Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 1


  • Autor:
    Komentarzy: 27


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 14


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 18


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 23


  • Autor:
    Komentarzy: 17

Realizm kontra nierealność - dwie filozofie oraz pułapki tworzenia zdjęć HDR

Realizm kontra nierealność - dwie filozofie oraz pułapki tworzenia zdjęć HDR

Udane zdjęcia wykonane z użyciem technik HDRI podzielić można z grubsza na dwie grupy reprezentujące jednocześnie dwa skrajnie różne podejścia do tego zagadnienia. Pierwszą grupą są fotografie ultrarealistyczne, których twórcy przyjęli sobie za cel jak najwierniejsze naśladowanie rzeczywistości w formie oglądanej przez fotografującego, natomiast drugą -fotografie odrealnione. W przypadku tej drugiej grupy, fotografowie stawiają na efekty niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób i często przekraczają w swoich fotografiach granice określane przez dynamikę tonalną ludzkiego wzroku.


U podstaw nurtu zakładającego wykorzystanie technik HDRI w celu osiągnięcia skrajnego realizmu fotografii leży odwieczny problem fotografów, który doprowadził do powstania technik HDRI. Chodzi mianowicie o fakt ułomności mechanizmów tradycyjnych i cyfrowych sposobów rejestrowania obrazu w porównaniu z ludzkim wzrokiem. Wprawdzie jak wykazują pomiary i badania przeprowadzone przez naukowców, dynamika tonalna ludzkiej siatkówki nie przekracza 7 EV (zdolność do rozróżniania elementów o kontrastowości na poziomie 100:1), lecz dzięki zdolnościom oka do bardzo szybkiego przystosowywania się do nowych warunków oświetleniowych oraz umiejętnościom naszego mózgu w zakresie kompletowania informacji na temat oglądanej sceny, rzeczywista dynamika tonalna wzroku człowieka szacowana jest na około 20 EV (kontrastowość na poziomie 1000000:1). Takiej rozpiętości tonalnej nie ma żaden stosowany obecnie w aparatach cyfrowych przetwornik obrazu ani też materiał światłoczuły w fotografii analogowej.


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem