czytano: 78116 razy
TEST: Olympus E-P1
Firma Olympus miesiąc temu zaprezentowała pierwszy aparat systemu Mikro Cztery Trzecie - model Olympus E-P1. Wzbudzający zainteresowanie aparat proponuje swoim użytkownikom ciekawe możliwości, skrzętnie upakowane w mały, stylizowany na retro korpus. Szczegółów na temat owego sprzętu możecie dowiedzieć się w tym teście - zapraszamy do lektury.
Podobno pierwsze wrażenie jest bardzo ważne. Olympus E-P1 w większości przypadków wywiera pozytywne odczucia. Aparat jest niewiele większy od cyfrowych kompaktów, które obecnie dominują na rynku. Ładna, nieduża , metalowa obudowa - stylizowana na klasycznego Pena z lat sześćdziesiątych - wywiera bardzo dobre wrażenie.
Przód aparatu posiada mocowanie obiektywu i uchwyt - pokryty wysokiej jakości materiałem, który zapewnia minimum wygody.
Górna część obudowy - zawiera pokrętło trybów fotografowania, gorącą stopkę, na której można umieścić zewnętrzną lampę błyskową lub celownik. Dalej na prawo umieszczony został przycisk ON/OFF, spust migawki i guzik, za pomocą którego możemy korygować ekspozycję.
W tylnej części znajduje się 3 calowy ekran LCD. Obok niego - po prawej znajdują się cztery przyciski odpowiedzialne kolejno: za blokowania automatycznej ekspozycji oraz autofokusa, podgląd wykonanych fotografii, usuwanie zdjęć oraz wejście do menu głównego. Nieco dalej umiejscowione zostały klawisz FN i INFO oraz wielofunkcyjna tarcza obrotowa umożliwiająca szybkie ustawienie balansu bieli, wartości czasu naświetlania, ISO i trybu autofokusa. Jego funkcjonalność opiszemy w rozdziale "ergonomia pracy". W górnym prawym rogu znajduje się pokrętło, za którego pomocą możemy sterować przykładowo przysłoną.
Prawa strona obudowy zawiera przykryte klapką wejście USB i slot HDMI. Spód sprzętu posiada mocowanie statywu, miejsce na baterię i kartę pamięci.
Wygląd
Konstrukcja
Olympus E-P1 to aparat nowego systemu - Mikro Cztery Trzecie. Zapowiedziana w sierpniu zeszłego roku przez firmy Olympus Imaging Corporation (Olympus Imaging) i Matsushita Electric Industrial Co., Ltd. (Panasonic) technologia - umożliwiła pomniejszenie rozmiarów sprzętu fotograficznego nie powodując pogorszenia jakości zdjęć.
System ten wyróżniają trzy główne cechy. Odległość obiektywu od matrycy jest dwukrotnie mniejsza niż w przypadku systemu Cztery Trzecie i wynosi - 20 mm, średnica obiektywu również jest pomniejszona i wynosi 44 mm. Dodano dodatkowe piny do transmisji danych między aparatem a obiektywem w efekcie czego jest ich teraz łącznie 11. Na szczęście pomniejszeniu nie uległa matryca. Jej rozmiary wynoszą 17.3 x 13.0 mm.
Aparat nie ma lustra, ale posiada migawkę szczelinową sterowaną elektronicznie, która umożliwia naświetlanie matrycy w czasach od 60 sekund do 1/4000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV. Jest dostępny czas B ograniczony do 30 minut.
Konstruktorzy w budowe E-P1 nie uwzględnili wbudowanej lampy błyskowej i wizjera. Oba elementy są dostępne jako zewnętrzny ekwipunek aparatu. Jednak jednocześnie nie da się ich używać gdyż wpinane są na tak zwaną gorącą stopkę.
Ponieważ aparat umożliwia zmianę optyki podświadomość podpowiada fotografom przyłożenie aparatu do oka i obserwację przez wizjer. Na szczęście ekran LCD pozwala na w miarę swobodne kadrowanie - o tym piszemy w dalszej części testu.
Ergonomia pracy
Obsługa aparatu nie sprawia kłopotów. Dla osób, które nie miały wcześniej styczności z aparatami cyfrowymi potrzebne będzie zaledwie kilkadziesiąt minut by poznać aparat "od A do Z". Menu jest intuicyjne - tak samo jak w Olympusie E-620. Wszystkie najważniejsze podczas fotografowania funkcje są dostępne z poziomu szybkiego menu, które uruchamiamy za pomocą wciśnięcia klawisza OK. Ustawienia funkcjonalności poszczególnych przycisków i pokręteł możemy dostosować do własnych upodobań w menu.
