3 stycznia 2012, 10:52
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 6132 razy

Sony NEX - Jak powstało to zdjęcie: kwiaty

Sony NEX - Jak powstało to zdjęcie: kwiaty

Po portrecie glamour przychodzi kolej na martwą naturę. W drugiej części naszego nowego cyklu „Jak powstało to zdjęcie” tworzonego przy udziale firmy Sony, z wykorzystaniem aparatów z rodziny NEX zajmiemy się fotografowaniem kwiatów. Temat ten, popularny zarówno wśród początkujących fotoamatorów, jak i osób bardziej zaawansowanych jest bardzo wdzięcznym zajęciem – szczególnie dla tych, którzy cenią sobie spokojne i pozbawione pośpiechu robienie zdjęć w zaciszu domowym. Kwiaty potrafią być równie ciekawymi modelami jak ludzie. Zapraszamy do lektury!

Kwiaty to bardzo wdzięczny temat zdjęć – nie tylko z uwagi na swoje piękno, ale też przypisywaną im symbolikę. Dla początkujących fotografów kwiaty są atrakcyjne z uwagi na swoją (pozorną niestety) prostotę, natomiast ci bardziej doświadczeni cenią sobie wyzwania wiążące się z tworzeniem kompozycji wykorzystujących kwiaty, uzyskaniem odpowiedniego oświetlenia wszystkich partii rośliny oraz doceniają fakt, że temat ten doskonale nadaje się zarówno do przedstawiania w formie tradycyjnej, jak i np. w fotografii makro. Sposobów przedstawiania na zdjęciach roślin oraz projektowania fotograficznych kompozycji z ich udziałem jest tak wiele, że wykonywanie zdjęć kwiatom może się niejednemu skojarzyć z zawiłościami ikebany (japońskiej sztuki układania kwiatów). Przede wszystkim jest to temat fotografii dostępny dla każdego, a efekt który osiągniemy zależy tylko i wyłącznie od naszego doświadczenia i pomysłowości.

 

Sony NEX-5N
obiektyw E18 – 200 mm F3.5-6.3 OSS
5 s, f/6.3, 100 ISO
ogniskowa 71 mm, korekta ekspozycji +2 EV
Sony NEX NEX-5n kwiaty bukiet kwiatów jak powstało to zdjęcie SEL-18200 E 18-200mm F3.5-6.3 OSS
Wielu fotoamatorów zaczynających fotografować kwiaty skupia się na pojedynczej roślinie lub zbliżeniu samego kwiatu. Jest to droga równie dobra jak każda inna, lecz często sprawia wiele trudności natury kompozycyjnej. Tymczasem równie atrakcyjne, a przy tym proste kompozycje fotograficzne można uzyskać prezentując całe bukiety na stosunkowo prostym tle o odpowiedniej kolorystyce. (Fot. Jarosław Zachwieja)

 

Fotografowanie kwiatów to tylko pozornie proste zajęcie, godne jedynie początkujących "fotopstrykaczy" uganiających się za zdjęciami kotów i roślin. Ustawienie roślin i aparatu tak, aby uzyskać poprawną kompozycję i aby nic w tle nie psuło jej odbioru, a ponadto konieczność walki z niekiedy mocno niesprzyjającym światłem i dodatkowymi utrudnieniami (zwłaszcza gdy fotografujemy w plenerze) potrafi mocno dać się we znaki. Z drugiej strony kwiaty są tematem pozwalającym podejść do nich z aparatem od wielu stron i dzięki temu stanowią znakomitą okazję do ćwiczenia fotograficznej wyobraźni.

