24 sierpnia 2009, 18:40
Autor: Marcin Woźniak
czytano: 93304 razy

TEST: Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM

TEST: Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to jeden z najnowszych obiektywów w ofercie Sony. Został on zaprezentowany w zeszłym roku wraz z Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM. Obydwa te produkty stanowią kolejny etap w rozbudowie systemu lustrzanek cyfrowych firmy Sony, która od trzech lat oferuje tego rodzaju sprzęt. Zapraszamy do lektury testu.

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to konstrukcją należąca do grupy produktów oznaczanych literą „G” W taki sposób Sony oznacza swoje najlepsze obiektywy, które są wykonane według najwyższych standardów pod względem mechaniki jak i optyki.

Tubus Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest zbudowany zarówno z metalu jak i tworzyw sztucznych. Bagnet, mocowanie statywowe oraz zewnętrzny płaszcz obiektywu do pierścienia manualnego ustawiania ostrości to elementy metalowe. Wysuwająca się podczas zoomowania część korpusu jest zrobiona z wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Materiał ten pod wpływem nacisku nie ugina się, jego powierzchnia jest lekko chropowata a całość wzbudza bardzo dobre wrażenie, zwłaszcza, że element porusza się bez luzów.

 

 

Obiektyw nie zmienia swojej długość samoczynnie i nie ma obawy, że podczas fotografowania ogniskowa zmodyfikuje się bez naszej woli. Komfortowo można mierzyć wysoko w górę mając ustawiony zoom na 400 mm, ponieważ mechanizm zmiany ogniskowej pracuje stabilnie i dokładnie.
Zmieniając ogniskową trzeba być jednak przygotowanym na to, że mechanika obiektywu stawi niewielki opór. Można się do tego szybko przyzwyczaić i po kilku chwilach sprawnie operować zoomem. Przeciętne męskie ręce nie powinny napotkać z tego tytułu wielkich niedogodności, jednak odrobinę inaczej sprawa wygląda w przypadku kobiet. Panie mogą czuć pewien dyskomfort podczas posługiwania się Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM, ponieważ wymaga on silnej ręki.

Pierścień manualnego ostrzenia jest usytuowany od strony korpusu a pierścień zoomowania od strony przedniej soczewki. Pomiędzy nimi znajdują się trzy przyciski, których działanie zależne jest do odpowiedniego ustawienia w menu aparatu. Z ich pomocą można wyzwolić blokadę autofocusa lub podgląd głębi ostrości a w modelu Sony DSLR-A900 również funkcję podglądu inteligentnego.
Usytuowanie tych klawiszy zostało tak dobrane, aby zapewnić użytkownikowi łatwy i szybki dostęp do przypisanej im funkcji niezależnie od tego czy kadrujemy w pionie czy w poziomie.

Pomiędzy pierścieniami znajduje się także suwak odpowiadający za ustawienia trybu pracy autofocusa. Oferuje on trzy opcje:

Położenia punktu limitera nie można programować i do dyspozycji mamy tylko te trzy możliwości.

Na pierścieniu zoomu jest naniesiona skala, która wskazuje aktualnie ustawioną ogniskową. Obydwa pierścienie obiektywu są pokryte gumowymi okładzinami, które znane są z innych obiektywów marki Sony. Takie wykończenie sprawia, że można precyzyjnie i sprawnie regulować paramtery pracy obiektywu, wtedy gdy mamy spocone dłonie albo gdy nosimy rękawiczki.

Mocowanie statywowe jest odkręcane i może być bez przeszkód schowane do plecaka lub pozostawione w domu jeżeli nie będziemy z niego korzystać. Jego konstrukcja pozwala na swobodne przypięcie obiektywu i aparatu wraz z uchwytem do zdjęć pionowych, nawet do masywnych głowic statywowych. Bez przeszkód można również korzystać z pełnej funkcjonalności jaką daje dodatkowy grip, z czym były kłopoty w przypadku modelu Sony 70-200 mm F2.8 G SSM (wspominałem o tym przy okazji testu tego obiektywu LINK).