Wielofunkcyjna obrotowa tarcza jest bardzo delikatna. Poprzez przypadkowe naciśnięcie można zmienić inne parametry - nie koniecznie tak jak byśmy sobie tego życzyli. Dla męskich rąk przyciski te mogą być zbyt małe i delikatne. Wszystkie klawisze są dobrze opisane i pozwalają na szybką zmianę ustawień aparatu.
Pokrętło trybów fotografowania pracuje z wyczuwalnym oporem, ale sposób jego wykonania sprawia, że jest wygodne w użyciu. Drugie pokrętło usytuowane z drugiej strony aparatu jest dobrze zaprojektowane - umieszczone pod kciukiem w trakcie trzymania aparatu idealnie spisuje się podczas zmiany wartości przysłony.
Podczas kilkugodzinnej pracy z aparatem - jego małe rozmiary i brak wyprofilowanego uchwytu mogą powodować dyskomfort dla prawej dłoni. Wadę tą rekompensuje niska waga korpusu, która wynosi zaledwie 335 gram, a wraz z obiektywem M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake jedyne 410 gram. Tak więc E-P1 z obiektywem jest lżejszy od amatorskiej lustrzanki rodzaju Canon EOS 1000D czy Sony A230. Poza tym jeśli gdzieś wyjeżdżamy i chcemy zabrać ze sobą aparat - a mamy do dyspozycji kilka obiektywów to zazwyczaj ograniczamy się do jednego czy dwóch by zredukować ciężar torby lub plecaka. Kiedy zabieramy na wycieczkę E-P1 zapakowanie M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 i M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 żadnej różnicy nie robi. Tak więc wszystko ma swoje plusy i minusy.
Ekran LCD
Olympus E-P1 wyposażony jest w 3 calowy ekran Hyper Cristal LCD wyświetlający 230 tysięcy punktów. Jak już wspominaliśmy podczas pierwszych opini o tym aparacie - praca z nim w ostrym słońcu jest nie komfortowa. W cieniu zachowuje się znacznie lepiej umożliwiając podgląd pod dużym kątem co sprawia, że kadrowanie z nad głowy i z poziomu ziemi jest możliwie. Jego jasność można regulować na 15 poziomach, dostosowując ją do warunków oświetleniowych.
Wydawało się, że zupełnie nowy produkt - producent zaopatrzy w panel LCD o wyższej jakości. Okazuje się, że ekran w Panasonicu G1 przy takiej samej powierzchni ma dwa razy większą rozdzielczość. Czuła matryca i wydajny procesor sprawiają, że obraz odświeżany jest stosunkowo szybko. Zmiany ogniskowej, przekadrowanie oraz zmiana natężenia światła są obrazowane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można szybko układać kompozycję.
Matryca
Olympus E-P1 wyposażono w matrycę Hi Speed Live MOS w rozmiarze 17.3 x 13.0 mm o pełnej rozdzielczości 13,1 megapikseli sterowana przez procesor obrazu TruePic V. Sensor pracuje w zakresie czułości od ISO 100 do ISO 6400. Funkcjonalność ostatniej, najwyższej wartości od razu wydała nam się znikoma, co potwierdziło się podczas testów. Poniżej prezentujemy tabelkę przedstawiającą poziom zaszumienia obrazu na poszczególnych wartościach ISO.
ISO 100
|
|
ISO 200
|
|
ISO 400
|
|
ISO 800
|
|
ISO 1600
|
|
ISO 2000
|
|
ISO 3200
|
|
ISO 6400
|
Ustawiając aparat na wartość powyżej ISO 1600 nie można spodziewać się czystego obrazu. Powstały szum negatywnie wpływa na szczegóły oraz kolor. Użyteczność czułości ISO 800 miło nas zaskoczyła. Warto również podkreślić, że matryca posiada dużą dynamikę. Zakres tonalny jest szeroki - aparat pozwala rejestrować zdjęcia o bardzo dużej dynamice.
