12 stycznia 2012, 10:07
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 6418 razy

Sony NEX - Jak powstało to zdjęcie: fotografia uliczna

Sony NEX - Jak powstało to zdjęcie: fotografia uliczna

Reportaż uliczny, fotografia uliczna czy Street Photo, jak niektórzy wolą nazywać tę odmianę fotografii to bardzo ciekawy sposób spędzania wolnego czasu z aparatem. Sceny podpatrzone na ulicach, w zaułkach, zatrzymane w kadrze momenty trwające przez mgnienie oka czy inne ulotne chwile potrafią być wspaniałym tematem do zdjęć. Z tego powodu kolejnym tematem omawianym w ramach cyklu „Jak powstało to zdjęcie” jest fotografia uliczna.

Termin "fotografia uliczna" pojawiał się na łamach naszego serwisu już wielokrotnie. Miłośnicy tego gatunku fotografii twierdzą, że nie ma nic lepszego od spacerowania ulicami dużych miast i rejestrowania toczącego się na nich życia. W tego typu "fotograficznych wyprawach" najlepiej sprawdzają się aparaty małe i nierzucające się w oczy. Szczególnie dobrym narzędziem są aparaty bezlusterkowe, takie jak Sony NEX. Ich najważniejsze zalety, takie jak niewielkie rozmiary, możliwość stosowania wymiennej optyki oraz doskonała jakość rejestrowanego obrazu sprawiają, że cyfrówki te doskonale nadają się do podglądania scen z życia ulicy. Dobre zdjęcie uliczne wymaga jednak również odpowiedniego przygotowania oraz umiejętności dostrzeżenia interesujących scen w nawet najprostszych na pozór sytuacjach. Dlatego też dzisiaj pragniemy pokazać Wam, jak najlepiej zmierzyć się z tym tematem na przykładzie zdjęcia wykonanego aparatem Sony NEX-C3.
 

Sony NEX-C3
obiektyw E 16 mm F2.8
1/250 s, f/2.8, 1600 ISO
ogniskowa 16 mm
Sony NEX NEX-C3 fotografia uliczna street photo jak powstało to zdjęcie SEL-16F28 E 16 mm F2.8
W fotografii ulicznej nawet na pozór mało interesująca scena staje się ciekawa w momencie, gdy zostaje uwieczniona z interesującej perspektywy. "Ażurowy" charakter stoisk i straganów Jarmarku Bożonarodzeniowego na krakowskim Rynku sprawił, że możliwe było uwiecznienie klientek zainteresowanych prezentowanymi na jednym ze stoisk ozdobami w taki sposób, że wydają się być one otoczone przez atrakcyjnie wyglądające towary. (Fot. Antoni Żółciak)

 

Miejscem wykonania zdjęcia był tym razem krakowski Rynek Główny. Organizowany jest tu rokrocznie bożonarodzeniowy kiermasz, w ramach którego można nie tylko nabyć towary związane ze świętami, posilić się i miło spędzić czas, ale również zaznajomić z rozmaitymi ciekawostkami, takimi jak nietypowa biżuteria, ozdoby oraz inne przykłady rękodzieła krakowskich i przyjezdnych rzemieślników. Z punktu widzenia fotografa jest to okazja do poszukiwania interesujących scen i sytuacji, a także zabawnych zestawień w miejscu, gdzie stare miesza się z nowym, piękno z brzydotą, a chaos z porządkiem. Miejsca takie jak to są w stanie zaoferować bardzo wiele każdemu miłośnikowi dokumentowania życia toczącego się na ulicy, a przy okazji fotograf może mieć pewność, że nie zostanie zauważony z uwagi na tłumnie odwiedzających to miejsce turystów z aparatami.

W zależności od fotografa oraz samej sytuacji, strategii wykonywania zdjęć ulicznych może być kilka – w pewnych sytuacjach dobrze jest chodzić po całej okolicy i mieć oczy dookoła głowy, w innych natomiast należy przyczaić się w określonym miejscu, odpowiednio wcześniej ustawić parametry ekspozycji i czekać cierpliwie, aż ludzie i inne znajdujące się w kadrze obiekty utworzą pożądaną przez nas kompozycję. W przypadku miejsc takich jak place targowe i jarmarki lepiej sprawdza się ta pierwsza metoda, ponieważ interesujący obrazek można dostrzec praktycznie wszędzie. Niezależnie od metody ważne jest jedno: aby uzyskać interesujące nas ujęcie przy jak najmniejszym wpływaniu na scenę. Street Photo oznacza bowiem obserwację i improwizację, a nie fotografowanie "sytuacji" wcześniej zaaranżowanych i wyreżyserowanych. Dobrze jest mieć zatem niewielki aparat z jasnym, szerokokątnym obiektywem, który nie będzie rzucał się w oczy. Jeszcze lepiej, gdy nasz sprzęt dysponuje uchylnym wyświetlaczem LCD, pozwalającym kadrować praktycznie z dowolnej perspektywy. I z tego właśnie powodu aparaty bezlusterkowe, takie jak Sony NEX mogą sprawdzić się w tego typu fotografii znacznie lepiej aniżeli duże i rzucające się w oczy lustrzanki.