Stopka statywowa zawiera dwa rodzaje gwintów mocujących: 1/4” i 3/8” Po zwolnieniu blokady położenia obiektywu w mocowaniu, można obrócić aparat do pozycji pionowej (jak do ujęć portretowych). Takie rozwiązanie daje dużą swobodę pozwalając na łatwe i szybkie przekadrowanie bez konieczności zmiany położenia głowicy statywu.

Producent wyposażył Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM w pokaźnych rozmiarów osłonę przeciwsłoneczną mocowaną za pośrednictwem zaczepu bagnetowego. Jest to osłona tulipanowa wykonana z tworzywa sztucznego, której wnętrze jest  wyłożone aksamitnym w dotyku materiałem, który zapobiega odbiciom światła. Osłonę można zamontować w pozycji odwrotnej, co pozwala na wygodne przechowywanie i przenoszenie całego kompletu. Bardzo ciekawym i niestety rzadko stosowanym rozwiązaniem, jest klapka, która daje bezpośredni dostęp do filtrów fotograficznych.
Wszystko wygląda pięknie ale w praktyce bagnet trzyma zbyt luźno i podczas przenoszenia  zestawu cały czas ma się wrażenie, że zaraz osłona sama się wypnie. Wielka szkoda, że sposób montowania nie został tak dokładnie wykonany jak w obiektywie Sony 70-200 mm F2,8 G SSM, gdzie nie występują takie niedogodności.

 

Parametry techniczne Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM 

Parametr
Wartość
Nazwa
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM
Dostępne mocowania
Sony Alpha/Minolta A
Rok premiery
2008
Ogniskowa
70-400mm
Ogniskowa w przeliczeniu na format 35 mm w przypadku użycia z aparatem wyposażonym w matrycą o rozmiarze APS-C
105-600 mm
Kąt widzenia
34° - 6,10° (23° - 4° dla formatu APS-C) 
Maksymalna wartość przysłony
F4-5,6
Minimalna wartość przysłony
F22-32
Elementy/Grupy
18/12
Ilość listków przysłony/kołowy otwór przysłony
9/tak
Minimalna odległość ostrzenia
1,5 m
Maksymalne powiększenie
0,27x (1:3,7)
Ogniskowanie
tylne
Długość obiektywu (minimalna/maksymalna)
196/282 mm
Średnica obiektywu
94,5 mm
Średnica filtra
77 mm
Filtr obraca się podczas ostrzenia
nie
Filtr obraca się podczas zoomowania
nie
Zmiana długości podczas ostrzenia
nie
Zmiana długości podczas zoomowania
tak
Osłona przeciwsłoneczna
tulipanowa
Dostępne kolory obudowy
srebrny
Uszczelnienia
nie
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa
tak/SSM
Waga
1490 g
Wyposażenie standardowe
  • dekiel przedni,
  • dekiel tylny,
  • osłona przeciwsłoneczna,
  • pokrowiec.

  

Budowa mechaniczna

Budowa optyczna

 

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to konstrukcja złożona pod względem optycznym. Wewnątrz znajduje się osiemnaście soczewek ułożonych w dwanaście grup. Dwa elementy są wykonane ze specjalnego rodzaju szkła charakteryzującego się niskim poziomem dyspersji. Przysłona składa się z dziewięciu listków, które są ukształtowane tak aby zapewniać jej kołowy otwór. Poniżej zamieszczony jest zestaw próbek obrazujący sposób odwzorowania punktów światła znajdujących się poza głębią ostrości przez obiektyw Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM.

  elementy ze szkła o niskiej dyspersji ED

 

200 mm F4,5
 200 mm F5,6
 200 mm F6,7
200 mm F8,0
   

Wiele osób zainteresowanych Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM będzie zapewne ciekawa jak szybko ten obiektyw ciemnieje wraz ze wzrostem ogniskowych. Poniższa tabela zawiera zestawienie parametrów ukazująca to zagadnienie.
Poziom F4,0 utrzymany jest w stosunkowo niewielkim zakresie bo zmiana na F4,5 następuje już przy 105 mm. Następna zmiana zachodzi nieznacznie powyżej 200 mm a do końca zakresu utrzymuje się F5,6. Jeżeli chodzi o minimalny otwór przysłony jaki jest do dyspozycji to zmiany jego poziomu zachodzą praktycznie tak samo jak to ma miejsce w przypadku maksymalnej apertury.