Aparat wyposażony jest w system redukcji drgań, dzięki któremu obraz jest stabilizowany bez względu na to jaki obiektyw mamy dołączony do aparatu. Kontrola nad tą funkcją odbywa się z poziomu menu gdzie można znaleźć cztery ustawienia: automatyczna, pionowa, pozioma i wyłączona. Producent zapewnia, że pozwala ona na wydłuzenie czasu ekspozycji o 4 EV. Aparat posiada system czyszczenia matrycy oparty o ultradźwiękowy filtry SSWF.
Fotografowanie
Olympus E-P1 zachęca do wykorzystania w kreatywny sposób jego funkcjonalności. Aparat został wyposażony w pełną gamę trybów fotografowania - od manualnych po całkowicie automatyczne. Na pokrętle trybów znajdują się następujące opcje:
- iAuto - tryb inteligentnej automatyki, który sam rozpoznaje fotografowaną scenę i właściwie dobiera parametry ekspozycji;
- ART - gama sześciu filtrów artystycznych;
- SCN - zawiera 14 programów tematycznych spośród których użytkownik dobiera odpowiedni do fotografowanej sceny;
- filmowanie;
- P, A, S, M - tryby znane z lustrzanek cyfrowych.
System AF w Olympusie E-P1 działa na zasadzie detekcji kontrastu. Test został przeprowadzony z użyciem dwóch obiektywów - M.Zuiko Digital 17 mm 1:2.8 i M.Zuiko Digital ED 14-42 mm 1:3.5-5.6. Pracę 11-punktowego autofocusa wraz z wyżej wymienionymi obiektywami możemy ocenić dobrze. Jest szybki - a z jego celności mieliśmy problem dosłownie kilka razy - w trudnych warunkach, w których kontrast sceny był niski.
Tryby AF:
- Pojedyncze zdjęcie (S-AF),
- Ciągły (C-AF),
- Ręczny (MF),
- S-AF + MF.
Pomiar światła działa poprawnie, a niedoświetlenia lub przepalenia zdarzają się rzadko - w przeciwnieństwie do innych cyfrowych aparatów fotograficznych dostępnych na rynku. E-P1 mierzy światło w następujących trybach: Digital ESP (matrycowy 324-strefowy); centralnie-ważony; punktowy; punktowy z jasnym tłem; punktowy z ciemnym tłem.
Zdjęcia mogą być zapisywane w rozdzielczościach: 4032 x 3024 (RAW, JPEG); 2560 x 1920 (JPEG); 1024 x 768 (JPEG) o jakości Fine lub Normal. E-P1 umożliwia wykonywanie zdjęć o proporcjach boków 16:9, 3:2, 4:3 oraz 6:6. Opcja oznaczona symbolem ART kryje funkcję fotografowania z nałożeniem filtrów, które pozwalają na tworzenie różnych efektów artystycznych bezpośrednio w aparacie. Producent wyposażył aparat w następujące filtry:
ART 1 - Pop Art - wzbogaca kolorystykę zwiększając nasycenie kolorów.
ART 2 - Zmiękczanie ostrości - zmiękcza tonację, powstały obraz posiada nieco eteryczny klimat.
ART 3 - Jasny i lekki kolor - rozjaśnia kolory i delikatnie pozbawia je nasycenia.
ART 4 - Tonowanie światła - tonuje światło dzięki czemu obraz staje się bardzo miękki.
ART 5 - Ziarnisty film - imituje obraz powstały na monochromatycznym filmie o wysokiej czułości.
ART 6 - Fotografia otworkowa - nadaję fotografii ciekawą tonację kolorystyczną oraz winietę.
Filtr artystyczny - Pop Art
|
Filtr artystyczny - Zmiękczanie ostrości
|
Filtr artystyczny - Jasny i lekki kolor
|
Filtr artystyczny - Tonowanie światła
|
Filtr artystyczny - Ziarnisty film
|
Filtr artystyczny - Fotografia otworkowa
|
Oprócz filtrów artystycznych aparat posiada funkcję wielokrotnej ekspozycji, która również umożliwia uzyskanie niebanalnych efektów. Nałożenie klatek można obserwować w trybie Live View.
Wielokrotna ekspozycja
|
Programy tematyczne jakimi dysponuje Olympus E-P1 to: Portret, e-portret, Krajobraz, Krajobraz i ludzie, Makro, Sport, Nocny krajobraz, Nocny portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Cyfrowa stabilizacja obrazu (DIS), Makrofotografia przyrody, Świece, Zachód słońca, Fajerwerki, Dokumenty, Panorama, Plaża i śnieg.
