30 października 2008, 15:11
Autor: Marcin Woźniak
czytano: 95376 razy

TEST: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

TEST: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC

Sigma w swojej ofercie optyki posiada dużą gamę obiektywów dedykowanych aparatom wyposażonym w sensor rozmiaru APS-C. Jest wśród nich wiele ciekawych konstrukcji, np. Sigma 4.5mm F2.8 EX DC Fisheye. Dziś zajmiemy się jednak obiektywem zmiennoogniskowym, który jest dostępny na rynku już od dłuższego czasu. Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC, bo o nim traktuje poniższy tekst, to produkt, który niezmiennie przyciąga uwagę wielu osób, z racji swojego zakresu ogniskowych. Zapraszamy do lektury testu.

Wykonanie mechaniczne i optyczne.

Korpus Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC został wykonany ze sztucznego tworzywa. Jego powierzchnia jest charakterystyczna dla wszystkich produktów z linii EX. Tworzywo jest matowe, ale zawiera w sobie niewielkie drobinki mieniące się pod światło. Nie powoduje to jednak „świecenia” obudowy i z większej odległości obiektyw pozostaje matowy.

 

 

 

Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC należy do zaawansowanych konstrukcji optycznych. Obiektyw składa się z 14 elementów zestawionych w 10 grupach. Wśród tych soczewek znajdziemy trzy  wykonane ze specjalistycznego szkła SLD (Special Low Dispersion, na rysunku oznaczone kolorem  niebieskim). Ten typ surowca charakteryzuje się niskim współczynnikiem załamania światła, co korzystnie wpływa na jakość obrazu uzyskiwanego za pomocą Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC.
Układ optyczny obiektywu, oprócz elementów SLD, zawiera także soczewki asferyczne. To dzięki zastosowaniu tego rodzaju konstrukcji, Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC posiada dobrą korekcję dystorsji, czym zajmiemy się poniżej.

 

 źródło: Sigma

 

Parametry Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC

Parametr Wartość
Nazwa 10-20mm F4-5.6 EX DC
Rok premiery 2006
Ogniskowa minimalna
10-20 mm
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm
15-30 mm
Kąt widzenia 102,4° - 63.8°
Minimalna wartość przysłony f/22
Maksymalna wartość przysłony
f/4 dla 10 mm - f/5.6 dla 20 mm
Elementy/grupy 14/10
Listki przysłony
6
Minimalna odległość ostrzenia 24 cm
Maksymalne powiększenie 1:6,7
Sposób ostrzenia wewnętrzne ogniskowanie
Silnik układu autofocusa
tak (Canon, Nikon, Sigma, Four Thirds)/ nie (Sony, Pentax)
Minimalna długość  81 mm
Maksymalna długość  86 mm
Maksymalna średnica  83,5 mm
Średnica filtra 77 mm
Filtr obraca się podczas ostrzenia nie
Zmiana długości podczas ostrzenia nie
Filtr obraca się podczas zmiany ogniskowej
nie
Zmiana długości podczas zmiany ogniskowej tak
Kolor czarny
Uszczelnienia nie
Osłona przeciwsłoneczna
tulipanowa
Waga 470 g

 Parametry podane w powyższej tabeli dotyczą obiektywu dla bagnetu Sigma SA, źródło: Sigma

  

W porównaniu do innych szerokokątnych zoomów,  Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC waży najwięcej Użycie w produkcji  tworzyw sztucznych sugerowałoby niewielką masę całej konstrukcji. Jak widać, ilość szkła wykorzystanego w produkcji optyki sprawia, że Sigma to najcięższy obiektyw w swojej klasie.
Rozmiary wszystkich porównywanych obiektywów są zbliżone, a filtr o średnicy 77 mm ma każdy z nich. Skomplikowanie układu optycznego jest również podobne, ponieważ całkowita liczna soczewek oscyluje w granicach 13-15. Jasność  Sigmay 10-20 mm f4-5.6 EX DC nie jest najlepsza jeśli porównamy parametry z produktami konkurencji. Tylko produkt marki Tamron jest nieznacznie ciemniejszy na szerszym końcu zakresu ogniskowych.