70 mm
~105 mm
~210 mm
400 mm
F4,0
F4,5
F5,6
F5,6
F22
F27
F32
F32
Krok ekspozycji w aparacie nastawiony na 0,5 EV

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw projektowany tak aby zapewniał bardzo duży zasięg. Poniżej zamieszczone jest zastawienie dwóch zdjęć wykonanych przy pomocy testowanego obiektywu oraz lustrzanki pełnoklatkowej. Widać na nich jak dużą elastyczność w zakresie doboru ogniskowej daje nam ta konstrukcja. Jeżeli Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM będziemy używać z aparatem wyposażonym w matrycę formatu APS-C, to ekwiwalent ogniskowej będzie się zawierał w przedziale 105-600 mm co dla wielu osób będzie mieć ogromne znaczenie.

70 mm
400 mm
 

 

Ostrość obrazu

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw, który daje dobre rezultaty w centrum kadru już od maksymalnego otworu przysłony, co widać na poniższych próbkach wykonanych przy ogniskowej 70mm. Nieznacznie gorzej wygląda obraz pobrany z narożnika kadru gdzie widać niewielkie rozmycie i utratę szczegółów. Przymknięcie apertury o 1EV poprawia jakość obrazu w narożnikach a w centrum widać jeszcze więcej detali. Maksimum swoich możliwości Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM posiada w zakresie F8,0 - 11 a wpływ dyfrakcji widać przy F16.

70 mm
 
F4,0
 
 
F5,6
 
 
F8,0
 
 
F11
 
 
F16
 
 
F22
 
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
 

Kolejna tabela zawiera próbki zdjęć wykonanych przy 200 mm ogniskowej i tu widać, że użycie maksymalnie otwartej przysłony nadal wiąże się z uzyskaniem bardzo dobrego obrazu w centrum kadru. Niestety obrzeża znacznie odbiegają jakością od tego co widać przy krótszej ogniskowej i spadek jakości jest znaczny, jeżeli porównamy wyniki z centrum i narożnika. Przymknięcie apertury do F8,0 nie gwarantuje spodziewanego zysku w ilości rejestrowanych detali i o ile obraz w centrum jest wysokiej jakości to narożniki pozostają naznaczone rozmyciem. Dopiero F11 pozwala na osiągnięcie zadowalających wyników, ale każde następne zmniejszenie przysłony skutkuje  pojawieniem się dyfrakcji i obniżeniem ostrości zarówno w centrum jak i w narożnikach.

 
200 mm
 
F4,5
 
 
F5,6
 
 
F8,0
 
 
F11
 
 
F16
 
 
F22
 
 
 F27
 
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
 

Lepiej wygląda sytuacja w przypadku zdjęć wykonanych z użyciem maksymalnej dostępnej dla tego obiektywu ogniskowej równej 400 mm. Wyniki jakie osiąga Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM zaprezentowane są w poniższej tabeli. Zdjęcia pokazują, że nadal mamy do czynienia z bardzo dobrymi rezultatami osiąganymi przez testowany obiektyw z centrum kadru. Użycie F5,6 nie powoduje strat w jakości a ilość rejestrowanych detali jest duża.
Narożniki zdjęć prezentują się zdecydowanie lepiej w stosunku do tego co widać w poprzedniej tabeli. Choć jakość obrazu nie jest idealna to jednak można ją ocenić jako dobrą.
Podobnie jak to miało miejsce w przypadku krótszych ogniskowych tak i w tym przypadku dyfrakcja daje o sobie znać przy F16 i wzrasta wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony.

