czytano: 107011 razy
TEST: AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED to szczególnego rodzaju obiektyw. Niewiele jest konstrukcji tego rodzaju, które są dedykowane do użycia z pełnoklatkowymi aparatami cyfrowymi i analogowymi. Ogromne pole widzenia oraz duży otwór względny jaki oferuje ten obiektyw czyni go idealnym narzędziem dla fotografów krajobrazu, architektury czy też reporterów.
Zapraszamy do lektury testu tego niezwykłego sprzętu.
Korpus AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED wykonany jest z metalu z niewielkimi dodatkami tworzywa sztucznego oraz okładzin gumowych. Jakość wykonania całości jest warta wysokiej oceny ponieważ podczas testu nie zauważyliśmy niepokojących oznak niedokładnego montażu. Cała konstrukcja jest zabezpieczona uszczelnieniami, które mają zapewniać ochronę przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych.
Pierścienie zmiany ogniskowej oraz ostrości pracują z wyczuwalnym oporem i gwarantują dużą precyzję podczas regulacji parametrów. Zastosowane na ich powierzchni okładziny zapewniają wygodny uchwyt nawet przez rękawice. Użytkownicy sprzętu Nikon zapewne już znają to rozwiązanie ponieważ jest od wielu lat z powodzeniem stosowane we wszystkich obiektywach tej marki.
W środkowej części obiektywu, pomiędzy pierścieniami ostrości i ogniskowej, znajduje się skala odległości ostrzenia wyrażona w stopach oraz metrach. Z boku usytuowany jest suwak za pomocą którego można zmienić tryb pracy autofocusa z automatycznego na manualny.
Osłona przeciwsłoneczna jest zintegrowana z tubusem i nie można jej zdemontować. Rozmiar oraz kształt został tak dobrany aby zminimalizować efekt winietowania przy minimalnej ogniskowej. Materiał z którego jest wykonana to wysokiej jakości tworzywo sztuczne, a wnętrze osłony zostało wyprofilowane tak aby minimalizować odbicia światła.
Podczas regulacji ogniskowej rozmiary obiektywu nie zmieniają się - jednak przednia soczewka przesuwa się względem krawędzi osłony przeciwsłonecznej. Przy 24 mm soczewka jest przesunięta w stronę aparatu i głęboko schowana wewnątrz obudowy. Modyfikacja ogniskowej na 14 mm sprawia, że przedni element optyczny oddala się od aparatu i przybliża do krawędzi osłony. W takim ustawieniu osłona przeciwsłoneczna nie powoduje winietowania jednak obiektyw jest bardziej podatny na łapanie bocznego światła, które może powodować bliki.
14 mm |
24 mm |
Konstrukcja osłony przeciwsłonecznej uniemożliwia korzystanie z filtrów fotograficznych montowanych najczęściej z przodu obiektywu. Nie ma też sposobności wykorzystywania filtrów szufladkowych. Ponadto przedni dekiel znacząco różni się od innych ponieważ musi być nasuwany na całą przednią część obiektywu.
Zestaw jaki dostarcza producent w pudełku zawiera korpus obiektywu wraz z deklami (przednim i tylnym) oraz pokrowcem.