Nazwa obiektywu Elementy/Grupy Średnica filtra Wymiary Waga
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
13/10 77 mm 83.5 x 89.8 mm 385 g
Tamron SP AF11-18mm F/4.5-5.6 Di II LD Aspherical IF
15/12
77 mm 82,2 x 78,6mm 375 g
Tokina AT-X PRO DX 11-16 mm f/2.8
13/12
77 mm -* x 89,2 mm
560 g
AF-S DX Zoom-Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED
13/7 77 mm 82,5 x 90 mm
465 g
Sony DT 11 – 18 mm F4.5-5.6
15/12 77 mm 83 x 80,5 mm
360 g
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC 14/10
77 mm
83,5 x 81 mm
470 g

 * - brak danych

  

 
Na tubusie został naniesiony znak EX, który wyróżnia pewną grupą produktów w ofercie marki. Są to najlepsze pod względem optycznym oraz mechanicznym obiektywym, jakie Sigma wytwarza w swoich fabrykach. Według deklaracji producenta, jest to gama optyki, kierowana do najbardziej wymagających fotoamatorów oraz fotografów zawodowych.


Pierścień manualnego nastawiania ostrości jest usytuowany w przedniej części obiektywu. Została na nim naniesiona skala odległości wyrażona w stopach oraz metrach. Bliżej krawędzi znajdziemy pasek w kolorze złotym, będący – obok znaku EX – wyróżnikiem najlepszych konstrukcji Sigmy.
Pierścień pracuje lekko i płynnie, ale stosunkowo głośno, zarówno w automatyce, jak i w trybie manualnym. Nie stwierdziliśmy luzów, które mogłyby wpływać na precyzję ostrzenia.

 

 



Pierścień zmiany ogniskowej, tak samo jak i manualnego ostrzenia, pracuje płynnie. Nie pojawiają się luzy, a regulacja dokonywana jest precyzyjnie. Na powierzchni pierścienia naniesiona jest skala ogniskowych.

Obydwa pierścienie posiadają charakterystyczne wykończenie z gumy, które zapewnia komfort użytkowania. Nawet w przypadku korzystania z rękawic, zmiany parametrów dokonywane są wygodnie. Nie bez znaczenie jest też szerokość pierścieni, która została poprawnie dobrana.

W testowanej przez nas wersji, obiektyw pozbawiony jest wbudowanego silnika napędzającego układ automatycznego nastawiania ostrości. W związku z tym pierścień ostrości porusza się, a mechanizm nie posiada sprzęgła, które odłączałoby napęd z korpusu aparatu.


Podobnie jak inne konstrukcje Sigmy z serii EX, także i ten obiektyw posiada metalowy bagnet.



Wraz z Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC, producent dostarcza osłonę przeciwsłoneczną. W tego typu obiektywie jest to niezbędna część wyposażenia, która jest niezwykle pomocna w trakcie użytkowania. Ochrona przedniej soczewki obiektywu przed bocznym światłem jest ważną kwestią. Rozmiar i kształt osłony został dobrany w taki sposób, aby zapewnić maksymalnie duży obszar ochrony minimalizując efekt winietowania. Niezwykle szeroki kąt widzenia Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC wymaga bardzo precyzyjnego zaprojektowania osłony przeciwsłonecznej. Można stwierdzić, że projektantom Sigmy, udało się osiągnąć kompromis. Zdjęcia wykonane przy użyciu Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC świadczą, że brak osłony nie wpływa na zmianę winietowania w stosunku do sytuacji, w której jest założona.
Sama czynność montowania osłony jest prosta i nie wymaga dużego zaangażowania uwagi i czasu. W przedniej części obiektywu znajduje się mocowanie bagnetowe, które służy do montażu osłony. Dzięki odpowiednim oznaczeniom naniesionym na tubus oraz osłonę, składanie wszystkiego w jedną całość jest łatwe i szybkie. Po zamocowaniu, osłona osadzona jest stabilnie i nie porusza się w bagnecie. Wewnętrzna powierzchnia osłony została wyprofilowana w sposób ograniczający odbijanie się światła.

Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC z zamontowaną osłoną przeciwsłoneczną.
Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC bez osłony przecsłonecznej.


Podczas zmiany ogniskowej rozmiary obiektywu nieznacznie zmieniają się. Wraz ze wzrostem ogniskowej zwiększa się jego długość. Wysuwający się element tubusu jest właściwie osadzony i nie pojawiają się luzy, które mogłyby sugerować niską jakość wykonania. Poniższe zdjęcia pokazują jak duża jest ta zmiana.