 
400 mm
 
F5,6
 
 
F6,7
 
 
F8,0
 
 
F11
 
 
F16
 
 
F22
 
 
 F32
 
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
 


Aberracja

Niski poziom aberracji chromatycznych, które niekorzystnie wpływają na jakość obrazu to jeden z wyznaczników wysokiej jakości optyki. W przypadku Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM mamy do czynienia z całkowitym brakiem lub pojawianiem się minimalnych przebarwień na granicy kontrastowych elementów w kadrze.
Poniższe tabele zawierają próbki zdjęć, które ilustrują poziom występowania aberracji chromatycznych zarówno wzdłużnych jak i poprzecznych. Osoby poszukujące bardzo dobrego obiektywu z ogniskową 400 mm, który zagwarantuje im wysoką jakość obrazu powinny zwrócić uwagę na to, że przy najdłuższej ogniskowej przebarwienia praktycznie nie występują wcale. W granicach głębi ostrości obraz jest wolny od zielonych i purpurowych obwódek znanych z wielu tańszych obiektywów. Podobnie ma się sprawa ze wzdłużną aberracją chromatyczną, która nie pojawia się a nieostrości są pozbawione kolorowych zafarbów, które mogłyby niekorzystnie wpływać na fotografie.

 

70 mm
F4,0
F4,5
F5,6
F6,7
F8,0
200 mm
F4,5
F5,6
F6,7
F8,0
F9,5
400 mm
F5,6
F6,7
F8,0
F9,5
F11
 Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900

 

 
200 mm F5,6
 
400 mm F5,6
 
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900 
 
W przypadku aberracji komatycznej, to można ją zauważyć niezależnie od ogniskowej w momencie gdy korzystamy z dużych otworów przysłony. Nasilenie tej wady zdaje się wzrastać wraz ze wzrostem ogniskowej a największe zniekształcenie punktów światła można zobaczyć w środku zakresu obiektywu. Próbki wykonane przy ogniskowej 200 mm noszą wyraźne ślady komy ale dalszy wzrost ogniskowej zdaje się sprawiać, że jej siła stopniowo maleje. 
 
70 mm
F4,0
F4,5
F5,6
F6,7
F8,0
F11
 
200 mm
 F4,0
 F5,6
 F6,7
 F8,0
400 mm
 F5,6
F6,7
 F8,0
F9,5
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900



Winietowanie

Zaciemnienie obrzeży kadru na zdjęciach wykonanych z ogniskową 70 mm i przysłoną F4,0 jest spore. Widać wyraźną różnicę pomiędzy tym co uzyskujemy w centrum kadru a tym co widać z narożniku. Niewielkie przymknięcie apertury do F4,5 zdecydowanie zmniejsza winietę a przy F5,6 różnice są niewielkie ale utrzymują się niezależnie od przysłony.
Zdjęcia wykonane z użyciem ogniskowej 200 mm pokazują, że w środku zakresu Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM, fotografie są nacechowane niewielkim zaciemnieniem obrzeży, które tak naprawdę objawia się tylko wtedy gdy przysłona jest w pełni otwarta.
400 mm to maksymalna ogniskowa testowanego obiektywu ale mimo to winieta jest widoczna tylko przy F5,6. Jeżeli przymkniemy aperturę o 1EV, to zaciemnienie narożników z praktycznego punktu widzenia zanika i wydaje się nie mieć wpływu na jakość fotografii.

 

 70 mm
  pełny kadr centrum narożnik
F4,0
F4,5
F5,6
F8,0
F11
 200 mm
  pełny kadr centrum narożnik
F4,5
F5,6
F8,0
F11
 400 mm
  pełny kadr centrum narożnik
F5,6
F8,0
F11
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900


Dystorsja

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM daje obraz, który jest naznaczony małą dystorsją beczkowatą przy 400 mm. Krótsze ogniskowe są z praktycznego punktu widzenia pozbawione tej wady. Oglądając zdjęcia wykonane na 70 i 200 mm można stwierdzić, że obiektyw ten zachowuje się tak jak przystało na konstrukcję stałoogniskową, a przecież mamy do czynienia z zoomem.
 
