12 sierpnia 2009, 17:56
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 11193 razy

Raport Skąpiec.pl - aparaty fotograficzne

Raport Skąpiec.pl - aparaty fotograficzne

Raporty Skąpiec.pl analizują preferencje zakupowe użytkowników serwisu w zakresie wybranych kategorii produktowych. Zawierają informacje na temat popularności poszczególnych marek, parametrów oraz przedziałów cenowych. Za wskaźnik preferencji przyjęto popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Serwis porównujący ceny Skapiec.pl odwiedza miesięcznie ok. 2 mln unikalnych użytkowników. W skali miesiąca generują oni ok. 30 mln odsłon, ujawniając tym samym swoje zainteresowania i preferencje. Statystyki te gwarantują rzetelność prezentowanych danych (uzyskane wyniki prezentują wybory znaczącej próby populacji użytkowników, dokonujących zakupów online).

Preferencje dotyczące parametrów kategorii Aparaty cyfrowe

W pierwszym półroczu 2009 roku najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent. W omawianym przedziale czasowym 42,87 % użytkowników, dokonujących wyboru spośród dostępnych parametrów wybrała właśnie ten. Następnym w rankingu popularności parametrem okazał się parametr Rodzaj (26,59 %). Sporo za nim uplasował się filtr Rozdzielczość (10,86 %).

Parametr Stabilizacja obrazu znalazł się na czwartej pozycji z 7,27 % wszystkich wyborów. Nieco mniejsze znaczenie od niego miał dla użytkowników Skapiec.pl parametr Zoom optyczny (7,17 %). Najmniejszą wagę internauci przywiązywali do Rozmiaru matrycy (3,24 %) oraz Ceny (2,01 %).

 

Aparaty Cyfrowe

Producent



Preferencje dotyczące parametru Producent

Zdecydowanym liderem w badanym okresie okazał się Canon. Producent ten odnotował w skali badanych sześciu miesięcy 24,85 % wyborów dokonanych wśród 22 producentów. Wyprzedził tym samym znacznie produkty marki Nikon, które uzyskały 19,97 % wszystkich wyborów oraz  Sony (14, 71 %). 

Tuż za podium znalazł się Panasonic, tracąc do poprzednika zaledwie 2,76 % wyborów. Goni go Olympus, który odnotował 9,18 % wskazań. Wspomniane marki zdystansowały produkty z logo Fuji (4,79 %), Pentaxa (3,39 %), Samsunga (3,01%) oraz Kodaka (2,60 %). 

W analizowanym okresie badawczym nie zaobserwowano gwałtownych zmian popularności poszczególnych marek. Spadki i wzrosty występowały raczej w drodze powolnej ewolucji. Przykładowo - wartość Canon odnotowała w styczniu 2009 roku ok. 27 % wszystkich wyborów. Na koniec okresu badawczego - w czerwcu 2009 - wynik ten spadł do ok. 24 %. Tendencję wzrostową obserwujemy w odniesieniu do marki Nikon - z ok. 16 % uzyskanych w styczniu 2009 do ok. 22 %  zdobytych w czerwcu 2009 roku. W przypadku marki Sony, różnica pomiędzy najniższą odnotowaną częstością wyborów (maj  2009), a najwyższą (czerwiec 2009) wyniosła  ok. 4 punktów procentowych.

 

 


Cena

Preferencje dotyczące parametru Cena

W omawianym okresie najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział „minimalny” - do 400 zł.  Wybrało go 18,14 % spośród tych, którzy dokonywali wyboru wartości parametru Cena. Kolejnym pod względem popularności przedziałem cenowym okazał się przedział  od 400 do 499 zł  (11,84 % wszystkich wyborów). Prawie równie często użytkownicy serwisu interesują się aparatami w cenie od 600 do 799 zł (11,74 %).

Z danych zebranych przez serwis wynika, że czwartym z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 1000 do 1199 zł (8,63 %). Przedział od 800 do 999 zł uzyskał identyczny wynik - 8,53 % wszystkich wyborów.
Niedaleko za nim uplasował się przedział od 3000 zł (7,66 %).

Na kolejnych pozycjach znalazły się następujące przedziały:
- od 1500 do 1999 zł (7,75 %),
- od 1200 do 1499 zł (7,72 %),
- od 500 do 599 zł (6,47 %),
- od 2000 do 2499 zł (6,09 %),
- od 2500 do 2999 (5,45 %)

W Przypadku parametru Cena nastąpiły liczne zmiany wskazań w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu. Popularność przedziału do 400 zł falowała przez cały badany okres. Miesiącami najlepszej koniunktury były kwiecień i maj 2009 (w każdym po ok. 24 % wskazań).  Najsłabszy wynik wartość ta zanotowała w lutym br. - ok. 13 % wszystkich wyborów. W przypadku przedziału od 800 do 999 zł obserwujemy tendencję spadkową - z ok. 10 % uzyskanych w styczniu 2009 do ok. 7 % zdobytych na koniec analizowanego okresu.

