25 września 2008, 16:12
Autor: Teresa Świtkiewicz
czytano: 6108 razy

Skąpiec.pl raportuje

Skąpiec.pl raportuje

Czym kierujemy się kupując sprzęt fotograficzny? Ilu z nas kupiło już aparat cyfrowy? Jaka marka jest najbardziej ceniona? Na te i inne pytania odpowiada nam raport marketingowy serwisu Skąpiec.pl, który powstaje w odpowiedzi na coraz częściej zadawane pytania przez producentów sprzętu i właścicieli sklepów.

Zakupy

Ogólnoświatowy popyt na aparaty cyfrowe odnotowuje tendencję spadkową. Znawcy branży prognozują, że tempo wzrostu tego rynku ma spaść o niemal połowę i wynieść 8 procent. Powód?  Postępujące nasycenie rynku tego typu sprzętem.  Pierwsze oznaki recesji  producenci mieli odczuć już w 2007roku.  Według szacunków amerykańskiej firmy analitycznej IDC  (Data Corporation) przed 2011 rokiem będzie można zaobserwować dalszy spadek liczby sprzedawanych aparatów. Wyjątkiem mają tu być cyfrowe lustrzanki, które zdobywają coraz większy kawałek rynku. Serwis porównujący ceny Skąpiec.pl przyjrzał się rynkowi aparatów cyfrowych  pod kątem wyborów, jakie dokonują w tym zakresie internauci. Uzyskane przez porównywarkę cen  wyniki, wyraźnie wpisują się w ogólnoświatową tendencję do kurczenia się tego rynku. Co ciekawe, potwierdzają także zdobywanie rynku przez lustrzanki.

Od stycznia 2007 do czerwca 2008 najważniejszy dla potencjalnego nabywcy sprzętu fotograficznego był producent, zaraz po nim rodzaj sprzętu i parametry techniczne.
 


 
 
 

Producent


Jeśli chodzi o producenta zdecydowanie prowadzi firma Canon. Odnotowała w skali 1,5 roku 26,19% dokonanych wyborów spośród 33 producentów. Canon znacznie wyprzedził produkty marki Sony, które w badaniu są na drugim miejscu oraz produkty marki Olympus kolejno na trzeciej pozycji.
Oto krótki cytat z raportu Skąpiec.pl:
Zestawiając uzyskane wyniki z raportem obejmującym rok 2005 (dotyczącym również preferencji zakupowych użytkowników Skąpiec.pl w zakresie Aparatów cyfrowych), obserwujemy spore przetasowania. O ile Canon również objął w 2005 roku palmę pierwszeństwa (z 27,28 % wszystkich wyborów), o tyle Sony uplasował się wówczas na czwartej pozycji (10,82 %). Porównując te dwa okresy widać jak długą drogę przeszedł Panasonic (przeskakując do góry o trzy oczka – z miejsca siódmego na czwarte). Awansował też Samsung - z dziewiątego miejsca (1,62 %) na siódme (4,12 %). W analizowanym okresie badawczym (styczeń 2007 - czerwiec 2008) nie zaobserwowano nagłych zmian popularności poszczególnych marek. Spadki i wzrosty występowały raczej w drodze powolnej ewolucji. Przykładowo – wartość Canon odnotowała w styczniu 2007 roku ok. 28 % wszystkich wyborów. Na koniec okresu badawczego, w czerwcu 2008 roku, wynik ten spadł do 26 %. W przypadku marki Sony, różnica pomiędzy najniższą odnotowaną częstością wyborów (luty 2007), a najwyższą (czerwiec 2008) wyniosła  8 punktów procentowych. Wartość Olympus cieszyła się zaś stabilnym zainteresowaniem oscylującym wokół 14 % wszystkich wyborów.

 

Zakupy, Producent

Cena, Rozmiar matrycy, Rozdzielczość
 

 

Cena
Biorąc pod uwagę fakt, że najbardziej znaczący dla potencjalnego nabywcy był producenty, a cena była dopiero na czwartej pozycji, warto podkreślić, że jeżeli już bierzemy pod uwagę cenę, to chcemy, żeby była jak najniższa, co przedstawia poniższy wykres.


