstości wyborów są (w porządku malejącym):
- pełna klatka (8,83 %)
- 2/3 (8,59 %)
- 1/2,5 (6,16 %)
- 1/2,4 (5,40 %)
- 4/3 (4,89 %)
- APS (4,89 %)
- 1/2,3  (4,50 %)
- 1/2,7 (3,79 %)
- 1/2,35 (3,61 %)

W przekroju miesięcznym (wykres nr 9) obserwujemy sporo przetasowań.  Wartość 1/1,8 cala systematycznie zdobywa rynek - ok. 10 % uzyskanych w lipcu 2008 do ok. 20 % zdobytych w styczniu 2009 (w lutym odnotowuje spadek o 3 punkty procentowe).

Tendencja wzrostowa dotyczy także wartości 1/1,6 cala - skok z ok. 7 % (lipiec 2008) do ok. 13 % (luty 2009) oraz wartości 1/1,7 cala - wzrost (w tym samym przedziale czasowym) z ok. 5 % do ok. 13 %.

Należy tu wspomnieć o wartościach 2/3 cala oraz 1/2.4 cala, które to przestały być aktywne (zostały usunięte z grona filtrów dostępnych na Skąpiec.pl) w grudniu 2008 roku.

 


Rozdzielczość

Preferencje dotyczące parametru Rozdzielczość

Wybory poszczególnych wartości parametru  Rozdzielczość podlegają generalnie jednemu prawu: im więcej, tym lepiej.
I tak, na pierwszym miejscu uplasowała się wartość ponad 10  Mpx, odnotowując 53,33 % spośród wszystkich wyborów.
Daleko za nią pojawiają się wartości 8.x Mpx (z 25,26 %) oraz 7.x Mpx (8,50 %).  Na miejscu czwartym widzimy wartość 6.x Mpx (4,55 %).

Kolejne wartości to:
- 9.x Mpx (2,34 %)
- 5.x Mpx (1,58 %)
- 4.x Mpx (1,21 %)
- poniżej 2.x Mpx (1,17 %)
- 2.x Mpx (1,05 %)
- 3.x Mpx (1,02 %)

W przypadku parametru Rozdzielczość w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu  zaszły niewielkie zmiany odnośnie częstości wyborów poszczególnych wartości. Warto wspomnieć, że najbardziej popularna wartość - ponad 10Mpx - z każdym miesiącem umacniała swoją pozycję - z ok. 48 % (lipiec 2008) do ok. 54 % (luty 2009).  Z miesiąca na miesiąc udziały w rynku traciła za to wartość 8Mpx (z ok. 33 % wszystkich wyborów zanotowanych w lipcu 2008 do ok. 23 % w lutym 2009 roku).


Rodzaj

 

Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

Wartość lustrzanka zebrała na swoim koncie aż 49 % wskazań. Wyprzedziła tym samym dotychczasowego lidera - aparaty kompaktowe, które zdobyły 37,69 % wszystkich wyborów. Sporo w tyle pozostają nadal konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o opcji ultrazoom, która uzyskała 13,31 % wyborów.

Obserwując poszczególne miesiące badanego okresu widzimy, że zarówno zainteresowanie lustrzankami, jak i aparatami kompaktowymi odnotowało okresowe, niewielkie wahania. Warto zaznaczyć, że kompakty wiodły zdecydowany prym w czasie przedświątecznej gorączki zakupowej.  W grudniu 2008 roku zanotowały one 40 % wszystkich wyborów i był to najlepszy wynik w skali analizowanych ośmiu miesięcy. Wprawdzie w tym samym miesiącu lustrzanki uzyskały ok. 48%, ale był to najsłabszy wynik dla tej wartości. 

 


Stabilizacja obrazu

Preferencje dotyczące parametru Stabilizacja obrazu

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl w zdecydowanej większości poszukują aparatów posiadających opcję stabilizacji obrazu.
Wartość ?tak? uzyskała 97,59 % wszystkich wyborów.  Wartość ?nie? - pozostałe 2,41 %.

Warto zwrócić uwagę na specyfikę otrzymanych wyników. Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników Skąpiec.pl, którym nie zależy specjalnie na obecności stabilizacji obrazu. Uściślając - jest to im obojętne. Takie osoby niekoniecznie zaznaczają opcję ?nie?, co może znacząco zaburzać (czyt. zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.

 


Podsumowanie

 

Najważniejsze trendy dotyczące Aparatów cyfrowych

 

  1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent (41,25% wszystkich wyborów).
  2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Canon (27,01% wyborów spośród 28 producentów).
  3. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział do 400 zł (28,63%).
  4. Największym zainteresowaniem cieszyła się wartość Zoomu optycznego wynosząca 10x i więcej (52,16% wszystkich wyborów).
  5. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (15,82% wszystkich wyborów).
  6. Największym zainteresowaniem cieszy się Rozdzielczość o wartości  ponad 10  Mpx (53,33% wszystkich wyborów).
  7. Użytkownicy Skąpiec.pl najczęściej poszukują Lustrzanek (49,00% wszystkich wyborów).
  8. Najczęściej poszukiwane są aparaty posiadające opcję Stabilizacji obrazu (97,59% wszystkich wyborów).

 

Metodologia badań
Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany.
Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.

Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie. Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
- rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).
- rozkład częstości wejść w produkty określonej marki ?bezpośrednio z serwisu?, np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy.

Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie. W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.

 

 

 Raport serwisu Skąpiec.pl

 

 

 Raport pod patronatem medialnym

 



www.swiatobrazu.pl