Przedstawione powyżej zdjęcie powstało w zwykłym mieszkaniu w zaimprowizowanym studiu fotograficznym. Wazon z bukietem kwiatów został postawiony na niewielkim stoliku, a za tło posłużyła pomalowana na niebieskozielony kolor ściana. Źródłem światła były promienie słoneczne wpadające przez znajdujące się po prawej stronie okno zakryte firanką (wśród doświadczonych fotografów znane jest powiedzenie, że nie ma lepszego softboksa niż duże okno z firanką – trudno odmówić mu słuszności), a w celu rozjaśnienia cieni z lewej strony tuż za krawędzią kadru rozwieszona została płachta białego materiału w charakterze blendy (można w tym celu wykorzystać np. obrus lub prześcieradło). Z uwagi na porę roku warunki oświetleniowe nie były zbyt sprzyjające, dlatego w celu zapewnienia nieporuszonych ujęć przy długotrwałym naświetlaniu konieczne okazało się postawienie aparatu na statywie (rolę statywu całkiem nieźle mogą pełnić również takie rzeczy jak poduszka czy woreczek z ryżem bądź grochem ułożone na stabilnym podłożu). Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania była możliwość ustawienia najniższej dostępnej w aparacie czułości matrycy i uzyskanie w ten sposób obrazu o bardzo bogatej kolorystyce i tonalności.

 

Sony NEX NEX-5n kwiaty bukiet kwiatów jak powstało to zdjęcie SEL-18200 E 18-200mm F3.5-6.3 OSS
Źródło oświetlenia sceny to promienie słoneczne wpadające przez okno po prawej stronie. Jest to światło o dość dużej powierzchni, a dzięki firance mamy zapewnioną jego miękkość. W celu zmniejszenia kontrastów tonalnych w scenie oraz rozjaśnienia lewej strony bukietu i wazonu, tuż za krawędzią kadru rozwieszony został kawałek białego materiału o rozmiarach ok. 80 × 120 cm. Tego rodzaju ekran odbijający można powiesić na ścianie lub meblu, jednak znacznie wygodniej jest, gdy mamy możliwość poproszenia kogoś, aby ów materiał nam potrzymał.

 

Przy fotografowaniu kwiatów najlepiej sprawdzają się obiektywy o ogniskowych dłuższych niż powszechnie uważane za standardowe oraz modele przeznaczone do wykonywania zdjęć makro. W opisywanym przez nas przypadku, z uwagi na stosunkowo duże rozmiary fotografowanego obiektu, doskonale sprawdził się zakres ogniskowych typowy dla fotografii portretowej. Zdjęcie zostało wykonane przy ogniskowej 71 mm za pomocą uniwersalnego obiektywu typu hiperzoom E 18–200mm F3.5–6.3. Bardzo ważnym elementem zdjęcia było właściwe ułożenie i skomponowanie w kadrze wszystkich elementów. Bukiet ustawiony został tak, aby kwiaty widoczne były od właściwej strony, pomarańczowa folia ozdobna pomogła urozmaicić nieco obszar, w którym widoczne były tylko liście (a przy okazji współgra kolorystycznie z dużą gerberą). Elementy kompozycji nie zostały rozmieszczone w kadrze przypadkowo, lecz w taki sposób, by zarówno kwiaty, jak i wazon znalazły się w trzech mocnych punktach kadru. Czwarty mocny punkt zajmuje pusta przestrzeń równoważąca całą kompozycję.

Silna kolorystyka sceny po części zawdzięczana jest naturalnemu oświetleniu, które było w stanie wydobyć naturalne barwy bukietu (balans bieli ustawiony zgodnie z panującymi warunkami na obszar zacieniony) i warunkami zewnętrznymi, po części natomiast funkcjom i ustawieniom aparatu. Przez warunki zewnętrzne należy tu rozumieć głównie intensywną kolorystykę ścian w pomieszczeniu – mimo iż blat stolika, na którym stał wazon był ciemnoszary, a sam wazon wprawdzie zielonkawy, lecz o znacznie mniej intensywnej kolorystyce niż widoczny na zdjęciu, to jednak obydwa te elementy sceny wydają się odznaczać zdecydowanie morską barwą na skutek padającego na nie światła odbijanego przez ściany. Bukiet zachował jednak swoje oryginalne barwy, głównie za sprawą zdecydowanie mocniejszej kolorystyki oraz światła słonecznego padającego nań bezpośrednio. Od strony samego aparatu bogatą kolorystykę sceny zawdzięczamy głównie ustawieniu niskiej czułości ISO oraz włączeniu w grupie opcji Strefa twórcza trybu barw intensywnych (Vivid), przeznaczonego specjalnie do fotografowania tematów o silnym zabarwieniu, powodującego zapisywanie zdjęć we wzmocnionym nasyceniu kolorów.