 

Sony NEX NEX-C3 fotografia uliczna street photo jak powstało to zdjęcie SEL-16F28 E 16 mm F2.8
"Miejscem akcji", w którym rozgrywało się całe fotografowane wydarzenie było jedno z licznych stoisk jarmarcznych, na którym sprzedawano nietypową biżuterię. Oświetlenie sceny stanowiła w głównej mierze lampa halogenowa oświetlająca stragan od wnętrza – czyli z lewej strony fotografa – oraz w mniejszym stopniu światło docierające z innych stoisk. Fotografowane osoby stały pomiędzy stoiskami oglądając wystawiony na sprzedaż towar, natomiast fotograf ustawił się z drugiej strony stoiska, tak aby pomiędzy nim i kobietami znalazły się stojaki z biżuterią.

 

Fotografowanie po zapadnięciu zmroku na bazarach, jarmarkach i placach targowych wiąże się z pewnymi konkretnymi problemami: niewielką ilością dostępnej przestrzeni i skomplikowanym oświetleniem, na które składają się głównie żarówki i rozstawiane w okolicach stoisk przez samych sprzedawców budowlane lampy halogenowe. Wymaga to użycia aparatu o dużej dynamice tonalnej, który nawet przy słabym oświetleniu i wysokiej czułości ISO uchwyci silne kontrasty i pozwoli fotografować pod światło. Warunki takie najlepiej spełniają aparaty z dość dużymi matrycami – typowe kompakty mogą sobie nie poradzić. Konieczny jest też obiektyw o jak najszerszym kącie widzenia, najlepiej również jasny, dlatego w przypadku tego konkretnego zadania fotograf postanowił wykorzystać wchodzące w skład używanego zestawu "szkło" typu naleśnik. Była to stałoogniskowa konstrukcja o ogniskowej 16 mm (co dawało pole widzenia odpowiadające obiektywowi 24 mm w aparacie małoobrazkowym) i jasności f/2.8, czyli idealne do tego typu zadań.

Zdjęcie wykonane zostało około godziny 21:30, dawno po zapadnięciu zmroku. Światło – silne i mocno kierunkowe – zapewniały więc już tylko wspomniane wcześniej lampy halogenowe ustawione przez handlujących i żarówki podwieszane pod parasolkami i zadaszeniami chroniącymi towar oraz kupujących przed śniegiem i deszczem. Dlatego też bardzo ważną kwestią było takie ustawienie się z aparatem, aby oświetlone były najważniejsze elementy sceny (w tym wypadku towar i oglądające go kobiety), lecz jednocześnie by samo źródło światła nie znalazło się w kadrze. Drugim zadaniem było uzyskanie ujęcia, w którym widoczne będa tylko ważne dla sceny przedmioty, bez tego wszystkiego, co zazwyczaj towarzyszy podobnym miejscom: tłumu ludzi w tle, śmieci, świateł innych straganów itd. To zaś przy tak szerokim kącie widzenia nie było zbyt proste. Rozwiązaniem problemu okazało się takie ustawienie aparatu, aby zgromadzony na stoisku towar stanowił naturalne wypełnienie i ramę kadru. To pozwoliło usunąć wszystkie elementy rozpraszające uwagę i uzyskać "czystą" kompozycję.

 

Sony NEX NEX-C3 fotografia uliczna street photo jak powstało to zdjęcie SEL-16F28 E 16 mm F2.8
Aparat Sony NEX-C3, którym wykonano to zdjęcie oferowany jest w kilku zestawach podstawowych. Z punktu widzenia osoby pasjonującej się fotografią uliczną najciekawszy jest zestaw oznaczony jako NEX-C3D, w ramach którego nabywca otrzymuje dwa obiektywy: standardowy o zakresie ogniskowych 18–55 mm oraz szerokokątny 16 mm o jasności f/2.8. Taki właśnie zestaw wykorzystany został do wykonania omawianego zdjęcia. (Fot. Sony)

 

Z uwagi na trudne warunki oświetleniowe, najlepszym sposobem wykonania zdjęcia okazało się ustawienie na stałe idealnej w takich warunkach czułości 1600 ISO i fotografowanie w trybie preselekcji przysłony. Wielosegmentowy układ pomiaru światła dobrze wywiązał się ze swojego zadania, ponieważ pomimo sceny o skomplikowanym układzie świateł i cieni niepotrzebna okazała się być jakakolwiek korekta ekspozycji. Ustawienie przysłony na wartość f/2.8 pozwoliło zmniejszyć głębię ostrości do poziomu zapewniającego rozmycie stojaków znajdujących się tuż przed aparatem. Całość wymagała jedynie przestawienia układu AF w tryb elastycznie wybieranego punktu ostrości.

Zdjęcie wykonane i zapisane w formacie RAW (dla uzyskania jak najlepszej możliwej jakości obrazu i dużej rozpiętości tonalnej) wymagało jeszcze wywołania. W trakcie tego procesu obraz skonwertowany został do postaci czarno-białej, najlepiej sprawdzającej się w przypadku fotografii ulicznej. Podniesiony został również kontrast ogólny i lokalny zdjęcia.

 

 

Cykl "Jak powstało to zdjęcie" realizowany przez serwis SwiatObrazu.pl aparatami firmy Sony ma za zadanie przedstawić metody wykonywania udanych, ciekawych i dobrych jakościowo zdjęć z wykorzystaniem aparatów bezlusterkowych i akcesoriów należących do rodziny Sony NEX. Na przestrzeni dwóch tygodni trwania całego cyklu codziennie opisywane będzie jedno zdjęcie, warunki w jakich zostało ono wykonane oraz techniki i akcesoria niezbędne do jego stworzenia. Zapraszamy!

 

 

 



www.swiatobrazu.pl