Najczęściej interesuje nas cena minimalna, zazwyczaj chcemy zapłacić jak najmniej. Popularnym przedziałem cenowym jest również przedział  od 600 do 799 zł  (23,03% wszystkich wyborów). Z zebranych danych wynika, że trzecim z najbardziej popularnych przedziałów cenowych jest przedział od 400 do 499 zł (12,32%). Prawie równie często interesujemy się aparatami w cenie od 1000 do 1199 zł (11,67%). Rzadziej sięgamy po aparaty najdroższe. Przy czym jeśli już na zakup sprzętu z nieco wyższej półki, częściej wybieramy aparaty od 3000 zł (2,51%), niż te od 2500 do 3000 zł (1,10%) czy też od 2000 do 2500 zł (1,73%). Z tego wniosek, że dopłacamy do wyższego standardu.
 

 

Rozmiar matrycy

 


  Wartościami kolejnymi pod względem częstości wyborów są (w porządku malejącym):
- 1/2,5 cala (39,25 %)
- 1/1,8 cala (15,71 %)
- 2/3 cala (13,68 %)
- 1/1,6 cala (11,33 %)
- pełna klatka (5,20 %)
- APS (3,44 %)
- 1/1,7 cala (3,33 %)
- 4/3 cala (2,22)
- 1/2,7 cala (1,78 %)
- 1/2,3 cala (1,61 %)
- 1/1,72 cala (1,29 %)   
 

Rozdzielczość
 
 
 
 
Biorąc pod uwagę ten parametr, wszystko jest zgodne z prawem: im więcej, tym lepiej.
 
 



Rodzaj

 

Rodzaj

 

 

 

Eksperci od analiz rynkowych piszą tak:

Lustrzanki idą do przodu.
Wprawdzie z analiz skąpca wynika że nadal najchętniej sięgamy po aparaty kompaktowe  (odnotowały one 44,61 proc. wszystkich wyborów). Jednak lustrzanki uplasowały się na drugiej pozycji, z niewielką stratą do lidera wynoszącą 3,06 proc. wyborów.  Przy czym aparaty kompaktowe wiodły prym w czasie przedświątecznej gorączki zakupowej.
W grudniu 2007 roku zanotowały one 51 proc. wszystkich wyborów, podczas gdy lustrzanki ok. 34 %.  Sytuacja odmieniła się wyraźnie na korzyść lustrzanek w marcu 2008 roku (lustrzanki – ok. 49 proc., kompakty -  ok. 36 proc.). Po czym do końca analizowanego okresu dominowały już lustrzanki. Wszystko wskazuje na to, że tendencja ta utrzyma się w najbliższym czasie.  Skąd taki wzrost zainteresowania lustrzankami? Wśród wymienianych czynników pojawiają się najczęściej dwa: spadek cen tego typu aparatów oraz nasycenie rynku kompaktami. Wspomina się także o przesunięciu się preferencji konsumenckich w kierunku bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń.  Najmniejszym zainteresowaniem w gronie użytkowników Skapiec.pl cieszą się konstrukcje zawieszone pomiędzy kompaktami, a lustrzankami. Mowa o ultrazoomach, których największymi atutami są funkcje manualne rodem z lustrzanek, pozwalające kontrolować wykonywane zdjęcia (dobierać ostrość kadru, czas ekspozycji etc.), przy jednoczesnej możliwości robienia filmów (niedostępnej w przypadku tradycyjnych lustrzanek).

 

 

 

 

Podsumowując, dla potencjalnych nabywców sprzętu fotograficznego najważniejszy jest producent. W tej kwestii  liderem jest Canon. Najczęściej wybieranym przez użytkowników serwisu Skapiec.pl przedziałem cenowym był przedział do 400 zł (28,77%). Najwięcej sprzedawało się aparatów z matrycą o rozmiarze 1/2,5 cala. Im większa rozdzielczość, tym większym zainteresowaniem cieszył się aparat. Najczęściej nadal sprzedają się cyfrowe aparaty kompaktowe, ale jak długo to jeszcze potrwa – zobaczymy.


 

 

 

Źródło: Raport: Preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skąpiec.pl - Aparaty cyfrowe – styczeń 2007- czerwiec 2008
 



www.swiatobrazu.pl