3 października 2012, 19:05
Autor: Jarosław Zachwieja
czytano: 30978 razy

Sony Vegas Pro 12 – czy jest w stanie spełnić oczekiwania profesjonalistów? Poznaj wyniki testu

Sony Vegas Pro 12 – czy jest w stanie spełnić oczekiwania profesjonalistów? Poznaj wyniki testu

Firma Sony, jak co roku wprowadziła do sprzedaży kolejną wersję swojego flagowego produktu do obróbki materiału wideo. Sony Vegas Pro to zaawansowana platforma edycyjna do montażu nieliniowego, szalenie popularna również w Polsce i uważana za jedną z najbardziej rozpowszechnionych wśród profesjonalistów świadczących usługi filmowe o charakterze rzemieślniczym (np. filmowanie ślubów i innych uroczystości), ale nie tylko. Dzięki uprzejmości firmy Sony Creative Software mieliśmy okazję sprawdzić, jak w praktyce spisuje się nowa wersja popularnego Vegasa.

Sony Vegas Pro 12

Nowe wersje aplikacji Sony Vegas Pro pojawiają się niemal co rok, a ponieważ obecna numeracja odpowiada dokładnie aktualnej rocznej dacie (wersja 10 w roku 2010, wersja 11 w roku 2011 itd.), to można założyć, że twórcy programu będą chcieli zachować ten wygodny cykl. Obecna wersja nosi zatem numer 12 i zgodnie z informacją polskiego dystrybutora, firmy KSK Dystrybucja dostępna jest ona w dwóch edycjach – tańszej, oznaczonej jako Pro 12 Edit kosztującej 1499 złotych oraz droższej Pro 12 za 2799 złotych.
 

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
Program Sony Vegas Pro 12 występuje w dwóch wersjach: zwykłej, wraz z pakietem do authoringu DVD Architect 5.2 oraz samodzielnej, oznaczonej jako Edit.

 

Obecność dwóch wersji podyktowana jest najwyraźniej przez zapotrzebowanie rynku, ponieważ wielu twórców korzysta z Vegasa wyłącznie jako programu do filmowego montażu i postprodukcji, ignorując zupełnie drugi składnik pełnoprawnego pakietu, czyli aplikację do authoringu DVD i Blu-ray, jaką jest program DVD Architect Pro 5.2 wraz z kodekiem Dolby Digital Professional Encoder. Wersja Edit jest pozbawiona tych dwóch elementów, dzięki czemu nabywca, który ich nie potrzebuje może zaoszczędzić około 1200 złotych, co stanowi prawie 40% ceny wersji droższej.

Objętość wersji instalacyjnej programu nie zmieniła się specjalnie w porównaniu do wersji wcześniejszych – Sony Vegas Pro 12 waży 221 megabajtów, co stanowi miły kontrast do nowoczesnych aplikacji edycyjnych. Podobnie jak w przypadku wersji 11, edytor pracuje wyłącznie w środowiskach Windows Vista i Windows 7 i nie można go uruchomić pod Windowsem XP. Nie występuje on też w wersji 32-bitowej, natomiast czerpie w pełni korzyści związane z pracą na systemach 64-bitowych.

 [kn_advert]

Jak dogadać się z konkurencją? Niełatwo

Chyba najważniejsze zmiany w nowym Vegasie polegają na przyjęciu zasadniczo odmiennej filozofii do rozwiązań i standardów konkurencyjnych w stosunku do Sony Creative Software, jako twórców platformy Sony Vegas oraz samego Sony, jako twórcy rozwiązań sprzętowych m.in. w technikach wideo.
 

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
Opcje umożliwiające odczyt projektów w formatach innych platform edycyjnych znajdują się w menu File -> Import.

 

Wspomniane zmiany obejmują przede wszystkim wprowadzenie funkcji Project Interchange, dzięki której możliwa jest wymiana danych pomiędzy Vegasem a innymi popularnymi platformami edycyjnymi, takimi jak Adobe Premiere, Avid Pro Tools czy wreszcie Apple Final Cut Pro. Ale to nie wszystko. Vegas Pro 12 jest w stanie pobrać i odczytać materiał w formatach Panasonic P2 DVCPRO oraz AVC-Intra, co niewątpliwie ucieszy użytkowników kamer zapisujących materiał na kartach P2, takich jak choćby Panasonic AG-HPX600.