 
70 mm
200 mm
400 mm
 Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900



Odblaski
 
Ta kategoria jest dla wielu skomplikowanych optycznie konstrukcji prawdziwą przeszkodą nie do przebycia i wiele bardzo dobrych obiektywów wypada w tym względzie słabo. Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM radzi sobie nadspodziewanie dobrze jeżeli bierzemy pod uwagę dużą złożoność optyki. Oczywiście wiele brakuje do ideału ale obiektyw dzielnie się broni ponieważ bliki nie są rzeczą, które mogłyby zaprzątać nam głowę podczas fotografowania.
Barwne bliki mogą się pojawić niezależnie od przysłony i ogniskowej ale pomimo wielu prób nie udało mi się spowodować, żeby na fotografii pojawił się tęczowy łańcuch blików ciągnący się przez cały kadr. Nawet w tak ekstremalnych sytuacjach jak tych przedstawionych na pierwszym (70 mm F9,5 ) i czwartym zdjęciu (135 mm F11 ) widać bliki o łagodnych krawędziach, które łatwo jest usunąć na etapie obróbki fotografii. Jedynym negatywnym rezultatem wykonywania zdjęć pod światło przy najdłuższej ogniskowej jest pojawienie się charakterystycznej, barwnej poświaty i spadek kontrastu.
 
70 mm F9,5
70 mm F11
 
105 mm F8,0

135 mm F11
 
180 mm F8,0
210 mm F5,6

400 mm F5,6
 
 400 mm F5,6
 400 mm F8,0
400 mm F11
Zdjęcia wykonane aparatem Sony Alpha DSLR-A900
 

 




Nastawianie ostrości

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest konstrukcją wyposażoną w silnik ultradźwiękowy napędzający autofocus. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest to, że ostrość nastawiana jest niezwykle cicho a ostrzenie przebiega gładko i bez szarpania wywołanego momentem obrotowym silnika umieszczonego w korpusie aparatu.
Obiektyw został również wyposażony w system tylnego ogniskowania co skutkuje tym, że podczas nastawiania ostrości położenie przedniej soczewki nie zmienia się a mocowanie filtrów pozostaje stabilne.

Ponadto mamy do dyspozycji limiter zakresu ostrzenia, który wydatnie zwiększa szybkość nastawiania ostrości zwłaszcza przy najdłuższych ogniskowych. Szkoda, że Sony nie zdecydowało się zastosować w tego rodzaju obiektywie limitera z możliwością programowania jego położenia takiego jak w obiektywie Sony 300 mm F2.8 G SSM.
Jeżeli chodzi o szybkość pracy to mogę ją ocenić jako dobrą, ale z całą pewnością nie mogę nazwać Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM „demonem prędkości”. Duże znaczenie ma tu oczywiście sytuacja w jakiej fotografujemy i to ile jest światła. Nie należy się spodziewać, że w ciemnej hali sportowej, gdzie światła jest zawsze za mało, ostrzenie będzie szybkie i skuteczne. W takich sytuacjach zoom lub stałoogniskowy obiektyw ze światłem F2.8 będzie znacznie lepszym wyborem.
Jeżeli przejdziemy do oceny celności zestawu Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM i DSLR-A900 to na podstawie zdjęć jakie wykonałem podczas testu, mogę stwierdzić, że obiektyw spisywał się bardzo dobrze. Podobnie ma się sprawa z aparatem Sony DSLR-A700, który także używałem do zdjęć z tym obiektywem. Model A900 ma dodatkowo tą zaletę, że umożliwia dokonanie mikroregulacji autofocusa z poziomu menu aparatu. W przypadku gdy pojawiają się jakiekolwiek problemy z poprawnym nastawianiem ostrości, taka funkcjonalność daje możliwość zniwelowania front/back focusa.