 


Rodzaj



Preferencje dotyczące parametru Rodzaj

Wartość lustrzanka zebrała na swoim koncie 50,19 % wskazań. Wyprzedziła tym samym zdecydowanie aparaty kompaktowe, które zdobyły 38,32 % wszystkich wyborów. Sporo w tyle pozostają nadal konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o opcji ultrazoom, która uzyskała 11,49 % wyborów.

Obserwując poszczególne miesiące badanego okresu widzimy, że lustrzanki systematycznie zdobywały coraz większą popularność. W styczniu 2009 roku zanotowały one ok. 49 % wszystkich wyborów. Na koniec analizowanego okresu poprawiły ten wynik do ok. 54 %. Wzrost zainteresowania lustrzankami pokrywa się ze spadkiem popularności pozostałych typów aparatów. 

 


Zoom optyczny


Preferencje dotyczące parametru Zoom optyczny

Niekwestionowanym liderem pozostaje w całym badanym okresie wartość Zoomu optycznego 10x i więcej 47,42 % wszystkich wyborów).  Wartość od 5x do 7,9x cieszy się ponad dwukrotnie mniejszym, bo 22,35 % zainteresowaniem. Na trzeciej pozycji plasuje się zakres od 8x do 9,9x z 14,75 % wszystkich wyborów.
Poza podium znalazły się wartości:
- od 3x do 3,9x (8,46 %), 
- od 4x do 4,9x (5,74 %)
Wartości kryjące się pod „Pozostałe” nie przekroczyły 0,01 % wskazań.

Najczęściej wybierana wartość (10x i więcej) podlegała sporym wahaniom popularności w poszczególnych miesiącach. W styczniu 2009 odnotowała  ok. 50 % wskazań. W maju zainteresowanie nią oscylowało wokół 38 %, by już w kolejnym miesiącu poszybować do 53 %. Warto wspomnieć o wartości od 4x do 4,9x, która w okresie styczeń - kwiecień cieszyła się zainteresowaniem wahającym się od niecałego 1,00 % do 3,00 %. W maju nastąpił gwałtowny skok jej popularności, który pozwolił osiągnąć ok. 12 % wskazań.

 


Rozdzielczość


Preferencje dotyczące parametru Rozdzielczość

Wybory poszczególnych wartości parametru  Rozdzielczość podlegają generalnie jednemu prawu: im więcej, tym lepiej. I tak, na pierwszym miejscu uplasowała się wartość ponad 10  Mpx, odnotowując 59,06 % spośród wszystkich wyborów. Daleko za nią pojawiają się wartości 8.x Mpx (z 20,18 %) oraz 9.x Mpx (7,49 %). 

Na miejscu czwartym widzimy wartość 7.x Mpx (6,83 %), a na piątym - 6.x Mpx (3,98 %). W przypadku parametru Rozdzielczość w poszczególnych miesiącach analizowanego okresu  zaszło sporo zmian odnośnie częstości wyborów poszczególnych wartości. 

Najbardziej popularna wartość - ponad 10Mpx - „falowała” przez cały badany okres.  W styczniu i kwietniu 2009 uzyskała ok. 60 % wszystkich wyborów. W maju odnotowała znaczący spadek popularności (do ok. 49 %), by w czerwcu umocnić swą pozycję do 68 %. Wartość 9.x Mpx w pierwszym kwartale 2009 roku odnotowała zainteresowanie na poziomie 2-3 %. Drugi kwartał okazał się w jej przypadku zdecydowanie korzystniejszy: kwiecień - ok. 7 %, maj - 21 %, czerwiec - 12 %.  Systematyczny spadek popularności obserwujemy w przypadku wartości 8Mpx (z ok. 23 wszystkich wyborów zanotowanych w styczniu 2009 do ok. 11 % uzyskanych w czerwcu 2009). 

 


Rozmiar matrycy


 Preferencje dotyczące parametru Rozmiar matrycy

Najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (19,27 % wszystkich wyborów). Na drugim miejscu znalazła się wartość 1/1,6 cala (15,15 %). Wyprzedziła ona nieznacznie wartość 1/1,7 cala, która może pochwalić się 14,75 % wszystkich wyborów.