Współpraca, o której mowa nie przebiega jednak idealnie. W ramach testów podjęliśmy próbę przeniesienia do Vegasa krótkiego, dwuminutowego projektu wideo składającego się z dwóch ścieżek wideo i trzech ścieżek audio (muzyka, efekty dźwiękowe i komentarz z offu), zawierającego krótkie klipy wideo i nieruchome obrazy zmontowane przy użyciu prostych przejść. O ile rozpoznanie zbiorów wchodzących w skład projektu (3 pliki JPEG, 2 pliki MP3, 1 plik WAV, 7 plików MTS) nie przysporzyło aplikacji żadnych problemów, o tyle z odtworzeniem układu linii czasu nie było już tak różowo. Poniższa ilustracja mówi chyba wszystko.

[converttable end="1"]

oryginalny projekt (Adobe Premiere Pro CS6)
Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
projekt po konwersji (Sony Vegas Pro 12)
Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
Konwerter zawarty w programie Sony Vegas Pro 12 nie radzi sobie nawet z prostymi funkcjami edycyjnymi i w efekcie otrzymujemy materiał w najlepszym razie bardzo okrojony, a w najgorszym niemożliwy do odczytania.

[converttable]

 

Jeszcze ciekawiej było w przypadku konwersji w drugą stronę, czyli eksportu do formatu Adobe Premiere (przypominamy, że w założeniu Sony Vegas ma współpracować z najnowszą wersją tej aplikacji oznaczoną symbolem CS6). Prawdą jest, że projekt, który wybraliśmy do tego celu był znacznie bardziej skomplikowany (pokaz slajdów wyposażony dosyć licznie w efekty specjalne), więc wyświetlona podczas eksportu bogata lista pominiętych obiektów nie nastrajała zbyt optymistycznie – była natomiast całkiem zrozumiała. Wszystko to jednak stało się zupełnie nieistotne, gdy przy próbie otwarcia nowego projektu w Adobe Premiere Pro CS6 przeczytaliśmy komunikat "This Project was waved in an earlier version of Adobe Premiere Pro and can no longer be read."

Te dwa przykłady chyba dość dobitnie pokazują, że w dziedzinie współpracy pomiędzy różnymi platformami sporo jeszcze zostało do zrobienia, choć pierwszy, najważniejszy krok już za nami.

 

Sony Vegas Pro 12 - nowości funkcjonalne

Pomijając problemy ze zgodnością multiplatformową należy uczciwie przyznać, że Sony Vegas Pro 12 to jak zwykle wspaniała platforma edycyjna, która z wersji na wersję staje się coraz lepsza. W dodatku po dosyć skromnej liście zmian poczynionych w edycji 11, użytkownicy dwunastki mogą się poczuć mile rozczarowani. Zmian jest bowiem znacznie więcej i są one istotniejsze.
 

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
Filtr Color Match pozwala w łatwy sposób wyrównać kolorystykę ujęć rejestrowanych różnymi kamerami, bądź też ustawić w tworzonym przez nas filmie pożądaną stylistykę barwną.

 

Po pierwsze wprowadzone zostały narzędzia ułatwiające szybkie modyfikowanie projektu w rozmaitych, często występujących typowych sytuacjach. Mamy więc takie nowości jak Expanded Edit Mode (czyli rozszerzony tryb edycji przydatny na finiszu prac z projektem) efekt Color Match (jego zadaniem jest barwne dopasowanie klipu wideo na podstawie kolorystyki innego klipu, zdjęcia lub zdefiniowanego stylu), edycję Smart Proxy (program generuje specjalne wersje klipów wideo na potrzeby podglądu – niezastąpione w sytuacji, gdy mamy problemy z płynnością jego odtwarzania), uproszczone przycinanie klipów (skróty klawiszowe [Alt]+[nawiasy kwadratowe]) oraz szybkie nawigowanie pomiędzy znacznikami (to samo, tylko z klawiszem [Ctrl]).

Do tego przeprojektowane zostały okna Project Media i Explorer, dzięki czemu wyszukiwanie i organizowanie treści stało się łatwiejsze (dostępne jest teraz m.in. narzędzie do tagowania). Z kolei wczytując do projektu zdjęcia możemy nareszcie liczyć na prawidłowe odczytywanie metadanych EXIF dotyczących orientacji kadru i stosowne do tego wyświetlanie zdjęć w układzie pionowym bez potrzeby ich samodzielnego obracania. Z ciekawostek warto wymienić też rozbudowanie mechanizmu Event Pan/Crop o narzędzie generowania prostokątnych i owalnych masek oraz ich przemieszczanie, skalowanie i obracanie, co ułatwia np. szybkie zasłonięcie czyjejś twarzy lub widocznych w kadrze logotypów.
 