Balans bieli dostępny jest w 9 określonych przez producenta opcjach: Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (trzy rodzaje), Lampa błyskowa. Oprócz tego istnieje możliwość jego ustawienia według skali Kelvina w zakresie 2000 - 14 000 stopni i ustawienia własnego balansu bieli według wzorca. Dostępna jest również korekcja i bracketing balansu bieli.
Szybkość zdjęć seryjnych zależna jest od poziomu kompresji i typu karty pamięci. Biorąc pod uwagę zdjęcia w formacie JPEG o jakości Normal, zapisywanych na karcie pamięci o klasie prędkości 6 można wykoanć 12 zdjęć z prędkością 3 klatek na sekundę. Jeśli chodzi o fotografię w formacie RAW aparat umożliwia zapis z tą samą prędkością maksymalnie 10 zdjęć.
Jak już wspomnieliśmy - E-P1 nie posiada wbudowanej lampy błyskowej i aby doświetlać fotografowane sceny trzeba skorzystać z lampy zewnętrznej. Nowy model flash'a o nazwie FL-14 działa w trybach TTL-Auto, Auto i Manual. To niewielkie urządzenie waży jedyne 84 gramy i charakteryzuje się liczbą przewodnią 20 dla ISO 200. Posługiwanie się tą lampą jest wygodne ponieważ środek ciężkości się nie przemieszcza a aparat zawieszony na szyi pozostaje w takiej samej pozycji.
Wraz z premierą Olympusa E-P1 producent zaprezentował również opcjonalny wizjer VF-1. Jest to urządzenie montowane na stopce lampy błyskowej, dedykowane dla obiektywu M.ZUIKO DIGITAL 17mm 1:2.8 Pancake. Jego funkcjonalność jest znikoma ponieważ nie pokazuje parametrów ekspozycji oraz nie jest w stanie zastąpić ekranu LCD podczas kadrowania w ostrym słońcu.
Kilka fotografii w formacie RAW można pobrać w zakłade "Galeria zdjęć".
Filmowanie
E-P1 umożliwia rejestrowanie filmów wideo w rozdzielczości 1280 x 720 pikseli z prędkością 30 klatek na sekundę. Takie parametry filmowania stawiają ten aparat w dość wysokiej klasie - jednak nie najwyższej. W maksymalnej rozdzielczości można nagrać 7 minut filmu. Obraz zapisywany jest w formacie AVI. Dźwięk rejestrowany jest w formacie stereo (PCM/16bit, 44,1kHz, WAV).
Podczas filmowania matryca pracuje na czułościach od ISO 160 do ISO 1600. Filmować można w automatycznym trybie Program lub używając priorytetu przysłony - dzięki czmu można zmieniać głębię ostrości. Oprócz tego istnieje możliwość nagrywania filmów z filtrami artystycznymi, jednak w przypadku dwóch ostatnich - czyli Ziarnisty film i Fotografia otworkowa - efekty nie są zadowalające. Prawdopodobnie procesor zbyt wolno przetwarza nakładane filtry - w efekcie czego powstaje film poklatkowy - jakby złożony ze zdjęć. Sprawa ma się bardzo podobnie podczas fotografowania - pliki są zbyt wolno przetwarzane.
Oczywiście dostępna jest stabilizacja obrazu w trybie filmowania - do wyboru jest stabilizacja automatyczna, pionowa i pozioma. Autofokus może pracować w trybie pojedynczym i ciągłym oraz AF + MF. Podczas ciągłej pracy AF ostrość automatycznie ustawiana jest na pierwszym planie.
Poniżej prezentujemy film testowy nagrany Olympusem E-P1 na jednej z ulic Krakowa.
Zasilanie, pamięć i złącza
Olympus E-P1 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym BLS-1 o pojemności 1150mAh (7.2 V). Podczas testu, na jednym ładowaniu baterii udało nam się wykonać około 370 zdjęć i nakręcić kilka filmów testowych. Dane zapisywane są na karcie pamięci typu SD. Model ten, podobnie jak lustrzanki - nie posiada wbudowanej pamięci wewnętrznej.
Olympus E-P1 zaopatrzony jest w złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wyjście mini HDMI typu-C. Oprócz tego warto dodać, że pozwala na opcję wydruku bezpośredniego - PictBridge.