 



Podsumowanie

Przygotowując ten tekst starałem się wypróbować Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM w różnych warunkach oświetleniowych oraz w możliwe jak najszerszym spektrum sytuacji. W galerii można znaleźć fotografie wykonane zarówno podczas pieszej wycieczki poza miastem i pleneru miejskiego, fotografowania samolotów pod płotem lotniska i sesji z modelką a także zdjęć sportowych. W galerii znajdują się także zdjęcia z Tajlandii, wykonane podczas warsztatów zorganizowanych przez  firmę Sony Poland, w których uczestniczyli dziennikarze z branży fotograficznej. Wspomniane warsztaty dotyczyły rozwiązania front i back focusa w lustrzance DSLR-A900 oraz bliższemu poznaniu w praktyce systemu Sony Alpha.
Tak szeroki zbiór zdjęć wykonanych testowanym obiektywem pozwala na sprawdzenie tego, jak w praktyce spisuje się ten produkt i czy jest wart uwagi.

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to obiektyw który gwarantuje bardzo dobrą jakość obrazu w centrum kadru niezależnie od tego z jakiej ogniskowej w danej chwili korzystamy i jaką przysłonę stosujemy. Gorzej wyglądają narożniki zwłaszcza przy ogniskowych ze środka zakresu, gdzie wyraźne widoczne jest rozmycie i znaczna utrata detali w stosunku do centrum. Nie mniej jednak na 400 mm obraz jest bardzo dobrej jakości nawet przy F5,6 co z całą pewnością ucieszy osoby fotografujące przyrodę, spotterów i osoby fotografujące wydarzenie sportowe.
Aberracje, jak przystało na wysokiej klasy obiektyw ze znakiem G są minimalne i nie mają większego wpływu na jakość fotografii. Jedyna rzecz jaką warto wspomnieć to pojawiająca się koma przy dużych otworach przysłony. Winietowanie oraz dystorsja również nie stanowią problemu a odblaski są stosunkowo dobrze tłumione.
Wady o których wspominam będą się ujawniać na fotografiach wykonywanych przy użyciu aparatów pełnoklatkowych. Osoby, które fotografują aparatami z matrycami formatu APS-C mogą ich wcale nie zauważyć na swoich zdjęciach. Z racji rozmiaru matrycy na fotografiach będzie zarejestrowane to, co Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM oferuje najlepszego z samego środka koła obrazowego.

Jeżeli chodzi o sam komfort użytkowania, to testowany obiektyw charakteryzuje się dużą kulturą pracy. Trzeba jednak nadmienić, że duże gabaryty i waga wymagają wprawnej i doświadczonej ręki oraz wygodnego plecaka. Warto zaopatrzyć się też w szeroki i miękki pasek do aparatu.

Jeszcze przed wprowadzeniem Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM do sklepów pojawiały się negatywne opinie, który krytykowały dobór barwy tubusu. Niestety w znacznej części muszę je potwierdzić. Kolor w połączeniu z dużymi gabarytami sprawia, że obiektyw wręcz krzyczy: „patrzcie na mnie, jaki jestem duży i profesjonalny” Efekt jest taki, że poruszając się z tym sprzętem w miejscu publicznym, gdzie przebywa spora ilość osób, jesteśmy narażeni na ogromną ilość spojrzeń i ciągłą obserwację. Można też usłyszeć mniej lub bardziej dowcipne komentarze na temat „tej srebrnej lufy” którą aktualnie trzymamy w rekach. Trudno to wszystko nazwać wadą samego obiektywu, ale w wielu sytuacjach tak rzucający się w oczy sprzęt może nam przysporzyć kłopotów.
Dla fotografów przyrody, którzy dbają o to aby jak najlepiej wtopić się w otoczenie, dobrym wyjściem może być zakupienie okładzin w różnych wzorach kamuflażu. A co z osobami, które nie chcą wydawać dodatkowej gotówki? Może w szafie znajdzie się jakaś stara bluza wojskowa, od której można odciąć rękaw i założyć na obiektyw – takie rozwiązanie na pewno tez warto brać pod uwagę.

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM na tle konkurencji prezentuje się dobrze i na pewno należy do grona najlepszych konstrukcji w tym zakresie ogniskowych. Bezpośrednimi rywalami wydają się być trzy obiektywy, które ujęte są w poniższej tabeli.

