czytano: 5346 razy
Sony NEX - Jak powstało to zdjęcie: łyżwy
Sport, wydarzenia sportowe oraz ludzie uprawiający rozmaite dyscypliny sportu od zawsze stanowią znakomity temat do zdjęć. Co więcej, w każdej porze roku znaleźć można charakterystyczne dla danego miejsca i warunków pogodowych konkurencje, dzięki czemu zawsze znajdziemy coś nowego do sfotografowania. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy na skutek takich czy innych problemów nasz pomysł okaże się niemożliwy do realizacji? Spróbować spojrzeć na całą sytuację zupełnie inaczej niż dotychczas! W tym odcinku cyklu "Jak powstało to zdjęcie" zajmiemy się tego typu przypadkiem, który zaowocował uchwyceniem ciekawego tematu fotograficznego, jakim są łyżwy i łyżwiarstwo z niebanalnej perspektywy.
Wycieczka na kryte lodowisko w celu wykonania kilku zdjęć jeżdżącej na łyżwach modelki nie zapowiadała się zbyt udanie. Kiepska pogoda i wysoka (zwłaszcza jak na styczeń) temperatura powietrza sprawiły, że cieszące się popularnością lodowiska pod otwartym niebem opustoszały, natomiast hale sportowe zaroiły się od ludzi chętnych pojeździć. W takich warunkach trudno było myśleć nie tylko o komfortowej jeździe, ale również o zrobieniu jakichkolwiek ciekawych, "tradycyjnych" zdjęć przedstawiających jazdę na łyżwach. Jednak to, że wykonanie zaplanowanych zdjęć okazuje się niemożliwe, nie znaczy jeszcze, że nie warto wykonywać ich wcale – tłum i inne niesprzyjające okoliczności stały się w tym przypadku dobrą okazją do poćwiczenia kreatywności i ukazania tematu nieco inaczej niż robi się to na ogół.
Skoro nie można było uwiecznić modelki mknącej swobodnie po lodzie w sposób dosłowny, to należało podejść do tematu w nieco inny sposób. Na przykład poprzez ukazanie go w sposób bardziej abstrakcyjny, aluzyjny, z niewielką dozą artyzmu. Zapewne wielu z Was, którym zdarza się znaleźć na lodowisku i spojrzeć od czasu do czasu pod nogi zauważa, jak fascynujące kształty i formacje potrafią się tworzyć pod jego powierzchnią na skutek pęknięć, nierównomiernej struktury i kolorystyki lodowej tafli - zwłaszcza w połączeniu z obfitą siecią rys od łyżew na jego powierzchni. Jednak lód może stanowić co najwyżej element lub tło kompozycji, a nie jej główny temat. W tej roli znalazły się czubki butów modelki wraz z widocznymi łyżwami, a wszystko to widziane od góry w niemal idealnej symetrii.
Aby możliwe stało się uzyskanie w kadrze takiego obrazu, modelka zatrzymała się na moment w pobliżu krawędzi lodowiska, natomiast stojący poza nim fotograf wychylił się poza bandę, w taki sposób, aby nie rzucając cienia na fotografowany fragment lodowiska nie uchwycić w kadrze jednocześnie krawędzi lodu. Czynność tę zdecydowanie ułatwił odchylany ekran LCD aparatu, dzięki któremu możliwe było wygodne kadrowanie przy tak dalekim wysunięciu aparatu nad taflę lodowiska, jak tylko pozwalał na to zasięg rąk.
Na szczęście nie wszystkie ważne z punktu widzenia fotografii elementy miejsca, w którym odbywała się sesja, nastręczały trudności. Przykładowo oświetlenie hali dawało całkiem dobre możliwości wykonywania zdjęć – nie było wprawdzie wyjątkowo silne, lecz w zamian za to miękkie i bardzo naturalne (lampy halogenowe emitują światło o bardzo kompletnym widmie barwnym). W przypadku omawianego zdjęcia pozwoliło ukazać to rozmaite subtelności, takie jak miękkie odbicie łyżew w lodzie, głębokie pęknięcia pod jego powierzchnią czy rysy na wierzchu. To właśnie za sprawą takiego światła możliwe było uchwycenie na fotografii abstrakcyjnego geometrycznego układu linii prostych i krzywych. Lód ma również zadziwiającą zdolność załamywania i odbijania światła pod różnymi kątami w nieco odmienny sposób – ta cecha również wzbogaciła zdjęcie.
Zdjęcie takie jak to wymagało wykorzystania aparatu z obiektywem o stosunkowo neutralnej ogniskowej. Dlatego też fotograf przypiął do swojego bezlusterkowego Sony NEX-C3 obiektyw standardowy SEL-1855, odznaczający się zakresem ogniskowych 18-55 mm i ustawił go na długość ogniskowej 40 mm, co zaowocowało polem widzenia odpowiadającym ok. 60 mm w aparacie małoobrazkowym. Warunki oświetleniowe oraz fakt przymknięcia przysłony do wartości f/5.6 wymusiły zastosowanie stosunkowo długiego czasu naświetlania 1/25 s, jednak dzięki wbudowanemu w obiektyw stabilizatorowi drgań Optical SteadyShot zdjęcie odznacza się idealną ostrością.
Zdjęcie wykonane zostało z wykorzystaniem dostępnego w aparacie z poziomu grupy opcji Strefa twórcza trybu pracy Czerń i biel (B/W) z dodatkowo podniesionym kontrastem. W procesie ostatecznej obróbki na komputerze dodana została cyfrowa winieta oraz dokonano przeskalowania obrazu do rozmiarów docelowych.
Cykl "Jak powstało to zdjęcie" realizowany przez serwis SwiatObrazu.pl aparatami firmy Sony ma za zadanie przedstawić metody wykonywania udanych, ciekawych i dobrych jakościowo zdjęć z wykorzystaniem aparatów bezlusterkowych i akcesoriów należących do rodziny Sony NEX. Na przestrzeni dwóch tygodni trwania całego cyklu codziennie opisywane będzie jedno zdjęcie, warunki w jakich zostało ono wykonane oraz techniki i akcesoria niezbędne do jego stworzenia. Zapraszamy!
www.swiatobrazu.pl