16 listopada 2017, 11:02
Autor: Mikołaj Konkiewicz
czytano: 4115 razy

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 - najlepsze zdjęcia portretowe z całego świata

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 - najlepsze zdjęcia portretowe z całego świata

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017 to prestiżowy konkurs fotografii portretowej, którego pierwsza edycja odbyła się w 1993 roku. Tym razem zwycięskie fotografie zostały wybrane spośród 5717 zdjęć, zgłoszonych przez 2423 fotografów z 66 krajów. W jury zasiedli Nicholas Cullinan (dyrektor National Portrait Gallery), David Campany (pisarz, kurator i artysta), Tim Eyles (przedstawiciel Taylor Wessing LLP), Sabina Jaskot-Gill (kurator i fotograf), Fiona Shields (szef działu foto Guardiana) oraz Gillian Wearing (artysta). Zwycięzca konkursu otrzymał 15000 GBP, drugie miejsce było nagradzane kwotą 3000 GBP, natomiast za trzecie miejsce organizatorzy przyznali 2000 GBP. Dodatkowo przyznano nagrodę John Kobal New Work Award o wartości 5000 GBP. Wyróżnione fotografie będą eksponowane na zbiorowej wystawie w National Portrait Gallery w Londynie od 16 listopada 2017 roku do 8 lutego 2018 roku.

I miejsce: Amadou Sumaila, autor: César Dezfuli

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. César Dezfuli

 

Zwycięzcą tegorocznej edycji został César Dezfuli, który sportretował 16-letniego uchodźcę z Mali  Amadou Sumaila, przebywającego na pokładzie statku ratowniczego, znajdującego się na międzynarodowych wodach Morza Śródziemnego, 20 mil morskich od wybrzeża libijskiego. Fotoreporter dokumentował ratowanie imigrantów. Bohater fotografii został uratowany, a następnie przeniesiony do ośrodka dla uchodźców we Włoszech. Jak mówi autor zdjęcia: "jego spojrzenie i  postawa zdradzają strach, nieufność i niepewność, ale jednocześnie pokazują determinację i siłę." Jury w swoim komentarzu do werdyktu zwróciło uwagę na "uderzającą i niepokojącą bezpośredniość spojrzenia Amadou, która stanowi kontrę do równowagi i precyzji kompozycji obrazu. Fotografia w mocny sposób oddaje jego stratę, samotność i determinację."

[kn_advert]

II miejsce: Uciekając z Mosulu, autorka: Abbie Trayler-Smith

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Abbie Trayler-Smith

Drugie miejsce zdobyło zdjęcie autorstwa Abbie Trayler-Smith, pochodzące z cyklu poświęconego kobietom dotkniętym wojną, które muszę żyć po doświadczeniu okrucieństwa ISIS. Na zdjęciu widać dziewczynę przyjeżdżającą w konwoju autobusów do obozu Hasan Sham. Stanowiło to szanse na ukrycie się w bezpiecznym miejscu, po okresie przebywania w Mosulu, objętym intensywnymi walkami. "Pamiętam szok i zakłopotanie obecne na twarzy tej kobiety. Zastanawia mnie, jak musiało wyglądać życie w rzeczywistości stworzonej przez ISIS" - opisuje swoje odczucia związane z fotografią  Abbie Trayler-Smith. Jury zwraca uwagę na malarskość fotografii i wyraz twarzy, "sugerujący niewyobrażalne okropności, których doświadczyła podczas okupacji". 

III miejsce: Jeden z nich jest człowiekiem #1, autorka: Maija Tammi

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Maija Tammi

Maija Tammi wykonała zdjęcie, które według jury zasłużyło na trzecie miejsce i nagrodę John Kobal New Work Award dla fotografa poniżej 35 roku życia. Portret jej autorstwa jest dosyć zaskakujący, gdyż przedstawia... robota. Widoczny na zdjęciu android ma na imię Erica i został stworzony przez Hiroshi Ishiguro w Japonii. Potrafi odpowiedzieć na wiele różnorodnych pytań, a także wyrazić emocje za pomocą mimiki, sterowanej przez szereg mikrosilników umieszczonych pod silikonową skórą. Fotografka chciała pokazać zamazującą się systematycznie granicę pomiędzy ludźmi a maszynami. Swoją pracą pyta o to, czym jest bycie człowiekiem i czym jest życie. Jury doceniło zagadkowość fotografii, zmuszającą do zastanowienie się, czy zdjęcie przedstawia organiczną czy mechaniczną istotę, co dodatkowo potęguje jej wydźwięk. 

 


 

Inne wyróżnione w konkursie fotografie: 

Farma wiatrowa Maddens, autorka: Catherine Hyland

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Catherine Hyland

Zdjęcie przedstawia kobietę pozującą na farmie wiatrowej, znajdującej się na małej karaibskiej wyspie Nevis. Miejsce to jest znane z piaszczystych plaż, ale w czasach gdy była pod panowaniem Imperium Brytyjskiego, istniało tutaj wiele plantacji trzciny cukrowej. Obecnie wyspa wykorzystuje odnawialne źródła energii tak, aby stać się pierwszym na świecie miejscem w 100% polegającym na tych metodach. 

Zdjęcie bez tytułu, autor: Craig Bernard

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Craig Bernard

Craig Bernard jest walijskim fotografem i szefem kuchni, który od 2005 roku wykonuje zdjęcia podczas karnawału Notting Hill, odbywającym się w zachodnim Londynie. W tym szczerym kadrze został ujęty klimat tego wydarzenia, które ma na celu celebrowanie wielokulturowej przeszłości i teraźniejszości stolicy Wielkiej Brytanii. 

