10 grudnia 2009, 11:30
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 13468 razy

Raport Skąpiec.pl - aparaty cyfrowe

Raport Skąpiec.pl - aparaty cyfrowe

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Aparaty cyfrowe

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

W okresie lipiec - listopad 2009 roku najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent.

W omawianym przedziale czasowym 40,32% użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten. Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Rodzaj (27,10%). Sporo za nim uplasował się filtr Rozdzielczość (9,95%).

Parametr Cena znalazł się na czwartej pozycji z 8,48% wszystkich wyborów. Nieco mniejsze znaczenie od ceny miał dla użytkowników Skapiec.pl parametr Stabilizacja obrazu (6,07%). Najmniejszą wagę internauci przywiązywali do Zoomu optycznego (5,51%) oraz Rozmiaru matrycy (2,58%).

 

Aparaty cyfrowe

Producent

Preferencje dotyczące parametru Producent

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość


lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Najbardziej popularną marką w badanym okresie okazał się Canon. Producent ten odnotował w skali badanych pięciu miesięcy 24,71% wyborów dokonanych wśród 22 producentów.

Tuż za nim znalazł się Nikon, który uzyskał 23,25% wszystkich wyborów. Na miejscu trzecim uplasował się  Sony (16,33%), a na czwartym - z 10,07% wskazań - Panasonic. Tego ostatniego goni Olympus, odnotowując 8,13% wskazań. Wspomniane marki zdystansowały produkty z logo: Pentaxa (4,37%), Fuji (4,14%) Samsunga (3,19%) oraz Kodaka (2,09%). 

W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano gwałtownych zmian popularności poszczególnych marek. Spadki i wzrosty występowały raczej w drodze powolnej ewolucji. Przykładowo - wartość Sony odnotowała w lipcu 2009 roku ok. 16% wszystkich wyborów. Na koniec okresu badawczego - w listopadzie 2009 - wynik ten wzrósł do niecałych 18%. Tendencję spadkową obserwujemy w odniesieniu do marki Panasonic - z ok. 11% uzyskanych w lipcu 2009 do ok. 9%  zdobytych w listopadzie 2009.

 


Cena

Preferencje dotyczące parametru Cena

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość


lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

W omawianym okresie najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział „minimalny” - do 400 zł.  Wybrało go 15,67% spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena. Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział  od 600 do 799 zł  (14,06% wszystkich wyborów). Nieco rzadziej użytkownicy serwisu Skąpiec.pl interesują się aparatami w cenie od 3000 zł (10,00%).

Z danych zebranych przez serwis wynika, że czwartym z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 1500 do 1999 zł (9,18%). Przedział od 2500 do 2999 zł uzyskał zbliżony wynik - 8,97% wszystkich wyborów. Tuż za nim uplasował się przedział od 2000 do 2499 zł (8,76%).

Na kolejnych pozycjach znalazły się następujące przedziały:
- od 800  do 999 zł (7,45%),
- od 1200 do 1499 zł (7,03%),
- od 1000 do 1199 zł (6,89%),
- od 400 do 499 zł (6,35%),
- od 500 do 599 (5,00%)
 
W Przypadku parametru Cena nastąpiły liczne zmiany wskazań w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu.  Popularność przedziału do 400 zł falowała przez cały badany okres. Miesiącami najlepszej koniunktury były w tym przypadku lipiec (ok. 17% wskazań) i listopad  (ok. 19%). Dla porównania, we wrześniu wartość ta zanotowała niecałe 11% wszystkich wyborów. Przedział od 3000 zł odnotował w lipcu br. ok. 8% wskazań. We wrześniu wynik ten podskoczył do 17%, po czym w listopadzie stopniał do niecałych 10%. Warto zwrócić uwagę na wyraźny wzrost popularności przedziału od 2000 do 2499 zł, który nastąpił w październiku 2009 (ok. 16%). W pozostałych miesiącach wartość ta uzyskiwała wyniki na poziomie 6%. 


Rodzaj

Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość


lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Wartość lustrzanka zebrała na swoim koncie 61,17% wskazań. Wyprzedziła tym samym zdecydowanie aparaty kompaktowe, które zdobyły 31,42% wszystkich wyborów. Sporo w tyle pozostają nadal konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o opcji ultrazoom, która uzyskała 7,41% wyborów.

Obserwując poszczególne miesiące badanego okresu widzimy, że lustrzanki systematycznie zdobywały coraz większą popularność. Wzrost zainteresowania lustrzankami pokrywa się ze spadkiem popularności pozostałych typów aparatów. 

 


Zoom optyczny

Preferencje dotyczące parametru Zoom optyczny

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Niekwestionowanym liderem pozostaje w całym badanym okresie wartość Zoomu optycznego 10x i więcej (55,98% wszystkich wyborów). Wartość od 5x do 7,9x cieszy się ponad dwukrotnie mniejszym, bo 18,83% zainteresowaniem.