 

Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC - ogniskowa 10 mm
Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC - ogniskowa 20 mm

  

Wykonanie mechaniczne i optyczne

Ostrość obrazu i winietowanie

 

Ostrość obrazu

Na podstawie poniższych próbek pobranych ze zdjęć tablicy testowej, można stwierdzić, że pod względem ostrości obrazu,optymalną przysłoną dla obiektywu jest f/8 lub mniejsza. Maksymalne otwory przysłon dla wszystkich ogniskowych sprawiają, że obraz jest nieostry szczególnie na brzegach kadru. Można też odnieść wrażenie, że Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC to obiektyw charakteryzujący się niewielkim rozmydleniem obrazów uzyskiwanymch z jego pomocą.

 

10 mm
  f/4 f/8 f/11
centrum
 
narożnik
20 mm
   f/5,6  f/8  f/11
centrum
narożnik

 

 

Winietowanie

Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC to obiektyw, który charakteryzuje się wysokim poziomem winietowania. W cały zakresie ogniskowych zjawisko to jest zauważalne, ale szczególnie mocno objawia się przy 10 mm. Przymykane przysłony do f/8 i więcej, na 20 mm, nieznacznie zmniejsza nierówność w naświetlaniu kadru. W przypadku kiedy korzystamy z ogniskowej równej 10 mm, winietowanie jest silne, a zmniejszanie otworu przysłony wydaje się nie mieć zauważalnego wpływu na wyrównanie naświetlania.

 

10 mm
  f/4 f/8 f/13
centrum
narożnik
20 mm
   f/5,6  f/8  f/13
centrum
narożnik


Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC jest obiektywem, który wzbudza zainteresowanie osób fotografujących pejzaże. Do tego typy tematyki (oczywiście nie tylko), często potrzebne jest stosowanie filtrów fotograficznych. Od wielu lat dużym powodzeniem cieszą się filtry systemu Cokin P. Do pełnego z nich korzystania, wymagany jest uchwyt, który mocowany jest do obiektywu przy pomocy odpowiedniego pierścienia. Niezwykle szerokie pole widzenia Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC powoduje, że uchwyt filtrów mocno winietuje. Zaprezentowane jest to na zdjęciach poniższej.

 

10 mm f/8
15 mm f/8
20 mm f/8

 


Odblaski i aberracje


Odblaski


W tej kategorii Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC zasługuje na wyróżnienie. Producent zadbał o to, aby bliki pojawiające się podczas zdjęć pod światło, występowały marginalnie. Bardzo dobrej klasy powłoki przeciwodblaskowe użyte w tej konstrukcji sprawiają, że obraz uzyskany za pomocą  Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC jest wysokiej jakości. Zapraszamy do zapoznania się z przykładowymi zdjęciami wykonanymi testowanym obiektywem.

 

ogniskowa 10 mm
 f/4
 f/5.6
 f/8
 f/16

 

 

ogniskowa 20 mm
f/5.6
f/8
f/16



Aberracje

Aberracje są dobrze korygowane. W pewnych, specyficznych warunkach, można zaobserwować mocne przebarwienia na granicach jasnych i ciemnych tonów. Widać to np. przy próbkach  ilustrujących ostrość obrazu. Zaobserwować tam można obecność aberracji, jednak zdjęcia plenerowe wykonane Sigma 10-20 mm F4-5.6 EX DC pokazują, że jest to zjawisko niewielkie. Przy maksymalnie otwartej przysłonie aberracje nasilają się, ale każde domknięcie przysłony powoduje wzrost jakości obrazu. W tabeli zaprezentowane jest kilka próbek w skali 1:1, obrazujących zachowanie się obiektywu, w sytuacjach sprzyjających powstawaniu aberracji.

20 mm  

f/5.6

f/11

f/5.6

 
10 mm

 

 f/4

 

f/8

20 mm f/8
10 mm f/8

 


Dystorsja i autofocus

 

Dystorsja

Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC to obiektyw, po którym należy spodziewać się sporych zniekształceń geometrii. Zakres ogniskowych sugeruje, że deformacje obrazu będą duże. Obiektyw może zaskoczyć bardzo dobrą korekcją dystorsji. Jak na tego rodzaju konstrukcję, zniekształcenia obrazu są stosunkowo niewielkie. Gdy korzystamy z ogniskowej 10 mm, pojawia się stosunkowo silna dystorsja beczkowa. Wraz ze wzrostem ogniskowych zniekształcenia się  zmieniają, a przy osiągnięciu 20 mm dystorsja przyjmuje charakter poduszkowej. Zapraszamy do zapoznania się z poniższymi próbkami zdjęć.

