Książki100 najważniejszych zdjęć świataDaj się ocenić i oceniajPytania i odpowiedziBitwa na fotografieCytaty dla fotografaNajczęściej wyszukiwane

Dołącz do nas

Google+

Daj się ocenić i oceniaj



  • Autor:
    Komentarzy: 4


  • Autor:
    Komentarzy: 10


  • Autor:
    Komentarzy: 7


  • Autor:
    Komentarzy: 13


  • Autor:
    Komentarzy: 9


  • Autor:
    Komentarzy: 7


  • Autor:
    Komentarzy: 19
  • Jerusalem ...
    Jerusalem ...
    Autor: MAXMROZ
    Komentarzy: 31


  • Autor:
    Komentarzy: 10


  • Autor:
    Komentarzy: 22
  • wyspa swietej marii
    wyspa swietej marii
    Autor: lukas-photography
    Komentarzy: 15


  • Autor:
    Komentarzy: 29
  • W ciszy...
    W ciszy...
    Autor: Świechowski
    Komentarzy: 13


  • Autor: Andypolska
    Komentarzy: 20
  • ,,,
    ,,,
    Autor: fotoraf
    Komentarzy: 25

Światło w fotografii aktu

Światło w fotografii aktu

Poradnik ten poświęcimy szczegółowemu omówieniu rodzajów oświetlenia. Będę starał się przekazać Wam wiedzę najbardziej potrzebną do samodzielnej pracy z modelką. Przy okazji zaprezentuję kilka zdjęć i opowiem jak powstawały, jakiego sprzętu użyłem, jakie było jego ustawienie oraz jakie warunki panowały podczas sesji zdjęciowej. Pamiętajmy jednak, że nie chodzi o to, żebyście zrobili dokładnie takie zdjęcia jak robię ja czy inni fotografowie, ale abyście zapoznali się z tematem i zaczęli pracować nad własnym stylem. Nic nie daje człowiekowi takiej satysfakcji jak stworzenie czegoś co jest nowe, inne lub naprawdę wyjątkowe. W fotografii ważne jest to, żeby być pierwszym, a nie kolejnym.

Prezentujemy 3 lekcję e-kursu "Zrozumieć fotografię aktu".


Wykorzystanie światła zastanego


Najtańsze oraz ogólnodostępne jest oświetlenie zastane, czyli naturalne światło. Jest ono podstawą i od niego zaczynamy naszą przygodę z fotografią. Jest to bardzo zmienne oświetlenie i czasami może nam sprawiać kłopoty, ale istnieje kilka pożytecznych rzeczy, które mogą nam się przydać podczas sesji zdjęciowych z użyciem właśnie tego światła.


światło akt fotografia aktu

Fot. Ewa Danowska


Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, iż światło to da się zmierzyć (przy wykorzystaniu zewnętrznych oraz wbudowanych w nasze aparaty światłomierzy) i korzystając z doświadczenia naszych poprzedników możemy dowiedzieć się jak kontrolować tego rodzaju oświetlenie, jakie pory roku oraz dnia są najlepsze do robienia zdjęć.

Jak możemy sami zaobserwować, światło dzienne zmienia się z godziny na godzinę. Jeżeli weźmiemy sobie za przykład słoneczny, lipcowy dzień, kiedy w południe światło będzie naprawdę agresywne, padające od góry, nadające ostre kontrasty i cienie, może okazać się, że będzie nam sprawiało tyle problemów, że warto będzie poczekać aż zacznie się zbliżać ku zachodowi lub fotografować tuż po jego wschodzie.

Oczywiście istnieje możliwość ograniczenia tego południowego światła poprzez wykorzystanie pewnego rodzaju zasłon (np. na ramach typu butterfly) lub szukanie zacienionych miejsc (nie ciemnych). Możemy wykorzystać w takiej chwili np. drzewa. Myślę, że las będzie bardzo dobrym środkiem do zatrzymania promieni słonecznych, a zarazem dobrym motywem naszego pleneru – przechodzące przez korony drzew światło słoneczne dociera do nas w postaci bardzo nieregularnych plam świetlnych, co może nadać ciekawego charakteru naszym fotografiom. Istnieje również możliwość wykorzystania takiego światła we wnętrzach. Wpadające przez okna tak ostre światło może wprowadzić do naszej sceny fantastyczny klimat.


światło akt fotografia aktu

Fot.  Bartosz Brudek, Studio NinoVeron


Doskonałym przykładem jest powyższe zdjęcie Bartosza Brudka. Znalazł on odpowiednie miejsce, ustawił modelkę, światło dzienne zostało brutalnie ograniczone przez deski, którymi było zabite okno. Fotograf wprowadził niesamowity klimat, znakomicie wykorzystał panujące warunki, z wyczuciem dopasował ekspozycję. Jestem pod ogromnym wrażeniem tej fotografii. Jest bardzo wymowna, klimatyczna i ciekawa. Kwadratowy format (analog Hasselblad), wszystko równo i "książkowo" – modelka ustawiona z lewej strony kadru spogląda w okno, lekko skierowana na prawą stronę itd., ale jest w tym zdjęciu klimat, jest to coś, co powoduje, że z przyjemnością się na nie patrzy.

Z kolei ciekawym przykładem zdjęć powstałych w plenerze jest sesja do kalendarza Pirelli 2012, w wykonaniu znakomitego fotografa Mario Sorrenti. Sesja prosta (niektórzy mówią, że zbyt prosta jak na Pirelli), zdecydowanie inna niż ta, którą wykonał w 2011 roku rewelacyjny Karl Lagerfeld. Jak została zrobiona? Mogłoby się wydawać, że banalnie prosto. Fotograf ustawiał modelki i robił zdjęcia. Odnalazłem film backstage (długi, ponad 20-minutowy materiał) i wtedy zrozumiałem istotę tych zdjęć, zrozumiałem czemu Sorrenti wybrał Korsykę, naturalne piękno oraz dlaczego fotografował w warunkach światła zastanego.


światło akt fotografia aktu

Mila Jovovich, Kalendarz Pirelli 2012, Fot. Mario Sorrenti


Materiał zawiera wypowiedzi oraz fragmenty sesji zdjęciowych z modelkami. Widać koncentrację oraz to, jak Sorrenti dobierał każdą scenę, jak radził sobie z naturalnym oświetleniem w otwartych przestrzeniach, nad wodą, na skałach czy też w lesie, gdzie szukał i układał małe plamki światła przedostające się przez gałęzie drzew. Po obejrzeniu tego  materiału oraz samych zdjęć z kalendarza można zrozumieć "jak to wszystko działa", czego szukać, jak przedstawić piękno natury w połączeniu z nagim ciałem. Moim zdaniem to rewelacyjny 20-minutowy kurs na temat światła zastanego.


światło akt fotografia aktu

Mila Jovovich i Mario Sorrenti, praca nad Kalendarzem Pirelli 2012


Autor: Łukasz Malczewski



1 2 3 4 5



Oceny artykułu: 100% 0% ocen: 2

Czytaj także



Komentarze Użytkowników

Niezalogowanych Użytkowników prosimy o zalogowanie się przed dodaniem komentarza.



Nie ma jeszcze żadnych komentarzy

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu i w żaden sposób nie odzwierciedlają poglądów prezentowanych przez właścicieli i administratorów SwiatObrazu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.




Najnowsze fotografie

Miejskie maki Lenka Lenka rowerzystka Tringa nebularia DSC O świcie nad bagnami