Cecha/Obiektyw AF VR Zoom-Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED Sigma APO 120-400 F4,5-5,6 DG OS HSM Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM Sony 70-400 mm F4-5.6 G SSM
 

 

Elementy/Grupy 17/11 21/15 17/14 18/12
Rozmiar filtra 77 mm 77 mm 77 mm 77 mm
Waga 1360 g 1640 g 1380 g 1490 g
Średnica 91 mm 92,5 mm 92 mm 94,5 mm
Długość 171 mm 203,5 mm 189 mm 196 mm
Listki przysłony 9 9 8  9
Przysłona kołowa tak tak tak tak
Ogniskowanie wewnętrzne tylne tylne tylne
Elementy ze szkła o niskiej dyspersji 3 3 2 (w tym 1 soczewka fluorytowa) 2
Optyczna stabilizacja obrazu tak/VR tak/OS tak/IS -
Silnik ultradzwiękowy mechanizmu autofocusa - tak/HSM tak/USM tak/SSM
Ceny wg serwisu skapiec.pl od 5368 zł do 8169 zł od 2899 zł do 3199 zł od 5969 zł do 7965 zł od 5777 zł do 6666 zł

Wszystkie powyższe propozycje są do siebie zbliżone pod względem gabarytów i wagi. Pod względem skomplikowania optyki prym widzie Sigma, która posiada największą liczbę elementów i podobnie jak Canon ma zarówno optyczną stabilizację obrazu jak i silnik ultradźwiękowy. Produkt marki Canon jest też wart zauważenia z innego powodu - jest to jedyna w tym gronie, i jedna z nielicznych dostępnych na rynku konstrukcji typu „pompka” (push/pull zoom).
Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM jest w tym gronie najmłodszą konstrukcją. Podobnie jak pozostałe posiada w swoim układzie optycznym soczewki ze szkła o niskiej dyspersji i jest wyposażona w silnik ultradźwiękowy. Brak jest natomiast stabilizacji co nie powinno dziwić ponieważ system lustrzanek Sony wykorzystuje system redukcji drgań wbudowany w korpus aparatu.
Pod względem ceny najkorzystniej prezentuje się produkt niezależnego producenta co nie powinno dziwić. Sigma APO 120-400 F4,5-5,6 DG OS HSM zdecydowanie odbiega od innych obiektywów w zestawieniu jeżeli porównujemy koszty zakupu nowego egzemplarza. Produkt Nikona osiąga, wg. serwisu Skapiec.pl, najwyższe ceny w sklepach ale tuż za nim plasuje się Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM. Sony 70-400 mm F4-5.6 G SSM znajduje się w tak przygotowanym rankingu cenowym gdzieś pomiędzy Nikkorem i Canonem i nie odbiega od cenowo w żadną stronę.

Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM to jeden z najmłodszych przedstawicieli rodziny obiektywów „G” w ofercie Sony. Jego konstrukcja mechaniczna oraz właściwości optyczne stawiają go na najwyższej półce jakościowej co dodatkowo potwierdza cena za którą jest oferowany. To czy warto wydawać taką ilość gotówki w celu jego zakupu to kwestia indywidualna każdej osoby. Z całą pewnością jest to bardzo dobrze wykonany i dający bardzo dobre efekty obiektyw, który we wprawnych rękach pozwoli na uzyskanie fantastycznych fotografii. 


 

Ocena końcowa (w skali: 1-6)
 
 
Zalety:
  • uniwersalny zakres ogniskowych,
  • wysoka jakość obrazu,
  • wysoka jakość wykonania wzbudzająca zaufanie do urządzenia,


Wady:

  • widoczne winietowanie przy fotografowaniu lustrzanką pełnoklatkową
  • duża masa własna obiektywu,
  • autofocus zbyt wolny jak na obiektyw z aspiracjami reporterskimi,
  • niedyskretna, zwracająca na siebie uwagę obudowa obiektywu,
  • niestabilne mocowanie osłony przeciwsłonecznej.