 

 10 mm
 20 mm


 

Autofocus

Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX DC w testowanej przez nas wersji nie jest wyposażona w wewnętrzny silnik, która mógłby napędzać układ autofocusa. W wersji dla bagnetu Canon, Nikon oraz Sigma, producent wyposaża ten obiektyw w silnik ultrasoniczny HSM. W wersji Sony oraz Pentax, zostało zastosowana mechaniczne przeniesienie napędu z korpusu aparatu.
Szybkość autofocusa jest zadowalająca. Obiektyw pracuje poprawnie, nie zauważyliśmy błędów w pracy układu automatycznego nastawiania ostrości. Ponieważ brak jest silnika HSM, mechanizm pracuje głośno, ale nie powoduje to dyskomfortu podczas użytkowania.


Podsumowanie i tabela ocen



Podsumowanie

Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC to jedna z niezwykle ciekawych konstrukcji optycznych. Pomimo dużego skomplikowania układu soczewek, odblaski pojawiające się przy zdjęciach pod światło są niewielkie. Powłoki przeciwodblaskowe działają bardzo dobrze, gwarantując wysoką jakość zdjęć. Jest to jedna z ważnych zalet Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC. Przy tak szerokim kącie widzenia, słońce będzie się często znajdować w kadrze lub nieznacznie poza nim, co w przypadku innych obiektywów skutkuje powstaniem łańcuchów odblasków i dużym spadkiem kontrastu.
Rozmiar i waga obiektywu pozwala na swobodne przenoszenie go nawet podczas długich wycieczek górskich lub innych podróży. Spacery wąskimi uliczkami czy też zdjęcia wnętrz ciekawych budowli często będą wymagać użycia takiego sprzętu jak  Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC. W sytuacji gdy nie można się cofnąć,albo gdy trzeba ująć na zdjęciu maksymalnie duży obszar, pole widzenia testowanej Sigmy okaże się być niezwykle użyteczne.
Mechaniczne wykonanie obiektywu stoi na dobrym poziomie. Nie jest to konstrukcja uszczelniona i nie została wyposażona w magnezowy korpus. Nie powinno to dziwić, zwłaszcza kiedy poznamy cenę testowanego obiektywu. Tworzywa sztuczne, z których wykonany jest tubus, są dobrej jakości. Wszystkie elementy są właściwie dopasowane i poprawnie zmontowane. Brak luzów i precyzyjna praca mechanizmów świadczy o jakości produktu. Jedynym mankamentem może być to, że zewnętrzna powierzchnia jest podatna na zadrapania. Nawet lekki kontakt z paznokciem może spowodować, że na powierzchni tworzywa pozostanie ślad. Wydaje się, że ma to wpływ na estetykę, ale nie powinno mieć znaczenia jeśli chodzi o wytrzymałość materiału.
Warto zauważyć, że stosowanie tak specyficznego obiektywu wymaga dużej wprawy. Niezwykle trudno jest wykorzystać potencjał tego typu konstrukcji. Z drugiej strony, przyjemność, jaką sprawia wykonywanie zdjęć przy pomocy Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC, może dać duży ładunek energii do pracy i eksperymentów.
 

Tabela ocen 

Kategoria
Ocena
Jakość wykonania
4
Ostrość
3,5
Aberracja chromatyczna
4,5
Winietowanie
3
Dystorsja 4
Odblaski
5
Autofocus 3,5
Średnia  3,93

 Oceny w skali 1-6, gdzie 6 jest maksymalną oceną, jaka może uzyskać testowany produkt w danej kategorii.

 

Wady:

 - silna winieta

- przeciętna ostrość obrazu

 

Zalety:

- dobra jakość wykonania,

- bardzo dobra praca pod światło,

- niski poziom aberracji

 


Galeria zdjęć

Poniższa tabela zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane obiektywem Sigma 10-20 mm f4-5.6 EX DC oraz aparatem Sony Alpha A700  Po kliknąciu na wybrane zdjęcie – zostanie ono otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.

 

 



www.swiatobrazu.pl