Podsumowanie
Olympus E-P1 to bardzo ciekawa konstrukcja, która nie tylko swoim wyglądem, ale również możliwościami zwróci na siebie uwagę miłośników fotografii. Jego atutem jest wymienna optyka, niewielkie rozmiary i nieduża waga. E-P1 oferuje pełną gamę fotograficznych możliwości. Brak wbudowanego wizjera i lampy błyskowej ma swoje plusy i minusy jednak nie stawia to tego sprzętu na przegranej pozycji. Jakość zdjęć jest dobra - zaskakująco jak na tak mały aparat. Zapewne większej ilości użytkowników przypadną do gustu filtry artystyczne i funkcja wielokrotnej ekspozycji - idealnie pasujące do charakteru aparatu. Jest jedna wada, o której nie napisaliśmy wcześniej. Mianowicie - niektóre zdjęcia posiadają błąd w exif'ie - czasem podaje niewłaściwą wartość ogniskowej. Zapewne producent naprawi tę wadę udostępniając użytkownikiom pierwszą wersję firmware.
Analogowe aparaty Pen sprzedano w liczbie 17 milionów egzemplarzy. Ciekawe czy ich cyfrowa wersja - E-P1 osiągnie taką popularność...
(w skali: 1-6)
Zalety:
- bardzo korzystny stosunek wielkości urządzenia do jego możliwości
- wymienna optyka
- solidna obudowa
- niski poziom szumów do ISO 1600
- bardzo dobra dynamika matrycy
- celny i szybki autofokus
Wady:
- wielofunkcyjna tarcza jest zbyt mała i nieprecyzyjna
- niska rozdzielczość wyświetlacza LCD
Dziękujemy firmie Olympus Polska za wypożyczenie aparatu Olympus E-P1 do testu.
Zdjęcia testowanego produktu zostały wykonane przy pomocy lamp błyskowych marki Quantuum
udostępnionych przez sklep internetowy Foto-Tip.pl
Specyfikacja techniczna
Specyfikacja techniczna Olympusa E-P1
Typ | |||
---|---|---|---|
Materiał korpusu | Metalowy | ||
Mocowanie obiektywu | Micro Four Thirds | ||
Sensor obrazu | |||
Typ | 4/3 '' Sensor Hi-Speed Live MOS | ||
Efektywna liczba pikseli | 12,3 megapikseli | ||
Układ filtra | Filtr barw podstawowych (RGB) | ||
Współczynnik proporcji i obszar | 4:3 / 17,3 x 13,0 mm | ||
Pełna rozdzielczość | 13,1 megapikseli | ||
Procesor | |||
Typ | TruePic V | ||
Filtr | |||
Filtr zabezpieczający przed kurzem | Filtr ultradźwiękowy | ||
Filtr odcinający podczerwień (IR) | Typu hybrydowego | ||
Filtr LPF | Typu stałego | ||
Live Preview (Cyfrowy podgląd obrazu na żywo) | |||
Informacje | 100% pokrycie pola kadru, podgląd regulacji ekspozycji, podgląd regulacji balansu bieli, podgląd ustawienia gradacji (SAT), podgląd detekcji twarzy, podgląd perfekcyjnego ujęcia, możliwość wyświetlenia linii siatki, możliwość 7x/10xpowiększenia, MF/S-AF, wyświetlanie ramki AF, wyświetlanie punktu AF, informacje o fotografowaniu, histogram | ||
Typ AF | System detekcji kontrastu | ||
Stabilizator obrazu | |||
Typ | Przesunięcie sensora | ||
Tryby | Dwuwymiarowa lub jednowymiarowa aktywacja | ||
Efektywny zakres kompensacji | Do 4 stopni EV | ||
Zakres czasów otwarcia migawki | 2 - 1/4000 s (niedostępny, gdy wybrany jest czas B) | ||
System ustawiania ostrości | |||
Metoda | System AF oparty na detekcji kontrastu (gdy używany jest obiektyw nie kompatybilny z szybkim AF opartym na detekcji kontrastu AF, działa to jako wspomaganie AF) | ||
Obszary ustawiania ostrości | 11 punktów / Automatyczny oraz manualny wybór 25 punktów / Automatyczny wybór przy włączonej detekcji twarzy 225 punktów / Manualny wybór w trybie Powiększonego podglądu |
