5 lipca 2016, 10:40

Sonda Juno już na orbicie Jowisza. NASA opublikowała zdjęcie

Sonda Juno 5 lipca br. około siódmej rano naszego czasu weszła na orbitę Jowisza. Teraz naukowcy z NASA zbadają m.in. niezwykłe zjawisko występujące na tej planecie – ogromne zorze na jej biegunach. NASA opublikowała zdjęcie przedstawiające zorzę. Udało się je wykonać dzięki teleskopowi Hubble’a, który od ponad ćwierć wieku jest niezastąpionym narzędziem do obserwacji Kosmosu.

Sonda Juno po drodze pokonała niemal 3 mld kilometrów. Gdy we wtorek o godz. 6.53 naszego czasu Juno znalazła się na orbicie Jowisza, był to jeszcze poniedziałek czasu amerykańskiego, czyli tak jak chcieli Amerykanie, w Dniu Niepodległości USA.

Badacze mają nadzieję, że niebawem poznają więcej tajemnic Jowisza. Sonda Juno, skonstruowana przez NASA, będzie okrążała Jowisza przez rok. W tym czasie ma przesyłać na Ziemię zdjęcia i mają to być najlepsze do tej pory fotografie Jowisza. Zdjęcia tej planety przekazywały już co prawda niektóre sondy czy Kosmiczny Teleskop Hubble'a, ale naukowcy liczą na to, że najlepsze ujęcia dopiero trafią w ich ręce. Juno zejdzie bliżej powierzchni i dostarczy szczegółowych obrazów, m.in. regionów polarnych, chmur czy zorzy polanej.

Naukowcy tłumaczą, że zorza powstaje, gdy cząsteczki o dużej energii wpadają do atmosfery Jowisza w pobliżu jego bieguna magnetycznego. Zderzają się z cząsteczkami gazu, tworząc widowiskowe wyładowania. Są setki razy silniejsze niż te występujące na Ziemi. W dodatku nigdy nie znikają.
[kn_free]

"Dotąd, spoglądając na Jowisza, zerkaliśmy ledwie na jego powierzchnię. Wszystko, co znajduje się poniżej, jest nam kompletnie nieznane. Teraz zamierzamy to odkryć" – tłumaczy Steven Levin z NASA Jet Propulsion Laboratory.

Z okazji sukcesu sondy Juno Google przygotował specjalną grafikę Google Doodle, która 5 lipca wita użytkowników najpopularniejszej wyszukiwarki świata.

Sonda Juno już na orbicie Jowisza