Parametry techniczne AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED
Nazwa
|
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED |
Dostępne mocowania | Nikon |
Rok premiery |
2007 |
Ogniskowa |
14-24 mm |
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C | 21-36 mm |
Kąt widzenia
|
114° - 84° (90° - 61° dla formatu DX) |
Maksymalna wartość przysłony |
2.8 |
Minimalna wartość przysłony |
22 |
Elementy/Grupy |
14/11 |
Ilość listków przysłony/otwór przysłony | 9/okrągły |
Minimalna odległość ostrzenia |
0,28 m (dla ogniskowych 18-24 mm) |
Maksymalne powiększenie |
1:6,7 |
Ogniskowanie |
wewnętrzne |
Długość obiektywu | 131,5 mm |
Średnica obiektywu |
98,5 mm |
Średnica filtra |
- |
Zmiana długości podczas ostrzenia | nie |
Zmiana długości podczas zoomowania | nie |
Osłona przeciwsłoneczna | tak/tulipanowa (zintegrowana z tubusem) |
Dostępne kolory obudowy | czarny |
Uszczelnienia | tak |
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa | tak |
Waga | 1000 g |
Budowa mechaniczna
Budowa optyczna
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED to pod wieloma względami szczególna konstrukcja nie tylko w systemie Nikon. Pierwsza rzecz jaka przykuwa uwagę to ogromnych rozmiarów przednia soczewka. Sama formuła optyczna zawiera w sobie 14 soczewek ułożonych w 11 grup. Wśród nich znajdują się elementy asferyczne (trzy) oraz soczewki wykonane ze szkła o niskiej dyspersji (dwie). Na wewnętrzną powierzchnię przedniej soczewki naniesiono warstwę Nano Crystal Coat, która ma za zadanie minimalizować wewnętrzne odbicia światła. Pozostałe powierzchnie soczewek zostały wyposażone w wielowarstwowe powłoki Super Integrated Coating.
Aby zapewnić atrakcyjny i naturalny wygląd nieostrości producent zastosował przysłonę składająca się z dziewięciu listków, która tworzy okrągły otwór. Ma to korzystny wpływ na wygląd punktów światła znajdujących się poza głębia ostrości i zapewnia ?gładkie? rozmycie tła.
Budowa optyczna obiektywu AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED |
Ostrość obrazu
Ilość detali jaka znajduje się na zdjęciach wykonanych przy użyciu AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED oraz aparatu Nikon D3 jest bardzo duża. Przy ogniskowej równej 14 mm fotografie wykonane przy maksymalnym otworze przysłony charakteryzują się bardzo dobrą ostrością. Zmniejszanie jej otworu wydaje się mieć wpływ jedynie na głębię ostrości. Negatywne skutki dyfrakcji ujawniają się od f/16.
Jeżeli przejdziemy do analizy zdjęć wykonanych na maksymalnej ogniskowej to zauważymy, że obrazy powstałe przy f/2.8 nacechowane są niewielkim rozmyciem obrazu i w porównaniu do zdjęć z 14 mm są nieznacznie gorsze jakościowo. Niemniej jednak nadal można powiedzieć, że ilość zarejestrowanych detali jest bardzo duża. Przymknięcie przysłony o 1 EV zdaje się całkowicie niwelować ten mankament. Dyfrakcja, podobnie jak w przypadku 14 mm, ujawnia się w momncie gdy użyjemy przysłony rzędu f/16 lub mniejszej.
Szerokokątny zoom o zakresie ogniskowych 14-24 mm to niezwykle trudny w projektowaniu i wykonaniu obiektyw. Dlatego uważniej przyjrzymy się narożnikom obrazów wykonanych przy skrajnych ogniskowych. Poniżej zamieszczone są próbki zdjęć w skali 1:1 pobrane ze zdjęć wykonanych przy użyciu różnych przysłon. Widać na nich, że jakość obrazu nieznaczenie poprawia się wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony. Jednak nawet przy f/2.8 obraz posiada sporo detali a jakość zdjęcia jest dobra. Warto raz jeszcze przypomnieć, że test przeprowadzany był przy użyciu aparatu Nikon D3, który wyposażony jest w pełnoklatkową matrycę cyfrową. Za jego pośrednictwem mogliśmy dokładnie zbadać jakość optyczną AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED.