||
Blokada AE (Automatycznej ekspozycji) | Tak | ||
Manualne ustawianie ostrości | Tak , Dostępne przez obrócenie pierścienia ostrości, umożliwia manualne ustawienie ostrości, gdy aparat działa w trybie AF (możliwość przystosowania) | ||
Pojedynczy AF | Tak | ||
Pojedynczy AF + MF (Manualne ustawienie ostrości) | Tak | ||
Ciągły AF | Tak | ||
System ekspozycji | |||
Tryby | Program automatyki, i-Auto, Priorytet przysłony, Priorytet czasu migawki, Manualnie, Programy tematyczne | ||
Korekcja ekspozycji | +/- 3 EV ( 1, 1/2, 1/3 kroków ) | ||
Funkcja Auto Bracketing dla ekspozycji | 3 kadry ( +/- 1/3, 1/2, 2/3, 1 kroków EV ) | ||
Funkcja Auto Bracketing dla ISO | 3 kadry ( 1/3, 2/3, 1 kroków EV ) | ||
Programy tematyczne | |||
Liczba programów tematycznych | 19 | ||
Tryby | Portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makrofotografie przyrody, Przy świecach, Dokumenty, Panorama, Plaża i śnieg, Sztuczne ognie, Zachód słońca, e-portret | ||
Wielokrotna ekspozycja | |||
Maks. liczba kadrów | 2 kadry (fotografowanie) 3 kadry (edytowanie) |
||
Automatyczna kontrola wzmocnienia | Tak | ||
Pomoc w kadrowaniu | Live Preview (Cyfrowy podgląd obrazu na żywo) | ||
Pomiar oświetlenia | |||
Metoda | Pomiar ekspozycji TTL przy w pełni otwartej przysłonie | ||
Strefy | 324 stref Wielopolowy system pomiaru | ||
Zakres detekcji | 0 - 18 EV (50mm, 1:2, ISO 100) Cyfrowy pomiar ESP, pomiar centralnie ważony, pomiar punktowy | ||
Tryby | Pomiar ekspozycji typu ESP, Punktowy pomiar ekspozycji, Centralnie ważony pomiar ekspozycji, Jasne obszary, Ciemne obszary | ||
Filtry artystyczne | |||
Pop-art | Uwydatnia kolorystykę i tworzy jasne, żywe obrazy w stylu tonacji pop-artu | ||
Zmiękczenie ostrości | Nadaje zdjęciom jasny, eteryczny wygląd, wywołując nastrój marzenia i mistyczną atmosferę | ||
Tonowanie światła | Wykorzystuje nieco stłumioną tonację kolorystyczną, by oddać nastrój refleksji i nostalgii. | ||
Jasny i lekki kolor | Kompensuje jasne i ciemne partie, aby odzwierciedlić klimat perfekcyjnie oświetlonej sceny | ||
Ziarnisty film | Odwzorowuje bogaty obraz, zachowujący ziarno i tonację czarno-białej fotografii, co przydaje scenom większego dramatyzmu | ||
Fotografia otworkowa | Odwzorowuje winietowanie w peryferiach kadru oraz unikalną tonacje kolorystyczną zdjęć wykonanych kamerą otworkową | ||
Czułość | |||
Auto | ISO 200 - 6400 (możliwość dostosowania, domyślnie ISO 200 - 1600) | ||
Manualnie | ISO 100 - 6400 | ||
Migawka | |||
Typ migawki | Skomputeryzowana migawka szczelinowa | ||
Samowyzwalacz | 12 s / 2 s | ||
Czasy otwarcia migawki | |||
Zakres czasów otwarcia migawki | 1/4000 - 60 s | ||
Tryb B | 1/4000 - 60 s Do 30 minut (wybór najdłuższego czasu w menu), domyślnie: 8 minut) | ||
Prędkość migawki P, Ps | 1/4000 - 60 s | ||
Priorytet prędkości migawki A | 1/4000 - 60 s | ||
Prędkości migawki w trybie priorytetu prędkości migawki (S) | 1/4000 - 60 s | ||
Prędkości migawki w programach tematycznych | 1/4000 - 60 s | ||
Balans bieli | |||
System automatycznego balansu bieli | Zaawansowany system detekcji z sensorem Live MOS | ||
Manualny balans bieli (typu One-Touch) | Tak | ||