Na trzeciej pozycji plasuje się zakres od 8x do 9,9x z 12,99% wszystkich wyborów.
Poza podium znalazły się wartości:
- od 4x do 4,9x (9,69%)
- od 3x do 3,9x (1,69%)

Wartości kryjące się pod „Pozostałe” nie przekroczyły 0,01 % wskazań. Popularność poszczególnych wartości parametru Zoom optyczny była względnie stabilna na przestrzeni analizowanych 5 miesięcy.

 


Rozdzielczość

Preferencje dotyczące parametru Rozdzielczość

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Wybory poszczególnych wartości parametru  Rozdzielczość podlegają generalnie jednemu prawu: im więcej, tym lepiej. I tak, na pierwszym miejscu uplasowała się wartość ponad 10  Mpx, odnotowując 76,13% spośród wszystkich wyborów. Daleko za nią pojawiają się wartości 9.x Mpx (z 9,51%) oraz 8.x Mpx (8,21%). Na miejscu czwartym widzimy wartość 7.x Mpx (4,25%).  Wartości kryjące się pod „Pozostałe” nie przekroczyły 0,01% wskazań.

Najbardziej popularna wartość - ponad 10Mpx - podlegała wyraźniej tendencji wzrostowej.  W lipcu 2009 uzyskała ok. 70% wszystkich wyborów. W listopadzie 2009 poprawiła ten wynik o 10 pp. W przeciwieństwie do niej wartości 9.x Mpx, 8.x Mpx oraz 7.x Mpx odnotowały spadek zainteresowania.

 


Rozmiar matrycy

Preferencje dotyczące parametru Rozmiar matrycy

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość


lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (17,71% wszystkich wyborów).

Na drugim miejscu znalazła się wartość  Pełna klatka (16,82%). 1/1,6 cala (15,15%). Wyprzedziła ona nieznacznie wartość 1/1,6 cala, która może pochwalić się 14,52% wszystkich wyborów. Tuż za podium mamy wartość 1/1,7 cala z 14,16% wyborów.

Wartościami kolejnymi pod względem częstości wyborów są (w porządku malejącym):
- 1/1,72 (10,45%)
- APS (5,09%)
- 4/3 (4,47%)
- 1/2,3  (4,11%)
- Micro 4/3 (3,89%)
- 1/2,5 (3,47%)
- 1/2,7 (2,73%)
- 1/2,35 (2,58%)

Popularność poszczególnych wartości parametru Rozmiar matrycy podlegała na przestrzeni analizowanych pięciu miesięcy sporym wahaniom. Wartość Pełna klatka odnotowała wyraźną tendencję wzrostową: z ok. 8% wskazań (lipiec 2009), przez 32% (wrzesień) do ok. 38% (listopad).

Spadek popularności nastąpił w przypadku wartości 1/1,8 cala - z ok. 20% (lipiec 2009) do ok. 12% (listopad 2009). Zmniejszyło się także zainteresowanie wartością 1/1,72 - z ok. 13% wskazań (lipiec br.) do ok. 3% (listopad br.).

 


Stabilizacja obrazu

Preferencje dotyczące parametrem Stabilizacja obrazu

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość


lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl w zdecydowanej większości poszukują aparatów posiadających opcję stabilizacji obrazu. Wartość „tak” uzyskała 98,38% wszystkich wyborów.  Wartość „nie” - pozostałe 1,62%.

Warto zwrócić uwagę na specyfikę otrzymanych wyników. Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników Skąpiec.pl, którym nie zależy specjalnie na obecności stabilizacji obrazu. Uściślając - jest to im obojętne. Takie osoby niekoniecznie zaznaczają opcję „nie”, co może znacząco zaburzać (czyt. zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.

 


Podsumowanie

Najważniejsze trendy dotyczące Aparatów cyfrowych

  1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent (40,32% wszystkich wyborów),
  2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Canon (24,71% wyborów spośród 22 producentów),
  3. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział do 400 zł (15,67%),
  4. Największym zainteresowaniem cieszyła się wartość Zoomu optycznego wynosząca 10x i więcej (55,98% wszystkich wyborów),
  5. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (17,71% wszystkich wyborów),
  6. Największym zainteresowaniem cieszy się Rozdzielczość o wartości  ponad 10  Mpx (76,13% wszystkich wyborów),
  7. Użytkownicy Skąpiec.pl najczęściej poszukują Lustrzanek (61,17% wszystkich wyborów),
  8. Najczęściej poszukiwane są aparaty posiadające opcję Stabilizacji obrazu (98,38% wszystkich wyborów).


Metodologia badań

Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany. Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.

Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie. Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
     - rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).
     - rozkład częstości wejść w produkty określonej marki „bezpośrednio z serwisu”, np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy. Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie. W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.

 

 Raport serwisu Skąpiec.pl

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

 

 Raport pod patronatem medialnym

lustrzanka Lipce stabilizacja rozmiar optyczny matryca badany analizować zoom odnotować znaleźć obraz cena zainteresowanie kategoria uzyskać cyfrowy cal oraz produkt miesiąc bardzo który poszczególny producent Marki przez serwis wybierać być często okres listopad dotyczyć wynik użytkownik wskazanie aparat preferencja popularność przedział wykres wszystek wybory parametr wartość

 

 

 

 



www.swiatobrazu.pl