 

Sony NEX NEX-5n kwiaty bukiet kwiatów jak powstało to zdjęcie SEL-18200 E 18-200mm F3.5-6.3 OSS
Do wykonania zdjęcia użyty został aparat cyfrowy Sony NEX-5N z obiektywem typu hiperzoom SEL-18200 (z prawej) odznaczającym się zakresem ogniskowych 18-200 mm i jasnością f/3.5-6.3. Równie dobrze można by jednak wykorzystać w tym samym celu obiektyw SEL-55210 o zakresie ogniskowych 55-200 mm sprzedawany m.in. w zestawie z aparatem Sony NEX-5N (z lewej) jako tzw. zestaw double kit (zawierający dwa obiektywy) NEX-5NY. (Fot. Sony)

 

Podczas fotografowania ze statywu ważnym szczegółem staje się zapewnienie aparatowi ciągłej stabilności od momentu rozpoczęcia, aż do zakończenia ekspozycji. Źródłem wstrząsu w takiej sytuacji może stać się nawet mechanizm otwierający i zamykający migawkę oraz przede wszystkim (w przypadku tradycyjnych lustrzanek) mechanizm podnoszący i opuszczający lustro. Ten drugi problem w aparacie Sony NEX-5N, podobnie jak we wszystkich innych bezlusterkowcach nie istnieje z uwagi na brak lustra, natomiast z drugim możemy w dużym stopniu uporać się włączając opcję Pierw. Kurtyna migawki w menu Ustawienia. Powoduje ona, że otwarcie migawki realizowane jest nie mechanicznie, lecz elektronicznie. Największym problemem jednak jest wstrząs, którego sami możemy dokonać wciskając spust migawki. Dlatego też omawiane zdjęcie wykonane zostało z wykorzystaniem opcji dwusekundowego opóźnienia migawki – w takim czasie wszelkie ewentualne drgnięcia aparatu zdołają się wytłumić.

Zaprezentowane na samym początku tego artykułu zdjęcie wykonane zostało w postaci "czystej" jedynie dzięki podstawowym narzędziom aparatu wspartym wspomnianym wcześniej trybem barwnym Vivid. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby fotografując tak wdzięczny temat jakim są kwiaty nie popuścić nieco wodzy fantazji i nie wykorzystać kilku z bogatej kolekcji tematów specjalnych dostępnych w menu Efekt wizualny. Przykłady użycia dwóch kreatywnych filtrów tego typu możecie obejrzeć na ilustracjach poniżej. Obydwa zdjęcia wykonane zostały w ramach tej samej sesji, w czasie której powstała omawiana w artykule fotografia.

 

Sony NEX NEX-5n kwiaty bukiet kwiatów jak powstało to zdjęcie SEL-18200 E 18-200mm F3.5-6.3 OSS Sony NEX NEX-5n kwiaty bukiet kwiatów jak powstało to zdjęcie SEL-18200 E 18-200mm F3.5-6.3 OSS
Jeżeli tylko sobie tego życzymy, możemy urozmaicić wygląd zdjęć za pomocą opcji zawartych w obrębie narzędzia Efekt wizualny zlokalizowanego w menu Jasność/kolor aparatów Sony NEX. Efekt silnej winiety, kontrastowe kolory oraz zmniejszoną ostrość obrazu zapewni nam tryb Aparat zabawka (po lewej), natomiast symulację filtra zmięczającego uzyskamy za pomocą opcji Miękka ostrość (po prawej). (Fot. Jarosław Zachwieja)

 

 

Cykl "Jak powstało to zdjęcie" realizowany przez serwis SwiatObrazu.pl aparatami firmy Sony ma za zadanie przedstawić metody wykonywania udanych, ciekawych i dobrych jakościowo zdjęć z wykorzystaniem aparatów bezlusterkowych i akcesoriów należących do rodziny Sony NEX. Na przestrzeni dwóch tygodni trwania całego cyklu codziennie opisywane będzie jedno zdjęcie, warunki w jakich zostało ono wykonane oraz techniki i akcesoria niezbędne do jego stworzenia. Zapraszamy!

 

 



www.swiatobrazu.pl