18 lipca 2018, 10:30
Autor: Redakcja SwiatObrazu.pl
czytano: 7216 razy

Jak zaplanować sesję ciążową i promować swoje usługi? Przeczytaj fragment książki Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia

Jak zaplanować sesję ciążową i promować swoje usługi? Przeczytaj fragment książki Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia

Uwielbiam sesje z kobietami w ciąży. Jako że sama jestem matką i naprawdę uwielbiam okres ciąży i poznawanie cudów, do których jest zdolne moje ciało, darzę ten stan ogromnym szacunkiem. Ciało kobiety jest niesamowite i bardzo cenię okazje do uwiecznienia tego ulotnego, bardzo wyjątkowego czasu. Co ważniejsze, w swojej pracy pomagam przyszłym mamom dostrzegać ich piękno w okresie, kiedy mogą nie czuć się piękne.

Dzielenie się moim entuzjazmem wobec ciąży stało się katalizatorem dla rozwoju mojej firmy. Więź, jaką jestem w stanie nawiązać z klientkami przez uwiecznianie tego szczególnego okresu w ich życiu, jest nieporównywalna z niczym innym. Od lat organizuję klub dla matek i zawsze uważałam że więź, jaka łączy kobiety w roli matek, jest niezwykle silna. Nie znaczy to, że mężczyźni nie mogą również uczestniczyć w tej relacji, ale uważam, że kobiety odczuwają głębszą więź z innymi ze względu na własne doświadczenia z macierzyństwem.

Cudowna, ekscytująca przygoda polegająca na sprowadzaniu na świat nowego życia sprawia, że kobieta zaczyna rozważać, kim jest i jaki jest jej cel w życiu. Jej ciało zmienia się gwałtownie, a ludzie nagle zaczynają dotykać jej brzucha (często bez pozwolenia). Gdziekolwiek pójdzie, znajduje się w centrum uwagi. Na dodatek do wszystkich pozostałych zmian fizycznych zmiany hormonalne sprawiają, że czuje się niekiedy emocjonalnie wyczerpana i przygnębiona. Z tych wszystkich względów istotne jest stworzenie więzi z klientkami fotografii tego typu i uświadomienie im, jakie są piękne i ważne. Przyniesienie radości i pewności siebie kobiecie noszącej nowe życie to wyjątkowy dar – i to dlatego sesje ciążowe stanowią tak istotny element mojej działalności.

Marketing dla kobiet w ciąży

Portale społecznościowe i kontakty towarzyskie. Wyjątkowy charakter fotografii ciążowej sprawia, że znalezienie rynku docelowego jest stosunkowo proste. Klienci trafiają do mnie nie tylko z bloga i spolecznościowych stron internetowych (takich jak Facebook), ale też z polecenia innych klientów. Wielu z moich klientów przyjaźni się ze sobą. Na tym właśnie polega marketing partnerski – na budowaniu lojalności klientów, która zachęca ich nie tylko do powracania do Ciebie, ale też do polecania Cię przyjaciołom.

Kluby dziecięce i dla matek. Kiedy prowadziłam klub dla matek, moje własne kontakty towarzyskie przyciągały do mnie nieustający ciąg potencjalnych klientek fotografii ciążowej. Każdej fotografce, która ma dzieci, polecam dołączenie do jak największej liczby tego rodzaju grup. Należy jednak pamiętać, żeby uczestniczyć w nich po to, by znajdować przyjaciół, a nie tylko reklamować swoją firmę. W innym przypadku ludzie wyczują Twoje ukryte pobudki i odrzucą próby kontaktu.

Usługi dla kobiet w ciąży. Kolejnym fantastycznym sposobem na reklamowanie swoich usług dla kobiet w ciąży jest nawiązanie kontaktów z gabinetami ginekologicznymi i laboratoriami oferującymi USG trójwymiarowe. Możesz zaproponować im za darmo piękne zdjęcia do ozdobienia gabinetów i dać zapas bonów na swoje Usługi. Będą hojną ręką rozdawać te kupony klientkom, a Ty niewielkim kosztem uzyskasz wiele zleceń – zasadniczo będzie Cię to kosztowało tylko tyle, co odbitki i bony. Bardzo chętnie oferuję zniżki na sesje, aby zdobyć klientki fotografii ciążowej; wiem, że będą zachwycone tym, co dla nich zrobię, i że wkrótce wrócą na portrety noworodków i z okazji pierwszych urodzin dziecka. Kolejnym doskonałym sposobem jest podawanie swoich danych i rozdawanie bonów w sklepach z ubraniami ciążowymi, szkołach rodzenia i centrach fitness oferujących zajęcia dla kobiet w ciąży.