Osoby, które będą chciały użytkować ten sprzęt z aparatami formatu DX (np. Nikon D300) będą korzystać z samego centrum koła obrazowego rzutowanego przez obiektyw więc kwestia niewielkiego pogorszenia jakości obrazu w narożnikach nie będzie ich dotyczyć. Biorąc pod uwagę wszystkie cechy jakie wykazuje AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED w zakresie jakości obrazu ocena w tej kategorii będzie wysoka.
f/2.8 | |||
f/4.0 | |||
f/5.6 | |||
f/8.0 | |||
f/11 | |||
f/16 | |||
f/22 |
f/2.8 | |||
f/4.0 | |||
f/5.6 | |||
f/8.0 | |||
f/11 | |||
f/16 | |||
f/22 |
14 mm | |||
f/2.8 | f/4.0 | f/5.6 | f/8.0 |
24 mm | |||
f/2.8 | f/4.0 | f/5.6 | f/8.0 |
Aberracja
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED jest przez producenta opisywany jako wysokiej jakości obiektyw gwarantujący najwyższą jakość optyczną. Jego budowa i zastosowanie wysokiej jakości elementów optycznych może sugerować że tak w istocie jest. A jak AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED wypada w praktyce? Kategoria ?Aberracje? to dla wielu obiektywów bardzo trudna. Oceniając zdjęcia wykonane przy użyciu testowanego obiektywu oraz aparatu Nikon D3 można bardzo szybko dojść do wniosku, że jest to sprzętu zaprojektowany tak aby aberracje przestały spędzać sen z powiek fotografów. O ile w dobie szeroko dostępnej i szybkiej obróbki cyfrowej korekta aberracji wydaje się być łatwa, to jednak nadal jest to bardzo ważny parametr jeżeli ocenimy jakość obiektywu.
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED bardzo miło zaskakuje swoimi właściwościami w tym zakresie. Ślady przebarwień na granicach jasnych i ciemnych partii zdjęcia są niewielkie i uwidaczniają się tylko przy maksymalnie otwartej przysłonie i niezależnie od użytej ogniskowej. Poniżej zamieszczone są próbki zdjęć w skali 1:1 które obrazują to, jak dobrze korygowane są wszelkie aberracje.
14 mm |
|||
f/2.8 | f/4.0 | f/5.6 | f/8.0 |
f/2.8 | |
f/8.0 | |
24 mm | |||
f/2.8 | f/4.0 | f/5.6 | f/8.0 |
24 mm |
f/2.8 |
f/8.0 |
24 mm |
f/2.8 |
f/16 |
Winietowanie
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED to obiektyw, który przy maksymalnej przysłonie charakteryzuje się dużym stopniem zaciemnienia narożników kadru niezależnie od użytej ogniskowej. Zmniejszenie otworu przysłony wyraźnie niweluje ten efekt i na poziomie f/5.6 winietowanie jest już praktycznie niezauważalne. Wykonując zdjęcia aparatem pełnoklatkowym i testowanym obiektywem trzeba mieć świadomość, że zaciemnienie naroży kadru może mieć znaczny wpływ na fotografię. Oceniając AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED w tej kategorii bierzemy jednak pod uwagę ekstremalnie szerokie pole widzenia, które zwłaszcza na 14 mm utrudnia właściwą ocenę winiety. W wielu przypadkach przy fotografowaniu krajobrazu ciemniejsze niebo w lewym narożniku w odrobinę jaśniejsze w prawym będzie spowodowane tym, że nieboskłon nie ma jednolitej barwy. Często zdarzy się więc sytuacja, że to co na pierwszy rzut oka będzie identyfikowane jako winieta, tak naprawdę nią nie jest. Z podobną sytuacją będziemy mieli do czynienia z każdym obiektywem o pokrewnym zakresie ogniskowych.
14 mm f/2.8 |
14 mm f/2.8 |
14 mm f/2.8 |
24 mm f/2.8 |
24 mm f/5.6 |
Dystorsja
Zdjęcia wykonane przy użyciu AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED oraz aparatu Nikon D3 charakteryzują się widocznym zaburzeniem geometrii. Takiego efektu należało się spodziewać jednak jego skala jest zaskakująco niska. Na zdjęciach wykonanych na 14 mm widoczna jest dystorsja o charakterze beczkowatym, ale wraz ze wzrostem ogniskowej zniekształcenia geometryczne zanikają. Przy 24 mm dystorsja jest niewielka i trudna do zauważenia.