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
Opcje szybkiego tworzenia ruchomych masek opartych na regularnych kształtach geometrycznych z poziomu okna Event Pan/Crop pozwolą nam łatwo zamaskować twarze osób, których nie chcemy lub nie możemy pokazać na filmie.

 

Rozbudowana została też lista obsługiwanych przez program formatów zapisu obrazu i dźwięku. Do najważniejszych należy dodanie pełnego wsparcia dla formatu AVCHD 2.0, możliwości renderingu wideo do HDCAM SR (włączając w to standardy 220 Mb/s SR Lite oraz 800 Mb/s SR 444) przy użyciu predefiniowanego formatu Sony MXF HDCAM SR, oraz wzbogacenie listy szablonów Blu-ray Disc o formaty Sony AVC/MVC oraz MainConvept AVC/AAC. Lista drobniejszych zmian jest oczywiście znacznie dłuższa i zajmuje ponad 40 punktów wymienionych w Pomocy programu.

 

Znacznie szybszy z akceleratorami graficznymi

Wprowadzona w 11 edycji programu funkcja wykorzystująca akceleratory obecne w nowoczesnych kartach graficznych w celu szybszego wykonywania pewnych czynności  programu (tzw. technologia GPGPU) została w Sony Vegas Pro 12 rozwinięta. Zaraz po premierze programu jego użytkownicy zaczęli donosić na forach internetowych o znacznie szybszej pracy programu w porównaniu z wersjami wcześniejszymi.
 

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo
W mocno zmodyfikowanym (w porównaniu z poprzednimi wersjami programu) oknie eksportu znalazły się m.in. szablony związane z używanym w zastosowaniach profesjonalnych formatem HDCAM SR 422, Lite 422 oraz 444.

 

Postanowiliśmy sprawdzić, jak wydajny w porównaniu z bezpośrednią konkurencją jest nowy Sony Vegas Pro i na naszej platformie testowej (komputer stacjonarny z procesorem Intel Core i5-2400, 4 GB pamięci RAM, szybki dysk SSD, karta graficzna AMD Radeon 7750, Windows 7 64-bit) utworzyliśmy dwa identyczne projekty filmowe zawierające po dwie ścieżki wideo, proste przejścia między nimi, kilka efektów specjalnych oraz dwie ścieżki audio. Materiał źródłowy odznaczał się bardzo wysoką jakością – zapisany był w formacie AVCHD 2.0 w rozdzielczości 1920×1080 pikseli z prędkością 50 klatek na sekundę. Eksport gotowego filmu o długości 2 minut do formatu MP4 zajął programowi Adobe Premiere Pro CS6 około 8 minut i 20 sekund, natomiast Sony Vegas Pro 12 uporał się z tym zadaniem w około 7 minut i 50 sekund.

 

Podsumowanie

Sony Vegas Pro 12, podobnie jak jego poprzednicy, stanowi znakomitą platformę montażową dla osób zawodowo zajmujących się tworzeniem filmów wideo. Dwunasta odsłona tej aplikacji wprowadza wiele zmian, z których niektóre są bardzo udane, natomiast inne wymagają jeszcze solidnego dopracowania (import i eksport projektów z innych platform edycyjnych). Niezależnie od wszystkiego za najważniejszą zmianę należy jednak uznać pojawienie się wersji Edit programu zubożonej wprawdzie o aplikację DVD Architect, ale w zamian dostępnej w niesłychanie atrakcyjnej cenie. I o ile już za nieco ponad 2,5 tysiąca złotych narzędzie to było godnym rywalem znacznie droższego Adobe Premiere Pro, o tyle teraz, gdy można je kupić za niecałe 1,5 tysiąca złotych, jest to wręcz rewelacyjna oferta.

Użytkownicy wcześniejszych wersji programu mogą być też zainteresowani faktem, iż przez cały październik polski dystrybutor tego oprogramowania, firma KSK Dystrybucja oferuje wersję aktualizacyjną w specjalnej, niższej cenie 549 złotych (zamiast standardowych 799 złotych).

 

Programy Sony Vegas Pro 12 oraz DVD Architect 5.2 można pobrać w wersji próbnej ze strony internetowej Sony Creative Software.

 

Program Sony Vegas Pro 12 został udostępniony do testu przez firmę KSK Dystrybucja.

Sony Vegas Pro 12 Edit DVD Architect 5.2 oprogramowanie edycyjne montażowe authoring montaż edycja wideo

 

 



www.swiatobrazu.pl