Funkcja bracketing dla balansu bieli | 3 kadry / +/- 2, 4, 6 kroków zmiany jednostek mired | ||
Jednodotykowe ustawianie balansu bieli | możliwość zarejestrowania 1 ustawień użytkownika | ||
Regulacja balansu bieli | +/- 7 w każdej osi A-B / G-M (w automatycznym balansie bieli, zaprogramowanych ustawieniach balansu bieli i jednoprzyciskowym ustawianiu balansu bieli) | ||
Balans bieli użytkownika | 1 ustawienie może być zarejestrowane dla temperatury podanej w Kelvinach (2000K - 14000K) | ||
Preset values | Dla światła żarówek, Dla światła jarzeniowego 1, Dla światła jarzeniowego 2 , Dla światła jarzeniowego 3 , Dla słonecznego dnia, Lampa błyskowa, Dla zachmurzonego nieba, Dla cienia | ||
Zdjęcia seryjne | |||
Prędkość (H) | około 3 kadrów na sekundę | ||
Trybie RAW | 10 kadrów | ||
Trybie JPEG | Zależy od współczynnika kompresji lub liczby pikseli (Tryb normalny L: około 12 z 4 GB kartą pamięci Toshiba Super High Speed typ "Class 6") | ||
Przetwarzanie obrazu | |||
Przestrzeń kolorów | sRGB / AdobeRGB | ||
Ostrość konturów + Kontrast | 5 poziomów | ||
Nasycenie | 5 poziomów | ||
Filtr czarno-biały | Żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony | ||
Tonacja czarno-biała | Sepia, niebieski, czerwony, zielony | ||
Tryb obrazu | Żywa, Naturalna, Przygaszona, Czarno-białe. | ||
Gradacja | 4 levels (automatyczna, tryb jasnej tonacji, normalna, tryb ciemnej tonacji) | ||
Sterowanie zewnętrzną lampą błyskową | |||
Czas synchronizacji dla błysku | 1/180 s / 1/4000 s (Trybie Super FP) | ||
Typ | TTL AUTO, AUTO, MANUAL, FP TTL AUTO, FP MANUAL | ||
Tryby synchronizacji | Automatyka, redukcja efektu czerwonych oczu, synchronizacja z długimi czasami, synchronizacja z długimi czasami na drugą kurtynę migawki, błysk dopełniający dla niektórych lamp błyskowych | ||
Intensywność | +/- 3 EV ( 1/3, 1/2, 1 kroków EV ) Note: Some functions are only available if they are supported by the external flash. |
||
LCD | |||
Typ ekranu LCD | HyperCrystal LCD | ||
Rozmiar monitora | 7,6 cm / 3,0 '' | ||
Rozdzielczość | 230000 punktów | ||
Regulacja jasności | +/- 7 poziomów | ||
Balans kolorów | A-B: +/-7 poziomów, G-M: +/-7 poziomów | ||
Skala poziomnicy | |||
Detekcja | 2-osiowy | ||
Wyświetlacz | Tylny monitor LCD | ||
Super panel kontrolny | |||
Wyświetlane informacje | Wartość przysłony, Prędkość migawki , Funkcja Auto Bracketing dla ekspozycji, Ramka AF, Tryb ostrości, Powiadamianie o AEL, Wskaźnik baterii, Detekcja twarzy, Liczba zdjęć, jaką można zapisać, Tryb pomiaru ekspozycji, Tryb ekspozycji, Podgląd poziomu ekspozycji, Wartość korekcji dla błysku, Wskazanie korekcji ekspozycji, ISO, Przestrzeń kolorów, Gradacja, Wartość korekcji nasycenia barw, Wartość korekcji ostrości konturów, Wartość korekcji kontrastu, Balans bieli, Wartość korekcji balansu bieli, Redukcja zakłóceń, Tryb lampy błyskowej, Tryb przesuwu kadrów, Tryb zapisu, Karta pamięci, Ostrzeżenie o wewnętrznej temperaturze, Histogram | ||
Przeglądanie zdjęć | |||
Indeks | Tak 4, 9, 16, 25, 49, 100 kadrów | ||
Kalendarz | Tak | ||
Zoom | Tak | ||
Pokaz slajdów | Tak | ||
Obracanie obrazu | Tak | ||
Przeglądarka świetlna | Tak | ||
Histogram w trybie odtwarzania | Tak | ||
Informacje o fotografowaniu | |||