Internetowe portale społecznościowe. Strony społecznościowe mogą być bardzo dobrym narzędziem marketingowym. Dzielenie się swoimi zdjęciami z klientami na Facebooku jest jednym z najszybszych i najtańszych sposobów zaprezentowania swoich prac setkom potencjalnych klientów. Wszystkim moim klientom udostępniam opatrzone znakami wodnymi pliki cyfrowe o niskiej rozdzielczości za pomocą bloga i firmowej strony na Facbooku – i zawsze kilka kolejnych osób kliknie "Lubię to!". Kobiety uwielbiają rozmawiać o swoim mającym się urodzić dziecku, a potem o swoim słodkim nowo narodzonym aniołku. Nawiązując z nimi kontakt na portalach społecznościowych, komentuj ich notki, dziel się poradami i przekazuj gratulacje. Tak zachowują się przyjaciele. Zbliża Cię to do klientki bardziej niż jedna albo dwie rozmowy telefoniczne czy e-mailowe. W budowaniu relacji chodzi zasadniczo o angażowanie się w życie innych. Tego nie można zafałszować, dlatego trzeba zachowywać się wobec ludzi naturalnie, a wzrost ich lojalności może być zaskakujący.

[kn_advert]

Sesja ciążowa - planowanie

Ocenianie pragnień klientki. Kiedy przyszła matka zdecyduje się na zarezerwowanie sesji fotografii ciążowej, umów się z nią na konsultacje. Bardzo istotne jest określenie, do jakiego typu klientek należy. Czy czuje się swobodnie ze swoim ciałem (wtedy nie będzie miała problemów ze zdjęciami gołego brzucha czy nawet z subtelną nagością)? Czy czuje się niekomfortowo ze względu na swoją wagę (w związku z czym będzie chciała być bardziej zakryta na portretach)? Określ, jakiego typu portretu oczekuje i czy ma wymyślone jakieś konkretne własne pozy. Wiele moich klientek widziało moje prace na stronie facebookowej swoich znajomych lub na mojej stronie internetowej i blogu, dlatego mogą mieć pomysły na konkretne pozy, które im się podobają. Zawsze chętnie ich słucham.

Wybór ubrań. Pamiętaj, by omówić z klientką wybór ubrania oraz to, czy przyprowadzi na sesję pozostałe dzieci i męża. W takim przypadku omów też opcje ich ubrania. Zalecam klientkom, aby ich stroje były proste, najlepiej w neutralnych, jednolitych kolorach. Aby uniknąć pozostawiania śladów, sugeruję, by przyszła mama unikała dopasowanych, elastycznych materiałów na brzuchu w dniu sesji. W studio trzymam też kilka opasek podtrzymujących brzuch, które modelki mogą założyć w miejsce topów, i zalecam, żeby klientki przyniosły kilka różnych podkoszulek i biustonoszy sportowych do zdjęć z gołym brzuchem. W przypadku członków rodziny omawiam opcję zdjęć nago dla małych dzieci i niemowląt. Jeśli mężowi to nie przeszkadza, również może występować bez koszuli. Lubię też, gdy wszyscy modele przynoszą jednolite białe i czarne koszule w celu uzyskania spójnego wyglądu. W przypadku sesji pod gołym niebem zalecam przyniesienie kilku wersji ubrania; kolory mogą wyglądać bardzo atrakcyjnie w naturalnych scenach, a kobiety bardzo atrakcyjnie prezentują się w luźnych spódnicach lub letnich sukienkach.

Rekwizyty. Rekwizyty mogą umożliwiać wykonanie ciekawych zdjęć brzucha. Przedmioty, o których mogę poprosić klientów, to zdjęcia USG, drewniane literki układające się w imię albo jakaś znacząca zabawka czy pluszowe zwierzątko, które kupili dla dziecka. Staram się, by zdjęcia brzucha były dość proste, dlatego zazwyczaj nie proszę o przynoszenie zbyt wielu rekwizytów – ale kilka wyjątkowych przedmiotów może się przydać.

Lokacja i termin

Przy planowaniu terminu sesji kobiety w ciąży należy wziąć pod uwagę lokalizację, jaką wybierze klientka. Lubię łączyć wnętrza i plenery w większości moich sesji ciążowych – chyba że klientka woli pozostać wyłącznie pod dachem. Większość zdjęć gołego brzucha i wszystkie półakty lub zdjęcia z sylwetką owiniętą tkaniną ze względu na przyzwoitość wykonywane są we wnętrzu. Wybór lokalizacji zależy od charakteru i stylu klientki. Zdarzało mi się fotografować sesje w ciąży zarówno w sceneriach miejskich (zaułkach albo modnych bazarach), jak i w zrujnowanej chatce albo na zarośniętych polach. Staranne wzięcie pod uwagę stylu klientki podczas wybierania lokalizacji pomoże rozwijać związek, nad którym pracujesz. Pokaże Twojej klientce, że całkowicie ją rozumiesz.

 

Fragment pochodzi z książki "Fotografia rodzinna. Zdjęcia przez pokolenia", którą SwiatObrazu.pl objął patronatem medialnym.



www.swiatobrazu.pl