Tuż za podium mamy wartość 1/1,72 cala z 13,33 % wyborów. Wartościami kolejnymi pod względem częstości wyborów są (w porządku malejącym):
- pełna klatka (8,79 %)
- 1/2,5 (5,58 %)
- 1/2,3  (5,27 %)
- 4/3 (4,93 %)
- APS (4,77 %)
- 1/2,7 (4,22 %)
- 1/2,35 (3,92 %)

Popularność poszczególnych wartości parametru Rozmiar matrycy podlegała na przestrzeni analizowanych sześciu miesięcy jedynie nieznacznym wahaniom.




Stabilizacja obrazu


Preferencje dotyczące parametrem Stabilizacja obrazu

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl w zdecydowanej większości poszukują aparatów posiadających opcję stabilizacji obrazu.

Wartość „tak” uzyskała 97,94 % wszystkich wyborów.
Wartość „nie” - pozostałe 2,06 %.

Warto zwrócić uwagę na specyfikę otrzymanych wyników. Należy bowiem pamiętać o grupie użytkowników Skąpiec.pl, którym nie zależy specjalnie na obecności stabilizacji obrazu. Uściślając - jest to im obojętne. Takie osoby niekoniecznie zaznaczają opcję „nie”, co może znacząco zaburzać (czyt. zmniejszać) otrzymany wynik w zakresie wspomnianej wartości filtru.   

 


Podsumowanie


Podsumowanie


Najważniejsze trendy dotyczące Aparatów cyfrowych

  1. Najbardziej istotnym parametrem dla potencjalnych nabywców aparatów cyfrowych był parametr Producent (42,87 % wszystkich wyborów),
  2. Niekwestionowanym liderem w zakresie wybieranej marki okazał się Canon (24,85 % wyborów spośród 22 producentów),
  3. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział do 400 zł (18,14 %).
  4. Największym zainteresowaniem cieszyła się wartość Zoomu optycznego wynosząca 10x i więcej (47,42 % wszystkich wyborów),
  5. Zdecydowanie najczęściej wybieraną wartością parametru Rozmiar matrycy jest wartość 1/1,8 cala (19,27 % wszystkich wyborów),
  6. Największym zainteresowaniem cieszy się Rozdzielczość o wartości  ponad 10  Mpx (59,06 % wszystkich wyborów),
  7. Użytkownicy Skąpiec.pl najczęściej poszukują Lustrzanek (50,19 % wszystkich wyborów),
  8. Najczęściej poszukiwane są aparaty posiadające opcję Stabilizacji obrazu (97,94 % wszystkich wyborów).



Metodologia badań

Za wskaźnik preferencji przyjęliśmy popularność działów, kategorii, marek oraz indywidualnych produktów wśród osób odwiedzających serwis. Popularność z kolei postanowiliśmy mierzyć oglądalnością. Z tego założenia wynika, że im większą oglądalność ma dany produkt, tym bardziej jest popularny i w tym większym stopniu jest preferowany. Zdajemy sobie sprawę, że ten dość prosty tok wnioskowania nie uwzględnia wielu czynników, mogących mieć istotny wpływ na wymienione przez nas wskaźniki. Jednocześnie jednak taka metoda wnioskowania pozwala na przedstawienie usystematyzowanych i bardziej przejrzystych wyników oraz osiągnięcie dużej oszczędności czasu.

Należy pamiętać, że na prezentowane wyniki może mieć wpływ struktura serwisu www.skapiec.pl. Po wejściu w każdy dział i kategorię wyświetlane jest 10 najczęściej wybieranych przez użytkowników produktów. Także filtry produktów ustawione są według dokonywanych przez użytkowników serwisu wyborów, tzn. najczęściej wybierany parametr w określonej grupie znajduje się najwyżej i odwrotnie. Takie dane aktualizowane są co godzinę z ostatnich 168 (7x24) godzin.

Analizując dane dotyczące wartości parametru Marka należy pamiętać o tym, że możliwa jest analiza danych na dwa sposoby:
   - rozkład częstości wejść w poszczególne wartości parametru Marka, czyli wyboru określonej wartości w filtrze (w tym przypadku marki producenta).
   - rozkład częstości wejść w produkty określonej marki „bezpośrednio z serwisu”, np. wybór (kliknięcie) jednego z dziesięciu najczęściej wybieranych palmtopów po wejściu w kategorię Palmtopy. Wyniki analiz prowadzonych w taki sposób mogą różnić się od siebie. W niniejszym Raporcie zastosowano pierwszy z w/w sposobów.

 

 

 Raport serwisu Skąpiec.pl

 

 Raport pod patronatem medialnym

 

 

 



www.swiatobrazu.pl