14 mm |
24 mm |
Odblaski
Zdjęcia wykonywane w sytuacji gdy w kadrze znajduje się silne, punktowe źródło światła nie są naznaczone dużą ilością blików. Przy małych otworach przysłony można w pewnych warunkach napotkać na odblaski jednak nie jest to zjawisko tak uciążliwe jak mogłoby się wydawać. Obiektyw dobrze sprawuje się w takich warunkach co przy tak małych ogniskowych i dużym koncie widzenia jest bardzo ważne szczególnie w fotografii krajobrazowej. Kłopoty zaczynają się w chwili gdy słońce znajdzie się poza kadrem ponieważ przednia soczewka nie jest dobrze chroniona przed bocznym światłem. Osłona przeciwsłoneczna nie blokuje światła padającego nawet pod kątem 90 stopni w stosunku do osi optycznej obiektywu. Skutkuje to pojawieniem się na zdjęciach odblasków, które są stosunkowo silne i obniżają jakość fotografii. Największe nasilenie tego zjawiska występuje przy ogniskowej 14 mm ponieważ wtedy przedni element optyczny jest wysunięty najdalej.
Poniżej zamieszczone są próbki zdjęć, które obrazują sposób w jaki AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED radzi sobie z trudnymi warunkami oświetleniowymi.
24 mm f/8.0 |
14 mm f/18 |
14 mm f/16 |
14 mm f/16 |
14 mm f/16 |
24 mm f/11 |
14 mm f/11 |
14 mm f/2.8 |
24 mm f/11 |
Autofocus
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED posiada system wewnętrznego ogniskowania co powoduje, że rozmiary obiektywu nie zmieniają się podczas ustawiania ostrości. Takie rozwiązanie sprawia, że ustawianie ostrości nie pociąga za sobą konieczności poruszania dużą i ciężką przednią soczewką co negatywnie wpływałoby na szybkość pracy autofocusa. Napęd systemu autofocus zapewnia wbudowany silnik SWM a ustawianie ostrości przebiega dzięki temu prawie bezgłośnie. Obiektyw daje możliwość wprowadzenie szybkiej korekty miejsca na które ustawiana jest ostrość a manualne przeostrzenie nie wymaga przełączania mechanizmu autofocusa na tryb ręczny.
Test przeprowadzaliśmy przy użyciu Nikon D3 i z takim aparatem AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED współpracuje bardzo dobrze. Szybkość nastawiania ostrości oraz celność jest wysoka. W tej kategorii nie można testowanemu obiektywowi nic zarzucić.
Podsumowanie i tabela ocen
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED to przedstawiciel niezwykle rzadkiego rodzaju obiektywów zmiennoogniskowych o ekstremalnie szerokim kącie widzenia. Dodatkowo wyróżnia się dużym otworem względnym na poziomie F/2.8 co w wielu sytuacjach jest niezwykle użyteczne. Wysoka, wręcz wzorcowa jakość wykonania, wygodne i precyzyjnie pracujące pierścienie zmiany ogniskowej oraz ostrzenia to cechy świadczące o tym, że mamy do czynienia z najwyższej klasy konstrukcją.
Jakość optyczna również zasługuje na wysoka notę z racji bardzo dobrej jakości obrazu jakie pozwala uzyskać AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED. Nawet w sytuacji gdy korzystamy z maksymalne otwartej przysłony ilość detali rejestrowanych na zdjęciu jest bardzo duża. W testowanym obiektywie nie napotkaliśmy na kłopoty z niecentrycznością układu optycznego a obraz na całej powierzchni był równie ostry. Jedyna słabość to narożniki kadru gdzie można zaobserwować niewielki spadek ostrości a obraz jest lekko rozmyty.