Francesca, Eva i Lyn, Milion Dollar Point, Espiritu Santo, autor: Jon Tonks

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Jon Tonks

Jon Tonks fotografował społeczności żyjące na wyspach, dzięki czemu pragnął odkryć wierzenia i historię mieszkańców południowego Pacyfiku. W przerwie od zdjęć natrafił na trzy dziewczyny bawiące się na skale, które namówiła do pozowania do portretu. Lokacja ta jest znana jako Milion Dollar Point – miejsce w którym amerykańskie wojsko porzuciła sprzęt i pojazdy po zakończeniu II Wojny Światowej. 

Maggie, autor: Danny North

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Danny North

Fotografia pochodzi z cyklu zatytułowanego As I Found Her – A Portrait of Eigg (Jak ją znalazłam – portret Eigg), dokumentującego mieszkańców wyspy Eigg położonej w szkockim archipelagu Hebrydy. Mała wyspa jest zarządzana przez jej mieszkańców w sposób, który uwzględnia równowagę ekologiczną i wykorzystuje odnawialne źródła energii.

Burkini Island, autorka: Anna Boyiazis

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Anna Boyiazis

Fotografia przedstawia uczennice szkoły podstawowej w Zanzibarze, które uczą się pływać i ratować tonących w Oceanie Indyjskim. Życie w tym kraju koncertuje się wokół oceanu, jednakże część dziewcząt nigdy nie będzie mogła odbyć takich lekcji z powodu braku burkini, czyli kostiumu kąpielowego przeznaczonego dla muzułmanek i kobiet, którym tradycja i nakazy religijne zabraniają odsłaniania w miejscach publicznych części ciała. Tego typu stroje umożliwiły dziewczynkom i kobietom w Zanzibarze poznanie odpowiednich technik pływania i zwiększenie swojego bezpieczeństwa podczas przebywania w wodzie.

Przerwa obiadowa budowniczego, autor: Davey James Clarke

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Davey James Clarke

Pracownik budowy cieszy się chwilą odpoczynku i wytchnienia, podczas przerwy na placu budowy przy jednej z ulic Hackney w Londynie. Fotograf uchwycił moment oddechu, w którym pracownik fizyczny może zażyć kąpieli słonecznej, w samym środku tętniącego życiem miasta. 

Wartownicy, autorka: Nancy Newberry

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Nancy Newberry

Fotografka pochodząca z Teksasu, poprzez swoje działania bada kwestię amerykańskiej tożsamości i stereotypów, skupiając się na obszarze zderzenia USA i Meksyku. Jej inscenizacje przedstawiają stereotypowych modeli, takich jak amerykańscy kowboje czy meksykańscy jeźdźcy, tworząc obrazy, które zacierają granicę między dokumentem a fikcją. 

Złodziej kanapek, autor: Laurence Cartwright

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot.  Laurence Cartwright

Spontaniczna, rodzinna scena przedstawia moment kradzieży kanapki przez jamnika o imieniu Bingo. Ta szczera i ciepła fotografia opowiada o klasycznym brytyjskim urlopie.

Dapo, Chicks, autorka: Camille Mack

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Camille Mack

Zdjęcie pochodzi z cyklu, w którym fotografka dokumentuje klientów sklepów z kurczakami znajdującymi się w południowym Londynie. Świecące neony i dania mięsne przyciągają całe rodziny, studentów czy osoby lubujące się w nocnym życiu, które poszukują tłustych przekąsek. Dla Camille Mack sklepy tego rodzaju stają się miejscem, w którym ludzie posilają się, niezależnie od rasy, wieku, statusu społecznego czy religii.  

Pielęgniarka, autor: Keith Bernstein

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Keith Bernstein

W swojej cyklu Keith Bernstein fotografuje statystów filmowych podczas przerw i w czasie, gdy oczekują na swoją kolej. Bohaterowie jego zdjęć nie wygłaszają żadnych kwestii i stanowią jedynie tło dla toczącej się akcji. Na nagrodzonej fotografii znajduje się Maria, która przebywała na planie filmu kręconego w Bukareszcie w Rumunii. Miała wystąpić w tle sceny wypadku motocyklowego, jednakże okazało się, że jej obecność nie była potrzebna. Dopracowana kompozycja oparta na geometrycznej formie ławki i stołu, podkreśla poczucie nudy i izolacji. 

Jennifer, Lur i Emile, Warm Spring Creek, Idaho, autor: Matthew Hamon

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Matthew Hamon

Realizując serię Water's Edge (Krawędź wody), Matthew Hamon sfotografował Jennifer podczas kąpieli ze swoimi dziećmi.

Sentō, autor: Simon Urwin

Taylor Wessing Photographic Portrait Prize 2017

Fot. Simon Urwin

Sentō to rodzaj japońskiej łaźni, który ma bardzo duże znaczenie w kulturze mocno związanej z etykietą. W miejscu tym można porzucić ubranie i konwenanse – związane to jest z tradycją hadaka na tsukiai, zgodnie z którą, podczas wspólnego, nagiego obcowania znikają hierarchia i różnice pomiędzy ludźmi. W takich okolicznościach szef i podwładny mogą się w pełni zbratać, uciekając tym samym od presji współczesnego życia. Portret stworzony w Tokio, prezentuje jednego z kąpiących się, siedzącego na tle malowidła przedstawiającego Fuji. 



www.swiatobrazu.pl