Kasowanie / ochrona / funkcja kopiowania | |||
Tryby kasowania | Pojedyncze, wszystkie, wybrane | ||
Tryb ochrony obrazu | Pojedynczy kadr, Wybrane kadry, Wszystkie kadry, Wyłączenie ochrony (Pojedynczych/Wszystkich wybranych) | ||
Formaty zapisu | |||
RAW | 12 bitów | ||
RAW & JPEG | Tak Równoległy zapis | ||
JPEG | Tak | ||
Rozmiar obrazu | |||
Współczynnik proporcji | 4:3 / 3:2 / 16:9 / 6:6 | ||
RAW | 4032 x 3024 skompresowany / 14 MB / zdjęcie 4032 x 3024 Fine (kompresja: 1/4) / 5,7 MB / zdjęcie 4032 x 3024 Normal (kompresja: 1/8) / 2,7 MB / zdjęcie 2560 x 1920 Normal (kompresja: 1/8) 1,1 MB / zdjęcie 1024 x 768 Normal (kompresja: 1/8) 0,3 MB / zdjęcie |
||
Rejestrowanie zdjęć | |||
EXIF | Tak | ||
PIM | Tak | ||
DPOF | Tak | ||
DCF | Tak | ||
Głosowe dodatki | |||
Format zapisu | Stereo PCM/16bit, 44,1kHz, Format Wave Base | ||
Długość nagrywania | 30 s | ||
System rejestrowania sekwencji wideo | |||
Format zapisu | AVI Motion JPEG? | ||
Tryb filmowania | HD 1280 x 720 (16:9) SD 640 x 480 (4:3) |
||
częstotliwość kadrów | 30 kadrów na sekundę | ||
Współczynnik kompresji | 1/12 | ||
Maks. rozmiar pliku | 2 GB | ||
Maks. czas nagrywania | 14 min (SD) 7 min (HD) |
||
Nagrywanie dźwięku | Tak , format: Stereo PCM/16bit, 44,1kHz, WAV | ||
Czułość | ISO 160 - 1600 | ||
Tryb stabilizacji obrazu | Elektroniczne przesunięcie obrazu (Cyfrowy IS) | ||
Edycja obrazu | |||
Edycja danych RAW | Tak | ||
Redukcja efektu czerwonych oczu | Tak | ||
Sepia | Tak | ||
Czarno-białe | Tak | ||
Zmiana rozmiaru | Tak | ||
Korekcja nasycenia | Tak | ||
Kompensacja Cienia | Tak | ||
Kadrowanie | Tak | ||
e-portret | Tak | ||
Menu | |||
Wersje językowe menu w aparacie | 34 wersji językowych / 27 języków europejskich (np. angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, rosyjski, czeski, holenderski, duński, polski) | ||
Opcje przystosowywania ustawień | |||
Przycisk Fn | Tak | ||
Opcje programów użytkownika | |||
Mój tryb | Możliwość zapisania dwóch ustawień | ||
Zasilanie | |||
Bateria | Bateria litowo jonowa BLS-1 (w komplecie z aparatem) | ||
Tryb Uśpienia | Możliwość wyboru 1,3,5,10 minut lub wyłączenia funkcji | ||
Fotografowanie z Live View |
300 zdjęć (100% z Live View) z BLS-1 oraz 4 GB kartą pamięci Toshiba Class 6 SDHC, stosownie do testów wg standardu CIPA | ||
Środowisko | |||
Temperatura | 0 - 40 °C zakres temperatury dla obsługi / -20 - 60 °C zakres temperatury dla przechowywania | ||
Wilgotność | 30 - 90 % Zakres wilgotności dla obsługi / 10 - 90 % Zakres wilgotności dla przechowywania | ||
Rozmiar | |||
Wymiary (szer. x wys. x gł.) |
120,5 x 70 x 35 mm (bez elementów wystających) | ||
Waga | 335 g (sam korpus) | ||
Interfejs | |||
Nośnik | Zalecana karta pamięci SD (kompatybilna z SDHC) Class 6 (4GB) | ||
HDMI? | Tak | ||
Interfejs komunikacyjny Hi-Speed USB | Tak | ||
Połączone wyjście wideo i USB | Tak Możliwość wyboru NTSC lub PAL |
źródło: Olympus Polska
Galeria zdjeć
Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane aparatem Olympus E-P1 oraz obiektywami M.Zuiko Digital 17 mm 1:2.8 i M.Zuiko Digital ED 14-42 mm 1:3.5-5.6.
Po kliknięciu na wybrane zdjęcie, otworzy się ono w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.swiatobrazu.pl