Książki100 najważniejszych zdjęć świataPytania i odpowiedziCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 2


  • Autor:
    Komentarzy: 28


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 5


  • Autor:
    Komentarzy: 8


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 19


  • Autor:
    Komentarzy: 3


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 67


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 24


  • Autor:
    Komentarzy: 17

Stabilizacja obrazu w matrycy i obiektywie - zastosowanie, zalety i ograniczenia

Stabilizacja obrazu w matrycy i obiektywie - zastosowanie, zalety i ograniczenia

Bardzo przydatną cechą zestawu fotograficznego (szczególnie podczas wykonywania zdjęć z ręki) jest system stabilizacji obrazu. Obecnie producenci praktycznie wszystkich systemów, zarówno lustrzankowych jak i bezlusterkowych oraz większość tzw. niezależnych producentów optyki stosują w swoich produktach jakieś systemy redukcji drgań. Te ostatnie można podzielić na dwie grupy: stabilizację obiektywu lub układu rejestrującego obraz. W obydwu przypadkach fundamentalna zasada ich działania jest podobna: wykryć drgania aparatu za pomocą specjalnego układu żyroskopowego i wprowadzić do nich odpowiednią korektę poprzez odpowiednie ruchy układu soczewek i/lub matrycy światłoczułej.


Pierwsza technika, starsza i stosowana przede wszystkim w konstrukcjach firm Canon i Nikon (ale nie tylko) to stabilizacja układu soczewek w obiektywie – jest bardzo często określana mianem stabilizacji optycznej. W momencie jej aktywacji wewnątrz obiektywu uruchamiany jest układ żyroskopowy poruszający specjalną grupą soczewek. Jej zadanie polega na korygowaniu toru strumienia światła docierającego do wnętrza aparatu tak, aby zachował możliwie jak najbardziej niezmienioną w czasie postać. Główna zaleta takiego sposobu stabilizacji polega na tym, że cały mechanizm działa nie tylko podczas wywoływania zdjęć, ale również można go włączyć w trakcie obserwowania kadrowanego obrazu przez wizjer lub na wyświetlaczu LCD. Dzięki temu komponowanie kadru – zwłaszcza przy użyciu obiektywów o dużych wartościach ogniskowych, gdzie drgania aparatu naprawdę potrafią utrudnić życie fotografowi – jest znacznie prostsze (obraz w wizjerze nie trzęsie się, lecz powoli i spokojnie kołysze, czy jak to określają niektórzy "pływa").


Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja 

dla nowych użytkowników

 

Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego.

 

 

Logowanie 

dla użytkowników SwiatObrazu.pl

 

E-mail: 

 

Hasło:  

 

Zapomniałeś loginu lub hasła?

Problemy z logowaniem

 

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

  • wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;
  • mechanizmów galerii swiatobrazu.pl
  • forów dyskusyjnych;
  • prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;
  • codziennego newslettera informacyjnego;
  • swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem