czytano: 93304 razy
TEST: Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to jeden z najnowszych obiektywów w ofercie Sony. Został on zaprezentowany w zeszłym roku wraz z Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM. Obydwa te produkty stanowią kolejny etap w rozbudowie systemu lustrzanek cyfrowych firmy Sony, która od trzech lat oferuje tego rodzaju sprzęt. Zapraszamy do lektury testu.
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to konstrukcją należąca do grupy produktów oznaczanych literą „G” W taki sposób Sony oznacza swoje najlepsze obiektywy, które są wykonane według najwyższych standardów pod względem mechaniki jak i optyki.
Tubus Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest zbudowany zarówno z metalu jak i tworzyw sztucznych. Bagnet, mocowanie statywowe oraz zewnętrzny płaszcz obiektywu do pierścienia manualnego ustawiania ostrości to elementy metalowe. Wysuwająca się podczas zoomowania część korpusu jest zrobiona z wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Materiał ten pod wpływem nacisku nie ugina się, jego powierzchnia jest lekko chropowata a całość wzbudza bardzo dobre wrażenie, zwłaszcza, że element porusza się bez luzów.
Obiektyw nie zmienia swojej długość samoczynnie i nie ma obawy, że podczas fotografowania ogniskowa zmodyfikuje się bez naszej woli. Komfortowo można mierzyć wysoko w górę mając ustawiony zoom na 400 mm, ponieważ mechanizm zmiany ogniskowej pracuje stabilnie i dokładnie.
Zmieniając ogniskową trzeba być jednak przygotowanym na to, że mechanika obiektywu stawi niewielki opór. Można się do tego szybko przyzwyczaić i po kilku chwilach sprawnie operować zoomem. Przeciętne męskie ręce nie powinny napotkać z tego tytułu wielkich niedogodności, jednak odrobinę inaczej sprawa wygląda w przypadku kobiet. Panie mogą czuć pewien dyskomfort podczas posługiwania się Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM, ponieważ wymaga on silnej ręki.
Pierścień manualnego ostrzenia jest usytuowany od strony korpusu a pierścień zoomowania od strony przedniej soczewki. Pomiędzy nimi znajdują się trzy przyciski, których działanie zależne jest do odpowiedniego ustawienia w menu aparatu. Z ich pomocą można wyzwolić blokadę autofocusa lub podgląd głębi ostrości a w modelu Sony DSLR-A900 również funkcję podglądu inteligentnego.
Usytuowanie tych klawiszy zostało tak dobrane, aby zapewnić użytkownikowi łatwy i szybki dostęp do przypisanej im funkcji niezależnie od tego czy kadrujemy w pionie czy w poziomie.
Pomiędzy pierścieniami znajduje się także suwak odpowiadający za ustawienia trybu pracy autofocusa. Oferuje on trzy opcje:
- AF Full – mechanizm pracuje w złym zakresie skali odległości (∞ - 1,5 m),
- AF Limit – mechanizm pracuje w ograniczonym zakresie skali odległości (∞ - 3 m),
- MF – ustawienia manualne.
Położenia punktu limitera nie można programować i do dyspozycji mamy tylko te trzy możliwości.
Na pierścieniu zoomu jest naniesiona skala, która wskazuje aktualnie ustawioną ogniskową. Obydwa pierścienie obiektywu są pokryte gumowymi okładzinami, które znane są z innych obiektywów marki Sony. Takie wykończenie sprawia, że można precyzyjnie i sprawnie regulować paramtery pracy obiektywu, wtedy gdy mamy spocone dłonie albo gdy nosimy rękawiczki.
Mocowanie statywowe jest odkręcane i może być bez przeszkód schowane do plecaka lub pozostawione w domu jeżeli nie będziemy z niego korzystać. Jego konstrukcja pozwala na swobodne przypięcie obiektywu i aparatu wraz z uchwytem do zdjęć pionowych, nawet do masywnych głowic statywowych. Bez przeszkód można również korzystać z pełnej funkcjonalności jaką daje dodatkowy grip, z czym były kłopoty w przypadku modelu Sony 70-200 mm F2.8 G SSM (wspominałem o tym przy okazji testu tego obiektywu LINK).
Stopka statywowa zawiera dwa rodzaje gwintów mocujących: 1/4” i 3/8” Po zwolnieniu blokady położenia obiektywu w mocowaniu, można obrócić aparat do pozycji pionowej (jak do ujęć portretowych). Takie rozwiązanie daje dużą swobodę pozwalając na łatwe i szybkie przekadrowanie bez konieczności zmiany położenia głowicy statywu.
Producent wyposażył Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM w pokaźnych rozmiarów osłonę przeciwsłoneczną mocowaną za pośrednictwem zaczepu bagnetowego. Jest to osłona tulipanowa wykonana z tworzywa sztucznego, której wnętrze jest wyłożone aksamitnym w dotyku materiałem, który zapobiega odbiciom światła. Osłonę można zamontować w pozycji odwrotnej, co pozwala na wygodne przechowywanie i przenoszenie całego kompletu. Bardzo ciekawym i niestety rzadko stosowanym rozwiązaniem, jest klapka, która daje bezpośredni dostęp do filtrów fotograficznych.
Wszystko wygląda pięknie ale w praktyce bagnet trzyma zbyt luźno i podczas przenoszenia zestawu cały czas ma się wrażenie, że zaraz osłona sama się wypnie. Wielka szkoda, że sposób montowania nie został tak dokładnie wykonany jak w obiektywie Sony 70-200 mm F2,8 G SSM, gdzie nie występują takie niedogodności.
Parametry techniczne Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM
Parametr
|
Wartość
|
Nazwa
|
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM
|
Dostępne mocowania
|
Sony Alpha/Minolta A
|
Rok premiery
|
2008
|
Ogniskowa
|
70-400mm
|
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C
|
105-600 mm
|
Kąt widzenia
|
34° - 6,10° (23° - 4° dla formatu APS-C)
|
Maksymalna wartość przysłony
|
F4-5,6
|
Minimalna wartość przysłony
|
F22-32
|
Elementy/Grupy
|
18/12
|
Ilość listków przysłony/kołowy otwór przysłony
|
9/tak
|
Minimalna odległość ostrzenia
|
1,5 m
|
Maksymalne powiększenie
|
0,27x (1:3,7)
|
Ogniskowanie
|
tylne
|
Długość obiektywu (minimalna/maksymalna)
|
196/282 mm
|
Średnica obiektywu
|
94,5 mm
|
Średnica filtra
|
77 mm
|
Filtr obraca się podczas ostrzenia
|
nie
|
Filtr obraca się podczas zoomowania
|
nie
|
Zmiana długości podczas ostrzenia
|
nie
|
Zmiana długości podczas zoomowania
|
tak
|
Osłona przeciwsłoneczna
|
tulipanowa
|
Dostępne kolory obudowy
|
srebrny
|
Uszczelnienia
|
nie
|
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa
|
tak/SSM
|
Waga
|
1490 g
|
Wyposażenie standardowe
|
|
Budowa mechaniczna
Budowa optyczna
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to konstrukcja złożona pod względem optycznym. Wewnątrz znajduje się osiemnaście soczewek ułożonych w dwanaście grup. Dwa elementy są wykonane ze specjalnego rodzaju szkła charakteryzującego się niskim poziomem dyspersji. Przysłona składa się z dziewięciu listków, które są ukształtowane tak aby zapewniać jej kołowy otwór. Poniżej zamieszczony jest zestaw próbek obrazujący sposób odwzorowania punktów światła znajdujących się poza głębią ostrości przez obiektyw Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM.
200 mm F4,5
|
200 mm F5,6
|
200 mm F6,7
|
200 mm F8,0
|
Wiele osób zainteresowanych Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM będzie zapewne ciekawa jak szybko ten obiektyw ciemnieje wraz ze wzrostem ogniskowych. Poniższa tabela zawiera zestawienie parametrów ukazująca to zagadnienie.
Poziom F4,0 utrzymany jest w stosunkowo niewielkim zakresie bo zmiana na F4,5 następuje już przy 105 mm. Następna zmiana zachodzi nieznacznie powyżej 200 mm a do końca zakresu utrzymuje się F5,6. Jeżeli chodzi o minimalny otwór przysłony jaki jest do dyspozycji to zmiany jego poziomu zachodzą praktycznie tak samo jak to ma miejsce w przypadku maksymalnej apertury.
70 mm
|
~105 mm
|
~210 mm
|
400 mm
|
F4,0
|
F4,5
|
F5,6
|
F5,6
|
F22
|
F27
|
F32
|
F32
|
Krok ekspozycji w aparacie nastawiony na 0,5 EV
|
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw projektowany tak aby zapewniał bardzo duży zasięg. Poniżej zamieszczone jest zastawienie dwóch zdjęć wykonanych przy pomocy testowanego obiektywu oraz lustrzanki pełnoklatkowej. Widać na nich jak dużą elastyczność w zakresie doboru ogniskowej daje nam ta konstrukcja. Jeżeli Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM będziemy używać z aparatem wyposażonym w matrycę formatu APS-C, to ekwiwalent ogniskowej będzie się zawierał w przedziale 105-600 mm co dla wielu osób będzie mieć ogromne znaczenie.
70 mm
|
400 mm
|
|
Ostrość obrazu
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw, który daje dobre rezultaty w centrum kadru już od maksymalnego otworu przysłony, co widać na poniższych próbkach wykonanych przy ogniskowej 70mm. Nieznacznie gorzej wygląda obraz pobrany z narożnika kadru gdzie widać niewielkie rozmycie i utratę szczegółów. Przymknięcie apertury o 1EV poprawia jakość obrazu w narożnikach a w centrum widać jeszcze więcej detali. Maksimum swoich możliwości Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM posiada w zakresie F8,0 - 11 a wpływ dyfrakcji widać przy F16.
70 mm
|
||
|
F4,0
|
|
|
F5,6
|
|
|
F8,0
|
|
|
F11
|
|
|
F16
|
|
|
F22
|
|
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
Kolejna tabela zawiera próbki zdjęć wykonanych przy 200 mm ogniskowej i tu widać, że użycie maksymalnie otwartej przysłony nadal wiąże się z uzyskaniem bardzo dobrego obrazu w centrum kadru. Niestety obrzeża znacznie odbiegają jakością od tego co widać przy krótszej ogniskowej i spadek jakości jest znaczny, jeżeli porównamy wyniki z centrum i narożnika. Przymknięcie apertury do F8,0 nie gwarantuje spodziewanego zysku w ilości rejestrowanych detali i o ile obraz w centrum jest wysokiej jakości to narożniki pozostają naznaczone rozmyciem. Dopiero F11 pozwala na osiągnięcie zadowalających wyników, ale każde następne zmniejszenie przysłony skutkuje pojawieniem się dyfrakcji i obniżeniem ostrości zarówno w centrum jak i w narożnikach.
200 mm
|
||
|
F4,5
|
|
|
F5,6
|
|
|
F8,0
|
|
|
F11
|
|
|
F16
|
|
|
F22
|
|
|
F27
|
|
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
Lepiej wygląda sytuacja w przypadku zdjęć wykonanych z użyciem maksymalnej dostępnej dla tego obiektywu ogniskowej równej 400 mm. Wyniki jakie osiąga Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM zaprezentowane są w poniższej tabeli. Zdjęcia pokazują, że nadal mamy do czynienia z bardzo dobrymi rezultatami osiąganymi przez testowany obiektyw z centrum kadru. Użycie F5,6 nie powoduje strat w jakości a ilość rejestrowanych detali jest duża.
Narożniki zdjęć prezentują się zdecydowanie lepiej w stosunku do tego co widać w poprzedniej tabeli. Choć jakość obrazu nie jest idealna to jednak można ją ocenić jako dobrą.
Podobnie jak to miało miejsce w przypadku krótszych ogniskowych tak i w tym przypadku dyfrakcja daje o sobie znać przy F16 i wzrasta wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony.
400 mm
|
||
|
F5,6 |
|
|
F6,7
|
|
|
F8,0
|
|
|
F11
|
|
|
F16
|
|
|
F22
|
|
|
F32
|
|
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
Aberracja
Niski poziom aberracji chromatycznych, które niekorzystnie wpływają na jakość obrazu to jeden z wyznaczników wysokiej jakości optyki. W przypadku Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM mamy do czynienia z całkowitym brakiem lub pojawianiem się minimalnych przebarwień na granicy kontrastowych elementów w kadrze.
Poniższe tabele zawierają próbki zdjęć, które ilustrują poziom występowania aberracji chromatycznych zarówno wzdłużnych jak i poprzecznych. Osoby poszukujące bardzo dobrego obiektywu z ogniskową 400 mm, który zagwarantuje im wysoką jakość obrazu powinny zwrócić uwagę na to, że przy najdłuższej ogniskowej przebarwienia praktycznie nie występują wcale. W granicach głębi ostrości obraz jest wolny od zielonych i purpurowych obwódek znanych z wielu tańszych obiektywów. Podobnie ma się sprawa ze wzdłużną aberracją chromatyczną, która nie pojawia się a nieostrości są pozbawione kolorowych zafarbów, które mogłyby niekorzystnie wpływać na fotografie.
70 mm
|
||||
F4,0
|
F4,5
|
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
200 mm
|
||||
F4,5
|
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
F9,5
|
400 mm
|
||||
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
F9,5
|
F11
|
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
200 mm F5,6
|
||||
400 mm F5,6
|
||||
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
70 mm
|
|
F4,0
|
F4,5
|
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
F11
|
200 mm
|
|
F4,0
|
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
400 mm
|
|
F5,6
|
F6,7
|
F8,0
|
F9,5
|
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
|
Winietowanie
Zaciemnienie obrzeży kadru na zdjęciach wykonanych z ogniskową 70 mm i przysłoną F4,0 jest spore. Widać wyraźną różnicę pomiędzy tym co uzyskujemy w centrum kadru a tym co widać z narożniku. Niewielkie przymknięcie apertury do F4,5 zdecydowanie zmniejsza winietę a przy F5,6 różnice są niewielkie ale utrzymują się niezależnie od przysłony.
Zdjęcia wykonane z użyciem ogniskowej 200 mm pokazują, że w środku zakresu Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM, fotografie są nacechowane niewielkim zaciemnieniem obrzeży, które tak naprawdę objawia się tylko wtedy gdy przysłona jest w pełni otwarta.
400 mm to maksymalna ogniskowa testowanego obiektywu ale mimo to winieta jest widoczna tylko przy F5,6. Jeżeli przymkniemy aperturę o 1EV, to zaciemnienie narożników z praktycznego punktu widzenia zanika i wydaje się nie mieć wpływu na jakość fotografii.
Dystorsja
70 mm
|
||||
200 mm
|
||||
400 mm
|
||||
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
|
Odblaski
Barwne bliki mogą się pojawić niezależnie od przysłony i ogniskowej ale pomimo wielu prób nie udało mi się spowodować, żeby na fotografii pojawił się tęczowy łańcuch blików ciągnący się przez cały kadr. Nawet w tak ekstremalnych sytuacjach jak tych przedstawionych na pierwszym (70 mm F9,5 ) i czwartym zdjęciu (135 mm F11 ) widać bliki o łagodnych krawędziach, które łatwo jest usunąć na etapie obróbki fotografii. Jedynym negatywnym rezultatem wykonywania zdjęć pod światło przy najdłuższej ogniskowej jest pojawienie się charakterystycznej, barwnej poświaty i spadek kontrastu.
70 mm F9,5
|
||||
70 mm F11 | ||||
105 mm F8,0 | ||||
135 mm F11
|
||||
180 mm F8,0
|
||||
210 mm F5,6 | ||||
400 mm F5,6
|
||||
400 mm F5,6 | ||||
400 mm F8,0 | ||||
400 mm F11 | ||||
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 |
Nastawianie ostrości
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest konstrukcją wyposażoną w silnik ultradźwiękowy napędzający autofocus. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest to, że ostrość nastawiana jest niezwykle cicho a ostrzenie przebiega gładko i bez szarpania wywołanego momentem obrotowym silnika umieszczonego w korpusie aparatu.
Obiektyw został również wyposażony w system tylnego ogniskowania co skutkuje tym, że podczas nastawiania ostrości położenie przedniej soczewki nie zmienia się a mocowanie filtrów pozostaje stabilne.
Ponadto mamy do dyspozycji limiter zakresu ostrzenia, który wydatnie zwiększa szybkość nastawiania ostrości zwłaszcza przy najdłuższych ogniskowych. Szkoda, że Sony nie zdecydowało się zastosować w tego rodzaju obiektywie limitera z możliwością programowania jego położenia takiego jak w obiektywie Sony 300 mm F2.8 G SSM.
Jeżeli chodzi o szybkość pracy to mogę ją ocenić jako dobrą, ale z całą pewnością nie mogę nazwać Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM „demonem prędkości”. Duże znaczenie ma tu oczywiście sytuacja w jakiej fotografujemy i to ile jest światła. Nie należy się spodziewać, że w ciemnej hali sportowej, gdzie światła jest zawsze za mało, ostrzenie będzie szybkie i skuteczne. W takich sytuacjach zoom lub stałoogniskowy obiektyw ze światłem F2.8 będzie znacznie lepszym wyborem.
Jeżeli przejdziemy do oceny celności zestawu Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM i DSLR-A900 to na podstawie zdjęć jakie wykonałem podczas testu, mogę stwierdzić, że obiektyw spisywał się bardzo dobrze. Podobnie ma się sprawa z aparatem Sony DSLR-A700, który także używałem do zdjęć z tym obiektywem. Model A900 ma dodatkowo tą zaletę, że umożliwia dokonanie mikroregulacji autofocusa z poziomu menu aparatu. W przypadku gdy pojawiają się jakiekolwiek problemy z poprawnym nastawianiem ostrości, taka funkcjonalność daje możliwość zniwelowania front/back focusa.
Podsumowanie
Przygotowując ten tekst starałem się wypróbować Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM w różnych warunkach oświetleniowych oraz w możliwe jak najszerszym spektrum sytuacji. W galerii można znaleźć fotografie wykonane zarówno podczas pieszej wycieczki poza miastem i pleneru miejskiego, fotografowania samolotów pod płotem lotniska i sesji z modelką a także zdjęć sportowych. W galerii znajdują się także zdjęcia z Tajlandii, wykonane podczas warsztatów zorganizowanych przez firmę Sony Poland, w których uczestniczyli dziennikarze z branży fotograficznej. Wspomniane warsztaty dotyczyły rozwiązania front i back focusa w lustrzance DSLR-A900 oraz bliższemu poznaniu w praktyce systemu Sony Alpha.
Tak szeroki zbiór zdjęć wykonanych testowanym obiektywem pozwala na sprawdzenie tego, jak w praktyce spisuje się ten produkt i czy jest wart uwagi.
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw który gwarantuje bardzo dobrą jakość obrazu w centrum kadru niezależnie od tego z jakiej ogniskowej w danej chwili korzystamy i jaką przysłonę stosujemy. Gorzej wyglądają narożniki zwłaszcza przy ogniskowych ze środka zakresu, gdzie wyraźne widoczne jest rozmycie i znaczna utrata detali w stosunku do centrum. Nie mniej jednak na 400 mm obraz jest bardzo dobrej jakości nawet przy F5,6 co z całą pewnością ucieszy osoby fotografujące przyrodę, spotterów i osoby fotografujące wydarzenie sportowe.
Aberracje, jak przystało na wysokiej klasy obiektyw ze znakiem G są minimalne i nie mają większego wpływu na jakość fotografii. Jedyna rzecz jaką warto wspomnieć to pojawiająca się koma przy dużych otworach przysłony. Winietowanie oraz dystorsja również nie stanowią problemu a odblaski są stosunkowo dobrze tłumione.
Wady o których wspominam będą się ujawniać na fotografiach wykonywanych przy użyciu aparatów pełnoklatkowych. Osoby, które fotografują aparatami z matrycami formatu APS-C mogą ich wcale nie zauważyć na swoich zdjęciach. Z racji rozmiaru matrycy na fotografiach będzie zarejestrowane to, co Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM oferuje najlepszego z samego środka koła obrazowego.
Jeżeli chodzi o sam komfort użytkowania, to testowany obiektyw charakteryzuje się dużą kulturą pracy. Trzeba jednak nadmienić, że duże gabaryty i waga wymagają wprawnej i doświadczonej ręki oraz wygodnego plecaka. Warto zaopatrzyć się też w szeroki i miękki pasek do aparatu.
Jeszcze przed wprowadzeniem Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM do sklepów pojawiały się negatywne opinie, który krytykowały dobór barwy tubusu. Niestety w znacznej części muszę je potwierdzić. Kolor w połączeniu z dużymi gabarytami sprawia, że obiektyw wręcz krzyczy: „patrzcie na mnie, jaki jestem duży i profesjonalny” Efekt jest taki, że poruszając się z tym sprzętem w miejscu publicznym, gdzie przebywa spora ilość osób, jesteśmy narażeni na ogromną ilość spojrzeń i ciągłą obserwację. Można też usłyszeć mniej lub bardziej dowcipne komentarze na temat „tej srebrnej lufy” którą aktualnie trzymamy w rekach. Trudno to wszystko nazwać wadą samego obiektywu, ale w wielu sytuacjach tak rzucający się w oczy sprzęt może nam przysporzyć kłopotów.
Dla fotografów przyrody, którzy dbają o to aby jak najlepiej wtopić się w otoczenie, dobrym wyjściem może być zakupienie okładzin w różnych wzorach kamuflażu. A co z osobami, które nie chcą wydawać dodatkowej gotówki? Może w szafie znajdzie się jakaś stara bluza wojskowa, od której można odciąć rękaw i założyć na obiektyw – takie rozwiązanie na pewno tez warto brać pod uwagę.
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM na tle konkurencji prezentuje się dobrze i na pewno należy do grona najlepszych konstrukcji w tym zakresie ogniskowych. Bezpośrednimi rywalami wydają się być trzy obiektywy, które ujęte są w poniższej tabeli.
Wszystkie powyższe propozycje są do siebie zbliżone pod względem gabarytów i wagi. Pod względem skomplikowania optyki prym widzie Sigma, która posiada największą liczbę elementów i podobnie jak Canon ma zarówno optyczną stabilizację obrazu jak i silnik ultradźwiękowy. Produkt marki Canon jest też wart zauważenia z innego powodu - jest to jedyna w tym gronie, i jedna z nielicznych dostępnych na rynku konstrukcji typu „pompka” (push/pull zoom).
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest w tym gronie najmłodszą konstrukcją. Podobnie jak pozostałe posiada w swoim układzie optycznym soczewki ze szkła o niskiej dyspersji i jest wyposażona w silnik ultradźwiękowy. Brak jest natomiast stabilizacji co nie powinno dziwić ponieważ system lustrzanek Sony wykorzystuje system redukcji drgań wbudowany w korpus aparatu.
Pod względem ceny najkorzystniej prezentuje się produkt niezależnego producenta co nie powinno dziwić. Sigma APO 120-400 F4,5-5,6 DG OS HSM zdecydowanie odbiega od innych obiektywów w zestawieniu jeżeli porównujemy koszty zakupu nowego egzemplarza. Produkt Nikona osiąga, wg. serwisu Skapiec.pl, najwyższe ceny w sklepach ale tuż za nim plasuje się Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM. Sony 70-400 mm F4-5.6 G SSM znajduje się w tak przygotowanym rankingu cenowym gdzieś pomiędzy Nikkorem i Canonem i nie odbiega od cenowo w żadną stronę.
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to jeden z najmłodszych przedstawicieli rodziny obiektywów „G” w ofercie Sony. Jego konstrukcja mechaniczna oraz właściwości optyczne stawiają go na najwyższej półce jakościowej co dodatkowo potwierdza cena za którą jest oferowany. To czy warto wydawać taką ilość gotówki w celu jego zakupu to kwestia indywidualna każdej osoby. Z całą pewnością jest to bardzo dobrze wykonany i dający bardzo dobre efekty obiektyw, który we wprawnych rękach pozwoli na uzyskanie fantastycznych fotografii.
Ocena końcowa (w skali: 1-6)
|
Zalety:
|
Dziękujemy firmie Sony Poland za wypożyczenie obiektywu Sony 70-400 mm F4-5.6 G SSM |
Galeria
Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane aparatemi Sony Alpha DSLR-A900 oraz DSLR-A700 i obiektywem Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM.
Kliknij na wybrane zdjęcie - zostanie otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie.
www.swiatobrazu.pl