Sporym mankamentem może się dla wielu osób okazać podatność AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED na powstawanie blików i to w sytuacji gdy w kadrze nie ma silnego, punktowego źródła światła. Dla fotografów zajmujących się fotografią krajobrazową lub architektury może to mieć zasadnicze znaczenie.
Winietowanie przy maksymalnych otworach przysłony i niezależnie od ogniskowej jest spore, ale szybko zanika. Zaciskanie przysłony skutecznie niweluje ten negatywny efekt.
Dość uciążliwym dla niektórych fotografów może być brak możliwości użycia filtrów fotograficznych wraz z AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED. Jego budowa mechaniczna nie pozwala na montowanie filtra z przodu i nie ma też szuflady (rozwiązanie często stosowane w teleobiektywach). Dla osób korzystających z filtrów efektowych może to być bardzo duża wada.
Próżno szukać w ofertach firm konkurencyjnych w stosunku do Nikona podobnych konstrukcji. Jeżeli zdążają się obiektywy o tak dużym kącie widzenia to są one dedykowane dla aparatów z matrycami APS-C. Można tu wymienić Sigma 10-20mm f/4-5,6 EX DC HSM, Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM czy też Sony DT 11-18 mm f/4,5-5,6. Jedyny obiektywem który może być porównywalny z AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED jest Sigma 12-24mm f/4,5-5,6 EX Aspherical DG HSM. Posiada on bardzo podobny zakres ogniskowych jednak znacznie różni się budową mechaniczną jak i optyczną. Jest to też zdecydowanie ciemniejsza konstrukcja i trudno jest bezpośrednio porównywać oba obiektywy zwłaszcza, że różnica w cenie jest ogromna.
Pozostałe marki oferują najczęściej zoomy szerokokątne o zakresie 16-35 mm o podobnej do Nikkora światłosile. Chodzi tu o EF 16-35mm f/2.8L II USM oraz Carl Zeiss Vario-Sonnar T* 16 -35 mm F2.8 ZA SSM, których jednak nie zdecydowaliśmy się zamieścić w poniższym zestawieniu z racji rozbieżności w zakresie ogniskowych.
Cecha/Obiektyw | AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED |
Sigma 12-24mm f/4,5-5,6 EX Aspherical DG HSM |
Elementy/Grupy | 14/11 | 16/12 |
Rozmiar filtra | - | - |
Waga | 1000 g | 600 g |
Średnica | 98 mm | 87 mm |
Długość | 131,5 mm | 102,5 mm |
Listki przysłony | 9 | 6 |
Przysłona kołowa | tak | nie |
Elementy asferyczne | 3 | 3 |
Elementy ze szkła o niskiej dyspersji | 2 | 4 |
Optyczna stabilizacja obrazu | nie | nie |
Silnik autofocusa | tak/SWM | tak/HSM |
Ceny wg serwisu skapiec.pl | 6299 zł do 8449 zł | 2999 zł 3239 zł |
Tabela ocen
Kategoria | Ocena |
Jakość wykonania | 5,5 |
Ostrość obrazu | 5 |
Aberracja chromatyczna | 5 |
Winietowanie | 3,5 |
Dystorsja |
5 |
Odblaski | 3,5 |
Autofocus | 5,5 |
Średnia | 4,58 |
Oceny przyznane są w skali od 0 do 6 punktów.
Zalety:
wysoka jakość wykonania,- bardzo dobra jakość obrazu już od maksymalnego otworu przysłony,
- niski poziom aberracji,
- szybki i cichy autofocus,
Wady:
- brak możliwości użycia filtrów,
- mała osłona przeciwsłoneczna,
- pojawiające się bliki przy bocznym świetle,
Dziękujemy firmie Nikon Polska za wypożyczenie obiektywu AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED oraz aparatu Nikon D3 |
Galeria zdjęć
Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane aparatem Nikon D3 oraz obiektywem AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED.
Kliknij na wybrane zdjęcie - zostanie otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.
www.swiatobrazu.pl