  

  

Dziękujemy firmie Sony Poland za wypożyczenie obiektywu Sony 70-400 mm F4-5.6 G SSM
oraz aparatu Sony Alpha DSLR-A900.  

 


Galeria

Poniższa galeria zawiera przykładowe, pełnowymiarowe zdjęcia wykonane aparatemi Sony Alpha DSLR-A900 oraz DSLR-A700 i obiektywem Sony 70-400 mm F4-5,6 G SSM.

Kliknij na wybrane zdjęcie - zostanie otwarte w pełnej rozdzielczości w nowym oknie. 

     
 A900 1/750 F5,6 400 mm
A900 1/250 F8,0 70 mm
A900 1/500 F8,0 400 mm
A900 1/125 F13 330 mm
A900 1/125 F5,6 400 mm
A900 1/350 F8,0 105 mm
 A900 1/90 F6,7 400 mm
A900 1/125 F5,6 400 mm
A700 1/200 F5,6 230 mm
A900 1/1250 F6,3 400 mm A900 1/2500 F6,3 400 mm A900 1/500 F8,0 200 mm
A900 1/320 F7,1 400 mm A900 1/640 F7,1 400 mm A900 1/200 F5,6 400 mm
A700 1/640 F8,0 400 mm A700 1/1000 F7,1 400 mm A700 1/1000 F5,6 400 mm
A700 1/800 F5,6 400 mm A700 1/1000 F8,0 400 mm A700 1/1000 F8,0 200 mm
A900 1/3200 F7,1 400 mm A900 1/2000 F7,1 400 mm A900 1/400 F8,0 280 mm
A900 1/1600 F5,6 400 mm A900 1/2000 F8,0 400 mm A900 1/1600 F8,0 400 mm
A700 1/500 F8,0 400 mm A700 1/500 F8,0 70 mm A700 1/6000 F5,6 70 mm
A700 1/1000 F5,6 400 mm A700 1/500 F9,5 400 mm A700 1/200 F6,7 400 mm
A700 1/2000 F6,7 400 mm A700 1/3000 F11 400 mm A900 1/750 F5,6  400 mm
A900 1/1000 F5,6 400 mm A 900 1/500 F11 70 mm A900 1/3000 F5,6 400 mm
A900 1/3000 F5,6 400 mm A900 1/8000 F5,6 360 mm A900 1/350 F5,6 200 mm
 
A900 1/350 F5,6 400 mm A900 1/1000 F5,6 400 mm  
 

 

 

 zdjęcia: Marcin Woźniak

 

     
 A900 1/400 F5,6 230 mm A900 1/500 F5,0 180 mm A900 1/1000 F5,0 180 mm
 A900 1/320 F5,6 400 mm A900 1/500 F8,0 300 mm A900 1/640 F9,0 400 mm
 A900 1/400 F8,0 70 mm  A900 1/1000 F5,6 300 mm A900 1/800 F4,5 135 mm
 A900 1/500 F8,0 200 mm  A900 1/1250 F8,0 105 mm A900 1/1600 F5,0 105 mm
 A900 1/1250 F5,0 210 mm  A900 1/640 F5,0 160 mm A900 1/250 F9,0 210 mm
 A900 1/200 F5,6 300 mm A900 1/640 F5,6 400 mm A900 1/320 F10 280 mm
 A900 1/1000 F5,6 250 mm A900 1/400 F8,0 200 mm A900 1/160 F5,6 230 mm
 A900 1/6000 F 5,6 230 mm A900 1/500 F7,1 400 mm A900 1/2000 F6,3 400 mm
 A900 1/2500 F5,6 400 mm A900 1/800 F5,6 300 mm A900 1/1250 F5,6 250 mm
 A900 1/2500 F5,6 230 mm A900 1/5000 F4,0 75 mm A900 1/4000 4,0 70 mm
 A900 1/1600 F5,6 400 mm A900 1/2000 F5,6 400 mm A900 1/800 F10 230 mm
zdjęcia: Piotr Madura

 



www.swiatobrazu.pl